РЕШЕНИЕ
№ 447
гр. Плевен, 13.10.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд –
Плевен, осми състав, в публично съдебно заседание на деветнадесети септември две
хиляди двадесет и втора година в състав:
Председател: Недялко Иванов
при секретар Милена Кръстева
изслуша докладваното от съдията Недялко Иванов по адм. дело № 420 по описа за
2022 година на Административен съд – Плевен.
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от
Административно -процесуалния кодекс (АПК).
Административното дело е образувано по жалба на И.Р.С.,
ЕГН **********,*** срещу заповед за прилагане на принудителна административна
мярка № 22-0938-000252/15.04.2022 г. на началник сектор към ОДМВР- Плевен,
сектор ПП- Плевен, с която е иззето свидетелство за управление на водач на МПС,
на който са му отнети всички контролни точки и не е изпълнил задължението си по
чл. 157, ал. 4 от ЗДвП.
В жалбата е посочено,
че последното наказание, с което оспорващият е санкциониран е НП №21-
0374-000424 от 17 май 2021 година, издадено във връзка с описаните в него
обстоятелства, констатирани на 8 май 2021 година и се отнемат 12 контролни
точки и му остават още 11. Оспорващият твърди, че след 8 май 2021г, че не е бил
санкциониран по никакъв повод и нови точки не са му отнемани, а в оспорваната
заповед, предмет на настоящото производство е записано, че на И.Р.С. се изземва свидетелството за управление като водач на
МПС, във връзка с отнемането на всички контролни точки. Счита, че е налице техническа грешка, допусната в
системата на „Пътна полиция“, като това налага неправилно издадената заповед да
бъде обжалвана. Моли заповедта да бъде отменена като незаконосъобразна.
В придружително писмо за изпращане на жалбата и
административната преписка ответникът изразява становище за неоснователност на
жалбата и издаване на акта в съответствие с материалния закон и прави
възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.
В съдебно заседание оспорващият - И.Р.С., се явява лично и с адв. И.В., като заявява че
поддържа жалбата и заявява, че няма да се сочи нови доказателства, като
поддържа, че не са му отнети всички контролни точки и е налице техническа
грешка в системата на „Пътна полиция и
следва да се отмени заповедта. Претендира разноски.
В съдебно заседание ответникът
– Началник сектор към ОДМВР- Плевен, сектор ПП- Плевен, не се явява, не
се представлява.
Административният съд - Плевен, осми състав, като
обсъди доказателствата по делото и доводите и възраженията на страните, и като
извърши цялостна проверка на оспорената заповед във връзка с правомощията си по
чл.168 от АПК, намира за установено следното от фактическа страна:
Представени
са НП № 18-0374-000286 от 26.03.2018 г.,
издадено от Началник РУП към ОДМВР Плевен, РУ Червен Бряг (лист 11), влязло в
законна сила на 12.06.2021 г., като са отнети 12 контролни точки; НП №
19-0906-000480 от 23.04.2019 г., издадено от Началник Сектор към ОДМВР Ловеч,
С-р Пътна полиция Ловеч (лист 12), влязло в законна сила на 20.06.2019г., като
са отнети 10 контролни точки; НП № 20-0374-000746 от 15.09.2020 г., издадено от
Началник РУ към ОДМВР Плевен, РУ Червен Бряг, (лист 13), влязло в законна сила
на 27.10.2020г..
На 17.05.2021
година е съставено НП № 21-0374-000424, издадено от
Началник РУ към ОДМВР Плевен, РУ Червен Бряг (лист 5), въз основа на АУАН GA410363/08.05.2021 г., за това че на 08.05.2021 г. около 00:25
часа в с.Рупци на кръстовището на ул. Георги Димитров и ул. Ал. Момчилов, И.Р.С. като водач на лек автомобил - БМВ 530 Д с per № ******, държава България, при обстоятелства: на
08.05.2021 г. около 00:25ч. в с.Рупци, на кръстовището образувано от
ул."Георги Димитров" и ул."Ал. Момчилов" управлява лек
автомобил "БМВ" с рег. № *******, собственост на Петко Костадинов ЕГН
**********, като не спира на подаден звуков и светлинен сигнал, подаден от
служебен автомобил с рег. № ******, установен в 00:30ч. на ул. „9-ти май"
пред дом №31 и отказва да бъде изпробван с техническо средство "Дрегер
7510“ с фабричен № ARDM 0263, издаден талон за медицинско изследване номер
0052372 и осем холограмни стикери с номера А033831, не носи свидетелство за
управление на моторно превозно средство и контролен талон към него е извършил:
1. не спира плавно на посоченото място, или в най-дясната част на платното за
движение, при подаден сигнал за спиране от контролен орган, с което виновно е
нарушил чл.103 от ЗДвП; 2. отказва проверка с техн. средство за установяване
употребата на алкохол в кръвта и не изпълни предписанията за изследване с
доказ. анализатор и за мед. изследване и вземане на биолог. проби за хим. лаб.
изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му, с което
виновно е нарушил чл.174 ал. 3 от ЗДвП; 3. не носи свидетелство за управление
на МПС от съответната категория, с което виновно е нарушил чл.100 ал. 1 т.1 от ЗДвП;
4. не носи контролния талон от свидетелството за управление, с което виновно е
нарушил чл.100 ал. 1 т.1 от ЗДвП. На И.Р.С. наред с наложените глоби, на основание Наредба N Iз-2539 на МВР се отнемат общо 12 точки, като е посочено, че към
17.05.2021 г. на водача остават 11 контролни точки.
По делото е приложена и заповед № 316з-27/03.01.2018г. на директора на ОД на МВР Плевен (лист 19) за
компетентност на длъжностни лица от ОД на МВР – Плевен, да прилагат
принудителни административни мерки по чл. 171, т.1, т.2, т.2а, т.3, т.4, т.5 и
т. 6 от ЗДвП, като в т. 1.1 такава компетентност има и Началник сектор „Пътна
полиция“ при ОД на МВР Плевен – за цялата територията обслужвана от ОД на МВР
Плевен.
Със заповед за прилагане на принудителна
административна мярка № 22-0938-000252/15.04.2022 г. на началник сектор към
ОДМВР- Плевен, сектор ПП- Плевен, е иззето свидетелство за управление на водач
на МПС, на който са му отнети всички контролни точки и не е изпълнил
задължението си по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП.
При така установената фактическа обстановка, съдът
намира от правна страна следното:
Жалбата е допустима
като подадена в срок и от надлежна страна.
Разгледана
по същество е неоснователна.
Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, принудителните
административни мерки по чл. 171, т. 1, т. 2, т. 2а, т.4, т. 5, буква
"а" и т. 6 и 7 от ЗДвП се прилагат с мотивирана заповед от
ръководителите на службите за контрол съобразно тяхната компетентност или от
оправомощени от тях длъжностни лица.
По делото е приложена заповед №
316з-27/03.01.2018г. на директора на ОД
на МВР Плевен (лист 19) за компетентност на длъжностни лица от ОД на МВР – Плевен,
да прилагат принудителни административни мерки по чл. 171, т.1, т.2, т.2а,т.3,
т.4, т.5 и т. 6 от ЗДвП, като в т. 1.1 такава компетентност има и Началник
сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР Плевен – за цялата територията обслужвана
от ОД на МВР Плевен, а оспорената заповед е издадена от Началник сектор „Пътна
полиция“ при ОД на МВР Плевен, за нарушение извършено на територията обслужване
от ОД на МВР Плевен.
Съдът намира, че заповедта е издадена в установената форма и при спазване на административно-производствените правила и при правилно прилагане на закона.
Съгласно чл. 171, т. 4
от ЗДвП за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и
за преустановяване на административните нарушения се прилага ПАМ „изземване на
свидетелството за управление на лице, което не е изпълнило задължението си по чл. 157, ал. 4“. В случая по делото е
безспорно установено, че на И.Р.С. са отнети всички контролни точки и не е
изпълнил задължението си по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП.
По делото са
представени наказателни постановления, въз основа на които С. е бил лишен от
контролни точки – НП № 18-0374-000286 от 26.03.2018 г., издадено от Началник
РУП към ОДМВР Плевен, РУ Червен Бряг (лист
11),
влязло в законна сила, като са отнети 12 контролни точки; НП № 19-0906-000480 от 23.04.2019 г., издадено от Началник Сектор към ОДМВР Ловеч, С-р Пътна
полиция Ловеч (лист 12), влязло в законна
сила на 20.06.2019г., като са отнети 10 контролни точки; НП № 20-0374-000746 от 15.09.2020 г., издадено от Началник РУ към ОДМВР Плевен,
РУ Червен Бряг, (лист 13), влязло в законна сила
на 27.10.2020г., като са отнети 6 контролни точки. Влизането в сила на
посочените НП се потвърждава и от приложената справка за нарушител/водач на
името на оспорващия И.Р.С. с ЕГН ********** (лист от 8 до 10), в която изрично е посочено, че посочените
НП са влезли в законна сила, а и не са ангажирани доказателства същите да са
обжалвани и отменени.
С посочените три НП
на оспорващия са били отнети 28, от общо 39 контролни точки, като са му
останали 11 контролни точки и именно тези 11 контролни точки са посочени в НП
от 17.05.2021 г. и с влизането в сила на
12.06.2021г. на НП № 21-0374-000424
от 17.05.2021 г. от Началник РУ към ОДМВР Плевен, РУ Червен Бряг, с което се
отнемат 12 контролни точки /а оспорващият към този момент е разполагал с 11/, на
С. са отнети всички контролни точки и
съгласно чл. 157, ал. 4 от ЗДвП е загубил правоспособност и е следвало да предаде
притежаваното от него СУМПС на съответната служба на МВР. Чл. 157, ал. 4 от ЗДвП гласи - „Водач, на когото са отнети всички контролни точки,
губи придобитата правоспособност и е длъжен да върне свидетелството за
управление в съответната служба на Министерството на вътрешните работи“. И.Р.С. не е изпълнил
задължението си по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП.
Настоящият състав намира, че наложената принудителна
административна мярка съответства и с целта на закона и с принципите за
съразмерност по чл. 6 от АПК.
Процесната принудителна административна мярка не цели да санкционира/накаже
нарушителя и/или трети лица, а чрез неблагоприятни последици за адресата да се
постигане правно определен резултат – подобряване на пътната обстановка в
страната, ограничаване и намаляване броя на пътнотранспортните произшествия, на
загиналите и ранените при пътни инциденти участници в движението.
Връщането на свидетелството за управление на МПС от
водачи загубили контролните си точки, респ. отнемането на СУМПС при
неизпълнение на задължението по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП, препятства възможността
за водача да управлява МПС по пътищата, респ. възможността да бъде извършено
ново и/или повторно нарушение. Предвидената мярка е израз на държавната
политика за ограничаване и преустановяване управлението на МПС от
неправоспособни водачи, вкл. водачи на които е иззето СУМПС, което е и
обществено значима цел с оглед значителния брой жертви и пострадали. Предвид
установените факти по делото съдът намира, че отмяната на процесната ПАМ би се
явила в противоречие с целта на закона.
С оглед изложеното съдът счита, че оспорената заповед
е постановена от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при липса
на съществени процесуални нарушения, в съответствие с материалния закон и целта
на закона и следва оспорването да бъде отхвърлено.
Воден от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2 ,
предл. последно от АПК, Административен съд-Плевен, осми състав
РЕШИ:
Отхвърля жалба на
И.Р.С., ЕГН ********** *** срещу Заповед за прилагане на принудителна
административна мярка № 22-0938-000252/15.04.2022 г. на Началник сектор към
ОДМВР- Плевен, Сектор „Пътна полиция“- Плевен, с която е иззето свидетелство за
управление на водач на МПС, на който са му отнети всички контролни точки и не е
изпълнил задължението си по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП.
Преписи от решението да се изпратят на страните.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: /П/