Р Е
Ш Е Н
И Е №72
12.08.2019 година
град
Раднево
Радневският
районен съд, наказателно отделение на девети юли две хиляди и деветнадесета
година в публичното заседание в следния състав:
Председател: ХРИСТИНА
ВЪЛЧАНОВА
секретар Живка Манолова като
разгледа докладваното от съдията ВЪЛЧАНОВА АНД № 146 по описа за 2019 година и за да се произнесе взема предвид
следното:
Производството
е образувано по чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Подадена е
жалба срещу наказателно постановление № 740/18.04.2019 г., издадено от Началник
на отдел "Митническо разузнаване и разследване Тракийска", ГД "Митническо
разузнаване и разследване" в Централно митническо управление, Агенция ”Митници",
с което на Х.К.К.
с постоянен адрес ***, и настоящ адрес ***, ЕГН ********** за нарушение на чл. 120, ал. 2 от
Закона за акцизите и данъчните складове /ЗАДС/, е наложено административно
наказание „Глоба” в размер на 400 лв. и за нарушение на чл. 126, ал. 1, т. 1 от
Закон за акцизите и данъчните складове /ЗАДС/, е наложено
административно наказание "Глоба" в размер на 1 000 лв., а на
основание чл. 124, ал. 1 от Закон за акцизите и данъчните складове /ЗАДС/ е
постановено отнемане в полза на държавата на тютюневи изделия, както следва: 440
броя къса ръчно свити цигари и
Жалбата е
процесуално допустима и е подадена в установения от закона 7-дневен срок. В
жалбата се посочва, че наказателното постановление следва да се отмени от съда
като незаконосъобразно. Излага съображения, че в
наказателното постановление са допуснати съществени нарушения на процесуалните
правила, както и че не е извършил толкова сериозно нарушение, за което е наказан.
В насроченото
съдебно заседание жалбоподателят редовно призован, явява се лично, поддържа
жалбата.
За отдел "МРР
Тракийска", редовно призовани, не се явява представител. С вх. №
2760/24.06.2019г. по делото е постъпило становище от Д.В.-ст. Юрисконсулт в
Агенция „Митници”, отдел „МРРТракийска”, с което оспорват жалбата. Излагат се
подробни съображения по същество, като моли съда да постанови решение, с което
да отхвърли жалбата като неоснователна и потвърди издаденото НП. Постъпило по
делото е и второ становище с вх. № 2977/08.07.2019г. от Н.Д.юрисконсулт в
Агенция „Митници”, отдел „МРРТракийска”, с което отново се оспорва жалбата и
моли съда да се произнесе с решение, с което да се отхвърли жалбата и се
потвърди НП № 740/18.04.2019 г., издадено от Началник на отдел "Митническо
разузнаване и разследване Тракийска", ГД "Митническо разузнаване и
разследване" в Централно митническо управление, Агенция ”Митници".
Районна
прокуратура - Раднево, редовно призовани, не изпращат представител.
Съдът, след
като се запозна с писмените и гласни доказателства установи следната фактическа
обстановка:
На 12.12.2018г.
във връзка с получен оперативен сигнал полицейски служители при РУ-Раднево
извършват проверка в помещение-санитарна стая, находяща се в четвърто мъжко
отделение в ДПБ” Д-р Г.Кисьов” в гр. Раднево на ул.”Магда Петканова” № 1. В
хода на проверката се установило, че жалбоподателя Х.К.К. държи в помещението
следните стоки: общо 22 бр. пликчета с
клик система /по 20 бр. къса/ - общо 440 бр. къса ръчно свити цигари без
акцизен бандерол и общо 1 бр. полиетиленова торба, съдържаща
С писмо вх. №
32-22153/22.01.2019 год. от Началник РУ гр. Раднево в Митница Пловдив е
получено копие от полицейска преписка № 327 ЗМ-303/2018 год. по описа на РУ
Раднево, касаеща случая, ведно с веществените доказателства по него, които с
приемо - предавателен протокол от 31.01.2018 г., са предадени растителна маса,
наподобяваща тютюн – 0,495кг. и 22 броя полиетиленови пликчета, всяко съдържащо
по 20 къса саморъчно напълнени цигари – общо 440 къса саморъчно напълнени
цигари. С резолюция Директора на „ТД
Тракийска” предава материалите по случая по компетентност на Началник
отдел „Митническо разузнаване и
разследване Тракийска”, ГД „Митническо разузнаване и разследване” и ЦМУ Агенция
„Митници”.
С протокол за
извършена проверка № 19BG9920А003864/04.02.2019г.
жалбоподателят Х.К. бил поканен да се яви в МБ Стара Загора за снемане на
обяснения във връзка със случая и за да присъства при вземане на проби от
описаната по-горе растителна маса, наподобяваща тютюн. Последния отказал да се
яви като заявил, че не желае да присъства при вземане на проби.
След
установяване на количеството на стоката на основание чл. 102, ал. 3, т.
2 от Закона за акцизите и данъчните складове било пристъпено към
вземане на проби по реда на Наредба №
3/18.04.2006 г. за вземането на проби и методите за анализ за целите на
контрола върху акцизните стоки. Съгласно изискването на чл. 8, т. 2
от Наредбата бил извършен оглед на стоката, при който било установено, че тя
представлява ситно нарязана листна маса с мирис на тютюн, след което в
отсъствие на жалбоподателя било пристъпено към вземане на проби от нея.
Приложени били техническите процедури и техника за безопасност, определени в
Ръководство за вземане на проби от стоки за целите на митническия контрол и
контрола върху акцизните стоки, утвърдено от Директора на Агенция
"Митници" със Заповед № ЗАМ-172/07.08.2006 г., вх. №
4444-0598/09.08.2006 г., и допълнено със Заповед № ЗАМ-351/02.11.2007 г., вх. №
У-44-44-1439/05.11.2007 г. Съставен бил план за вземане на проба, съобразен с
типа на стоката и били подготвени необходимите материали за пробовземането. С
протокол за вземане на проба № 69/05.02.2019г.
са взети проби за лабораторен анализ както следва:
- два броя
лабораторни проби и един брой контролна проба за съхранение в ТД Тракийска от
растителна маса наподобяваща тютюн с тегло
Крайните
проби, предназначени за лаборатория, били изпратени за изследване в Митническа
лаборатория - гр. Пловдив със Заявка за анализ рег. № 69/05.02.2019г.,МЛ
Пловдив вх. № 00081_6.2.2019. В резултат на извършения
анализ била издадена Митническа лабораторна експертиза № 00081_6.2.2019,
рег. № 69/05.02.2019 г. Съгласно т. 8 от
същата - "Становище" - „Въз основа на резултатите от направената
органолептична оценка и проведените експериментални изследвания, предоставената
за анализ проба лаб. код № 990_3000_19
се охарактеризира като нарязан тютюн,
които може да се използва за пушене, без да се подлага на допълнителна
индустриална обработка” и като такъв отговаря на термините и определенията на чл. 12, ал. 1, т.
1 от Закона за акцизите и данъчните складове /ЗАДС/ за "тютюн
за пушене (за лула и цигари)".
С оглед на гореизложеното
и на основание чл. 128, ал. 2 от ЗАДС, чл. 40, ал. 4 и чл. 40, ал. 2 от ЗАНН актосъставителя С.Д.Г. на длъжност главен инспектор в Агенция
„Митници”, ЦМУ, ГД „МРР”, отдел „МРР Тракийска” съставил АУАН № 347/19.02.2019г.
срещу Х.К.К., ЕГН **********, с който констатирали нарушения по чл. 126, ал. 1, т.
1 от ЗАДС и по чл.
120, ал. 2 от ЗАДС. АУАН е съставен на 19.02.2019г. в отсъствие на
нарушителя. АУАН е предявен и връчен лично на жалбоподателя на 27.02.2019г.,
като последния е подписал същия без възражения. В законоустановения срок не е
постъпило писмено възражение по акта, на основание чл. 44, ал. 1 от ЗАНН.
Описаните в
АУАН № 347/19.02.2019г. общо 22 бр. пликчета с клик система /по 20 бр. къса/
общо 440 бр. къса ръчно свити цигари се намират на съхранение в склад на „ТД
Тракийска”, заприходени със складова разписка № **********/08.02.2019г., а общо
С оглед на гореизложените факти и
обстоятелства е установено, че с деянието си жалбоподателя Х.К.К.,***, и настоящ адрес ***, ЕГН ********** на 12.12.2018г. като държи в
помещение –санитарна стая, находяща се в ДПБ «Д-р Г.Кисьов» гр.Раднево в
четвърто мъжко отделение акцизни стоки:
- общо
22 бр.пликчета с клик система / по 20 бр. къса/ -общо 440 бр.къса ръчно свити
цигари е нарушил забраната на чл.99, ал. 2, т. 5 от ЗАДС, с което е осъществил състава на чл. 120, ал.
2 от ЗАДС и
- общо 1 бр.
полиетиленова торба , съдържаща
Въз основа на
съставеният акт е издадено и обжалваното НП № 740/18.04.2019 год., с което на
основание чл. 126, ал. 1, т.
1 от ЗАДС и имайки предвид двойният размер на дължимия акциз за
стоката, предмет на нарушението, възлизащ на 150.48 лв., след съобразяване на
изискванията на чл. 27 от ЗАНН,
на жалбоподателя Х.К.К. било наложено административно наказание „глоба” в
размер на 1000 лв. и на основание чл. 124, ал. 1 от ЗАДС е отнет в полза на държавата предметът на нарушението. По
отношение на извършеното от К. нарушение по чл.
120, ал. 2 от ЗАДС във връзка с чл. 99, ал. 2, т.
5 от ЗАДС от АНО е прието, че предвид дефиницията на чл. 126б, ал. 2 от ЗАДС за маловажен случай на нарушение по чл.
120, ал. 2 от ЗАДС, двойния размер на дължимия акциз за стоката
предмет на нарушение – 178.42 лв. и неговото
количество 440 къса ръчно свити цигари, вредните последици от извършеното
нарушение са значителни и с оглед това предвиденото в чл.
120, ал. 2 от ЗАДС наказание съответства на степента на обществена
опасност на извършеното административно нарушение, което не се явява маловажен
случай, поради което с процесното НП на основание чл. 27 от ЗАНН
на Х.К.К. за нарушението по чл.
120, ал. 2 от ЗАДС във връзка с чл. 99, ал. 2, т.
5 от ЗАДС му бъде наложено административно наказание „глоба” в
размер на 400 лв.
По
настоящото съдебно производство е разпитан актосъставителя С.Д.Г., който потвърждава изнесеното в АУАН и НП, като заявява,
че е съставил акта на база изготвените официални документи.
Тъй като жалбоподателя Х.К.К. е настанен на
лечение в ДПБ „Д-р Г.Кисьов” гр. Раднево с диагноза „Разстройство вследствие
употреба на алкохол. Синдром на зависимост” съдът служебно назначи съдебно-психиатрична
експертиза, от която е видно, че понастоящем жалбоподателя К. не употребява
алкохол, но се намира в защитена среда и в която вещото лице експерт д-р Р.П.
установява, че към момента на извършване на деянието жалбоподателя е бил в
състояние да разбира свойството и значението на извършеното и да ръководи
постъпките си, както и към настоящия момент е в състояние да участва в
съдебното производство, като защитава правата си и да разбира свойството и
значението на своите постъпки в съдебно заседание.
При така
очертаната фактическа обстановка се налагат следните правни изводи:
Жалбата е
неоснователна.
По силата на чл. 120, ал. 2 от ЗАДС – чл.120,
ал.2 (Доп. - ДВ, бр. 19 от
Съгласно чл. 126, ал. 1 от ЗАДС (Доп. - ДВ, бр. 109 от
Съгласно чл. 124, ал. 1 от ЗАДС (Изм. - ДВ, бр. 105 от
Предвид систематичното
място на легалното определение за тютюн за пушене в Глава втора - "Акцизни
стоки", Раздел II - "Тютюневи изделия" на ЗАДС и на основание чл. 2, т. 2 ЗАДС,
изследваната стока подлежи на облагане с акциз. Съгласно чл. 4, т. 1 от ЗАДС, стоката е акцизна. Като такава, същата следва да се държи с
данъчен документ по Закона за акцизите
и данъчните складове или друг документ, удостоверяващ плащането,
начисляването или обезпечаването на дължимия за нея акциз. Деянието - държане
на акцизна стока без такъв документ, представлява административно нарушение по Закона за акцизите и данъчните
складове. В чл. 99, ал. 2, т.
5 от Закона за акцизите и данъчните складове е нормативно установена
забрана за държането, пренасянето и превозването на повече от 40 къса ръчно
свити цигари или цигари, изработени от заготовки с филтър. Правилно адм.
служители преценили поради това, че на 12.12.2018 г. Х.К.К., държал в помещение
– санитарна стая, находяща се в четвърто мъжко отделение в ДПБ „Д-р Георги
Кисьов” в гр. Раднево, на ул. „Магда Петканова” № 1 акцизни стоки: общо 22
бр.пликчета с клик система /по 20 бр. къса/ - общо 440 бр.къса ръчно свити
цигари и общо 1 бр. полиетиленова торба , съдържаща
При издаване
на акта и НП не са допуснати нарушения на съществени процесуални правила. При
проверката осъществена от полицейските служители в помещение – санитарна стая,
находяща се в четвърто мъжко отделение в ДПБ „Д-р Георги Кисьов” в гр. Раднево,
на ул. „Магда Петканова” № 1 е присъствал жалбоподателя. Видно от приложените
писмени доказателства - лично написано и саморъчно подписано от К. писмено
обяснение и протокол за доброволно предаване от 12.12.2018 г., същия подробно е
обяснил, че държаният от него тютюн е закупил за собствена употреба, че след
закупуването на тютюна лично пълни закупения от него тютюн във филтри, като
заявява, че не е знаел, че с тези си действия извършва нарушение. Същия е
отказал и не е присъствал при вземане на проби от стоката, видно от Протокол за
извършена проверка № 247/04.02.2019г., Протокол за извършена проверка №
329/12.02.2019г. и от Протокол за вземане на проба № 69/05.02.2019 год..
Жалбоподателя, предвид отказа му да присъства на гореописаните действия на
контролните органи не е подписал цитирани документи, касаещи количеството на
констатираната държана акцизна стока, така и относно начина на вземане,
количеството, маркировката и осигуровката на взетата за анализ проба от нея.
Актът е съставен в негово отсъствие, и предявен лично на жалбоподателя на
27.02.2019г. Наред с това, АУАН е издаден въз основа на документи, събрани в
хода на извършената полицейска проверка. В предвиденият от чл. 44, ал. 1 от ЗАНН срок не са постъпили възражения срещу АУАН, като жалбоподателя
не е представил никакви допълнителни доказателства, доказващи фактическа
обстановка, различна от констатираната в АУАН, нито по какъвто и да било начин
да е оспорил или заявил, че има възражения по конкретни действия, досежно
протеклата проверка или при вземане на проби от процесните стоки. В подадена
срещу НП въззивна жалба по същество и не се оспорва и констатацията на проверяващите,
че е държал процесните стоки, за които е ангажирана
административнонаказателната му отговорност за нарушение по чл. 126, ал. 1 от ЗАДС. Актът и НП отговарят на всички формални изисквания на
разпоредбите на чл. 42
и чл. 57 от ЗАНН.
Както в АУАН, така и в обжалваното НП са посочени дата и място на установяване
на нарушението, както и е описана подробно фактическата обстановка по случая и
приложените към него писмени доказателства. В чл. 57, ал. 1, т.
6 от ЗАНН е предвидено в НП да бъдат посочени законовите разпоредби,
които са нарушени виновно, като в случая това изискване е спазено, посочвайки
разпоредбите на чл. 126, ал. 1 от ЗАДС и чл.
120, ал. 2 от ЗАДС, още повече, че както в АУАН, така и в НП
словесно е указано в какво точно се изразяват конкретните нарушения.
Административното
наказание за нарушението в обжалваната част на НП /т. 1/ е съобразено и с
разпоредбата на чл. 120, ал. 2 от ЗАДС – наказанието „глоба” е определено в размер от 400 лв.,
съгласно която за нарушение по с. з. разпоредба на лице, което наруши разпоредбата на чл. 99, ал. 2, т. 1, 3 и 5, се наказва с глоба в
размер от 100 до 500 лв. Предвид
обстоятелството, че двойният размер на дължимия акциз за стоката - предмет на
нарушение по чл. 120, ал. 2 от ЗАДС възлиза на 178,42 лв., както и с оглед тежестта на нарушението
и другите обстоятелства, имащи значение за налагането му, както и с цел
изпълнение на индивидуалната и генерална превенция, правилно АНО е наложил
наказание във визирания в т. 1 от НП размер.
Административното
наказание за нарушението в обжалваната част на НП /т. 2/ е съобразено и с
разпоредбата на чл. 126, ал. 1, т.
1 от ЗАДС – наказанието "глоба" е определено в минимален
размер от 1000 лв., съгласно която за нарушение по с. з. разпоредба се налага
административно наказание "глоба" в двойния размер на дължимия акциз,
но не по-малко от 1000 лв., а при повторно нарушение - не по-малко от 2000 лв.
Предвид обстоятелството, че двойният размер на дължимия акциз за стоката -
предмет на нарушение по чл. 126, ал. 1 от ЗАДС възлиза на 150,48 лв., както и с оглед тежестта на нарушението
и другите обстоятелства, имащи значение за налагането му, както и с цел
изпълнение на индивидуалната и генерална превенция, правилно АНО е наложил наказание
във визирания в т. 2 от НП размер.
В случая, от
АНО е отчетено и обстоятелството, е и съдът счита, че извършеното нарушение не
е маловажен случай. Санкциите, наложени на жалбоподателя за констатираните нарушения
по чл. 120, ал. 2 от ЗАДС и чл. 126, ал. 1 от ЗАДС са правилно определени, като същите на индивидуализирани от
административнонаказващия орган в съответствие с разпоредбата на чл. 27 от ЗАНН,
при преценка на всички обстоятелства, относими към установеното административно
нарушение от страна на наказаното лице. Критерият за отграничаване на
маловажния случай от обикновения случай на престъпление, посочен в чл. 93, т. 9 НК
е меродавен и при административните нарушения по аналогия, поради липса на
дефиниция за маловажен случай в ЗАНН. Маловажен случай е този, при който
извършеното деяние с оглед липсата или незначителността на вредните последици
или с оглед на другите смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска степен на
обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на административно
нарушение от съответния вид. Този критерий на преценка се прилага за всички
деяния, когато трябва да се реши въпросът дали случаят е маловажен или не. От
това съдържание на закона следва, че маловажността на случая е в зависимост не
само от размера на вредните последици, но и от наличието на други смекчаващи
обстоятелства, каквито в настоящият случай липсват и по делото не са
представени. Съгласно ТР № 6 от 15. Х 1.
Причините,
поради които е налице тая фактическа обстановка, установена от контролните
органи и необорена по съответния ред от жалбоподателя, макар и недоказани, не
могат да окажат влияние върху основанието за възникване на административната
отговорност.
Правилно и
съобразно правомощията си наказващият орган на основание чл. 124, ал.1 от ЗАДС е отнел в полза на държавата стоките, предмет на нарушенията – 22
бр. пликчета с клик система /по 20 бр. къса/ - общо 440 броя къса ръчно свити
цигари, подроно описани и предадени на съхранение в склад на „Териториална
дирекция Тракийска”, заприходени със складова разписка №
**********/08.02.2019г. и общо
При
извършената служебна проверка не се констатираха допуснати в хода на
административнонаказателното производство съществени нарушения на процесуалните
правила, които да налагат отмяна на наказателното постановление.
Въз основа на
направените изводи, съдът приема, че издаденото наказателно постановление
следва да се потвърди като законосъобразно.
По
гореизложените мотиви и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 740/18.04.2019
г., издадено от Началник отдел "Митническо разузнаване и разследване
Тракийска", ГД "Митническо разузнаване и разследване" в
Централно митническо управление, Агенция ”Митници", против Х.К.К. с постоянен адрес ***,
и настоящ адрес ***, ЕГН **********, с което за нарушение на чл. 120, ал. 2 от
Закона за акцизите и данъчните складове /ЗАДС/, е наложено административно
наказание „Глоба” в размер на 400 лв. и за нарушение на чл. 126, ал. 1, т. 1 от
Закон за акцизите и данъчните складове /ЗАДС/, е наложено
административно наказание "Глоба" в размер на 1 000 лв., а на
основание чл. 124, ал. 1 от ЗАДС е постановено отнемане в полза на държавата на тютюневи
изделия, както следва: 440 броя къса ръчно свити цигари и
Решението може да бъде обжалвано пред
Административен съд – гр. Стара Загора, в 14-дневен срок от съобщението до страните, че същото е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: