Определение по дело №208/2020 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 юни 2020 г. (в сила от 5 април 2021 г.)
Съдия: Рени Цветанова Славкова
Дело: 20207140700208
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 май 2020 г.

Съдържание на акта

O   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е    № 256

                             

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – МОНТАНА, V състав в закрито заседание на 9 юни 2020 г. в състав:

 

Председател : РЕНИ ЦВЕТАНОВА

 

като разгледа докладваното от съдия РЕНИ ЦВЕТАНОВА административно дело № 208/2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

           

Производството е по реда на чл. 34, ал. 4, т. 2, вр. 27, ал. 4 от ЗУСЕСИФ, вр. чл. 197 и сл. АПК.

         Образувано е по жалба на Община Чипровци, представлявано от Кмета на Общината против Решение за прекратяване на производство по оценка на проектно предложение № 03-РД/146 от 16.01.2020 г. на Изпълнителен директор на ДФЗ – РА и същото не е допуснато до техническа и финансова оценка.    

         Твърди, че административният акт, на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие", за прекратяване на производство по оценка на проектно предложение е издаден при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалноправните разпоредби и в несъответствие с целта на закона. Поземлен имот с идентификатор № 81390.502.303 заедно със сградите с идентификатори № 81390.502.303.6 и № 81390.502.303.5 на ул. "Витоша" № 2, УПИ XIV-303, кв.35, гр. Чипровци, община Чипровци, обл. Монтана попада в охранителната зона на недвижимата художествена културна ценност с предварителна категория "национално значение": „Църква "Възкресение Христово" в гр. Чипровци, декларирана със списък от 1971 г. и писмо № 2585 от 05.07. 1979 г. на НИ11К, тоест общинската сграда не е паметник на културата. Паметникът на културата е все още деклариран, като такъв и все още няма издадена заповед на министъра на културата за обявяването му с определена категория. Съгласуване на инвестиционният проект по реда на чл. 84, ал. 1 и 2 от Закон за културното наследство (ЗКН) за обекти в обхвата на охранителните зони на единични културни ценности се изисква за паметници на културата с категории „световно значение" и „национална значение" в техните граници и охранителни зони - след писмено становище на НИНКН. Обръщаме внимание, че строително-монтажните работи, заложени за въвеждане на мерките за енергийна ефективност при ремонта на „Общинска сграда за обществени услуги" няма да променят архитектурата на сградата, както и да повлияят и засегнат външния облик на църква "Възкресение Христово" и нейното околно пространство по никакъв начин. Моли отмяна на оспореното решение.

         С оспореното Решение Изпълнителен директор на ДФЗ – РА е прекратил производството по оценка на проектно предложение на Община Чипровци за „Реконструкция и въвеждане на мерки за енергийна ефективност в общинска сграда за обществени услуги гр. Чипровци, общ. Чипровци” с № ВG06RDNP001-7.008-0020 в ИСУН 2020 - Процедура чрез подбор № BG06RDNP001-7.008 по под мярка 7.2. „Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура" от мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата в селските райони" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г. като не е допуснал същото до техническа и финансова оценка. За да постанови този правен резултат, административният орган е приел, че кандидатът не е представил технически инвестиционен проект, съгласуван от НИНКН. Въпреки, че Община Чипровци е подала документи за съгласуване на инвестиционния проект, който е с вх. № 0800-3988 от 16.10.2019 г. на НИНКН, то това са документи, които кандидатът е следвало да се снабди/осигури при подаване на документацията, а след това водят до подобряване качеството на проектното му предложение, което е в противоречие със забраната на чл. 34, ал. 2 от ЗУСЕСИФ. Да се приеме обратното би означавало да се даде допълнително възможност на определени кандидати да допълват и/или изменят проектните си предложения в хода на вече действаща процедура, което несъмнено би ощетило останалите участници в процедурата и би било в противоречие с принципите, прокламирани в чл. 29. ал. 1, т. 1 и т. 2 от ЗУСЕСИФ.

         По допустимостта на жалбата.

         Решението е получено от Община Чипровци чрез ИСУН на 17 01 2020 г., а жалбата е подадена на 23 01 2020 г. или същата е подадена от лице имащо правен интерес от оспорване и в законоустановения за това срок, поради което се явява допустима за разглеждане по същество. 

         По основателността на жалбата.

 

Съгласно т. 7./7.2. и т. 8, на раздел 13.2. „Условия за допустимост на дейностите”, п. I. „Общи изисквания” от Условията за кандидатстване с проектни предложения за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Програма за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. - Към проектите, включващи разходи за строително-монтажни работи, когато обектите са недвижими културни ценности, се прилагат: Становище и заверка с печат от Министерството на културата върху графичните материали на проектната документация, изготвена по реда на глава двадесет и трета от Наредба № 4 от 2001 г.; Инвестиционните проекти, които включват обекти недвижими културни ценности, се съгласуват с Министерството на културата по реда на ЗКН.

         Съгласно т. 20 от раздел 24. „Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване” - Съгласуване с Министерството на културата с писмено становище и заверка с печат върху графичните материали на проектната документация, изготвена по реда на глава 23 от Наредба № 4 от 2001 г. за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти (изисква се само за инвестиционни проекти, които включват обекти недвижими културни ценности). Представя се във формат „pdf” или „jpg”. Когато този документ не е представен към датата на подаване на проектното предложение, кандидатът трябва да го представи най-късно в срока по т. 7 от Раздел 21.2. Към датата на кандидатстване може да се представи входящ номер на искането за издаване от съответния орган.

         Така поставените, към кандидатите за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ПРСР 2014 – 2020 г., изисквания за наличието на становище, респ. съгласуване, е относимо и от значение единствено за инвестиционните проекти, които включват разходи за строително-монтажни работи на обекти недвижими културни ценности, по смисъл на ЗКН. В тази връзка страните не спорят, а и от представеното удостоверение на Министерство на културата, е видно, че проектът представен за отпускане на безвъзмездна финансова помощ от Община Чипровци не включва обект недвижима културна ценност. След като обектът, на който ще се извършва реконструкция и въвеждане на мерки за енергийна ефективност не е недвижима културна ценност, то неоснователно административният орган твърди неизпълнение на т. 7.2, т. 8 от раздел 13.2 и т. 20 от раздел 24 на Условията за кандидатстване, които условия са относими към обекти недвижими културни ценности.  Недопустимо е административният орган да въвежда нови допълнителни/разширени условия, които не са предвидени в одобрената документация за участие.

         От друга страна от удостоверението на МК е видно, че имотът, където ще се извършва реконструкция попада в охранителната зона на имот художествена културна ценност, който единствено е с предварителна категория „национално значение”, декларирана със списък от 1971 г. или към настоящия момент и то от 1971 г., все още няма издаден валиден акт от съответно компетентния за това орган, който окончателно да определя статута/категорията на този съседен обект, в чиято охранителна зона попада имотът, предмет на проектното предложение.  

В тази връзка, дори да се приеме, че поради текстът на чл. 79, ал. 4 от ЗКН и попадането на съседен на проекта обект под специалната закрила на ЗКН, то невключването на такова изискване в Условията за кандидатстване, не е и не може да бъде основание за прекратяване на процедурата, поради непредставяне на изискуеми по закон документи. Пропуските в Условията за кандидатстване не следва да се пренасят като тежест върху кандидатите, а следва да бъдат отстранявани в хода на самата процедура.

На следващо място дори да се приеме, че Община Чипровци е следвало да представи становище и заверка от Министерството на Културата, самите условия в т. 20 на раздел 24, във връзка с т. 7.2 и т. 8 от раздел 13.2. допускат при липса на документ, кандидатите да представят входящ номер на искането за издаване от съответния орган, което изискване е изпълнено от Община Чипровци.

В тази връзка настоящият състав не споделя изводите на административния орган, че документите, с които кандидатът е следвало да се снабди/осигури при подаване на документацията води до подобряване качеството на проектното му предложение, което е в противоречие със забраната на чл. 34, ал. 2 от ЗУСЕСИФ. За да има подобрение в качеството на даден проект, то същият следва да дава основание за по-висока оценка, поради подобрени негови технически или финансови показатели. Видът и характерът на непредставените документи са такива, които не се отразяват върху качеството на проектното предложение. Становището и заверката на проектната документация от Министерство на Културата, при условията и по реда на ЗКН, са императивни законови изисквания и имат значение към реализирането на самия проект, без да влияят върху неговото качество, а след като тези документи могат да бъдат представени и впоследствие, то неправилно административният орган е приел, че проектното предложение не отговаря на условията за административно съответствие  и допустимост и е прекратил производството по отношение на този кандидат.   

         С оглед на така изложеното, настоящият съдебен състав намира, че на основание чл. 200 от АПК следва да отмени отказът и изпрати преписката на компетентния административен орган за продължаване на административнопроизводствените действия и извършване на техническа и финансова оценка на подаденото от Община Чипровци проектно предложение за „Реконструкция и въвеждане на мерки за енергийна ефективност в общинска сграда за обществени услуги гр. Чипровци, общ. Чипровци” с № ВG06RDNP001-7.008-0020 в ИСУН 2020 - Процедура чрез подбор № BG06RDNP001-7.008 по под мярка 7.2. „Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура" от мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата в селските райони" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г., поради което

 

О    П    Р    Е    Д   Е   Л   И  :

 

ОТМЕНЯ изричен отказ за прекратяване на производството по оценка на проектно предложение, подадено от Община Чипровци, обективиран в Решение № 03-РД/146 от 16.01.2020 г. на Изпълнителен директор на ДФЗ – РА.

ИЗПРАЩА преписката на Изпълнителен директор на ДФЗ – РА за продължаване на административнопроизводствените действия и извършване на техническа и финансова оценка на подаденото от Община Чипровци проектно предложение за „Реконструкция и въвеждане на мерки за енергийна ефективност в общинска сграда за обществени услуги гр. Чипровци, общ. Чипровци” с № ВG06RDNP001-7.008-0020 в ИСУН 2020 - Процедура чрез подбор № BG06RDNP001-7.008 по под мярка 7.2. „Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура" от мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата в селските райони" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г.    

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба в седем дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховен административен съд.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: