Решение по дело №111/2019 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 160
Дата: 11 юни 2019 г. (в сила от 17 декември 2019 г.)
Съдия: Виктор Динев Атанасов
Дело: 20197120700111
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 март 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

                                                                     № … … …

                                                                    

                         град Кърджали, 11.06.2019 год.

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

Кърджалийският административен съд, ...……...…………...………….. в публично ….…………………

заседание на четиринадесети май ........................................................................................................

през 2019/две хиляди и деветнадесета/ година, в състав:

 

                                                                                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ:   ВИКТОР  АТАНАСОВ

                                                                        

 

при секретаря ………………………………………………………..… Мелиха  Халил, .………….…..…..……...……....

като разгледа докладваното от .....…………......................... съдията Виктор Атанасов  ..........................

административно дело ........... №111  ……… по  описа  за  .………..……. 2019 година ..........................

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

          Производството е административно, по реда на Раздел І/първи/ на Глава Х /чл.145 и следв./ от Административно-процесуалния кодекс/АПК/, във вр. с чл.76, ал.3 от ЗЗО.

Образувано е по жалба на Многопрофилна болница за активно лечение/МБАЛ/ „Д-р Атанас Дафовски” АД, със седалище и адрес на управление ***, с ЕИК ***, представлявана от изпълнителния директор Т. Д. Ч. от ***, против Заповед за налагане на санкции №РД-21-49 от 18.02.2019 год., издадена от директора на Районна здравноосигурителна каса/РЗОК/ - град Кърджали, с която, заповед, на жалбодателя е наложена санкция - финансова неустойка, в размер общо на 1400.00/хиляда и четиристотин/ лева, за констатирани общо 7/седем/ броя нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ, за всяко едно от които е наложена санкция – финансова неустойка, в размер на 200.00/двеста/ лева, като със същата заповед, директорът на РЗОК - Кърджали е разпоредил сумата от 1400.00 лева да се преведе по банков път, по посочената банкова сметка, в срок от 14 /четиринадесет/ дни от получаването на заповедта с указание, че ако същата не бъде внесена доброволно в този срок, ще бъде прихваната от следващото плащане по договора на изпълнителя на медицинска помощ с НЗОК.

Жалбодателят заявява в жалбата, че счита така издадената заповед за налагане на санкции за незаконосъобразна, поради което я обжалва, с молба съдът да я отмени изцяло, като постановена при неправилно приложение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, ведно с всички законни последици от това, както и да му бъда присъдени направените разноски по делото. Твърди, че дейностите в описаните седем случая са действително и реално извършени, при спазване изискванията на НРД за медицинските дейности за 2018 год., както и че са спазени изискванията за хоспитализация и дехоспитализация на пациенти, заложени в диагностично-лечебния алгоритъм на съответните клинични пътеки/в заповедта в случая става дума за клинични процедури, а не за клинични пътеки/. Твърди също, че при извършването на проверката, по повод на която е издадена атакуваната заповед, АО допуснал съществени нарушения на процесуалните правила, които опорочават цялото административно производство и налагат отмяна на индивидуалния административен акт, без дори съдът да се произнася по съществото на спора. С оглед на изложеното, жалбодателят моли съда да отмени изцяло атакуваната Заповед за налагане на санкции №РД-21-49/18.02.2019 год. на директора на РЗОК - Кърджали, като постановена при неправилно приложение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, ведно с всички законни последици от това, както и да му бъдат присъдени и направените по делото разноски. В жалбата заявява, че допълнителни съображения в подкрепа на твърденията си ще представи в съдебно заседание, а за изясняване на делото от фактическа и правна страна, моли да се изиска от РЗОК - Кърджали цялата преписка по повод извършената проверка на дружеството. В жалбата не са направени никакви други доказателствени искания и към същата не са представени никакви писмени доказателства.

Редовно призован за съдебно заседание,  жалбодателят - Многопрофилна болница за активно лечение/МБАЛ/ „Д-р Атанас Дафовски” АД, със седалище и адрес на управление ***, с ЕИК ***, се представлява от упълномощения му процесуален представител – адв.Н. М. от АК – ***, поддържа депозираната жалба против атакуваната Заповед за налагане на санкции №РД-21-216 от 27.08.2018 год. на директора на РЗОК – Кърджали. Моли съда да уважи жалбата, като отмени издадената заповед по изложените съображения в същата, както и по съображения, изложени в молба му, като твърди, че в конкретния случай не са извършени нарушенията, описани в заповедта от т.1 до т.7, по Клинична процедура №***. Счита, че са спазени критериите за дехоспитализация и неправилно е наложена санкцията, тъй като стандартите за нивата на компетентност за медицинския стандарт за анестезиология и интензивно лечение са отменени с влязло в сила решение. Сочи, че в подкрепа на това твърдение било приетото като доказателство, в съдебно заседание, Разрешение за осъществяване на лечебна дейност от страна на МБАЛ „Д-р Ат. Дафовски” АД - ***, от което било видно, че няма вече нива за компетентност за отделните отделения, за които медицинските стандарти са отменени. Счита, че независимо, че същото решение е влязло в сила към един последващ момент от констатациите на органите на РЗОК, то това било още едно доказателство в подкрепа на твърденията, че лечебното заведение и неговите лекари в отделението *** не са извършили нарушението, за което са санкционирани по посочените точки в обжалваната заповед – за 7 случая по 200 лева. Поради това, моли съда да уважи жалбата, като претендира и за направените разноски по делото.

Ответникът по жалбата - директорът на РЗОК – Кърджали, редовно призован за съдебните заседания, не се явява, представлява се редовно упълномощен процесуален представител – гл.юрк.К. С., която оспорва жалбата и счита същата за неоснователна, като намира оспорената заповед за законосъобразна. Сочи, че в случая, директорът на РЗОК е наложил санкция за 7 идентични нарушения и че лечебното заведение е трябвало да дехоспитализира пациента или той да напусне лечебното заведение, след 48-я час, по изискване на клиничната процедура, като имало един фрапиращ случай – по т.5 от заповедта, при който, 31 дни пациентът е пролежал по тази клинична процедура и РЗОК – Кърджали е заплатила на лечебното заведение 31 отчетени клинични процедури №***, по 155 лева за всяка. Сочи също, че за всички описани случаи в заповедта, е трябвало пациентите да бъдат приведени в друго лечебно заведение, с ІІІ-то ниво на компетентност *** и че към момента на извършване на нарушенията, за които е наложена санкцията и особено при сключване на договора, лечебното заведение е отговаряло на изискванията за ІІ/второ/- ниво на компетентност и сключвайки договора, лечебното заведение е приело условията за осъществяване на тази дейност при всички заложени нива на компетентност, като брой легла и разбира се, обвързани с Правилника за осъществяване на лечебна дейност в лечебното заведение. По тези доводи, моли съда да постанови решение, с което да отхвърли жалбата, като неоснователна.

Административният съд, като прецени събраните по делото доказателства и доводите на страните и въз основа на тях извърши проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 от АПК, прие за установено следното:

По допустимостта на жалбата:

Съгласно приложимата редакция на разпоредбата на чл.76, ал.5 от Закона за здравното осигуряване/ЗЗО/ (Предишна ал. 3 – ДВ, бр.102 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г.), санкциите, наложени по реда на чл.74 и на чл.76, ал.2, във вр. с ал.1 от ЗЗО, подлежат на съдебно обжалване по реда на Административно-процесуалния кодекс, т.е. пред съответния административен срок и в 14-дневен срок от съобщаването й, съгласно нормата на чл.149, ал.1 от АПК. В случая, видно от приложения по делото заверен препис от разписка от 25.02.2019 год. към оспорената заповед/л.9/, последната е връчена срещу подпис на заместник-директор на МБАЛ „Д-р Ат.Дафовски” АД *** – д-р М. З., на същата дата - 25.02.2019 год., като връчването е удостоверено с посочване на трите имена и подписа на длъжностното лице от РЗОК – Кърджали, което е връчило екземпляр от заповедта на представляващия дружеството - жалбодател. Следва да се отбележи, че лицето, на което е връчен екземпляр от заповедта, е упълномощено от изпълнителния директор на МБАЛ „Д-р Ат.Дафовски” АД ***, с пълномощно с нотариална заверка на подписа с Рег.№*** от *** год. на нотариус К. Д., с рег.№*** на Нотариалната камара/л.10/, с изричното правомощие да представлява изпълнителния директор пред НЗОК/РЗОК – Кърджали и да съгласува, получава и подписва от името на изпълнителния директор на лечебното заведение издадени заповед за налагане на санкции. Видно от положения върху самата жалба щемпел, същата е постъпила при административния орган, чийто акт се оспорва, на 06.03.2019 год., регистрирана в деловодството му с Вх.№***/л.3/, т.е. жалбата е подадена на 9-ия/деветия/ ден след връчването и получаването на екземпляр от заповедта. При това положение съдът намира, че жалбата е подадена в законоустановения 14/четиринадесет/ - дневен срок по чл.149, ал.1 от АПК, по предвидения в закона ред и от лице – в случая търговско дружество - АД, което е лечебно заведение и което е изпълнител по договор за извършване на клинични процедури, чиито имуществени интереси са пряко засегнати от оспорения административен акт, т.е. налице е типичната процесуална легитимация. Ето защо съдът счита, че така подадената жалба е допустима – подадена е в срок, по предвидения в закона ред и форма и от лице, което с оглед на гореизложеното, има право и интерес от оспорването, след като са засегнати негови законни интереси.

От събраните и приобщени по делото доказателства, от фактическа страна е установено следното:

По делото е безспорно, че жалбодателятМногопрофилна болница за активно лечение - Д-р Атанас Дафовски” АД, със седалище и адрес на управление ***, с ЕИК ***, е акционерно дружество, с посоченото наименование, седалище и адрес на управление ***, с ЕИК *** и е с основен предмет на дейност „Осъществяване на болнична помощ”, като същият се управлява от тричленен съвет на директорите и се представлява от изпълнителния му директор - д-р Т. Д. Ч. от ***.

По преписката е приложен и е приет като доказателство по делото Договор №*** от *** год. за извършване на клинични процедури/л.90-л.108/, сключен на основание чл.59, ал.1 от ЗЗО и в съответствие с НРД за медицинските дейност за 2018 год., между НЗОК, представлявана от директора на РЗОК - Кърджали от една страна, като възложител и „Многопрофилна болница за активно лечение - Д-р Атанас Дафовски” АД, със седалище и адрес на управление ***, с ЕИК ***, с Разрешение №***/*** год. за осъществяване на лечебна дейност, издадено от министъра на здравеопазването, представлявано от изпълнителния му директор д-р Т. Д. Ч. от друга, като изпълнител, от чл.1, ал.1 на който се установява, че изпълнителят - жалбодател в настоящото производство, е поел задължението да оказва на здравноосигурени лица(ЗОЛ), на здравнонеосигурени лица по §2, ал.1 от Закона за бюджета на НЗОК за 2018 год. (за интензивни грижи) и на лицата по §9, ал.1 от Закона за бюджета на НЗОК/ЗБНЗОК/ за 2018 год., медицинска помощ по КПр по приложение №8 към чл.1 от Наредба №3 от 2018 год. за определяне на пакета от здравни дейности, гарантирани от бюджета на НЗОК и посочени в приложение №19а „Клинични процедури” към НРД за медицинските дейности за 2018 год. В същия член 1 от Договора са посочени три клинични процедури, по които лечебното заведение се е задължило да оказва медицинска помощ: КПр******; КПр №*** – *** и КПр №*** - ***. Съгласно т.3 на чл.3 от договора, възложителят се е задължил да заплаща определените, съгласно НРД за медицинските дейности за 2018 год. и цени на извършената и отчетена болнична медицинска помощ. В този договор детайлно са регламентирани правата и задълженията на възложителя и изпълнителя по него, както и са регламентирани условията и реда за оказване на дейности по клиничните процедури/Раздел ІV от договора/.

По преписката е приложено и е прието като доказателство по делото и цитираното в договора Разрешение за осъществяване на лечебна дейност №***/*** год., издадено от министъра на здравеопазването, на основание чл.46, ал.2, във връзка с чл.50, ал.2 от Закона за лечебните заведения, на „Многопрофилна болница за активно лечение Д-р Атанас Дафовски” АД ***/л.109-л.112/, в което, в 5 точки са описани лечебните дейности, в които същото може да осъществява медицинска помощ, в 29 точки са посочени конкретните медицински специалности, както и са изчерпателно  посочени структурите /клиники, отделения и клинико-диагностични структури/ с нивата на компетентност, в които да се осъществява лечебната дейност, като в раздел „Клиники и/или отделения с легла”, като в т.13 е посочено „Отделение *** – с второ ниво на компетентност, в изпълнение на медицинския стандарт ***.

Видно от приложената и приета като доказателство по делото Заповед №РД-20-514 от 11.11.2018 год. на директора на РЗОК - Кърджали/л.88/, със същата, на основание чл.20, ал.1, т.2, във връзка с чл.72, ал.2 и ал.3 от ЗЗО, чл.93, чл.94 и чл.95, чл.380, чл.381 и §10 от ПЗР на НРД за медицинските дейности за 2018 год., е било разпоредено извършването на пълна проверка от служители на РЗОК - Кърджали, за времето от 12.11.2018 год. до 28.12.2018 год., на лечебното заведение за болнична помощ „Многопрофилна болница за активно лечение „Д-р Атанас Дафовски” АД, с месторазположение – ***, представлявано от изпълнителния му директор д-р Т. Ч., по изпълнението на Индивидуалния договор/ИД/ №*** от *** год. за извършване на клинични процедури, със задача: „Проверка по изпълнение на изискванията на ЗЗО, НРД за медицинските дейности за 2018 год. и ИД”, като със същата заповед е определен поименно и персоналния състав на проверяващия екип, както и е разпоредено, проверката да се извърши при спазване изискванията на Инструкция №РД-16-31 от 23.06.2016 год. на НЗОК за условията и реда за осъществяване на контрол по чл.72, ал.2, 3, 4, 5, 6, 7 и 8 от ЗЗО и ЗАНН. Така издадената заповед е връчена, срещу подпис, на упълномощен представител на проверяваното лечебно заведение – д-р М. З., на датата 16.11.2018 год., видно от извършеното отбелязване върху самата заповед.

От приложения и приет като доказателство по делото Протокол №*** от *** год./л.18-л.20/ е видно, че проверяващият екип, състоящ се от трима контрольори в РЗОК - Кърджали, при извършената проверка на дейността на лечебното заведение за периода 01.10.2018 год. – 30.10.2018 год., е проверил 154 броя клинични процедури, както следва: КПр*** – 4 бр., КПр №*** – 60 бр. и КПр №*** – 90 бр. и е установил общо 7/седем/ нарушения, всичките на условията и реда за оказване на медицинска помощ по КПр №*** „***”, описани в точки от т.1.1. до т.1.7. от протокола. Екземпляр от изготвеният протокол е бил връчен, срещу подпис, на упълномощен представител на лечебното заведение, обект на проверката, а именно – на д-р М. З. – заместник-директор, на датата 10.01.2019 год., като тук следва да се посочи, че д-р М. З. – заместник-директор на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД ***, е упълномощен от изпълнителния директор на дружеството, с посоченото по-горе пълномощно с нотариална заверка на подписа, с Рег.№*** от *** год. на нотариус К. Д., с рег.№*** на Нотариалната камара, да представлява изпълнителния директор на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД *** и да съгласува, получава и подписва от негово име съставени от НЗОК/РЗОК АУАН, издадени заповеди за налагане на санкции, наказателни постановления, други заповеди, договори и всички други документи, издавани от НЗОК/РЗОАК, свързани с работния процес на лечебното заведение и което пълномощно е със срок до 31.12.2019 год. или до едностранното му оттегляне. 

Към административната преписка е представен и приет като доказателство и Протокол за неоснователно получени суми №*** от *** год., изготвен от извършилия проверката екип/л.15-л.17/, в който е отразено, че при извършената проверка и въз основа на Протокол №*** от *** год. на РЗОК – Кърджали, проверяващият екип е констатирал неоснователно получени суми по фактура с №*** от *** год. В този протокол за неоснователно получени суми са описани 7/седемте/ констатирани нарушения –по т.1.1. до т.1.7. вкл. от Протокол №***/номерът всъщност е ***/ от *** год., всичките представляващи нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ, при отчетените случаи само по КПр №*** „***”. В същия протокол е прието, че на основание чл.76б, ал.1 от ЗЗО и чл.397, ал.1, във вр. с чл.346, ал.1, т.4 и чл.347, ал.1 от НРД за медицинските дейности за 2018 год., ИБМП следва да възстанови неоснователно получените суми по описаните седем случая, възлизащи в размер общо на 8370.00/осем хиляди триста и седемдесет/ лева. Екземпляр от изготвеният протокол за неоснователно получени суми е бил връчен, срещу подпис, на упълномощен представител на лечебното заведение, обект на проверката, а именно – на д-р М. З. – заместник-директор, на датата 10.01.2019 година.  

Към административната преписка по издаване на оспорения акт е представен и приет като доказателство и Доклад до директора на РЗОК – Кърджали, регистриран с Вх.№*** год., изготвен от проверяващия екип, в състав: д-р Т. А. Х., А. Д. Т. и М. Г. П., и тримата на длъжност „***” в РЗОК - Кърджали/л.11-л.14/, в който е описано, че в изпълнение на Заповед №*** от *** год. на директора на РЗОК – Кърджали, е била извършена пълна медицинска проверка на Многопрофилна болница за активно лечение „Д-р Атанас Дафовски” АД ***, с посочените в заповедта задачи и за периода от 01.10.2018 год. до 30.10.2018 год. и в който доклад, всъщност, само е възпроизведено изцяло и буквално съдържанието на съставения от същия проверяващ екип Протокол №*** от *** год. на РЗОК - Кърджали, като буквално е възпроизведено съдържанието на този протокол, касаещ установените общо 7/седем/ нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ по КПр №***, описани в т.1.1. до т.1.7. вкл. от същия. В края на този доклад е отразено, че ИБМП е направил писмено възражение с Вх.№*** год. на РЗОК, по констатациите в протокола за неоснователно получени суми в срока, посочен в чл.76б, ал.1 от ЗЗО.  

Тук следва да се посочи, че лицето – обект на проверката, т.е. в случая жалбодателят МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД ***, не се е възползвал от даденото му право по чл.74, ал.4 от ЗЗО, да даде писмено становище пред управителя на НЗОК, съответно пред директора на РЗОК – Кърджали, по направените от длъжностното лице по ал.3 на чл.74 от ЗЗО констатации, в 7-дневен срок от връчването на протокола по ал.3 на същия текст, т.е. в случая в 7-дневен срок от връчването на Протокол №*** от *** год. от из-вършената проверка. Поради липса на такова становище, съдържащо оспорване на констатациите на съответното длъжностно лице по чл.72, ал.2 от ЗЗО, с решаването на този спор не е била ангажирана Арбитражната комисия при РЗОК – Кърджали. При това положение и предвид нормата на чл.74, ал.5, предл.І/първо/ (Изм. и доп., ДВ, бр.98 от 2015 г., в сила от 1.01.2016 г.) от ЗЗО, съгласно което, когато лицето – обект на проверката, не изрази становище по ал.4, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК издава заповед, с която налага санкция, в изпълнение и на основание на тази норма и на основание чл.408, ал.1 и чл.400, ал.3 от НРД за медицинските дейности за 2018 год., директорът на РЗОК – Кърджали е издал и оспорената Заповед №РД-21-49 от 18.02.2019 год., с която е наложил санкции за всички 7/седем/ констатирани нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ, описани в Протокол №*** от *** год. от извършената пълна медицинска проверка, в размер на 200.00/двеста/ лева за всяко едно от тях или общо е наложил на жалбодателя МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД ***, санкция „финансова неустойка”, в размер на 1400.00/хиляда и четиристотин/ лева. Със същата заповед, директорът на РЗОК - Кърджали е разпоредил сумата от 1400.00 лева да се преведе по банков път, по посочената в заповедта банкова сметка, ***/четиринадесет/ дни от получаването на заповедта, с указание, че ако същата не бъде внесена доброволно в този срок, ще бъде прихваната от следващото плащане по договора с изпълнителя на медицинска помощ с НЗОК.

В мотивите на заповедта, т.е. като фактически основания за издаването на същата, във всички 7/седем/ точки, са възпроизведени дословно описаните в Протокол №***/верният номер всъщност е ***/ от *** год. 11/единадесет/ отчетени случая по КПр №*** „***”, при които са констатирани нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ – от т.1.1. до т.1.7. вкл. на протокола, като във всички случаи е прието, че описаните деяния съставляват нарушение на чл.314 от НРД за медицинските дейности за 2018 год., във връзка с чл.55, т.2 и т.3 от ЗЗО. От фактическа страна в тези случаи е посочено, че е констатирано, че не е спазен основен критерий за дехоспитализация, като във всички тези 7 случая е описано, че съгласно т.3 „Дехоспитализация и определяне на следболничния режим. Критерии за прекратяване на интензивно лечение (дехоспитализация или превеждане)” от алгоритмите на КПр №*** към Приложение №*** от НРД за медицинските дейности за 2018 год., ако в ***/клиника ***/ или /***/ отделение ***/ - ІІ ниво на компетентност, се налага да продължи интензивното лечение след 48-я час по Клинична процедура №***  ***”, пациентът се превежда към ***/*** с III ниво на компетентност. Описано е също, че общият брой извършени и отчетени клинични процедури на посочените в тези 7/седем/ случая ЗОЛ, са както следва: по 3 броя – в случаите по т.1, т.2 и т.6 от заповедта; по 5 броя – в случая по т.3 и т.4 от заповедта; 31 броя(!?) – в случая по т.5 от заповедта и 4 броя – в случая по т.7 от заповедта, както и че в МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД ***, отделението ***/***/ е с II/второ/ ниво на компетентност и посочените пациенти, в нарушение на горепосочените изисквания, не са преведени към ***/*** с III/трето/ ниво на компетентност след 48-я час, т.е. след 2/два/ броя проведени клинични процедури №***. Във всички 7/седем/ случая е посочено, че съгласно т.1. „Условия за сключване на договор и за изпълнение на клиничната процедура за интензивно лечение” от алгоритмите на КПр №*** към Приложение№***, в условията на спешност клиничните процедури могат да бъдат извършвани и в болници с разкрита клиника/отделение *** от второ ниво на компетентност в съответствие с изискванията на медицинския стандарт „***” и че КПр №*** е договорена с МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД само в условията на спешност, поради второто ниво на компетентност на отделението ***.

В съдебно заседание, от процесуалния представител на жалбодателя е представено и е прието като доказателство Разрешение за осъществяване на лечебна дейност №***/*** год., издадено от министъра на здравеопазването, на основание чл.46, ал.2, във връзка с чл.50, ал.2 от Закона за лечебните заведения, на „Многопрофилна болница за активно лечение Д-р Атанас Дафовски” АД ***/л.124-л.127/, в което, в 6 точки са описани лечебните дейности, в които същото може да осъществява медицинска помощ, в 29 точки са посочени конкретните медицински специалности, както и са изчерпателно  посочени структурите/клиники, отделения и клинико-диагностични структури/ с нивата на компетентност, в които да се осъществява лечебната дейност, като в раздел „Клиники и/или отделения с легла”,  като в т.14 е посочено „Отделение ***”, без да е посочено ниво на компетентност.

При така установеното от фактическа страна и след преценка и анализ на приобщените по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, при извършената служебна проверка, съгласно чл.168 от АПК, за законосъобразност на оспорената заповед за налагане на санкции, на всички основания по чл.146 от АПК, съдът намира жалбата за НЕОСНОВАТЕЛНА.

Съображенията в тази насока са следните:

Съдът намира най-напред, че не се установяват пороци, обосноваващи нищожност на оспорения административен акт.

Съгласно разпоредбата на чл.72, ал.2 от ЗЗО, контролът по изпълнение на договорите с НЗОК за оказване на медицинска и/или дентална помощ се осъществява чрез проверки, извършени от длъжностни лица – служители на НЗОК, определени със заповед на управителя на НЗОК или от оправомощено от него длъжностно лице, и от длъжностни лица от РЗОК – контрольори, като управителят на НЗОК или оправомощено от него длъжностно лице може със заповед да разпореди извършване на проверка от контрольори от РЗОК с участието на служители на НЗОК. Според разпоредбата на чл.72, ал.3 от ЗЗО, служителите на НЗОК по ал.2 могат да извършват проверки на територията на цялата страна по заповед на управителя на НЗОК или на оправомощено от него длъжностно лице, съответно, служителите на РЗОК – контрольори, могат да извършват проверки на територията на съответната РЗОК по заповед на нейния директор или на оправомощено от него длъжностно лице, както и проверки на територията на съответната РЗОК или на територията на друга РЗОК по заповед на управителя на НЗОК или на оправомощено от него длъжностно лице, като за издаване на заповедта на управителя на НЗОК за извършване на проверка на територията на друга РЗОК, контрольорите се определят по предложение на директора на РЗОК, на която са служители.

През 2018 год. е сключен и подписан Национален рамков договор за медицинските дейности между Националната здравноосигурителна каса, от една страна и Българския лекарски съюз, от друга, като договорът е подписан на 28.02.2018 год. и е обнародван в ДВ,  бр.28 от 29.03.2018 год., като в разпоредбата на §2 от ПЗР на същия изрично е посочено, че този рамков договор влиза в сила от 01.04.2018 год. с изключение на медицинските дейности, за които наредбата по чл.45, ал.2 от ЗЗО предвижда друга дата за влизане в сила, различна от 01.04.2018 год. и отменя Националния рамков договор за медицинските дейности за 2017 година. Предвид това, за проверените и описани в оспорената заповед случаи по посочената клинична процедура – КПр №***, при която ЗОЛ са били хоспитализирани в периода 01.10.2018 год. до 30.10.2018 год. и в който период се твърди да са извършени посочените нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ, приложение намират разпоредбите на Националния рамков договор за медицинските дейности за 2018 година.

В Глава ХХ на НРД за МД за 2018 год. са регламентирани условията и реда за контрол по изпълнението на договорите за оказване на медицинска помощ, като в чл.380, ал.2 от същия е посочено, че директорът на РЗОК упражнява контрол върху изпълнението на договорите чрез длъжностни лица на РЗОК – контрольори, а в чл.384, ал.1 е регламентирано, че длъжностните лица – служителите на НЗОК, извършват проверка по изпълнение на договорите за оказване на медицинска помощ на основание заповед на управителя на НЗОК, или от оправомощено от него длъжностно лице, в която се посочват правните и фактическите основания за издаването й, и се определят проверяващото лице (лица), обектът – наименование и месторазположение, срокът, видът и задачата на проверката, съответно нормата на чл.386, ал.1 регламентира, че по заповед на управителя на НЗОК или на оправомощено от него длъжностно лице, служителите на РЗОК – контрольори, могат да извършват проверки на територията на съответната РЗОК или на територията на друга РЗОК. Така, в изпълнение на правомощията си по чл.74, ал.5 от ЗЗО и по чл.408, ал.1 от НРД за МД за 2018 год., директорът на РЗОК – Кърджали е издал оспорената заповед, с която е наложил на лечебното заведение – ИБМП, санкция „финансова неустойка”, за описаните в заповедта нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ, с посочен период на извършването им след 01.10.2018 год. – 30.10.2018 година.

Предвид тази нормативна уредба, при така събраните по делото и обсъдени по-горе доказателства съдът намира, че оспорената Заповед за налагане на санкции №РД-21-49 от 18.02.2019 год. на директора на РЗОК – Кърджали, е издадена от материално и териториално компетентен орган, в кръга на правомощията му, в предвидената от закона форма, т.е. при спазване на законовите изисквания за форма и съдържание, при спазване на административнопроизводствените правила при издаването й и в съответствие с целта на закона. В тази връзка следва да се отбележи, че съдът намира за неоснователно оплакването за допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които да опорочават цялото административно производство и да налагат отмяна на индивидуалния административен акт, без дори съдът да се произнася по съществото на спора. В жалбата, всъщност, и в допълнително подадената писмена молба, от жалбодателя не се сочат никакви конкретни нарушения на тези правила, а не се констатира и от съда такива да са допуснати в хода на проведеното административно производство. Оспорената заповед е издадена след извършена пълна медицинска проверка, разпоредена с цитираната по-горе Заповед №*** от *** год. на директора на РЗОК – Кърджали, която също е издадена от материално и териториално компетентен орган, съобразно нормата на чл.72, ал.2 и ал.3 от ЗЗО, чл.93, чл.94 и чл.95, чл.380, чл.381 и §10 от ПЗР на НРД за медицинските дейности за 2018 год., с точно посочени задачи на проверката и с точно посочен период на проверяваната медицинска дейност, както и изпълнението на кой индивидуален договор за оказване на болнична медицинска помощ се проверява, като тази заповед е връчена срещу подпис, на 16.11.2018 год., на оправомощено лице – д-р М. З., представляващ проверяваното дружество - изпълнител по договор за извършване на клинични процедури, съгласно изискването на чл.387, ал.2 от НРД за МД за 2018 година.

На следващо място, проверката е извършена от оправомощени длъжностни лица, съгласно изискването на чл.72, ал.2, предл.І/първо/ от ЗЗО, съгласно която норма, контролът по изпълнение на договорите с НЗОК за оказване на медицинска и/или дентална помощ се осъществява чрез проверки, извършени от длъжностни лица – служители на НЗОК, определени със заповед на управителя на НЗОК или от оправомощено от него длъжностно лице, и от длъжностни лица от РЗОК – контрольори, както и съгласно нормата на чл.72, ал.3, предл.ІІ/второ/ от ЗЗО, съгласно което, служителите на РЗОК – контрольори, могат да извършват проверки на територията на съответната РЗОК по заповед на нейния директор/както в настоящия случай/ или на територията на друга РЗОК по заповед на управителя на НЗОК или на оправомощено от него длъжностно лице.

На следващо място, за резултатите от проверката е съставен протокол, съобразно изискването на чл.74, ал.3 от ЗЗО, на чл.389, ал.1 от НРД за МД за 2018 год., който протокол има изискуемото се от тази норма съдържание и също е връчен срещу подпис на лице, оправомощено да представлява проверяваното дружество - изпълнител на болнична медицинска помощ, съгласно изискването на предл.ІІ/второ/ от ал.3 на чл.74 от ЗЗО, на чл.389, ал.2 от НРД за МД за 2018 година.

Тук отново следва да се упомене, че лицето - обект на проверката, не се е възползвало от правото си да даде писмено становище, т.е. да оспори констатациите на извършилите проверката длъжностни лица от РЗОК – Кърджали, пред директора на РЗОК - Кърджали, в 7-дневен срок от връчването на протокола по чл.74, ал.3 от ЗЗО, съобразно нормата на чл.74, ал.4 от с.з. и чл.390 от НРД за МД за 2018 год. и съответно, този спор не е бил поставен за разглеждане и решаване от Арбитражната комисия при РЗОК - Кърджали. При това положение и съгласно нормата на чл.74, ал.5, предл.І/първо/ от ЗЗО, респ. съгласно нормата на чл.408, ал.1 от НРД за МД за 2018 год., когато лицето – обект на проверката, не изрази становище по ал.4 на чл.74 от ЗЗО, респ. по чл.390 от НРД за МД за 2018 год., или изразеното от него становище не съдържа възражения по направените от длъжностното лице по ал.3 констатации, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, издава заповед, с която налага санкция. Така, в крайна сметка, след изпълнението на всички тези, разписани в ЗЗО, в НРД за медицинските дейности за 2018 год., административнопроизводствени правила, в изпълнение на правомощията си по чл.74, ал.5 от ЗЗО и по чл.408, ал.1 от НРД за МД за 2018 год., директорът на РЗОК – Кърджали е издал оспорената заповед, с която е наложил на лечебното заведение – ИБМП, санкция „финансова неустойка”, в минимално предвидения в чл.400, ал.3 от НРД за МД за 2018 год., размер от 200 лева, за всяко едно от описаните в заповедта 7/седем/ нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ. За пълнота на изложението следва да се посочи, че съгласно чл.400, ал.3 от НРД за МД за 2018 год., когато изпълнител на болнична медицинска помощ наруши условията и реда за оказване на медицинска помощ по чл.55, ал.2, т.2 от ЗЗО, определени в този НРД, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, налага санкция „финансова неустойка” в размер от 200 до 500 лева/т.1 – т.7 вкл. от оспорената заповед/.

По тези кратки съображения съдът в настоящия състав намира, че в случая не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които да налагат отмяна на оспорения индивидуален административен акт, без да се налага произнасяне по същество на спора, каквото голословно твърдение се съдържа в жалбата, а точно обратното – заповедта е издадена при спазване на административнопроизводствените правила, разписани в съответните разпоредби на ЗЗО и на НРД за медицинските дейности за 2018 год., от материално и териториално компетентен административен орган – директора на РЗОК - Кърджали, в кръга на правомощията му, като съдът намира също така, че заповедта е издадената в предвидената форма и съдържа и всички изискуеми се реквизити, съгласно чл.59, ал.2 от АПК.

При проверката за съответствие на оспорения административен акт с приложимите материалноправните разпоредби на закона, съдът намира следното:

С оспорената заповед, санкциите „финансова неустойка” по всичките, описани в заповедта, 7/седем/ случая, са наложени заради констатирани нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ по КПр №*** „***” към Приложение №*** от НРД за медицинските дейности за 2018 година. Съдът намира, че оспореният административен акт - Заповед за налагане на санкции №РД-21-49 от 18.02.2019 год., издадена от директора на Районна здравноосигурителна каса/РЗОК/ – град Кърджали, се явява правилен и материално законосъобразен във всичките му части от т.1 до т.7 вкл., касаещи отчетените случаи по посочената КПр №***.

Като мотив, обосноваващ извършено нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ, по всички тези точки е прието, че съгласно т.3 „Дехоспитализация и определяне на следболничния режим. Критерии за прекратяване на интензивно лечение (дехоспитализация или превеждане)” от алгоритмите на КПр №*** към Приложение №*** от НРД за медицинските дейности за 2018 год., ако в ***/клиника ***/ или /***/отделение ***/ - ІІ ниво на компетентност, се налага да продължи интензивното лечение след 48-ия час по клинична процедура №*** ***”, пациентът се превежда към ***/*** с III ниво на компетентност. По всички 7/седем/ случая в заповедта е посочено, че съгласно т.1. „Условия за сключване на договор и за изпълнение на клиничната процедура за интензивно лечение” от алгоритмите на КПр №*** към Приложение№***, в условията на спешност клиничните процедури могат да бъдат извършвани и в болници с разкрита клиника/отделение *** от второ ниво на компетентност в съответствие с изискванията на медицинския стандарт „***” и че КПр №*** е договорена с МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД *** само в условията на спешност, поради второто ниво на компетентност на отделението ***.

Във всички 7/седем/ случая нарушенията са квалифицирани като такива на чл.314 от НРД за медицинските дейности за 2018 год., която разпоредба, в приложимата й редакция (Изм. - ДВ, бр.34 от 2018 год., в сила от 01.04.2018 год.) регламентира, че процедурите по чл.311, ал.1, чл.312, ал.1 и чл.313, ал.1 се извършват в съответствие с алгоритмите по Приложение №19а и се отразяват в посочените в тези алгоритми документи, а в чл.313, ал.1 от НРД за МД за 2018 год. е посочено, че „Клинични процедури №***„***” и №*** „***” се извършват в полза на пациенти, на които е издадено „Медицинско направление за провеждане на клинични процедури/ амбулаторни процедури” (бл.МЗ-НЗОК №8А) от лекар от лечебно заведение – изпълнител на процедурите.”, т.е. КП №*** е една от тези процедури, които задължително следва да се извършват в съответствие с алгоритмите по Приложение №19а към НРД за МД за 2018 година. В същото това Приложение №19а към НРД за МД за 2018 год. (Ново – ДВ, бр.34 от 2018 год., в сила от 01.04.2018 год.), по отношение на КПр №******”, ясно е посочено, че минималният престой е 1 ден (не по малко от 24 часа), като в Раздел І. Условия за сключване на договор и за изпълнение на клиничната процедура за интензивно лечение” е регламентирано, че клиничната процедура включва дейности и услуги от обхвата на медицинската специалност ***, осъществявана на трето ниво на компетентност, съгласно медицински стандарт ***” и че изискванията за наличие на задължителните звена, апаратура и специалисти са в съответствие с посочения медицински стандарт по „***”. В същия Раздел І на Приложение №19а към НРД за МД за 2018 год. накрая е посочено, че в условията на спешност клиничната процедура може да бъде извършвана и в болници с разкрита клиника/отделение *** от второ ниво на компетентност в съответствие с изискванията на медицинския стандарт „***”, като в тази именно хипотеза е сключен с жалбодателя МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД *** и Договора с №*** от *** год. за извършване на клинични процедури. По нататък, в Раздел ІІ. „Индикации за хоспитализация и лечение”, т.1. „Индикации за хоспитализация” на Приложение №19а към НРД за МД за 2018 год. е описано, че „Клинична процедура №*** „***” се прилага при ***. По нататък, в т.3. „Дехоспитализация и определяне на следболничен режим” от същия Раздел ІІ на Приложение №19а към НРД за МД за 2018 год. е описано, че клинични процедури №*** и №*** са с продължителност 24 часа и че при липса на основания за прекратяване на клиничната процедура, след изтичане на продължителността й се преминава към изпълнение на следваща клинична процедура. Посочено е, че клиничните процедури №*** и №*** могат да се прилагат по отношение на пациента последователно в зависимост от наличието на необходимост или отпадане на необходимостта от ***, независимо от продължителността на всяка от тях и в случай, че при пациента се наложи последователно прилагане на процедурите преди изтичане на пълната продължителност на всяка от тях, се отчита клиничната процедура, по която е извършвана ***. Регламентирано е, че прекратяване на клинична процедура за интензивно лечение №*** и №*** (дехоспитализация или превеждане в друга клиника/отделение на същото или друго лечебно заведение) се предприема само ако пациентът излезе от моделите за прием (в т.ч. отпадне необходимостта му от *** или от ***) и при него не се появят нови приемни критерии в продължение на 24 последователни часа и че посочените 24 часа, в които пациентът се наблюдава, се считат за една процедура (без ***). Посочено е също, че клиничните процедури №*** и №*** се прилагат по отношение на пациентите самостоятелно или в хода на прилагане на лечение по клинична пътека с изключение на клиничните пътеки за интензивно лечение с №*** и ***. В края на този Раздел ІІ. „Индикации за хоспитализация и лечение” на Приложение №19а към НРД за МД за 2018 год. изрично и ясно е посочено, с потъмнен шрифт, че Ако в ***/*** II ниво на компетентност се налага да се продължи интензивното лечение след 48-я час по процедура №***, пациентът се превежда към ***/*** с ІІІ ниво на компетентност.”. От тази подробна и ясна регламентация е ясно, че в лечебно заведение с ***/*** с ІІ ниво на компетентност, каквото е и жалбодателят, по отношение на едно хоспитализирано ЗОЛ могат да бъдат извършени последователно и съответно отчетени не повече от две такива КПр №***, след което, ако се налага да се продължи интензивното лечение по тази клинична процедура, пациентът следва задължително да се преведе към лечебно заведение с ***/*** с ІІІ ниво на компетентност.

От описаното в оспорената заповед става пределно ясно, че и в 7/седемте/ описани случая безспорно е нарушено именно това ясно разписано изискване на Приложение №19а към НРД за МД за 2018 год. (Ново – ДВ, бр.34 от 2018 год., в сила от 01.04.2018 год.), по отношение на КПр №******”. В случаите по т.1, т.2 и т.6 от заповедта, съответно за ЗОЛ С. М. К., с ИЗ №***; за ЗОЛ Ю. Х. Х., с ИЗ №*** и за ЗОЛ С. Х. М., с ИЗ №***, са извършени и отчетени по 3/три/ броя КПр №*** за всяко от тези ЗОЛ, т.е. в нарушение на посоченото по-горе изискване, е извършена и отчетена по още една КПр №***. В случая по т.7 от заповедта, за ЗОЛ Ф. А. Х., с ИЗ №***, са извършени и отчетени 4/четири/ броя КПр №***, т.е. в нарушение на посоченото по-горе изискване, са извършени и отчетени още две КПр №***. В случаите по т.3 и т.4 от заповедта, съответно за ЗОЛ Д. Б. М., с ИЗ №*** и за ЗОЛ Г. П. К., с ИЗ  №***, са извършени и отчетени по 5/пет/ броя КПр №*** за всяко от тези ЗОЛ, т.е. в нарушение на посоченото по-горе изискване, са извършени и отчетени по още три КПр №***. Според настоящия състав, най-фрапиращ като нарушение е случаят, описан в т.5 от заповедта, за ЗОЛ Г. Н. К., с ИЗ №***, при което, в периода от *** год. до *** год., са извършени и отчетени 31/тридесет и един/ броя(!?) КПр №***, т.е. в нарушение на посоченото по-горе изискване, са извършени и отчетени още 29/двадесет и девет/ КПр №***. За пълнота на изложението следва да се упомене, че всяка една от тези извършени и отчетени КПр №***, която процедура е с продължителност 24 часа, в описаните по-горе случаи е заплатена, като съгласно чл.322а от НРД за МД за 2018 год., цената на същата е в размер на 155.00 лева.

Ето защо съдът в настоящия състав намира, че при всички описани в оспорената заповед 7/седем/ случая, по отношение на посочените ЗОЛ, е налице посоченото нарушение, като отново следва да се упомене, че в МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД ***, отделението ***/***/ е с II/второ/ ниво на компетентност и посочените пациенти, в нарушение на горепосочените изисквания, не са преведени към ***/*** с III-то ниво на компетентност след 48-я час, т.е. след два броя проведени клинични процедури №***. Така описаните нарушения, с оглед времето на извършването им, правилно са квалифицирани като такива на чл.314 от НРД за МД за 2018 год., цитиран по-горе, във връзка с чл.55, ал.2, т.2 и т.3 от ЗЗО, поради което съдът намира че оспорената заповед е и материално законосъобразна и не е налице основанието по чл.146, т.4 от АПК за отмяната й в която и да е нейна част.

За пълнота на изложението следва да се посочи, че съдът в настоящия състав намира за неоснователен доводът на процесуалния представител на жалбодателя, че са спазени критериите за дехоспитализация и неправилно е наложена санкцията, тъй като стандартите за нивата на компетентност за медицинския стандарт за анестезиология и интензивно лечение били отменени с влязло в сила решение. Действително, Наредба №10/04.03.2010 год. за утвърждаване на медицински стандарт „***” е отменена с окончателно решение на ВАС, но жалбодателят МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД *** осъществява дейността си като лечебно заведение въз основа на цитираното в сключения Договор №***/*** год. за извършване на клинични процедури Разрешение №***/*** год. на министъра на здравеопазването, а в същото *** е посочен с ІІ ниво на компетентност – факт, по който не се спори между страните, като освен това, в чл.1, т.3 и т.4 от посочения по-горе Договор №***/*** год. за извършване на клинични процедури, в които точки е поето задължението за показване на медицинска помощ по КПр №*** и по КПр №***/на л.92 от делото/, изрично е посочено, че отделението *** в МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД ***, като изпълнител по този договор, е с ІІ/второ/ ниво на компетентност. Отделно от това, задължителните звена, медицинската апаратура и оборудване, налични и функциониращи на територията на лечебното заведение, изпълнител на болнична помощ – за ***/*** за ІІІ ниво, респ. и за ІІ ниво на компетентност, както и необходимите специалисти за изпълнение на клинична процедура №*** и клинична процедура №*** и конкретно за лечебно заведение за БМП с ***/*** с ІІ-ниво на компетентност, са детайлно и точно регламентирани в самите клинични процедури №*** и №*** по Приложение №*** към НРД за МД за 2018 година. При положение, че *** в МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД ***, като лечебно заведение за БМП, отговаря на тези изисквания само за ІІ/второ/ ниво на компетентност и след като с такава компетентност е сключен от него договорът за извършване на клиничните процедури, то той следва да изпълнява изискванията на КПр №*** именно като клиника/отделение с такова ІІ/второ/ ниво на компетентност, което в описаните случаи от т.1 до т.7 вкл. от оспорената заповед, не е сторено от него и което съставлява нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ по тази клинична процедура №***. Този извод, според настоящия състав, не се променя и от представено в съдебно заседание и прието като доказателство  Разрешение за осъществяване на лечебна дейност №*** от *** год., издадено от министъра на здравеопазването, коментирано по-горе, тъй като същото е издадено 1/един/ месец и 11/единадесет/ дни след издаването на процесната заповед, с която на жалбодателя МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД *** са наложени санкции „финансова неустойка” за извършени от него нарушения в периода от 01.20.2018 год. – 30.10.2018 год., т.е. извършени почти пет месеца преди издаването на това разрешение и констатирани през месец ноември и декември 2018 год. при извършената пълна медицинска проверка на лечебното заведение.

Ето защо, по така изложените по-горе съображения, Административен съд - Кърджали намира, че обжалваната за налагане на санкции №РД-21-49 от 18.02.2019 год., издадена от директора на Районна здравноосигурителна каса/РЗОК/ - град Кърджали, е законосъобразна, т.к. същата е издадена от материално и териториално компетентен административен орган, при спазване на установената форма и с определеното от закона съдържание, в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби, като при издаването й не са допуснати никакви нарушения на административнопроизводствените правила и същата е съобразена и с целта на закона, т.е. по отношение на същата не е налице което и да е от отменителните основания по чл.146 от АПК, поради което и жалбата на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД, със седалище и адрес на управление:***, с ЕИК ***, представлявано от изпълнителния директор Т. Д. Ч., се явява неоснователна и недоказана и като такава, следва да бъде отхвърлена с решението по настоящото дело.

При този изход на делото съдът не следва да се произнася по въпроса за съдебните разноски, тъй като такива не са претендирани, а и не са сторени от ответника по жалбата.

Ето защо, с оглед всичко изложено по-горе и на основание чл.172, ал.2, предл.ІV/четвърто/, във връзка с ал.1 от АПК, съдът

 

Р      Е      Ш      И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Многопрофилна болница за активно лечение/МБАЛ/ „Д-р Атанас Дафовски” АД, със седалище и адрес на управление:***, с ЕИК ***, представлявано от изпълнителния директор Т. Д. Ч., против Заповед за налагане на санкции №РД-21-49 от 18.02.2019 год., издадена от директора на Районна здравноосигурителна каса/РЗОК/ - град Кърджали, с която, на Многопрофилна болница за активно лечение/МБАЛ/ „Д-р Атанас Дафовски” АД, със седалище и адрес на управление:***, с ЕИК ***, е наложена санкция - финансова неустойка, в размер общо на 1400.00/хиляда и четиристотин/ лева, за констатирани общо 7/седем/ броя нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ, за всяко едно от които е наложена санкция – финансова неустойка, в размер на 200.00/двеста/ лева.

 Препис от решението, на основание чл.138, ал.3, във вр. с чл.137, ал.1 от АПК, да се изпрати или връчи на страните по делото.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на РБ, чрез Административен съд – Кърджали, в 14/четиринадесет/ - дневен срок от съобщаването или връчването му на страните.

 

 

 

 

 

 

                                          С Ъ Д И Я: