Решение по дело №1260/2017 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 95
Дата: 24 януари 2018 г. (в сила от 22 януари 2020 г.)
Съдия: Станимир Христов Христов
Дело: 20177040701260
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 май 2017 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер  95                  от 24.01.2017 г.            град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Бургас, втори състав, на девети януари две хиляди и осемнадесета година в публично заседание в следния състав:

 

                    Председател: Станимир Христов

 

при секретаря Б. Ч. и в присъствието на прокурор Андрей Червеняков като разгледа докладваното от съдия Христов административно дело номер 1260 по описа за 2017 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 1, ал. 1 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди (ЗОДОВ).

Образувано е по искова молба на Н. – А.Ю.П., ЕГН **********, с адрес понастоящем Окръжен затвор Бургас, І група, килия № 11, против Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ (ГДИН) при Министерството на правосъдието (МП) гр. София.

Искът е с правно основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ във връзка с чл. 203 от АПК, като ищецът претендира да получи обезщетение в размер на 2 000 лева за претърпени от него неимуществени вреди по време на изтърпяване на наказание лишаване от свобода в Затвора Бургас за периода от 10.04.2017 г. до 15.05.2017 г. заедно със законната лихва. Излагат се подробни разсъждения относно претърпяните от него вреди поради публична обида и отказ на всички нива да му се предостави информация за имената на служителя, нанесъл тази обида.

Иска се от съда да образува дело и да постанови решение, с което да осъди ГДИН при МП София да заплати обезщетение за претърпените от ищеца неимуществени вреди. В сезиращата искова молба са посочени доказателствата, които иска да се съберат, като се претендира разпит на двама свидетели. В съдебно заседание лично поддържа исковата молба и формулираните в нея доказателствени искания.

Ответникът по иска – ГДИН при Министерство на правосъдието, чрез процесуалния си представител юрисконсулт Т. Чанев, представя писмен отговор по исковата молба на основание чл. 131 от ГПК. Твърди, че исковата претенция е неоснователна и недоказана по  основание и размер, поради което не са налице предпоставките по чл. 1 от ЗОДОВ. Излага подробно аргументирано становище във връзка със заявените твърдения от ищеца. Счита, че не са конкретизирани вредите, които ищецът твърди, че е претърпял, както и че липсват доказателства за това. Представя административната преписка и претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура Бургас изразява мотивирано становище за неоснователност на предявената искова молба поради недоказаност на същата. Посочва, че с оглед събраните доказателства правилният процесуален ред за търсене на вредите e по реда на общото гражданско законодателство по ЗЗД за евентуално нанесено спрямо него увреждане в личния патримониум. Прави се твърдение, че не е налице действие или бездействие от страна на затворническата администрация, което да е основание за претенция по ЗОДОВ.

След като прецени твърденията на страните и събрания по делото доказателствен материал, Бургаският административен съд намира за установено от фактическа страна следното:

От събраните по делото доказателства се установява, че ищецът Н. – А.Ю.П. изтърпява наказание доживотен затвор без право на замяна, определено по НОХД № 219/2003 г. на Окръжен съд Бургас, с начало на изтърпяването 03.12.2001 г. и първоначално постановен специален режим. От 06.08.2014 г. ищецът е поставен на строг режим, но продължава да е настанен при условията на чл. 197, ал. 1 от ЗИНЗС и чл. 213 от ППЗИНЗС.

Според твърденията на П. в исковата молба, на 10.04.2017 г. около 19,00 часа вечерта в килията, в която пребивава не е имало парно отопление, поради което ищецът е помолил друг затворник – П.Д., пребиваващ през това време в коридора на сградата на затвора да попита дежурния надзирател дали ще има парно отопление. След като Д. попитал надзирателя, последният отговорил с нецензурен израз по отношение на П.. Лишеният от свобода П. се е опитал да изясни отношенията си с дежурния надзирател, но според исковата молба този служител отрекъл да е изричал подобен нецензурен израз и отказъл да съобщи имената си. Като доказателства, че П. се е опитвал да издири името на надзирателя са приложени жалби до директора на Затвора Бургас № 1326/12.04.2017 г. и № 1615/02.05.2017 г.;  жалба № 1619/02.05.2017 г. до ГДИН.

От писмения отговор на ответника се установява, че исковата молба се приема за допустима, но се оспорва като недоказана по основание и размер, поради което не са налице законовите предпоставки за ангажиране отговорността на държавата. Твърди се липсата на кумулативно наличие на предпоставките за предявяване на иска. Излагат се съждения във връзка с правата на лишените от свобода да подават молби и жалби. В отговора се излагат съждения, че съществува противоречие в твърденията на П. в жалбата до директора на затвора и в жалбата до Административен съд – Бургас в частта относно възпремане на отговора на надзирателя. Сочи се, че твърденията в жалбите не кореспондират с обективната истина.

П. е представил отговор на писмения отговор на ответника. Твърди, че посочените от ответника противоречия в неговите жалби не са налице. Посочва, че и в двете жалби е описал, че нецензурните думи не са казани лично на него, а са казани на П.Д., но така, че и П. лично ги е възприел, въпреки че по това време е пребивавал в килията си. Посочва, че и друг лишен от свобода – И.С.И. – също е чул репликата. Отново е доразвита тезата, че ГДИН е отговорна за действията на своите служители и най-вече за отказа да предостави информация за името на служителя, изрекъл нецензурните думи.

По делото е представена и Справка изх.№ 3451/02/16.06.2017 г. на комисар М., началник на Затвора Бургас. В справката е описано съдържанието на жалба рег. № 1485/ 24.04.2017 г. на П. до главния директор на ГДИН, както и жалба рег. № 1327/ 11.04.2017 г. до министъра на правосъдието, и двете с твърдения, че П. се възпрепятства да подаде жалба до съда за обидно отношение на служител на Затвора.

По искане на П. като свидетели са допуснати две лица. Първото от тях  - П.М.Д., също лишен от свобода, е лицето, което Б.е помолило да попита дежурния надзирател относно отоплението на килията. Д. потвърждава, че надзирателя е произнесъл нецензурна реплика по отношение на П.. Свидетелят И.С.И., също лишен от свобода, дава показния,  че е чул разговора между Д. и надзирателя, проведен в началото на април, в който разговор е отправена нецензурна реплика по адрес на П..

Разгледана по същество, исковата претенция е неоснователна и недоказана, като за да достигне до този извод съдът приема за установено следното:

  Спазването на изискванията, при които следва да бъде изпълнявано наказанието лишаване от свобода се осъществява чрез издаваните актове и осъществяваните действия и бездействия от органите по ЗИНЗС. Фактическите обстоятелства, върху които се основава искът са свързани изцяло с поведениетона дежурен служител от Затвора, което както се твърди и в исковата молба, ищецът възприема като обида на неговата чест и достойнство. Според П., неимуществени вреди са в резултат на незаконосъобразните бездействия на административни органи и длъжностни лица от ГДИН, които категорично са отказали да съобщят името на служителя, за който се твърди, че е изрекъл нецензурната реплика.

Искът е насочен срещу надлежен ответник - Главна дирекция „Изпълнение на наказанията” – юридическо лице към Министъра на правосъдието, осъществяващо прякото ръководство и контрол върху дейността на местата за лишаване от свобода. Съгласно чл. 10, ал. 1 от ЗИНЗС, министърът на правосъдието осъществява общо ръководство и контрол върху дейността по изпълнение на наказанията, с териториални служби, каквито са и затворите, съгласно чл. 12 от ЗИНЗС. В ал. 2 на същата правна норма е определено, че министърът на правосъдието провежда държавната политика в наказателно-изпълнителната област и осъществява правомощията на работодател съгласно Закона за Министерството на вътрешните работи за държавните служители в Главна дирекция Изпълнение на наказанията и териториалните й служби.

Исковата молба е подадена от лице с правен интерес и е насочена срещу пасивно легитимирания ответник по чл. 205 от АПК, във връзка с чл. 1, ал. 2 от ЗОДОВ. Предявеният иск е с правно основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, съгласно който държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност.

Искът е допустим за разглеждане в производство по реда на чл. 203 и сл. от АПК и е подсъден на Административен съд  Бургас, съгласно чл. 7 от ЗОДОВ поради твърдяното от ищеца място на увреждане - Затвора Бургас.

Ищецът П. твърди, че е налице бездействие на длъжностни лица от ГДИН, които са отказали да съобщят името на служителя, който е изрекъл нецензурна реплика по негов адрес.

Безспорно от събраните доказателства се установява, че П. е пребивавал в процесния период 10.04.2017 г. до 15.05.2017 г. в Затвора Бургас.

В хода на съдебното дирене съдът е събрал гласни доказателства посредством свидетелските показания на П.М.Д., за който се твърди, че лично е възприел репликата, тъй като той е задал въпросът на дежурния надзирател и на И.С.И., който също твърди, че е възприел лично това израз, изречен от надзирателя.

При така установените факти, съдът прави следните правни изводи:

За да бъде ангажирана имуществената отговорност на държавата, кумулативно трябва да са налице следните предпоставки: незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или длъжностно лице; незаконосъобразният акт, действие или бездействие да е при или по повод изпълнение на административна дейност; реално претърпяна вреда -имуществена или неимуществена и причинна връзка между постановения незаконосъобразен акт, действие или бездействие и настъпилия вредоносен резултат. Доказателствената тежест за установяването е възложена на ищеца, търсещ присъждане на обезщетение за понесените вреди. При недоказване на което и да е от изброените условия, обезщетение не се присъжда. Съгласно чл. 4 от ЗОДОВ дължимото обезщетение е за всички имуществени и неимуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от увреждането.

За квалифицирането на едно бездействие като незаконосъобразно е необходимо да бъде установено неизпълнение на задължение за фактическо действие от страна на административен орган или на длъжностно лице от администрацията, което задължение е регламентирано от нормативен акт.

От процесуалноправна гледна точка искът е допустим. Съгласно разпоредбата на чл. 203 АПК гражданите и юридическите лица могат да предявят искове за обезщетение за вреди, причинени им от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица. Във връзка с възражението по недопустимостта на жалбата, направено от ответника, съдът намира, че същото следва да се отхвърли.

В исковата молба на П. се сочи, че компетентният орган ГДИН не му е предоставил поисканата информация относно името на лицето. Искането на П.е неоснователно. Съгласно чл. 90, ал. 1 от ЗИНЗС лишените от свобода могат да подават молби и жалби, както и да се явяват лично пред началника на затвора, поправителния дом или затворническото общежитие. От приложените по делото доказателства безспорно се установява, че П. е имал възможност и е сезирал многократно различни органи с искането си за предоставяне на информация за името на процесния служител. Следва изрично да се подчертае, че както администрацията на Затвора Бургас, така и ГДИН нямат задължение да предоставят информация във връзка с техни служители. Не се откри нормативен акт, който да въвежда задължение при искане на информация за даден служител същата да бъде предоставяна на лишените от свобода. В тази насока приложим е чл. 27, ал. 2 от ЗИНЗС, съгласно който държавните служители, които пряко и непосредствено осъществяват охранителна дейност или други специфични служебни задължения, носят униформено облекло по образец, цвят и със символи и отличителни знаци, определени от министъра на правосъдието. След като със закон не е въведено задължение служителите да носят отличителен знак с името им, то законодателят е преценил, че подобна необходимост не е налице.

Предвид факта, че не е налице незаконосъобразно поведение на компетентния административен орган, то за П. не може да са настъпили вреди в тази връзка. След като не е  налице бездействие, от което за П. да произтичат вреди, то за последният не възниква правото на обезщетение поради липсата на първата предпоставка, установена от нормата на чл.1, ал.1 от ЗОДОВ. В този смисъл, при липса на една от кумулативно изискващите се предпоставки за реализиране отговорността на държавата съдът не намира за необходимо да излага разсъждения по останалите, предвидени в чл.1, ал.1 от ЗОДОВ.

За пълнота на изложението следва да се посочи, че в хода на съдебното дирене, от страна на ищеца не бяха ангажирани доказателства и по отношение на втората комулативно предвидена предпоставка, а именно наличието на претърпяни от ищеца вреди. В сезиращата съда искова молба и уточнението към нея, ищеца е посочил, че в резултат на твърдяното от него незаконосъобразно поведение на дежурния служител от охраната е претърпял неимуществени вреди, изразяващи се в чувство на обида, накърнено лично достойнство, публично уронване на престижа и името, авторите пред затворниците и невъзможност да защити достойнството си по съдебен ред. В хода на съдебното производство, настъпването на така заявените неимуществени вреди не беше установено и доказано по безпротиворечив начин.

С оглед на изложеното, категорично се установява, че при така направените правни изводи исковата претенция е неоснователна и недоказана и като такава следва да бъде отхвърлена.

По делото е направено искане за присъждане на разноски от ответника. Съдът като съобрази изхода на спора, на основание чл. 10, ал. 2 от ЗОДОВ намира, че в полза на ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определено по реда на чл. 78, ал. 8 от ГПК, във връзка с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ, във връзка с чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ, субсидиарно приложими на основание чл. 144 от АПК и ТР № 3/13.05.2010 г. по т.д. № 5/2009 г. на ВАС.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 203 и сл. от АПК, Бургаският административен съд, втори състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ иска на Н. – А.Ю.П., ЕГН **********, понастоящем в Окръжен затвор Бургас, І група, килия № 11, против Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ при Министерството на правосъдието София, с който е предявено искане за присъждане на обезщетение в размер на 2 000 лева за претърпени от него неимуществени вреди по време на изтърпяване на наказание лишаване от свобода в Затвора Бургас за периода от 10.04.2017 г. до 15.05.2017 г. заедно със законната лихва.

ОСЪЖДА на Н.А.Ю.П., ЕГН **********, да заплати на Главна дирекция „Изпълнение на наказанията” юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева.

 

Решението може да се обжалва по касационен ред в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховен административен съд.

 

           

                                                                                                СЪДИЯ: