Решение по дело №1459/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1519
Дата: 11 юли 2019 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20197180701459
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 май 2019 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд  Пловдив

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

1519

 

гр.Пловдив, 11 . 07 . 2019г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд-Пловдив, VI състав, в открито заседание на трети юли две хиляди и деветнадесета година, в състав :

                                                                               Административен съдия : Здравка Диева

 

С участието на секретаря Д.Караиванова, като разгледа докладваното от съдията адм.д.№ 1459/2019г., за да се произнесе , взе предвид следното :

Н.С.Т., ЕГН **********,***, представлявана от адв.Г.Т. обжалва Уведомително писмо с изх.№ 02-160-6500/9133 от 04.04.2019г., издадено от Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2013г. – в частта относно удържана сума в размер на 154,90лв. от оторизираната сума за кампания 2013г. в размер на 1 502.55лв. по СЕПП и 46.40лв. по СНДП, на основание чл.38 ал.15 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица /ЗДДФЛ/.

Становища на страните :

- В съдебно заседание, проведено на 03.07.2019г. адв.Т. заяви уточнение в обхвата на оспорването  - уведомителното писмо /УП/ се обжалва само в частта /стр.8 по номерацията на административния акт/, с която на основание чл.38 ал.15 ЗДДФЛ от оторизираната сума за Кампания 2013г- в размер на 1 502,55лв. по СЕПП и 46,40лв. по СНДП, е удържана сума в размер на 154,90лв.

По отношение конкретизираната част от спора в жалбата е посочено, че по заявление за подпомагане за кампания 2013г. е издадено УП изх.№ 02-160-6500/9133 от 13.08.2014г. на Зам. Изпълнителния директор на ДФЗ, отменено с влязло в сила Решение № 313 от 13.02.2019г по адм.д.№ 3849/2018г., АС-Пловдив. С оспореното УП е извършено плащане за кампания 2013, като от оторизираната сума е удържана сума в размер на 154,90лв. на основание чл.38 ал.15 ЗДДФЛ. Поддържа се, че цитираната норма е в сила от 01.01.2019г. и касае случаите, в които се облагат субсидиите на нерегистрирани като земеделски стопани физически лица. В случая субсидиите за кампания 2013г. е следвало да се изплатят най-късно до края на месец юни 2014г., и към този момент Н.Т. е била регистрирана като земеделски стопанин. Жалбоподателката е била земеделски стопанин до края на 2017г. Нормата на чл.38 ал.15 ЗДДФЛ е материалноправна и действа занапред. В тази вр. – фактът, че ДФЗ незаконосъобразно е прихващал субсидиите за 2013г. и е извършил плащане едва на 06.02.2019г., а не до месец юни 2014г., не е основание за удържане на сумата от 154,90лв., съгл. чл.38 ал.15 ЗДДФЛ, тъй като тези субсидии е следвало да се изплатят през 2014г. Съгласно УП, сумите са оторизирани през 2014г. на база незаконно прихващане, което е отменено и не е приложима разпоредбата на чл.38 ал.15 ЗДДФЛ именно поради оторизация през 2014г. Поискано е УП в оспорената част да бъде отменено с присъждане на направените съдебни разноски по представения списък за разноските /л.67 – с изрично пояснение относно размера на разноските, претендирани при оспорване на административния акт : 500лв. на основание чл.8 ал.2 т.7 от Наредба № 1 от 2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения/.

- Ответникът Изпълнителен Директор ДФ ”Земеделие” се представлява от ст.юрисконсулт н. и оспорва жалбата. Поддържа законосъобразност на акта, с искане за отхвърляне на жалбата и присъждане на юрк. възнаграждение. Оспорен е размера на претендираното адв.възнаграждение с възражение за прекомерност. Поддържа, че едва с оспореното УП е налице оторизация на исканата сума за кампания 2013 по съответните схеми за подпомагане, поради което правилно административният орган на основание чл.38 ал.15 ЗДДФЛ е удържал от изплатената с акта субсидия – сумата от 154лв. Освен това, към 2019г. Н.Т. не е регистриран земеделски производител, поради което сумата е удържана законосъобразно.

Окръжна прокуратура-Пловдив не участва по делото.

Обжалваното УП според данните от преписката е съобщено на оспорващото лице на 09.04.2019г. /л.31/. Жалбата е подадена чрез Български пощи на 19.04.2019г. /плик - л.22/ - в 14 дн.срок, посочен в уведомителното писмо, от адресат на неблагоприятен административен акт – по отношение заявен обхват на спора. Жалбата е допустима.

1. Оспореният акт е издаден във вр. със заявление за плащания на площ по схемите и мерките за директни плащания за кампания 2013г. /Схема за единно плащане на площ – СЕПП и Схема за национално доплащане на площ – СНДП/.  

В обстоятелствената част на решението са изложени следните данни /фактически основания/: - „Във връзка с влязло в сила Решение № 313 от 13.02.2019г. по адм.д.№ 3849/2018г. по описа на Административен съд – Пловдив, с което се отменя уведомително писмо № 02-160-6500/9133 от 13.08.2014г. на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” – Разплащателна агенция и се връща преписката за ново произнасяне от страна на административния орган, ДФ „Земеделие”, при съобразяване с указанията на съда и разпоредбите на Глава пета, Раздел I ат Административно-процесуалния кодекс, преразгледа отново подаденото от Вас заявление за кампания 2013”

Предвид конкретизация в обхвата на оспорването, относима е частта от УП /стр.8 от акта; л.30 от делото/, по отношение Таблица 2 : Извършени плащания /в лева/ и в частност – колона 4 „Удържана сума”, за която са налице следните фактически и правни основания : „Оторизираната сума по СЕПП и СНДП през 2014 година е удържана за погасяване на възникнало задължение, обективирано в Заповед № 03-160-РД/61 от 18.02.2013г. на директора на ДФЗ-Пловдив по мярка 112 „Създаване на стопанства на млади фермери”, за което е изпратена Покана за доброволно изпълнение с № 01-6500/4953 от 22.04.2013г. След обявяване на нищожността на Заповед № 03-160-РД/61 от 18.02.2013г. с Решение № 34 от 08.01.2018г. по адм.д.№ 2819/2017г. по описа на Административен съд – Пловдив, на 06.02.2019г. прихванатата сума е възстановена. На основание чл.38, ал.15 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица от оторизараната сума за кампания 2013 в размер на 1502,55 по СЕПП и 46,40 по СНДП е удържана сума в размер на 154,90лв.”.

1.1. В оспорената част от УП, административният акт е неблагоприятен за жалбоподателката, тъй като засяга пряко правата и законните й интереси с удържане на сума от оторизираната сума за кампания 2013г. Към момента няма спор за характера на писмото, което макар и да е наречено “уведомително”, не само уведомява, но и засяга непосредствено правата и законните интереси на земеделския стопанин – кандидат за подпомагане за кампания 2013, поради което е индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 ал. 1 АПК и подлежи на съдебен контрол за законосъобразност по критериите на чл. 146 АПК.

1.2. Относно компетентност на органа – издател : Обжалваното УП е издадено и подписано от Изпълнителен Директор на ДФ „Земеделие”, правомощията на който административен орган произтичат пряко от закона / чл. 20 т. 3, чл. 20а ал. 1 и ал. 2 т. 2 ЗПЗП вр. § 1 т. 13 ДР ЗПЗП/, при съобразяване с правните основания за издаване на акта : чл.30, чл.37, чл.43 ал.3 т.5, чл.47 ал.2 т.6 ЗПЗП; чл.17 ал.6, чл.18 от Наредба № 5/27.02.2009г.; чл.24, чл.16а, чл.16г ал.4 от Наредба № 105 от 22.08.2006г. ; чл.28 ал.1, чл.2 ал.23 от Регламент /ЕО/ № 1122/2009; данни за специализираният слой „Площи в добро земеделско състояние” за кампания 2013, одобрен със Заповеди №№ РД 09-840 от 02.12.2013г. и РД 09-114 от 27.02.2014г. на министъра на земеделието и храните.

1.3. Представената административна преписка съдържа /л.15 и сл./ : Заповеди №№ РД 09-840 от 02.12.2013г. и РД 09-114 от 27.02.2014г. на Министъра на земеделието и храните за одобряване на обновения специализиран слой „Площи в добро земеделско състояние“ за Кампания 2013 и за одобряване на окончателен специализиран слой „Площи в добро земеделско състояние“ за Кампания 2013г.; писмено уведомление от Министъра на земеделието и храните до ИД на ДФЗ от 05.03.2014г. относно предаване на окончателни за Кампания 2013 цифрови географски данни от СИЗП; Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания за Кампания 2013 изх.№ 02-160-6500/9133 от 13.08.2014г. /л.32 и сл./, съдържащо в Таблица 2 – колона „Прихваната сума“, размерът на която е изцяло оторизираната сума, като според обяснението в УП – колона „Прихваната сума“ отразява приспаднати от оторизираната субсидия суми, в резултат на санкции от предходни периоди или недължимо оторизирани суми, за които е издаден АУПДВ, или приспаднати суми от изискуеми задължения по други схеми и мерки, администрирани от ДФЗ; заявление за регистрация 2013 от 26.04.2013г. /л.40 и сл./ със съпътстваща документация.

2. По отношение мотивите в уведомителните писма съдебната практика възприема, че мотивите се съдържат както в съответните колони на таблиците в самия административния акт, така и в тези, които са посочени като приложения към него – неразделна част от акта. Словесната и табличната част на уведомителното писмо с обяснителните колони представляват едно цяло - в административния акт се съдържат правни и фактически основания. Фактическите основания следва не само да са отразени в акта, но и да са обосновани с конкретни данни от преписката, от които произтича приетия резултат.

2.1. Преписката бе допълнена със заверено копие на Решение № 313/ 13.02.2019г., по адм.д.№ 3849/2018г., АС-Пловдив, влязло в сила на 13.03.2019г. /л.64, 65/. Със съдебния акт е отменено Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания за Кампания 2013 изх.№ 02-160-6500/9133 от 13.08.2014г. – в частта за извършеното прихващане на сумата от 1502,55лв. и преписката е върната в тази й част на административния орган за ново разглеждане при съобразяване указанията в решението / „Следва изрично да бъде отбелязано, че никъде в оспореното уведомително писмо не е посочено ясно и конкретно прихващането срещу какви задължения на жалбоподателката се прави. В този смисъл напълно основателно и доказано е възражението за липса на задължителните и необходими реквизити по чл.59, ал.2 АПК в съдържанието на оспореното писмо, защото липсват конкретните правни и фактически основания, мотивирали административния орган да го издаде. Нарушението е съществено, защото е довело до неяснота в съдържанието на самия административен акт и до невъзможност на адресата да организира адекватно защитата си. Предвид всичко изложено съдът намира, че оспореното уведомително писмо следва да бъде отменено като незаконосъобразно, а преписката да бъде върната на административния орган за ново произнасяне при съобразяване на новонастъпилите факти – влязлото в сила решение № 34 от 08.01.2018г., постановено по адм. дело № 2819/2017г. на Административен съд Пловдив и влязлото в сила решение № 4681 от 12.07.2018г. по въззивно гр.д. № 8782/2017г. на СГС, г.о., с което е отменено решението от 02.03.2017г. по гр.д. № 24692/2013 г. на СРС, 38 гр.с. „/. Производството по адм.д. № 3849/2018г. е повторно, след като с Решение № 15672 от 14.12.218г., постановено по адм. дело № 11937/2017г. на ВАС, ІV о., е обезсилено решение № 408 от 23.02.2016г., постановено по адм. дело № 79/2015г. на Административен съд Пловдив, и делото е върнато за ново разглеждане. Жалбата против УП от 13.08.2014г. е била подадена в срока по чл.149 ал.1 АПК.

С Решение № 34 от 08.01.2018г., постановено по адм. дело № 2819/2017г. на Административен съд Пловдив, са обявени за нищожни Заповед № 03-160-РД/61 от 18.02.2013г. на Директора на Областна дирекция Пловдив на Държавен фонд "Земеделие", с която на основание чл. 20а ал.2 ЗПЗП и Заповед на Изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" № 03-РД/3033 от 24.04.2012г. и чл. 33, ал.1 от Наредба № 9 от 03.04.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка "Създаване на стопанства на млади фермери" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г., е отказано плащането на финансовата помощ, представляваща второ плащане по Договор № 16/112/00563 от 14.11.2008 г. на ползвателя Н.Т..

2.2. Жалбоподателката е регистрирана като земеделски производител в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/ с уникален регистрационен номер /УРН/ 374599 и за кампания 2013г. е подала заявление за подпомагане УИН 16/090513/30181 от 26.04.2013г., с което е заявила подпомагане по Схемата за единно плащане на площ /СЕПП/ и Схемата за национални доплащания на хектар земеделска земя /СНДП/. По делото е прието заверено копие от регистрационен документ на земеделски производител по отношение оспорващото лице за периода 25.03.2009г. – 25.02.2017г. включително.

3. Спор по фактите няма. Обхватът на спора касае законосъобразно прилагане на нормата на чл.38 ал.15 ЗДДФЛ /нова – ДВ, бр. 98 от 2018г., в сила от 1.01.2019г./ : „С окончателен данък се облага брутната сума на придобитите от физически лица, нерегистрирани като земеделски стопани, облагаеми доходи, получени под формата на държавни помощи, субсидии и друго подпомагане от Европейския фонд за гарантиране на земеделието, от Европейския фонд за развитие на селските райони и от държавния бюджет.“. Според чл.35 ЗДДФЛ - Облагаемият доход е брутната сума на облагаемите доходи, придобити през данъчната година от : 1. обезщетения за пропуснати ползи и неустойки с такъв характер; 2. /отм. – ДВ, бр. 98 от 2018г., в сила от 1.01.2019г./; 3. /доп. - ДВ, бр. 94 от 2012г., в сила от 1.01.2013г./ лихви, в т. ч. съдържащи се във вноските по лизинг, с изключение на лихвите по чл. 38, ал. 13; 4. производствени дивиденти от кооперации; 5. упражняване на права на интелектуална собственост по наследство; 6. всички други източници, които не са изрично посочени в този закон и не са обложени с окончателни данъци по реда на този закон или с окончателни данъци по реда на Закона за корпоративното подоходно облагане. Според двете норми, от значение за данъчното облагане е наличието на доход /а не приход/ и моментът на получаването му, а не моментът на възникване на вземането. Няма спор относно характера на нормата и действието й занапред с арг. и от чл.14 ал.1 ЗНА – „Обратна сила на нормативен акт може да се даде само по изключение, и то с изрична разпоредба.“, като се отчита, че данъкът не е санкция по см. на чл.14 ал.3 ЗНА и в случая липсва норма като напр. ПРЗ към ЗКПО от същата редакция - ДВ, бр. 98 от 2018г., в сила от 1.01.2019г. относно прилагането на §33-§36 /Параграф 32, т. 1, 2 и 3 относно чл. 22а, 22в и 22г от Закона за данъците върху доходите на физическите лица се прилагат и при ползване на данъчни облекчения за 2018 г. и т.н./. Видът на нормата е определящ за действието ѝ във времето. Установеното с чл.14 ал. 1 ЗНА правило е за действие занапред на нормативните актове. Обратна сила може да се даде само по изключение с изрична разпоредба. За процесуалните правни норми е присъщо обратното действие.

ЗДДФЛ е данъчен закон, поради което определящ в чл. 38 ал. 15 ЗДДФЛ за облагането на дохода от държавни помощи, субсидии и друго подпомагане от Европейския фонд за гарантиране на земеделието, от Европейския фонд за развитие на селските райони и от държавния бюджет - е моментът, когато данъкът става изискуем, а това е заплащането /придобиването/ на сумата /арг. от Решение № 880 от 27.01.2016г. на ВАС по адм. д. № 1509/2015г., I о. относно разпоредбата на чл. 38 ал. 13 ЗДДФЛ, въведена с изменението в ДВ, бр. 94/2012г., в сила от 1.01.2013г. : „Законът не съдържа разпоредба, според която лихвите да се облагат само от депозитни сметки след 1.01.2013 г., тъй като определящо в чл. 38, ал. 13 ЗДДФЛ за облагането на дохода от лихви е моментът, когато данъкът става изискуем, а това е заплащането (придобиването) на лихвата.“/.

Ведно с посоченото се съобрази разпоредбата на чл.46 във вр. с чл. 65 ал.14 от Глава дванадесета ВНАСЯНЕ НА ДАНЪЦИТЕ,  Раздел I - Срокове и място за внасяне на данъци, удържани от платеца на дохода, Срокове за внасяне на данъци, удържани от платеца на дохода/нова – ДВ, бр. 98 от 2018г., в сила от 1.01.2019г./ : „Данъкът по чл. 46 за доходите по чл. 38, ал. 15 се удържа и внася от администратора на съответната помощ в срок до края на месеца, следващ тримесечието на придобиването на дохода.“.

Необходимо е да бъде отбелязано, че предпоставките за издаване на оспореното УП са възникнали през 2014г., когато е издадено отмененото уведомително писмо от 13.08.2014г. С отмяната на този административен акт при новото произнасяне, в съответствие с чл.142 ал.1 АПК - приложимият закон е действащия към този период, а не приет след това и въвеждащ нови и/или допълнителни основания за издаване на УП относно кампания 2013г. / в този см. Решение № 6030 от 18.06.2003г. на ВАС по адм. д. № 3488/2003г./. Тоест, приложими са основанията за издаване на административен акт /положителен или отказ/, съобразно действащия закон към възникване на предпоставки за прилагането му – 2014г. Посоченото е относимо към предпоставките за прилагане на нормите от ЗПЗП от съответното материалноправно правоотношение, но не към прилагане на данъчните норми, за които бе посочено, че е от значение моментът на заплащането /придобиването; получаването/ на сумата. Следователно, прилагането на чл.38 ал.15 ЗДДФЛ от страна на административния орган – администратор на съответната помощ по см. на чл.65 ал.14 с.з. в случая, не е незаконосъобразно.

Действително, оспорването на УП от 13.08.2014г. е осъществено редовно и не поради процесуалното поведение на Н.Т. съдебното производство е приключило с обезсилване на съдебен акт при първото разглеждане на жалбата, което от своя страна е довело до образуване на следващо административно дело през 2018г., респект – с отмяна на УП от 13.08.2014г. и връщане на преписката за ново разглеждане, последицата е издаденото УП от 04.04.2019г. – предмет на настоящия спор в конкретно обжалваната част. Липсва обаче основание за несъразмерност на УП в оспорената част, предвид гарантиран от закона и осъществен в случая път на защита правата и интересите на жалбоподателката по отношение забавения период за изплащане на оторизираната сума - по делото не бе приета за съвместно разглеждане искова молба от Н.Т. против ДФЗ с цена на иска – 723лв. /л.69 и сл./. Исковата претенция бе отделена за самостоятелно разглеждане, предвид че е основана на отменен административен акт, който не е идентичен с административния акт, чиято конкретна част е предмет на спора по настоящото дело. Осъщественият път за защита правата и интересите на Н.Т. от последиците на забавеното изплащане на субсидията за кампания 2013г. е основан на отмяната на УП от 13.08.2014г. с цитираното по-горе Решение № 313 от 13.02.2019г. на АС-Пловдив по адм.д.№ 3849/2018г. и чл.29 §2 от Регламент /ЕО/ № 73 от 19 януари 2009г. на Съвета за установяване на общи правила за схеми за директно подпомагане на земеделски стопани - субсидиите по всички схеми за директни плащания се превеждат от 1 декември на текущата година до 30 юни на следващата, като това става най-много на две вноски. В случая сумите са изплатени на 06.02.2019г. със забавяне от около 5 години, като считано от 01.07.2014г. /респект. 13.08.2014г. – дата на издаване на отмененото УП/, ДФЗ е в забава.

По изложените съображения жалбата се приема за неоснователна, предвид което съдът

Р  Е  Ш  И :

 

Отхвърля жалбата на Н.С.Т., ЕГН **********,***, против Уведомително писмо с изх.№ 02-160-6500/9133 от 04.04.2019г., издадено от Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2013г. – в частта относно удържана сума в размер на 154,90лв. от оторизираната сума за кампания 2013г., на основание чл.38 ал.15 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица.

Осъжда Н.С.Т., ЕГН **********,*** да заплати на ДФ “Земеделие” сума в размер на 100 лв., юрисконсултско възнаграждение.

Решението може да се обжалва пред Върховния Административен Съд, в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

 

                                                                                   

 

                                                                                        Административен съдия : /п/