Решение по дело №64/2022 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 27 юли 2022 г.
Съдия: Светла Петкова Робева
Дело: 20227190700064
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 април 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е 

№ 114

гр. Разград, 27.07.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в открито съдебно заседание на тринадесети юли две хиляди двадесет и втора година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА РОБЕВА

с участието на секретаря Пламена Михайлова и прокурора ИВА РАНГЕЛОВА като разгледа адм. дело № 64 по описа за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 2в, ал. 1, т. 1 ЗОДОВ.

Постъпила е искова молба от В. Х. Х. от с. А., обл. Т., в която се твърди, че при постановяване на Решение № 97 от 18.08.2021 г. по адм.дело № 188/2021 г. Административен съд – Търговище е нарушил правото на Европейския съюз, като не е приложил  разпоредбите на Дял II от Регламент (ЕО) № 883/2004 и Дял II от Регламент (ЕО)  № 987/2009, Решение на СЕС от 25 октомври 2018 г. по преюдициално дело С- 451/17 г., Решение на СЕС от 3 юни 2021 г. по преюдициално дело С-784/19 г., Решение А2 от 12.06.2009 г. на Административната комисия за координация на системите за социална сигурност за тълкуване на член 12 от Регламент (ЕО) № 883/2004, Решение № U2 от 12 юни 2009 г. на Административната комисия за координация на системите за социална сигурност за тълкуване на член 65, параграф 2 от Регламент (ЕО) No 883/2004, Практически наръчник относно законодателството, приложимо в ЕС от декември 2013 г., изготвен от Генерална дирекция „Заетост, социални въпроси и приобщаване“ на Европейската комисия, Препоръка № А1 от 18 октомври 2017 г. относно издаването на атестацията, посочена в член 19, параграф 2 от Регламент (ЕО) № 987/2009 (2018/С183/06). Ищцата сочи, че в нарушение на горните правила е била отхвърлена жалбата й против Разпореждане № 251-00-473-3 от 11.05.2021 г. на началник на отдел КПК в ТП на НОИ - Търговище, потвърдено с Решение № 1040-25-28 от 23.06.2021 г. на директора на ТП на НОИ - Търговище, с което й е отказано парично обезщетение за безработица по чл. 54а КСО, чийто размер би бил 7642,35 лв. Поради това моли съда да постанови решение, с което да осъди ответника да й заплати обезщетение за имуществени вреди, причинени от съществено нарушение на правото на Европейския съюз, в размер на неполученото обезщетение за безработица от 7642,35 лв., лихви върху тази сума в размер на 2228,68 лв., и разноските по адм. дело № 188/2021 г. в размер на 610 лв., или общо 10 481,03 лв. Претендира и разноските по настоящото дело.

Ответникът Административен съд – Търговище оспорва иска като неоснователен. Счита, че решението по адм. дело № 188/2021 г. е правилно и съобразено с правото на ЕС, поради което не са налице предпоставките за ангажиране на отговорността му. Моли искът да бъде отхвърлен с присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Разградската окръжна прокуратура дава заключение, че искът е основателен и доказан, и следва да бъде уважен.

Разградският административен съд, като прецени събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

С Решение № 97 от 18.08.2021 г., постановено по адм.дело № 188/2021 г. по описа на Административен съд – Търговище, е отхвърлена жалбата на В. Х. Х. срещу Решение № 1040-25-28 от 23.06.2021 г. на директора на ТП на НОИ - гр. Търговище, с което е потвърдено Разпореждане № 251-00-473-3 от 11.05.2021 г., издадено от  началник на отдел КПК в ТП на НОИ - гр.Търговище, с което й е отказано отпускането на парично обезщетение за безработица по чл. 54а КСО.

За да постанови решението си, Административен съд – Търговище е взел предвид следните факти: Х. е подала заявление за отпускане на парично обезщетение за безработица вх.№ 251-00-473/17.04.2019 г., в което е посочила, че трудовото й правоотношение с „Бул Интерим“ ЕООД е прекратено на основание чл. 325, ал. 1, т. 4 КТ, считано от 09.04.2019 г., и че е упражнявала трудовата си дейност в друга държава - Франция. Към заявлението е представена Заповед № 449/09.04.2019 г., с която  осигурителят е прекратил трудовото правоотношение, считано от 09.04.2019 г.

С разпореждане № 251-00-473-1 от 30.04.2019 г. на основание чл. 54г, ал. 4 КСО производството по отпускане на ПОБ е било спряно. При извършената проверка е било установено, че „Бул-Интерим“ ЕООД е вписано в Списъка на предприятията, които осигуряват временна работа съгласно Закона за насърчаване на заетостта, наема лица с месторабота в Република Франция, чиито възнаграждения се формират въз основа на почасовата минимална ставка за Република Франция и трудовите договори на лицата са изцяло съобразени с действащото законодателство на тази държава-членка. На Х. е указано на основание чл. 108, ал. 2 КСО да представи в ТП на НОИ - Търговище формуляр А1 и постановен отказ и/или постановено решение за приложимо законодателство за периода 08.01.2019 г. - 09.04.2019 г., когато е упражнявала трудова дейност в осигурителя „Бул-Интерим“ ЕООД. Не е представила посочените документи. От ГД на НАП служебно е изискана информация дали за Х. е подавано искане за издаване на удостоверение А1 или е постановен отказ. С писмо вх. № 9101-25-203/28.04.2021 г. е отговорено, че има данни за постановен отказ за издаване на удостоверение А1 с осигурител „Бул-Интерим“ ЕООД.

По делото е приложено Решение за отказ изх. № 53-06-10611#2 от 21.01.2021 г., от което се установява, че в ТД на НАП – София са постъпили искания за издаване на удостоверения А1 за приложимо осигурително законодателство за заети лица вх. № 53-06-10611 от 23.12.2021 г., подадени от   „Бул-Интерим“ ЕООД за множество лица, включително за ищцата В. Х.  Административният орган е преценил, че не са налице условията, при които лицата могат да останат подчинени на българското осигурително законодателство. Решението за отказ е било връчено на Х. на 16.09.2021 г. и не е било обжалвано.

С Разпореждане № 251-00-473-3 от 11.05.2021 г.,  издадено от началник на отдел  КПК в ТП на НОИ - гр.Търговище, на основание чл. 54ж, ал. 1 КСО във вр. с чл. 11, §3, б „а“ и чл. 65, §2 от Регламент (ЕО) 883/224 е постановен отказ за отпускане на парично обезщетение за безработица. Прието е, че лицето не попада в приложното поле на разпоредбата на чл. 12, параграф 1 от Регламент (ЕО) № 883/2004 и за него следва да се прилага основното правило, предвидено в чл. 11, параграф 3, буква а” от Регламент (ЕО) № 883/2004, а именно - лицата са подчинени на законодателството на държавата-членка, на чиято територия осъществяват дейност като наети или самостоятелно заети лица, в случая Република Франция. Изложени са мотиви, че за лицето не е възникнало осигуряване на основание чл. 10, ал. 1 КСО в Република България, включително и за фонд „Безработица“ и то няма право на парично обезщетение за безработица.

В хода на производството по адм. дело № 188/2021 г. по описа на АдмС – Търговище е разпитана като свидетел Н. А. – колежка на ищцата в „Бул-Интерим“ЕООД, която твърди, че работодателят им казал, че не им трябва документ А1, тъй като били работили само в една държава – Франция. Според св. А. след около 10-11 месеца ищцата е отишла да работи в Германия.

С оглед на горното Административен съд – Търговище е приел за безспорно, че жалбодателката е била в трудови правоотношения с място на изпълнение на работата на територията на Франция, където е била командирована до завършване на определената работа, и трудовият договор е прекратен на 09.04.2019 г. Съдът е преценил, че в случая е налице трансгранична ситуация, при която са приложими координационните правила на системите за социална сигурност, въведени с Регламент (ЕО) № 883/2004 и Регламент (ЕО) № 987/2009. Обсъдил е разпоредбата на чл. 19, параграф 2 от Регламент (ЕО) № 987/2009 и Препоръка № А1 от 18 октомври 2017 г. относно издаването на атестация за приложимото законодателство по силата на дял II от Регламент (ЕО) № 883/2004. Анализирал е правилата по чл. 11, т. 3, б. "а" и чл. 12, пар. 1 от Регламент (ЕО) № 883/2004, както и разпоредбите на чл. 14, пар. 1 и пар. 2 от Регламент № 987/2009. Предвид събраните доказателства и относимата правна уредба Административен съд – Търговище е извел извод, че оспореното решение е издадено от компетентен орган, при спазване на изискванията за форма и съдържание, и в съответствие с материалния закон. Изложил е мотиви, че при наличието на отказ за издаване на Удостоверение А1 жалбодателката  е подчинена на социалноосигурителното законодателство на държавата-членка, в която е установено предприятието, което е наело същата, което прави българското осигурително законодателство неприложимо по отношение на нея, а това от своя страна изключва възникването на осигуряване по чл. 10, ал. 1 КСО и произтичащите от него права, включително и на обезщетение за безработица.

Въз основа на изложеното от фактическа страна, от правна страна Разградският административен съд намира следното:

Искът е допустим, но неоснователен и недоказан. За да възникне отговорността на държавата за вреди от нарушение на правото на Европейския съюз, следва да са налице следните кумулативни предпоставки: претърпяна вреда, достатъчно съществено нарушение на норми от правото на Европейския съюз и причинна връзка между нарушението и вредата.

Практиката на СЕС е еднопосочна в разбирането, че претърпяна от увредените страни загуба или вреда следва да е причинена от решение на националната юрисдикция, която отсъжда на последна инстанция, в резултат на очевидно погрешно тълкуване на съюзна правна норма /вж. решенията по дело С-224/01 и по дело С-173/03/. Решението по адм. дело № 188/2021 г. по описа на АдмС – Търговище не подлежи на касационно обжалване съгласно чл. 119 във вр. с чл. 117, ал. 1, т. 2 , б. „б“ КСО и решаващият съд е действал като последна инстанция.

В разглеждания случай не се установява Административен съд – Търговище да е допуснал нарушение на европейските правни норми при постановяване на решението по адм. дело № 188/2021 г.

Несъмнено, упражняването на осигурителните права на ищцата, включително правото на парично обезщетение за безработица, е пряко свързано с въпроса за приложимото осигурително законодателство. Правилата за определяне на приложимото социално законодателство са уредени в Дял II на Регламент № (ЕО) № 883/2004 за координация на системите за социална сигурност.

Съгласно общото правило на чл. 11, пар. 1 от Регламент № (ЕО) № 883/2004 лицата, за които се прилага настоящият регламент, са подчинени на законодателството само на една държава-членка, като при наети лица разпоредбата на чл. 11, пар. 3, б. а) определя, че се прилага законодателството на държавата-членка, в която се осъществява дейността.

Изключението от това общо правило при командироване на заети лица се съдържа в разпоредбата на чл. 12, пар. 1 от Регламент /ЕО/ № 883/2004, съгласно която лице, което осъществява дейност като наето лице в държава-членка от името на работодател, който обичайно осъществява дейността си в нея, и което е командировано от този работодател в друга държава-членка, за да осъществява там дейност от името на същия работодател, продължава да е подчинено на законодателството на първата държава-членка, при условие че предвидената продължителност на тази работа не превишава 24 месеца и че не е изпратено да замества друго командировано лице.

Съгласно чл. 14, пар. 1 от Регламент № (ЕО) № 987/2009 за прилагане на Регламент (ЕО) № 883/2004 за целите на прилагането на член 12, параграф 1 от основния регламент „лице, което осъществява дейност като заето лице в държава-членка от името на работодател, който обичайно осъществява дейността си в нея, и което е командировано от този работодател в друга държава-членка" включва лице, което е наето с цел да бъде командировано в друга държава-членка, при условие че непосредствено преди да започне работа спрямо съответното лице вече се е прилагало законодателството на държавата-членка, в която е установен неговият работодател.

Съгласно чл. 14, пар. 2 от Регламент № (ЕО) № 987/2009  за целите на прилагането на член 12, параграф 1 от основния регламент, изразът „което обичайно осъществява дейността си в нея" се отнася до работодател, който обичайно извършва значителни по обхват дейности, различни от чисто вътрешни управленски дейности, на територията на държавата-членка, в която е установен, като се вземат под внимание всички критерии, характерни за дейностите, извършвани от въпросното предприятие. Приложимите критерии трябва да отговарят на специфичните характеристики на всеки работодател и на действителния характер на извършваните дейности.

Следователно, специалното правило на чл. 12, пар. 1 от Регламент № 883/2004 позволява на предприятието, наело командированите работници, да продължи да ги осигурява по схемата за социална сигурност на изпращащата държава-членка само ако са спазени следните условия: към момента на командироването заетото лице да е подчинено на законодателството на изпращащата държава; работодателят обичайно да осъществява значителна дейност на територията на държавата-членка, в която е установен; да е запазена необходимата връзка между работодателя и командирования работник; предвидената продължителност на работата, за която е командирован работникът, да не превишава 24 месеца; и заетото лице да не е изпратено да замества друго командировано лице.

Съгласно чл. 19, пар. 2 от Регламент (ЕО) № 987/2009 за установяване процедурата за прилагане на Регламент (ЕО) № 883/2004 по искане на съответното лице или на работодателя компетентната институция на държавата-членка, чието законодателство е приложимо по силата на дял II от основния регламент, предоставя атестация, че такова законодателство е приложимо и, където е уместно, посочва до коя дата и при какви условия. В  Препоръка № А1 от 18 октомври 2017 г. на Административната комисия за координация на системите за социална сигурност относно издаването на атестацията, посочена в член 19, параграф 2 от Регламент (ЕО) № 987/2009, е указано, че принципът на лоялното сътрудничество, установен в член 4, параграф 3 от Договора за Европейския съюз и уреден в член 76 от Регламент (ЕО) № 883/2004, изисква от институциите да провеждат правилна оценка на фактите, които са от значение за определяне на приложимото законодателство в областта на социалната сигурност и да потвърдят истинността на информацията, съдържаща се в преносим документ А1. В същата препоръка е посочено, че с преносимия документ А1 се установява презумпция, че притежателят е правилно свързан със системата за социална сигурност на държавата –членка, чиято институция го е издала. 

По реда на чл. 88, ал. 2 ДОПК във вр. с чл. 19, пар. 2 от Регламент (ЕО) № 987/2009 е бил постановен отказ да бъде издадено удостоверение за приложимо осигурително законодателство А1, с който компетентната ТД на НАП е отрекла приложимостта на българското осигурително право по отношение на ищцата. В съответствие с чл. 95 ДОПК този отказ е подлежал на обжалване по административен или по съдебен ред, при което би могла да се оспори преценката за неприложимост на българското осигурително законодателство. Недопустимо е в друго производство съдът да осъществява косвен контрол за законосъобразност на отказа. При наличието на влязъл в сила отказ да се издаде удостоверение А1 и административният орган, и съдът са били поставени в невъзможност да приложат българското осигурително законодателство по отношение на ищцата.

Независимо от горното, решението на АдмС – Търговище не противоречи на правилата, регламентирани в дял II от Регламент ЕО № 883/2004. Ищцата носи доказателствената тежест да установи изпълнението на условията по чл. 12, пар. 1 от Регламент № 883/2004, но не е ангажирала необходимите доказателства за това.

Установено е, че е била командирована да извършва трудова дейност във Франция, че срокът на командировката не превишава 24 месеца и не е била изпратена да замества друго командировано лице. Запазена е била необходимата връзка между нея и работодателя й. Към момента на изпращането е била подчинена на законодателството на изпращащата държава България, което се е прилагало спрямо нея непосредствено преди да започне работата, за която е била командирована. Към това условие е относимо посоченото Решение (шести състав) от 25 октомври 2018 година по дело С-451/17, съгласно което член 14, параграф 1 от Регламент (ЕО) № 987/2009 във връзка с член 12, параграф 1 от Регламент (ЕО) № 883/2004 трябва да се тълкува в смисъл, че лице, наето на работа с цел да бъде командировано в друга държава членка, трябва да се счита за лице, спрямо което „непосредствено преди да започне работа [...] вече се е прилагало законодателството на държавата членка, в която е установен неговият работодател", по смисъла на член 14, параграф 1 от Регламент № 987/2009, въпреки че непосредствено преди да започне работа като наето лице то не е имало качеството на осигурено лице съгласно законодателството на тази държава членка, ако към този момент е пребивавало в нея, което запитващата юрисдикция трябва да провери.

Но по делото не е доказано, че дейността на „Бул Интерим“ ЕООД на територията на РБългария е значителна по критериите, установени в чл. 14, пар. 2 от Регламент /ЕО/ № 987/2009. Липсват данни за договорите, изпълнени в други държави, за броя на наетите и изпратени в работници, за съотношението между оборота на дружеството от дейността в чужбина спрямо общия реализиран оборот на работодателя и пр. Сключването на трудовите договори в България и плащането на задължителните осигурителни вноски не са достатъчни факти, от които да се заключи, че работодателят обичайно осъществява значителна дейност на територията на държавата-членка, в която е установен. Налице са данни, че основната икономическа дейност на дружеството е наемане и предоставяне на работна сила за временна заетост. Именно в посоченото от ищцата Решение на Съда (голям състав) от 3 юни 2021 г. по Дело C-784/19 е прието, че член 14, параграф 2 от Регламент (ЕО) № 987/2009 трябва да се тълкува в смисъл, че за да се счита, че установено в държава членка предприятие, което осигурява временна работа, "обичайно осъществява дейността си" по смисъла на член 12, параграф 1 от Регламент (ЕО) № 883/2004, в тази държава членка, това предприятие трябва да извършва значителна част от дейността си по предоставяне на работници за временна работа в полза на предприятия ползватели, които са установени и упражняват дейностите си на територията на посочената държава членка. След като не е доказано, че значителна част от дейността на „Бул Интерим“ ЕООД по предоставяне на работници за временна работа е извършвана на територията на България, не е изпълнено решаващо условие по чл. 12, пар. 1 от Регламент (ЕО) № 883/2004, поради което българското осигурително законодателство е неприложимо за ищцата.

Неоснователен е доводът за несъобразяване с Решение № U2 от 12 юни 2009 година на Административната комисия за координация на системите за социална сигурност относно обхвата на член 65, параграф 2 от Регламент (ЕО) № 883/2004 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на правата на обезщетения за безработица на напълно безработни лица, които не са погранични работници и които по време на последната си дейност като заети или самостоятелно заети лица са пребивавали на територията на държава-членка, различна от компетентната държава-членка. Както е посочено в решението, член 65 от Регламент (ЕО) № 883/2004 определя специфични правила за отпускането и изплащането на обезщетения за безработица на безработни лица, които по време на последната си дейност като заети или самостоятелно заети лица са пребивавали в държава-членка, различна от компетентната. В член 1, букви й) и к) са дадени определения на понятията „пребиваване" - мястото, където лицето обичайно пребивава; и „престой" - временно пребиваване. В случая ищцата е наета от български работодател с цел да се командирова в друга държава членка, където е полагала временно своя труд, което означава, че не е пребивавала в нея и не попада в персоналния обхват на член 65 от Регламент (ЕО) № 883/2004.

Що се касае до Практически наръчник относно законодателството, приложимо в ЕС от декември 2013 г., изготвен от Генерална дирекция „Заетост, социални въпроси и приобщаване“ на Европейската комисия, в него е посочено, че е предназначен да служи като работен инструмент в помощ на институциите, работодателите и гражданите при решаване на въпроса законодателството на коя държава членка трябва да бъде приложено при дадени обстоятелства, като този наръчник не отразява официалната позиция на Европейската комисия. Наръчникът не е източник на правото и прилагането му не следва да се обсъжда.

Неоснователно е и позоваването на Решение № 2430 от 15.03.2022 г. на ВАС по адм. д. № 10319/2021 г., VI о. Противно на становището на ищцата, изложените в този акт съображения подкрепят мотивите на АдмС – Търговище. В него е прието, че след като от страна на компетентния орган /НАП/ не е издаден формуляр А1, следва да бъде приложен общият принцип за осигуряване на работниците в държавата на полагане на труда и тази държава следва да изплати обезщетение за безработица.

Относимите норми от правото на Европейския съюз са били правилно изтълкувани и приложени от Административен съд- Търговище при постановяване на решението по адм. дело № 188/2021 г., поради което не е налице елемент от фактическия състав на имуществената отговорност на държавата за обезвреда и искът следва да бъде отхвърлен.

С оглед изхода на спора и на основание чл. 10, ал. 2 ЗОДОВ ищцата следва да заплати по сметка на Административен съд – Разград разноските по производството в размер на 243,51 лв. - изплатеното от бюджета на съда възнаграждение за вещото лице. В съответствие с чл. 10, ал. 4 ЗОДОВ и Тълкувателно решение № 3 от 13.05.2010 г. на ВАС по тълк. д. № 5/2009 г. в полза на ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение за процесуалното представителство по чл. 32, т. 3 ГПК, осъществено от упълномощен съдебен помощник - служител с юридическо образование. Тези разноски са своевременно заявени и следва да бъдат присъдени в минималния размер от 100 лв., определен съгласно чл. 37 от Закона за правната  помощ и чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната помощ.

По изложените съображения Разградският административен съд

 

Р    Е    Ш    И    :

 

ОТХВЪРЛЯ иска, предявен на основание чл. 2в, ал. 1, т. 1 ЗОДОВ от В. Х. Х. от с. А., обл. Т., против Административен съд – Търговище, за заплащане на обезщетение за имуществени вреди, причинени от съществено нарушение на правото на Европейския съюз при постановяване на Решение № 97 от 18.08.2021 г. по адм.дело № 188/2021 г., в размер на 10 481,03 лв., от които неполучено обезщетение за безработица в размер на 7642,35 лв., лихви върху тази сума в размер на 2228,68 лв., и разноските по адм. дело № 188/2021 г. в размер на 610 лв., като неоснователен и недоказан.

ОСЪЖДА В. Х. Х. да заплати Административен съд – Търговище юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.

ОСЪЖДА В. Х. Х. да заплати Административен съд –  Разград за разноски по делото сумата 243,51 лв.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/