О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ ………../ 23.12.2020
г., град Добрич
В ИМЕТО НА
НАРОДА
ДОБРИЧКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в
закрито заседание на двадесет и трети декември, две хиляди и двадесета година,
в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СИЛВИЯ САНДЕВА
разгледа докладваното от
председателя адм. дело № 504 по описа за 2020 г. на Административен съд -
Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.145 и сл.
от АПК, във вр. чл. 73, ал. 4 от ЗУСЕСИФ.
Образувано е по жалба
на община Добрич против решение № РД-02-36-1311/23.09.2020 г. на заместник - министъра на регионалното развитие и благоустройството
и ръководител на управляващия
орган на ОП „Региони в растеж“ 2014 - 2020, с което е
приключен сигнал за нередност с рег. № 1468, регистриран в Регистъра на сигнали
и нередности в ГД „Стратегическо
планиране и програми за регионално развитие“ на МРРБ, във връзка с проведена
обществена поръчка, с предмет : „Извършване на строително – монтажни работи по
проект „Развитие на
интегрирана система на градския транспорт на Добрич“ по ОП „Региони в растеж“
2014 – 2020 с две обособени позиции“, и е
определена финансова корекция в размер на 144 063, 74 лева с ДДС,
представляващи 5 % от БФП по договор № ДОП-188 от 06.11.2019 г. с изпълнител
ДЗЗД „Развитие 2018“ /членове - „Инжстройинженеринг” ЕООД и „Битумина ГмбХ-България”
ЕООД/, на стойност 2 401 062,38 лв. без ДДС, с предмет: „Реконструкция и
рехабилитация на уличната мрежа, тротоари и благоустрояване по бул. „Добричка
епопея“, рехабилитация и основен ремонт на мост при км. 0+370 по бул. „Добричка
епопея“, по обособена позиция №2”. В жалбата се излагат доводи, че не са налице
незаконосъобразни критерии за подбор и незаконосъобразна методика за оценка и
се иска решението да бъде отменено, както и да бъдат присъдени сторените по
делото разноски.
Ответникът по делото – заместник - министърът на регионалното развитие и
благоустройството и ръководител на УО на ОП “Региони в растеж” 2014 - 2020 г., чрез
процесуалния си представител, оспорва жалбата и иска тя да бъде отхвърлена като
неоснователна, както и да му бъдат присъдени сторените по делото разноски.
С протоколно
определение в открито съдебно заседание, проведено на 14.12.2020 г., е даден
ход по същество и делото е обявено за решаване.
В срока за
произнасяне съдът констатира, че административната преписка не е попълнена с
необходимите доказателства за установяване на релевантните фактически
обстоятелства по спора.
Съгласно материалите
по делото предмет на обжалваното решение е договор за
обществена поръчка за строителство № ДОП – 188 от 06.11.2019 г. с изпълнител
ДЗЗД “Развитие 2018” /членове - „Инжстройинженеринг” ЕООД и „Битумина
ГмбХ-България” ЕООД/, на стойност 2 401 062,38 лв. без ДДС.
В диспозитива на решението е посочено, че определенената
с него финансова корекция е в размер на 5 % от безвъзмездната финансова помощ
по засегнатия договор.
От текста на договора за обществена поръчка е видно,
че е създаден в рамките на проект “Развитие на интегрирана система на градския
транпорт на Добрич” по процедура на директно предоставяне на БФП № BG16RFOP001-1.011
– “Изпълнение на интегрирани планове за градско
възстановяване и развитие 2014 – 2020 г.
– Добрич”, по Приоритетна ос 1 “Устойчиво
и интегрирано градско развитие”, Инвестиционен приоритет “Интегриран градски
транспорт”, осъществяван с финансовата подкрепа на ОПРР 2014 – 2020 г.
От друга страна, по административната преписка е
представен административен
договор № РД-02-37-13/12.03.2020 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова
помощ в максимален размер до 7 856 290, 60 лева по ОП “Региони в растеж” 2014-2020г.,
Приоритетна ос 1 „Устойчиво и интрегрирано градско развитие“, процедура BG16RFOP001-1.001-039 “Изпълнение на Интергирани планове за градско възстановяване и развитие
2014 – 2020” за изпълнение на
проектно предложение BG 16RFOP001-1.001-007 “Развитие на интрегрирана система на градския транспорт на Добрич”,
сключен между УО на
Оперативна програма “Региони в растеж” 2014 - 2020 г. –
Главна дирекция “Стратегическо
планиране и програми за регионално развитие” към МРРБ и община Добрич. Две от клаузите
в този договор (чл.37, ал.1 и чл.38, ал.1) задължават бенефициерът да обяви
всички процедури за избори на изпълнители и да сключи договори за възлагане на
обществени поръчки с изпълнителите по проекта съответно в срок от три месеца и
в срок до дванадесет месеца от влизане в сила на договора, т.е. от 12.03.2020
г. съгласно чл.3 от договора.
В обжалваното решение
не е посочено въз основа на кой договор е предоставена БФП по засегнатия от
нарушението договор. Единствено в писмената защита на ответника се излага, че в
изпълнение на сключения административен договор от 12.03.2020 г. с решение на
възложителя от 27.11.2018 г. е открита процедура за възлагане на обществена
поръчка, в резултат на която на 06.11.2019 г. е сключен договор с избрания
изпълнител.
От съпоставката между
двата договора е видно, че договорът за обществена поръчка за строителство е сключен повече от четири месеца преди датата на сключване на
договора за предоставяне на БФП, като липсват каквито и да е доказателства по делото, че
финансирането по втория договор касае именно засегнатия от нарушението договор.
Действително в чл.4, ал.1 от договора за обществена
поръчка е предвидено, че влиза в сила след писмено уведомление от страна на
възложителя до изпълнителя за осигурено финансиране с оглед на възможността за приложение
на чл.114 от ЗОП (прекратяване на договора без предизвестие по искане на всяка
от страните след изтичането на тримесечен срок от сключването му поради липса
на финансиране), но това не е достатъчно, за да се направи извод, че е налице
връзка между двата договора. В чл.1 от административния договор е посочено, че
е сключен въз основа на постъпило проектно предложение BG16RFOP001.-1.011-007 “Развитие на интегрирана система
на градския транспорт на Добрич”, одобрено от Ръководителя на Междинното звено
на община Добрич на 18.02.2020 г., и решение на ръководителя на УО на ОПРР 2014
– 2020 г. № РД-02-36-197/28.02.2020 г., но нито проектното предложение, нито
решението на ръководителя на УО са приложени като доказателства по
административната преписка, за да може да се установи по категоричен начин, че с
предоставената по този договор БФП е осигурено финансирането на договора за
обществена поръчка за строителство от 06.11.2019 г.
С оглед на изложеното
съдът счита, че следва да отмени хода по същество и да внесе делото в открито
съдебно заседание за изясняване на фактическата
обстановка по случая, като задължи
ответникът да представи доказателства относно това по какъв начин е осигурено финансирането по засегнатия договор и налице ли е връзка между административния
договор от 12.03.2020 г. и договора за обществена поръчка от 06.11.2019 г., в
т.ч. заверено копие на проектно
предложение BG16RFOP001.-1.011-007 “Развитие на
интегрирана система на градския транспорт на Добрич”, одобрено от Ръководителя
на Междинното звено на община Добрич на 18.02.2020 г., и на решение на
ръководителя на УО на ОПРР 2014 – 2020 г. № РД-02-36-197/28.02.2020 г.
Водим от горното и на
основание чл.253 от ГПК, във вр. чл.144 от АПК и чл.152 от АПК, Добричкият административен
съд
О П Р Е Д Е Л
И :
ОТМЕНЯ протоколно
определение от съдебно заседание, проведено на 14.12.2020 г., с което е даден
ход на делото по същество.
НАСРОЧВА делото за
разглеждане в открито съдебно заседание на 18.01.2021 г. от 14, 45 часа, за която дата и час да се призоват страните.
ЗАДЪЛЖАВА ответника,
в 7-дневен срок от получаване на съобщението, да представи представи доказателства относно това по какъв начин е осигурено финансирането по засегнатия договор и налице ли е връзка между административния
договор от 12.03.2020 г. и договора за обществена поръчка от 06.11.2019 г., в т.ч. заверено копие на проектно предложение BG16RFOP001.-1.011-007 “Развитие на интегрирана система
на градския транспорт на Добрич”, одобрено от Ръководителя на Междинното звено
на община Добрич на 18.02.2020 г., и на решение на ръководителя на УО на ОПРР
2014 – 2020 г. № РД-02-36-197/28.02.2020 г.
Определението не
подлежи на обжалване.
Административен
съдия: