Р Е
Ш Е Н
И Е
гр. Кюстендил, 23.09.2020 г.
В И М Е Т О Н А Н
А Р О Д А
Кюстендилският
окръжен съд
в открито
заседание
на двадесети и
трети септември
през две хиляди
и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:ПЕНКА БРАТАНОВА
ЧЛЕНОВЕ:МИРОСЛАВ
НАЧЕВ
ВЕСЕЛИНА ДЖОНЕВА
с участието на
секретаря Галина Кирилова
и прокурора от КнОП Камелия Стефанова
като разгледа
докладваното от съдия Братанова ЧНД
№ 343
по описа за 2020
г. по описа на КнОС и
за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е по
реда на чл. 30 и сл. във вр. с чл.16 от Закона за
признаване, изпълнение и изпращане на решения за конфискация или отнемане и
решения за налагане на финансови санкции /ЗПИИРКОРНФС/.
Делото е образувано по постъпило искане,
придружено с удостоверение по чл. 4 от Рамково решение 2005/214/ПВР на Съвета, издадено от
компетентен орган- Kronofogdemyndigheten Utlandsteam
Helsingborg (Шведска изпълнителна агенция) въз основа на
решение на Окръжния съд Хелсинборг и Върховния
съд на Сконе и Блекинс на Кралство Швеция
относно прилагането на принципа за взаимно признаване на финансови санкции по отношение на „Филемма транспорт“ ЕООД със седалище и адрес на управление
гр. Кюстендил, ***.
Финансовата
санкция е в размер на 150 000 SEK (шведски крони) според записаното в удостоверението и е наложена на
посоченото дружество за извършено нарушение на глава 36 раздел 7 от
Наказателния кодекс и глава 9, раздел I на Регламент (2004:845)
относно времето на шофиране и почивка и тахографи и
чл.32,§3 от Регламент (ЕС) №165/2014 г.- за поведение, нарушавано правилата за
движение по пътищата. В писмото се моли да бъдат упражнени правомощията по
споменатия закон, т. е. да се допусне признаване изпълнението на решението.
Санкционираното юридическо лице, редовно призовано
на седалището му в гр. Кюстендил,
издирвано и чрез управителя му М.М., не се явява пред окръжния съд, не е участвало в
съдебното производство и не е изразило становище.
Кюстендилски
окръжен съд, след преценяване доводите и възраженията на страните и условията
на посочения закон, в частност разп. на чл. 35 от
него, визираща факултативни основания за отказ и по реда на чл. 32 във вр. с чл. 16 ал.1-8 от Закона, прие от фактическа и правна
страна следното:
Постъпилото удостоверение е
по чл.4 от посочения закон за признаване и изпълнение по дело В 6239-17 на Върховния
съд на Сконе и Блекинс на Кралство Швеция
(издаваща държава по смисъла на закона) за налагане на финансови санкции -
задължение за заплащане на 150 000 SEK за извършено на 17.10.2017 г. нарушение. Същото е
извършено с камион КН0253ВК, принадлежащ на Филемма
транспорт с за това, че се е движел по път Е6 при Лонгеберг
в Община Хелсинборг. Като нарушение е посочено, че въпреки, че камионът е имал тахограф и е бил обурудван с
устройство, позволяващо манипулирането на тахографа,
така че данните от него да бъдат фалшифицирани, скрити , пазени в тайна и унищожени. Деянието е било особено опасно, тъй като устройството било
трудно откриваемо и било извършено с помощта на особено напреднали методи.
Престъплението е извършено в дейността на посоченото дружество, което не е
направило необходимото за предотвратяване на нарушението. Манипулационната
техника е била отнета от съда. По този начин дружеството е нарушило глава 36
раздел 7 от Наказателния кодекс и глава
9, раздел I на Регламент (2004:845) относно времето на шофиране и почивка и тахографи и чл.32,§3 от Регламент (ЕС) №165/2014 г.
Издалият удостоверението орган е компетентен орган, като същото е издадено
въз основа на решение на съдебен орган в
издаващата държава. „Филемма транспорт“ ЕООД е
юридическо лице със седалище и адрес на управление в гр. Кюстендил, Р България в изпълняващата държава по см. на закона, т.е. Република България.
Решението е постановено на 22.03.2018 г., а е влязло в сила на 09.10.2018 г.
Паричната сума, наложена с решението, е 150 000 SEK и това е общият размер на финансовата санкция.
Нарушението, свързано със използване на устройство с цел манипулиране на тафограф, представлява нарушение на разпоредбите за
движение по пътищата. Издаващата държава е потвърдила, че санкцията се издава
въз основа на решение на съдебен орган. Потвърдено е, че решението е влязло
в сила, че в изпълняващата държава срещу лицето не е постановявано друго
решение за същото деяние и че няма решение, което е изпълнено в държава,
различна от решаващата или изпълняващата държава. Потвърдено е, че в
изпълняващата държава не могат да бъдат издавани решения за алтернативни
санкции, ако решението за плащане на финансовата санкция не може да бъде
изпълнено, или може да бъде изпълнено само частично.
Според т.3, б ”А”
от удостоверението производството по налагане на
парична санкция не е било писмено, и е потвърдено, че лицето се е
явило лично на съдебния процес, вследствие на който е постановено решението. Решението е постановено от съдебен орган в
издаващата държава въз основа на наказуемо деяние по нейния национален закон.
От тази фактическа обстановка се извеждат следните правни изводи:
Съгласно разп. на чл. 31, ал. 1 във вр. с чл. 15, ал. 4 и 5 от посочения закон, компетентен да
признае и допусне изпълнението на решения за налагане на финансови санкции е
окръжният съд по седалището и адрес на управление на юридическото лице, т. е
Кюстендилският окръжен съд. Решението за изпълнение на наложената финансова
санкция е изпратено директно до компетентния орган на осн.
чл.6, ал. 1 от закона от изпълняващата държава.
Правилата за признаване на този род решения са уредени от чл. 32 от
Закона, който препраща към чл. 16 ал.1-8 от него. И двете посочени норми
препращат към субсидиарно приложение на НПК за
неуредените случаи.
Следва изрично да се подчертае,
че от извършената справка от КАТ- Кюстендил се установи, че визираният в удостоверението
камион е собственост от 2016 г. до настоящия момент на юридическото лице „Филемма
транспорт“ ЕООД, т.е. посоченото лице, освен че има седалище и адрес на
управление в страната, притежава и
имущество по см. на чл.30, ал.3 от Закона.
От съдържанието на
удостоверението по чл.4 от закона и на преведеното надлежно на български език
съд решение безспорно се установява, че „Филемма
транспорт“ ЕООД със седалище и адрес на
управление в гр. Кюстендил е
санкционирано с влязъл в сила в Кралство Швеция акт на съдебен орган за плащане
на финансова санкция, наложена за нарушение във връзка с правилата за движение
по пътищата. Т.е. в случая безспорно се касае за влязъл в сила акт по смисъла
на чл.3, ал.1 от ЗПИИРКОРНФС, тъй като е издаден от съдебен орган на страна -
членка на Европейския съюз и финансовата санкция е постановена по повод
извършено административно нарушение. Налице е потвърждаване, че лицето е
участвало лично в съдебния процес и е
налице влязло в сила съдебно решение за
заплащане на й във връзка с нарушение на правилата за движение по пътищата. В
този смисъл липсват основанията на чл.3, ал.2 от ЗПИИРКОРНФС за отказ от
признаване и изпълнение на решение, с което е наложена финансова санкция.
Актът на съдебния орган
по чл.3, ал.1 от ЗПИИРКОРНФС е придружен с удостоверението, което се изисква по
чл.4, ал.1 от същия закон, както и по силата на член 4 от Рамково решение
2005/214/ПВР относно прилагането на принципа за взаимно признаване на финансови
санкции. От приложените доказателства се установява, че наказателното
преследване, във връзка с което е постановен акта по чл.3 от ЗПИИРКОРНФС, касае
административно нарушение по чл.30,
ал.2, т.1 от ЗПИИРКОРНФС (поведение, което нарушава правилата за движение по
пътищата), т.е. в този случай изследването на двойна наказуемост не се изисква.
В случая не е налице
нито една от факултативните предпоставки за отказ от признаване и изпълнение на
процесното решение, визирани в чл. 35, ал. 1, т.1-8 от Закона. Удостоверението
по чл. 4 е придружено с копие на решението, издадено на официална бланка от
страна на постановилия го орган. Не са налице данни за постановено и приведено
в изпълнение за същото деяние в България или друга, различна от издаващата държава
решение за финансови санкции срещу същото лице. Не е налице изтекла давност по
българското законодателство и административното нарушение, извършено в
издаващата държава, не е подсъдно на български съд. Липсва имунитет или
привилегия, които да са пречка за предприемане на наказателно производство за
такива деяния. Наложената финансова санкция не е по-малка от 70 €. Деянието
съставлява административно нарушение и по българското законодателство – по
Закона за движение по пътищата. Решението е постановено срещу юридическо лице
със седалище и адрес на управление в Р
България. От съдържанието на удостоверението и на решението е видно, че
производството е било не е било писмено и е потвърдено, че лицето е участвало
лично в съдебния процес на решаващата
държава и следователно факултативното
основание за отказ по чл.35, т.9 от Закона не е налице. Не е налице и основание за отказ по т.10 от същия закон– засегнатото
лице се е явило лично.
Предвид изложеното
съдът прие, че са налице условията на чл. 30, ал. 1 и 2 от Закона за признаване
на процесното решение. Не са налице основания по чл. 32, ал. 2 от Закона за
намаляване размера на финансовата санкция. Съгласно разпоредбата на чл.16, ал.
8 от Закона съдът определи размера на паричното задължение в левова
равностойност според съотношението SEK-български лев към момента на извършване на извършване
на нарушението. Размерът на наложената с решението парична санкция от 150
000 SEK,
чиято левова равностойност е в размер на 28 194 лева. Посочената равностойност е съобразена
с фиксирания курс на БНБ на SEK - лев към датата
на постановяване на решението.
Предвид изложеното съдът на осн.чл.32 във вр. с чл.16 ал.7
Закона за признаване, изпълнение и изпращане на решения за конфискация или
отнемане и решения за налагане на финансови санкции, Кюстендилският окръжен съд
Р Е Ш
И:
ПРИЗНАВА Решение за прилагане на финансови санкции от 22.03.2018 г., постановено от Kronofogdemyndigheten Utlandsteam
Helsingborg (Шведска изпълнителна агенция) въз основа на
решение № В 6239-17 на Върховния съд на Сконе и Блекинс
на Кралство Швеция, (издаваща държава по смисъла на закона), влязло в сила на 09.10.2018 г
относно прилагането на принципа за взаимно признаване на финансови санкции-
задължение за заплащане на 150 000 SEK, чиято левова
равностойност е 28 194 лева по отношение на „Филемма транспорт“ ЕООД със седалище и адрес на управление
гр. Кюстендил, *** за нарушение глава 36 раздел 7 от Наказателния кодекс и глава 9, раздел I на Регламент
(2004:845) относно времето на шофиране и почивка и тахографи
и чл.32, §3 от Регламент (ЕС) №165/2014- за това, че камион КН0253ВК,
принадлежащ на „Филемма транспорт“ ЕООД се е движел
на 17.10.2017 г. по път Е6 при Лонгеберг в Община Хелсинборг, като е бил обурудван
с устройство, позволяващо манипулирането на тахографа,
така че данните от него да бъдат фалшифицирани, скрити , пазени в тайна и унищожени, което поведение е особено опасно поради трудната му откриваемост и ползването на особено напреднали методи.
На осн.чл.38
ал.1 от ЗПИИРКОРНФС препис от решението да се изпрати незабавно на компетентния
орган на издаващата държава на посочения в удостоверението по чл.4 адрес, както
и на посочения имейл- адрес на посочения имейл
в б. „в” на Удостоверението по РР 2005/214/ПВР.
Издаващият орган следва да се
уведоми и за приключване на изпълнението на решението.
На осн.
чл. 38, ал. 2 от ЗПИИРКОРНФС препис от решението да се изпрати незабавно на Министерство
на правосъдието на Република България.
Решението може да се
обжалва пред САС в 15-дневен срок, считано от днес, като обжалването не спира
изпълнението
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ:1. 2.