Решение по дело №54/2022 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 47
Дата: 26 април 2022 г.
Съдия: Маргарита Йорданова Стергиовска
Дело: 20227270700054
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 март 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                               

№.......

гр. Шумен, 26.04.2022г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд- гр. Шумен, в публично заседание на седми април две хиляди и двадесет и втора година, в следния състав:

                                          Административен съдия: Маргарита Стергиовска            

 

при участието на секретаря Св. Атанасова, като разгледа докладваното от съдията АД № 54 по описа за 2022 година на Административен съд- гр.Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

          Производството е по чл.118, ал.3 от Кодекса за социално осигуряване (КСО) във връзка с чл. 145 и сл. от АПК.

Делото е образувано по жалба на Й.Б.И.. с ЕГН ********** с адрес ***«Априлско въстание» №25, вх.А, ап.8 чрез пълномощник адв. Д.Д. от  ШАК против Решение №2153-27-43/11.02.2022 г. на директора на ТП на НОИ – Шумен, с което  е отхвърлена жалба с  вх. № 1012-27-20/13.01.2022г. на  Й.  И.   срещу задължителни предписания №ЗД-1-27-0105373/30.12.2021г. на контролен орган на НОИ, с които е предписано да бъдат заличени данни за осигурителен стаж и доход за периода от 14.11.2013г. до   29. 02.2016г.   и от 25.03.2019г. до 30.11.2021г.  В жалбата се изразява несъгласие с постановения акт, като оспорващият счита че решението е незаконосъобразно, немотивирано и дискриминационно, като излага подробни съображения затова. Счита, че същото е постановено при неизяснена фактическа обстановка, като в тази насока сочи противоречие с константната съдебна практика. Сочи, че са събрани достатъчно доказателства, от които е видно, че Й.  И. е осигурено лице,   като по отношение на периода 14.11.2013г. до 29.02.2016г. сочи, че оспорващата е депозирала следните болнични листи:

1. Болничен лист № 4628515 от 10.01.2014г. с издател д-р Н. и период 10.01.2014г. до 23.02.2014г.  - общо 45 календарни дни.

2. Болничен лист № 2308112 от 19.02.2014г., с издател „МБАЛ Шумен“ АД за периода 16.02.2014г. до 29.03.2014г. - общо 42 календарни дни.

Доверителката е родила първата си рожба  И.И.А.на 16.02.2014г.

За периода 25.03.2019г. до 31.11.2021г. оспорващата депозирала следните  болнични листи:

1. Болничен лист № Е20196231459 от 15.05.2019г. с издател „МБАЛ Шумен“ АД с период на болничен от 10.05.2019г. до 29.05.2019г. - общо 20 календарни дни.

2. Болничен лист № Е20197247858  от 30.05.2019г. с издател „МБАЛ Шумен“ АД с период на болничен от 30.05.2019г. до 13.07.2019г. - общо 45 календарни дни.

 3. Болничен лист № Е20197247909 от 14.07.2019г. за периода   14.07.2019г. до 15.07.2019г.

 4. Болничен лист № Е20197184029 от 16.07.2019г. за периода   16.07.2019г. до 26.08.2019г.  - общо 42 работни дни.

5. Болничен лист № Е20197842259 от 27.08.2019г. за периода   27.08.2019г. до 11.10.2019г.  - общо 46 работни дни.

         Оспорващата е родила второто си дете К.И.А.на 16.07.2019г. Сочи, че е имала тежка бременност, което се установявало от приложените медицински документи, а именно Епикриза с издател МБАЛ Шумен №8175/10.05.2019г. и  Епикриза   №11090/28.06.2019г.

         По отношение на така събраните писмени доказателства счита, че изводите на административния орган са несъответни, като са изложени  съображения в тази насока. На следващо място се позовава на изтекла погасителна давност. Отправено е искане за отмяна като незаконосъобразно на  Решение №2153-27-43/11.02.2022 г. на директора на ТП на НОИ – Шумен и потвърдените с него задължителни предписания №ЗД-1-27-0105373/30.12.2021г. на контролен орган на НОИ. Претендира разноски по делото.

В съдебното заседание оспорващата се представлява от процесуален представител адв.Д.Д. от ШАК, който поддръжа жалбата и подробно аргументира становището за незаконосъобразност на обжалвания административен акт.

       Ответникът, Директор на ТП на НОИ– гр. Шумен, се представлява от главен юрисконсулт в ТП на НОИ Шумен- Л.Б.И., която оспорва предявената жалба, като неоснователна и моли същата да бъде отхвърлена.

       След като съобрази събраните по делото доказателства, становищата и доводите на страните и след служебна проверка за законосъобразност на обжалвания административен акт на основание чл.168 ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, съдът приема за установено следното:

       Жалбата е подадена от лице с активна процесуална легитимация, адресат на издаденото Решение, с което се засяягат правата и законните му интереси.

Оспорването е извършено в законоустановения срок по чл.118 ал.2 от КСО, същото е надлежно упражнено, поради което подадената жалба е процесуално  допустима, а разгледана по същество е неоснователна.

       От доказателствата по преписката и събраните по делото писмени доказателства от фактическа страна се установява следното:

Оспорващата Й.Б.И. е регистрирана като земеделски стопанин в ОД „Земеделие“- Шумен на 14.11.2013 г. със земя под наем с площ 0.05 хектара в землището на с. Добри Войников с намерение за засаждане на картофи. В последствие се пререгистрирала се на 20.02.2015 г. със същата земя, площ и форма на стопанисване със засети картофи.

Извършена е повторна регистрация на Й.И. в ОД „Земеделие“ на 25.03.2019 г. със земя под наем с площ 0.05 хектара в землището на с. Добри Войников с намерение за засаждане на „други зеленчуци“, пререгистрира се на 03.01.2020 г. със същата земя и форма на стопанисване и същите намерения.

Обжалваните Задължителни предписания на контролен орган- старши инспектор по осигуряването в ТП на НОИ- Шумен с №ЗД-1-27-01053737/30.12.2021г. на контролен орган на НОИ са постановени по повод подаден сигнал за извършване на проверка на осигурителния стаж и доход на Й.И., която има две регистрации като земеделски производител, свързани с две бременности, като първата от тях е прекратена с приключване изплащането на парично обезщетение за отглеждане на малко дете. Образувано е производство по извършване на проверка по разходите на държавно обществено осигуряване на самоосигуряващото се лице. Със Заповед № ЗР-5-27-00834042/30.10.2020 г. е разпоредено извършването на проверка, като срока й е двукратно удължен със Заповеди № ВЗ-5-27-00855398/16.12.2020 г. и № ВЗ-5-27-01053504/30.12.2021 г. издадени от надлежно оправомощено съгласно  приложена Заповед №1015-27-68/16.04.2021год. на Директора на ТП на НОИ- Шумен, длъжностно лице, проверката е възложена на контролен орган на НОИ- Р.Р.- старши инспектор по осигуряването. Резултатите от проверката са обективирани в съставения от проверяващия контролен орган Констативен протокол № КП-5-27-01053652/30.12.2021год. Въз основа на констатациите, на самоосигуряващата са дадени Задължителни предписания, с които е постановено в срок от 20 дни да бъдат заличени данните за осигурителен стаж и доход, подадени с Декларация образец 1 за периода 14.11.2013 г. до 29.02.2016 г. и от 25.03.2019 г. до 30.11.2021 г. Контролният орган, при анализ на събраните писмени доказателства относно липса на трудови правоотношения, регистрацията като земеделски стопанин, декларирано начало на дейност и осигуряване в Регистъра на самоосигуряващите се лица и снетото обяснение от оспорващата, че от първата регистрация до раждането не е извършвала дейност, когато детето й навършило 2 години прекъснала дейността, като през 2019 г. се регистрирала отново, във връзка с което е отглеждала лук, чесън и салата, но не е реализирала продажби в големи количества,  не е извършвала земеделска дейност и реализирала продукция, е достигнал до извода, че лицето няма качеството на земеделски стопанин по смисъла на КСО.  Не са представени документи във връзка с дейността ѝ като земеделски стопанин в хода на административното производство, както и в настоящото съдебно производство, с оглед което е прието, че И. не упражнява трудова дейност, която да е основание за осигуряване по чл.4 и чл.4а ал.1 от КСО и не е осигурено лице.

       В хода на административната проверка били изискани и приобщени писмени доказателства от Областна дирекция „Земеделие“ Шумен- писмо, намиращо се на стр.51 по делото, от което е видно, че Й.И. е регистрирана като земеделски стопанин първоначално на 20.02.2015 г. и повторно на 25.03.2019 г. Проверки на място не са били извършвани. Приложени са Справки за дейността и договори за наем с трето лице, от които е видно, че е декларирано отглеждането на  зърнени и технически култури, а по вторият договор – зеленчукови култури.

Й.Б.И. представила годишна данъчна декларация (ГДД) по чл. 50 от ЗДДФЛ за 2019 г., подадена в НАП с вх. №2700И0162830/22.02.2020 г.

С писмо №Ц1029-27-2237#1 от 05.11.2020 г. ТД на НАП - Варна, офис Шумен уведомява, че за Й.Б.И. с ЕГН ********** няма данни за регистрирани фискални устройства и подадени касови отчети, няма данни за внесен авансов данък по чл. 43 от ЗДДФЛ, че има подадени ГДД по чл. 50 от ЗДДФЛ: за 2013 г. с вх. №274391400057766 от 10.02.2014 г., в която задълженото лице не е декларирало доходи от дейността си като регистриран земеделски стопанин и за 2019 г. с вх. №2700И0162830 от 22.02.2020 г. с декларирани доходи от дейност като регистриран земеделски стопанин в размер на 320 лв. и информация по отношение на декларираните обстоятелства от лицето във връзка с направената регистрация, лицето подавало декларациите в ТД на НАП и декларации обр. 1 в Регистъра на осигурените лице.

С писмо № 1029-27-1090# 1 от 31.03.2021 г. ОДБХ – Шумен е предоставена информация, че на Й.И. не са издавани удостоверения за регистрация по чл. 12 от Закона за храните на обекти за производство и/или търговия с храни, а така също че същата не е вписана в Националния регистър за бизнес-операторите и на обектите за производство и дистрибуция с храни по чл. 24, ал. 1 от Закона за храните и не фигурира в базата данни на търговците на пресни плодове и зеленчуци, извършващи дейност на територията на област Шумен.

       Изискани от НОИ, ТП Шумен и приложени по делото са болнични листи:

1. Болничен лист № 4628515 от 10.01.2014г. с издател д-р Н. и период 10.01.2014г. до 23.02.2014г.  - общо 45 календарни дни; 2. Болничен лист № 2308112 от 19.02.2014г., с издател „МБАЛ Шумен“ АД за периода 16.02.2014г. до 29.03.2014г. - общо 42 календарни дни;

1.2 . Болничен лист № Е20196231459 от 15.05.2019г. с издател „МБАЛ Шумен“ АД с период на болничен от 10.05.2019г. до 29.05.2019г. - общо 20 календарни дни; 2. Болничен лист № Е20197247858  от 30.05.2019г. с издател „МБАЛ Шумен“ АД с период на болничен от 30.05.2019г. до 13.07.2019г. - общо 45 календарни дни;  3. Болничен лист № Е20197247909 от 14.07.2019г. за периода   14.07.2019г. до 15.07.2019г.; 4. Болничен лист № Е20197184029 от 16.07.2019г. за периода   16.07.2019г. до 26.08.2019г.  - общо 42 работни дни; 5. Болничен лист № Е20197842259 от 27.08.2019г. за периода   27.08.2019г. до 11.10.2019г.  - общо 46 работни дни.

Срещу дадените задължителни предписания самоосигуряващата се, чрез адв.Д.Д., подала Жалба до Директора на ТП на НОИ- Шумен по реда на чл.117 от КСО с вх.№1012-27-20/13.01.2022г., с която  изразила несъгласие с обжалваните предписания и посочила, че предвид здравословното си състояние не е могла да работи и продава земеделска продукция. Намира, че длъжностното лице не се е съобразило, че в случая не е приложима разпоредбата относно понятието земеделски производител, а тази регулираща осигурителен риск „майчинство“. С оспореното в настоящото производство Решение №2153-27-43/11.02.2022 г. Директорът на ТП на НОИ- Шумен отхвърлил жалбата на лицето и потвърдил атакуваните пред него Задължителни предписания, като изложил подробни мотиви относно липсата на възникнало основание за осигуряване на лицето, съгласно разпоредбите на чл.10, чл.4 ал.3 т.4 от КСО и §1 ал.1 т.3 и т.5 от ДР на КСО. Направил е анализ на периодите на регистрация като земеделски стопанин спрямо периодите на получаване на парично обезщетение за бременности и раждане и за отглеждане на дете. В мотивите на решението си административният орган приел, че наличието на валидна регистрация като земеделски стопанин не е достатъчно за възникването на осигурително правоотношение и свързаните и произтичащи от него права на обезщетение, а е необходимо лицето реално да осъществява трудова дейност като произвежда растителна или животинска продукция предназначена за продажба, което в случая не е налице, тъй като безспорен и установен от материалите по преписката е факта, че лицето не е отглеждало продукция, като дори да има такава, тя е била за собствени нужди. В този смисъл и въз основа на горното обосновал извода си, че подадените от осигурителя данни по реда на чл.5 ал.4 от КСО са некоректни и като такива следва да бъдат заличени и с оглед на това отхвърлил жалбата. Недоволна от така постановеното Решение, самоосигуряващата се го обжалвала в законовия срок с Жалба с вх.№2103-27-6/21.02.2022 г. по описа на ТП на НОИ-Шумен, пред Административен съд Шумен, с която инициирала производството по настоящото административно дело.

      При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

       Оспореният административен акт, предмет на настоящото производство, е издаден от компетентен по смисъла на чл.118 ал.1, във вр. с чл.117 ал.1 б.“ж“ т.3 от КСО орган, в изискуемата писмена форма и при спазване на административно процесуалните правила. Жалбоподателката е била уведомена по реда на чл.26 ал.1 от АПК за образуваното административно производство. Съгласно разпоредбите на чл.107 ал.1 и ал.2 т.1 от КСО, контролът по спазването на нормативните актове по държавното обществено осигуряване във връзка с дейността, възложена на НОИ се осъществява от контролните органи на НОИ, какъвто контролен орган са и инспекторите по осигуряване в териториалните поделения на НОИ. В правомощията на последните, съобразно разпоредбата на чл.108 ал.1 т.3 от КСО е даването на задължителни предписания за спазване на разпоредбите по ДОО, подлежащи на обжалване пред ръководителя на съответното ТП на НОИ.

       В депозираната жалба не се оспорват фактическите констатации в мотивите на обжалвания акт относно подадените декларации образец № 1, болничните листове, техните периоди и размерите на обезщетенията, а се оспорва констатацията, че жалбоподателката не е осъществявала дейност като земеделски производител, като се твърди, че това е наложено поради тежко протичаща бременност. Следователно, единственият правнорелевантен факт, нуждаещ се от доказване по делото, е свързан с въпроса дали жалбоподателката е упражнявала дейност като земеделски производител, през декларирания период.

       Съдът намира, че оспореният административен акт е издаден в съответствие с материално-правните разпоредби, поради следното:

       На основание чл.4 ал.3 т.4 от КСО регистрираните земеделски стопани са задължително осигурени за общо заболяване и майчинство, инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт, трудова злополука и професионална болест и безработица. Съгласно разпоредбата на чл.5 ал.4 т.1 и т.2 от КСО, самоосигуряващите се лица периодично представят в НАП данни за осигурителния доход, осигурителните вноски за ДОО, здравното осигуряване, допълнителното задължително пенсионно осигуряване и др. за всяко лице, подлежащо на осигуряване. В съответствие с разпоредбата на чл.5 ал.6 от КСО процедурата по подаване на декларациите по ал.4 е детайлно регламентирана с Наредба Н-8 от 29.12.2005год. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите и за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица, която предвижда задължение за подаване в ТД на НАП декларации по образец 1, в които да вписват изрично упоменатите в т.1 и т.2 данни. Според разпоредбата на ал.6 на чл.5 от КСО данните по ал.4, подавани от осигурителите се използват за изчисляване и отпускане на пенсии, парични обезщетения и помощи.

       Безспорно е установено по делото, че жалбоподателката е притежавала валидна регистрация, съгласно чл.5 ал.3 от Наредба № 3 от 29.01.1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските производители, но по смисъла на КСО, наличието само на регистрация като земеделски производител  не е достатъчно, за да възникне осигурително правоотношение с произтичащите от него права на обезщетение, тъй като не е налице идентичност между качеството земеделски производител и осигурено лице. Легална дефиниция за понятието „осигурено лице“ е дадена в §1 ал.1 т.3 от КСО, според която „осигурено лице“ е физическо лице, което извършва трудова дейност, за която подлежи на задължително осигуряване по чл.4 и чл.4а ал.1 и за което са внесени или дължими осигурителни вноски. Според чл.10 ал.1 от КСО осигуряването възниква от деня, в който лицата започват да упражняват трудова дейност по чл.4 или чл.4а ал.1 и за който са внесени или дължими осигурителни вноски и продължава до прекратяването ѝ. По силата на  §1 ал.1 т.5 от ДР на КСО регистрирани земеделски производители са физическите лица, които произвеждат растителна и/или животинска продукция, предназначена за продажба, и са регистрирани по установения ред. По аргумент от горното, лице, за което не е доказано, че е извършвало трудова дейност, в настоящия казус, че е произвеждало земеделска продукция предназначена за продажба, не може да има качеството осигурено лице, независимо, че за него са подавани данни в НОИ и са внасяни осигурителните вноски. Следователно, изискването на законовата разпоредба, съдържаща определението за „осигурено лице“ по смисъла на КСО е лицето реално да осъществява дейност като земеделски производител, като произвежда продукция за продажба.

        В настоящия случай, безспорно по делото и установено от събрания по делото съвкупен доказателствен материал е обстоятелството, че жалбоподателката не е осъществявала производство за продажба на земеделска продукция от отглеждани от нея картофи. Декларираните култури при регистрацията ѝ като земеделски производител се различават от посочените в нейните обяснения. Липсват всякакви доказателства, от които може да се направи изводът, че такова производство е налице, като такива не бяха представени и в съдебното производство, поради което изводът на административния орган, че не е упражнявана дейност по производство като земеделски производител е правилен. Не може да се приеме за достоверно обяснението, че всъщност растенията са били засадени на обработени предварително наети площи, понеже, липсват доказателства за този факт, освен частните документи, представени от жалбоподателката- Договори за наем, които нямат обвързваща съда доказателствена сила. Освен това, в случая става дума за дворно място с обща площ 0.05 хектара. Подобна обработвана площ по-скоро е насочена към задоволяването на лични потребности, а не за продажба. Поради това изводът на административния орган, че не е упражнявана дейност по производство като земеделски стопанин, е съответен на приложимите материалноправни разпоредби.

        Следва да се посочи и, че остава недоказано твърдението за невъзможност да се осъществява земеделска дейност, поради здравословно състояние- бременност, което е било известно към датата на регистрация като земеделски производител, видно от писмените доказателства по делото. Няма направени твърдения и доказателства за наети от производителя лица за продължаване на дейността по отглеждане на вече засята продукция. Липсват и данни за прекратяване на регистрацията като производител към този момент.

         Съгласно чл.3 от горепосочената Наредба № 3 от 29.01.1999г., на регистрация подлежат физически лица, навършили 18 години, които стопанисват земеделска земя и/или осъществяват производство на земеделска продукция. Тези предпоставки не подлежат на проверка от органите по обществено осигуряване, доколкото същите контролират единствено факта на регистрация и наличието на специалната предпоставка за възникване на осигурително правоотношение по смисъла на КСО, а именно реално осъществено производство на земеделска продукция с цел продажба. В този смисъл са ирелевантни твърденията в жалбата, че административния орган не е съобразил чл.46 ал.3 от КСО и  Раздел II от КСО, регулиращ обезщетения за майчинство, доколкото нормите са приложими за осигурени лица, каквото жалбоподателката не е била.

         Неоснователен е и доводът, че, щом жалбоподателката е регистрирана като земеделски производител и са заплащани осигурителни вноски през съответните периоди от време, са реализирани всички предпоставки на осигурителното правоотношение. Разпоредбите на чл.10, ал. 1 от КСО и § 1, ал. 1, т. 3 от ДР на КСО свързват възникването на осигуряването с деня, в който лицата започнат да упражняват дейност по чл.4 или чл.4а, ал.1 от КСО. И след като жалбоподателката не е упражнявала такава дейност, тя не е придобила качеството на осигурено лице.

Съдът преценява като неоснователно възражението за изтекла погасителна давност, доколкото разпоредбата на чл. 115 от КСО е неотносима към настоящият казус, тъй като той обхваща давността по отношение на вземанията на НОИ за неправилно извършени осигурителни плащания, неоснователно изплатени парични обезщетения и надвзети пенсии и лихвите върху тях.

         Предвид изложеното, съдът счита, че обжалваният административен акт е издаден от компетентен административен орган, в законоустановената форма, при спазване на процесуалноправните правила, и в съответствие с материалния закон и с целта на закона, поради което е законосъобразен.Това налага извод за неоснователност на жалбата.

         Водим от горното и на осн. чл.172 ал. 2 от АПК, съдът

 

Р   Е   Ш   И   :

 

          ОТХВЪРЛЯ жалбата на Й.Б.И.. с ЕГН ********** с адрес ***«Априлско въстание» №25, вх.А, ап.8 чрез пълномощник адв. Д.Д. от  ШАК против Решение №2153-27-43/11.02.2022 г. на директора на ТП на НОИ – Шумен, с което  е отхвърлена жалба с  вх. № 1012-27-20/13.01.2022г. на  Й.  И.   срещу задължителни предписания №ЗД-1-27-0105373/30.12.2021г. на контролен орган на НОИ, с които е предписано да бъдат заличени данни за осигурителен стаж и доход за периода от 14.11.2013г. до   29. 02.2016г.   и от 25.03.2019г. до 30.11.2021г. 

 

          Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Р България град София в 14- дневен срок от съобщаването му на страните.

 

          Препис от настоящото решение да се изпрати на страните по реда на чл. 137, във вр. с чл. 138, ал.  1 от АПК.

                                                   

 

Административен съдия: