Решение по дело №116/2021 на Районен съд - Хасково

Номер на акта: 260081
Дата: 24 март 2021 г. (в сила от 27 октомври 2021 г.)
Съдия: Даниела Колева Николова
Дело: 20215640200116
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 януари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                               260081      24.03.2021 г

 

                                                В    ИМЕТО   НА  НАРОДА

 

ХАСКОВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД,Втори  наказателен състав,

на двадесет и четвърти февруари   двехиляди  двадесет и първа година,

в публично съдебно заседание в състав:

 

                                                                                                              Съдия: Даниела Николова

 

секретар: Елена Драганова

прокурор:

като разгледа докладваното от съдията

АНД № 116  по описа на Районен съд - Хасково за 2021г.

 

          Производството е по реда на чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания.

        Образувано е  по жалба на “ДОТИ 07” ООД, гр. София, представлявано от управителя И.В.Б. срещу  Наказателно постановление № 188-2018 от 23.10.2018г.  на Директора на Областна Дирекция по безопасност на храните гр. Хасково. В депозираната  жалба се  излагат  твърдения и доводи за незаконосъобразност на атакуваното наказателно постановление, като счита, че фактическите констатации направени с него са неверни и несъответстващи с действителната обстановка, а именно ,че са се предлагали храни без етикет на български език в стопанисвания от него обект, а именно Кафе - аперитив “ILLY”, находящ се в гр. Хасково , **********. търговският обект “ILLY” не е магазин за продажба на стоки и в него не са предлагани за продажба описаните в наказателното постановление метални кутии пълни с капсули кафе, а е питейно заведение, в което се предлагат кафе напитки и други напитки, като консуматив за приготвянето им се използват и материалите описани като капсули кафе “IPERESPRESSO, опаковани в металните кутии. Счита , че не е налице нарушение по смисъла на чл. 9, ал. 1 ЗХ (отм.) и че разпоредбата се отнася до търговски обекти за продажба на дребно и едро, а не до заведения за обществено хранене и в питейни заведения,в които  се  извършвала ресторантьорска дейност и се предлагат за продажба приготвени на място кафе напитки, поради което относно информирането на потребителите и клиентите в този обект се прилагат разпоредбите на чл. 117 от Закона за туризма.Моли за отмяна на НП.

            Ответникът по жалбата, чрез  процесуалния си представител юрист. Димитрина Арнаудова, оспорва същата, счита я за неоснователна и моли да се остави без уважение,като се потвърди изцяло обжалваното наказателно постановление, като правилно и  законосъобразно, постановено при спазване на материалния и процесуалния закон.

            Съдът като обсъди събраните по делото доказателства приема за установена следната фактическа обстановка:

            На 26.08.2018  г. при проверка извършена от св.Ж.С. Р.  ,съвместно със св.К.А.К.   и двамата инспектори  в отдел КХ при ОДБХ-Хасково, на обект кафе аперитив  ILLY”, находящ се в гр. Хасково , **********  , стопанисван от „Доти 07“ООД  е  установено предлагането на храни неетикирани на български език. Предлаганите храни били кафе на капсули “ILLY IPERESPRESSO,. За за приготвяне на кафе на място в обекта ,като на стелаж над бара в обекта били намерени 4 на брой метални кутии от по 140.7 гр.с произход Италия  без етикет на български език .За  констатациите от извършената  проверка бил съставен констативен протокол от 26.09.2018 г. ,с който до търговеца  била отправена покана да се яви на 04.10.2018г. в ОДБ-Хасково за съставяне  и връчване на АУАН  .На 04.10.2018 год. от св.Ж.Р. бил  съставен  АУАН №000228 от същата дата срещу „Доти 07“ООД   за нарушение, квалифицирано по

чл.9 ал.1  от ЗХ/отм/. Актът  бил  предявен за подпис  и е подписан от упълномощено лице. Въз основа на така съставеният акт е издадено атакуваното НП,с което  на дружеството    е наложено административно наказание „имуществена санкция  в размер на 500 лв. на основание чл. 41, ал.2,вр.ал.1 от ЗХ.

                   Според действащата към момента на нарушението  разпоредба на  чл. 9, ал.1 от Закона за храните/понастоящем отменен/ , производителите и търговците на храни са длъжни да предлагат на потребителите в страната храни, етикетирани на български език. Допуска се данните на етикета освен на български език да бъдат обявени и на други езици.В чл. 41, ал.1 от Закона за храните/отм./ е предвидено, че който наруши разпоредбите и изискванията, свързани с представянето, етикетирането и рекламата на храните, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с глоба от 250 лв. до 500 лв., а при повторно извършване на същото нарушение - с глоба от 500 лв. до 1000 лв. В ал.2 на нормата е посочено, че за нарушение по ал.1, извършено от юридическо лице или едноличен търговец, се налага имуществена санкция в размер от 500 лв. до 1000 лв., а при повторно нарушение - от 1000 лв. до 3000 лв.

                   Съдът  счита, че жалбата е процесуално допустима и подадена в законоустановения срок, като разгледана по съществото си същата е изцяло неоснователна.Установи се от събрания по делото доказателствен материал по безспорен и несъмнен начин, че жалбоподателя “ДОТИ 07” ООД на дата 26.09.2018г. в обекта - кафе - аперитив “ILLY” на стелаж, които се е намирал над бара е съхранявал капсули кафе “ILLY” в метални кутии, от които се е приготвяло кафе на клиентите в заведението, без последните да имат превод на български език. Обстоятелствата във връзка с извършеното нарушение на разпоредбите на Закона за храните се установяват от доказателствата събрани в хода на съдебното следствие  и тези ,приложени към административно наказателната преписка. Показанията на свид. Ж.С.Р. и свид. К.А.К., са убедителни и достоверни, същите са последователни и непосредствени и следва да се кредитират , тъй като са дадени от позицията на прякото им изпълнение на служебните им задължения по посочения нормативен акт. Поддържаните доводи и възражения по същество отричащи деятелността са изцяло неоснователни, тъй като от доказателствата по делото  се установява, че действително в деня на проверката на посоченото място са се предлагали капсули кафе на клиентите в заведениято, които са били поставени в металните кутии на стилаж над бара.

                      Според  действащото законодателство към датата на извършване на административното нарушение, разпоредбата на чл. 9 от ЗХраните  се отнася до производителите и търговците на храни. Санкционираният търговски обект - “ДОТИ 07” ООД е регистриран като обект за обществено хранене съгласно Регистър - обекти за обществено хранене и търговия на дребно с храни към БАХБ. Следователно последният попада  сред  субектите, обхванати от  разпоредбата на чл. 9 от ЗХ във вр. с т. 60 и т. 61 от Допълнителните разпоредби на Закона за храните.В тази връзка  неправилно  жалбоподателят  се е позовал на разпоредбата на чл. 117 от ЗТ, която  се отнася до лица извършващи ресторантьорство. Съгласно чл. 3 от НАРЕДБА ЗА ИЗИСКВАНИЯТА КЪМ МЕСТАТА ЗА НАСТАНЯВАНЕ И ЗАВЕДЕНИЯТА ЗА ХРАНЕНЕ И РАЗВЛЕЧЕНИЯ И РЕДА ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ НА КАТЕГОРИЯ, ОТКАЗ, ПОНИЖАВАНЕ, СПИРАНЕ ДЕЙСТВИЕТО И ПРЕКРАТЯВАНЕ НА КАТЕГОРИЯТА ресторантите и питейните заведения са различни видове места за хранене и развлечения, от което следва че чл. 117 ЗТ е неприложим, т.к се отнася само до лица, извършващи ресторантьорство,какъвто не е настоящия случай.

                   Установени са правно релевантните факти за съставомерността на нарушението, същите правилно са приведени под състава на нарушената административно наказателна норма посочена по горе, приложено е правното основание на ответното по вид на нарушението наказание-глоба, като правилно са приложени санкционните последици, заложени в приложното поле на действие на административно наказателния състав по чл. 41, ал. 2 във вр. с ал. 1 от ЗХ. Относно поддържаните възражения за допуснати съществени процесуални нарушения следва да се отбележи,че АНО е спазил разпоредбите на  чл.57 от ЗАНН при издаването на НП, което е предпоставка за законност на проведеното административно наказателно производство и гаранция за валидно упражнени процесуални права на участие и на защита от страна на жалбоподателя. Спазени са императивните разпоредби на чл.42 т.4 и чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН, като изрично са посочени дата и място на извършване на административното нарушение,същото е описано със своите съставомерни белези, посочени са обстоятелствата при които то е било извършено и осъществено,както и доказателствата които го потвърждават. Следва да се отбележи,че между  АУАН и НП няма разминаване относно констатациите касаещи извършеното административно нарушение,като съдът счита в тази насока,че има пълна идентичност относно съставомерните  факти и обстоятелства, между описателната част и  диспозиция  , а така също е налице и такова единство относно описанието на нарушението със фактическия състав на посочената за нарушена материално правна нормактът  е съставен в присъствието на упълномощено от представителя на “ДОТИ 07” ООД лице, а именно Д.А.Т. с ЕГН **********. Следва да се отбележи, че деянието, за което е ангажирана административно наказателната отговорност на “ДОТИ 07” ООД не е маловажен случай, доколкото се засягат такива обществени отношения пряко свързани с опазване живота и здравето на хората и на които законодателят изрично им е придал необходимата за това обществена и нормативна тежест при тяхното регулиране респ. нарушаване.

         Административно наказващия орган е наложил административната санкция,определяйки я в рамките на законовия минимум от 500 лева, съобразявайки по този начин както тежестта на самото нарушение, очертаващи обществената му опасност и факта че нарушението му е за първи път. Следва да се допълни, че по-благоприятна разпоредба по смисъла на чл. 3, ал. 2 от ЗАНН е именно разпоредбата на чл. 41 ал. 2,вр.ал.1  от Закона за храните (отм.). Съгласно действащите разпоредби на Закон за храните /обн., ДВ, бр. 52 от 9.06.2020 г. - в сила от 09.06.2020 г. / –  чл. 131, ал. 1, т. 1 от ЗХ - Налага се глоба или имуществена санкция в размер от 2000 до 4000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание, на лице, което: наруши разпоредби на Регламент № 1169/2011 за предоставянето на информация за храните на потребителите. Ето защо по-благоприятна е разпоредбата на чл. 41 ал. 2,вр.ал.1  от Закона за храните (отм.),съгласно която предвиденият размер на имуществената санкция е от 500 до 1000 лв., като с обжалваното пред съда  наказателно постановление е наложена  имуществена санкция в минималния размер от 500 лв.Това налага и НП да бъде потвърдено.

             Видимо от горното съдът,

 

                                                           Р         Е         Ш         И:

                       

             ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 188-2018/23.10.2018г. на Директора на Областна Дирекция по безопасност на храните-Хасково.

               Решението подлежи на обжалване  пред Административен съд  гр. Хасково в 14-дневен срок от съобщението му до страните.

                                                      

                                                                                          Съдия: /п/ не се чете

Вярно с оригинала!

Секретар: В.А.