Решение по дело №2116/2022 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 1113
Дата: 2 декември 2022 г.
Съдия: Марина Иванова Мавродиева
Дело: 20222120202116
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 юни 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 1113
гр. Бургас, 02.12.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, LIII СЪСТАВ, в публично заседание на
трети ноември през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:МАРИНА ИВ. МАВРОДИЕВА
при участието на секретаря Ж.З.. МАРИНОВА
като разгледа докладваното от МАРИНА ИВ. МАВРОДИЕВА
Административно наказателно дело № 20222120202116 по описа за 2022
година
Производството е образувано по повод жалба, подадена от „***“ ЕАД, ЕИК ***
представлявано от Д.У. чрез адв. К.Д. от САК против наказателно постановление № Б-29-
ДНСК-69/27.04.2022г., издадено от Заместник-началник на Дирекция за национален
строителен контрол, с което за нарушение на чл. 137, ал. 3 и чл. 148, ал. 1 ЗУТ на основание
чл. 237, ал. 1, т. 1 ЗУТ вр. чл. 239, ал. 1, т. 2 и чл. 222, ал. 1, т. 15 ЗУТ на „***“ ЕАД е
наложено наказание „имуществена санкция“ в размер на 5000 лева.
С жалбата се оспорва изцяло издаденото наказателно постановление. Счита, че АУАН,
констативния протокол са издадени от лица без правомощия, били допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила, липсвало дата и място на нарушението като били
налице разминавания между предмета на нарушението, посочено в констативния протокол
(КП) и този предмет на АУАН и НП. Не било ясно какъв е предмета на нарушението.
Оспорва да е осъществено нарушение и „***“ ЕАД да е изпълнило строителни и монтажни
работи без строителни книжа. Язовир „***“ бил включен в списъка на язовирите, нуждаещи
се от авариен ремонт в област Бургас. От страна на ДАМТН били констатирани редица
неизправности, които давали основание да се приеме, че язовира е застрашаващ живота и
здравето на хората. Бил класифициран с първа степен на опасност. Сочи, че спешните
действия били предприети в съответствие с чл. 148, ал. 6 ЗУТ и извършените действия не
следвало да квалифицират строежа като незаконен по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 2 ЗУТ,
предвид обстоятелството, че попадали в хипотезата на чл. 148, ал. 6 ЗУТ. В този смисъл
били и констатациите в Доклад от работна група, назначена със Заповед РД-02-14-141 от
02.02.2022г., изменена и допълнена със Заповед РД-02-14-267/10.03.2022г. на заместник
министър-председател и министър на регионално развитие и благоустройството. При
1
започване на строителните дейности бил налице технически проект от „***“ ЕАД, който бил
представен и одобрен от експертен съвет на „***“ ЕАД. Ако се приемело, че от формална
страна е осъществено нарушение, то счита, че приложение следва да намери разпоредбата на
чл. 28 ЗАНН. Моли за отмяна на НП.
В съдебно заседание не се явява представител, депозирано е писмено становище, с
което се поддържа жалбата, ангажират се писмени доказателства, депозирана е и писмена
защита,в която се поддържат развитите възражения. Претендира разноски.
Наказващият орган се представлява от юрисконсулт, който оспорва жалбата, счита, че
не е налице хипотезата на чл. 148, ал. 6 ЗУТ, не било издадено разрешение за строеж и моли
за потвърждаване на НП, претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Съдът приема, че жалбата е подадена в рамките на преклузивния срок за обжалване,
НП е връчено на 10.05.2022г., а жалбата е подадена на 25.05.2022г. (първия работен ден след
24.05.2022г.), от легитимирано да обжалва лице, срещу подлежащ на обжалване акт, поради
което следва да се приеме, че същата се явява процесуално допустима. Разгледана по
същество съдът намира следното:
Св. А. С. като инспектор в РДНСК, на 07.09.2021г. заедно със свой колега Б.Г.,
извършил проверка на място и по документи на извършени СМР на яз. „***“, на
територията на с. ***, обл. Бургас. На място се установили строително-монтажни работи
(СМР) описани в съставен констативен протокол (КП).
На 02.11.2021г. на „***” ЕАД бил съставен АУАН за това, че „***” ЕАД, в
качеството си на строител, съгласно договор от 16.01.2019г. с възложител „***” ЕАД,
изпълнило строителни и монтажни работи /СМР/ на строеж: „Ремонт и възстановяване на
язовирна стена на язовир „***“ /„***“/ в поземлен имот /ПИ/ идентификатори 11096.28.14,
по кадастралната карта и кадастралните регистри /ЕСККР/ на с. ***, община *** - I /първа/
категория, без строителни книжа /по смисъла на § 5, т. 36 от Допълнителните разпоредби
/ДР/ на Закона за устройство на територията /ЗУТ/в нарушение на чл. 137, ал. 3,
предложение второ и чл. 148, ал. 1 от ЗУТ - незаконен строеж по смисъла на чл. 225, ал. 2, т.
2 от ЗУТ.
В АУАН е посочено, че с писмо с изх. № РД-2019-03-603/03.09.2021г. на началник на
Дирекция за национален строителен контрол /ДНСК/ било разпоредено извършване на
проверка, като от служители на РДНСК Бургас на 07.09.2021 г. била извършена проверка на
място и по документи, при която било установено, че се извършват СМР, изразяващи се в
основен ремонт и възстановяване на язовирна стена на язовир „***“ /„***“/ в ПИ с
идентификатор 11096.28.14 по КККР на с. ***, община ***, представляващ територия, заета
от води или водни площи с начин на трайно ползване /НТП/ - язовир, с площ 37571 м2 и
било извършено строителство на преливник от стоманобетон в ПИ с идентификатор
11096.28.14 по КККР на с. *** и на стоманобетонови бордове от двете страни по дължината
на пътя, с приблизителна височина на бордовете 20 см, и строителство в ПИ
идентификатори 11096.11.125, 11096.11.126 и 11096.12.11 по КККР на с. ***,
2
представляващо отводнителни канавки до общ стоманобетонов резервоар, изграден в ПИ
11096.11.126 по КККР на с. *** с НТП за „дере“. За установеното бил съставен констативен
протокол от 07.09.2021 г.
Строежът бил първа категория, съгласно чл. 137, ал. 1, т. 1, б. „д“ и б. „н“ от ЗУТ и чл.
2, ал. 5, т. 1 и чл. 3 от Наредба №1 за номенклатурата на видовете строежи.
Посочена е разпоредбата на чл. 137, ал. 3 от ЗУТ - Строежите се изпълняват в
съответствие с предвижданията на подробния устройствен план и съгласувани и одобрени
инвестиционни проекти при условията и по реда на ЗУТ.
Съгласно нормата на чл. 148, ал. 1 от ЗУТ „Строежи могат да се извършват само ако са
разрешени съгласно този закон“.
Прието е, че гореописаният строеж е извършен без необходимите строителни книжа -
одобрени инвестиционни проекти и издадено разрешение за строеж, т.е. същият
представлява незаконен строеж по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ.
Нарушението е посочено, че е извършено в ПИ с идентификатори 11096.28.14,
11096.11.125, 11096.11.126 и 11096.12.11 по КККР на с. ***, община ***, област Бургас, в
периода от 08.11.2019 г. - датата, на която е подписан протокол за започване на ремонтно-
възстановителните работи, за предаване на строителната площадка от собственика и
възложителя на изпълнителя, до 07.09.2021 г. - датата на извършване на проверка от
служители на РДНСК Бургас. Нарушението било установено на 07.09.2021 г. при извършена
проверка от служители на РДНСК Бургас и отразено в констативен протокол от 07.09.2021г.
АУАН бил връчен на представител на дружеството „***” ЕАД като е депозирано
възражение срещу АУАН.
Въпреки депозираното възражение е издадено обжалваното наказателно
постановление, с което наказващият орган е приел фактическите констатации в АУАН и е
изложил съображения поради които не намира за основателно възражението, депозирано от
„***” ЕАД и е наложил имуществена санкция.
Не е спорно, че свидетелят е констатирал СМР, изразяващи се в ремонт и
възстановяване на язовирна стена на язовир „***“ /„***“/ в ПИ с идентификатор 11096.28.14
по КККР на с. ***, община ***, представляващ територия, заета от води или водни площи с
начин на трайно ползване /НТП/ - язовир, с площ 37571 м2 и е извършено строителство на
преливник от стоманобетон в ПИ с идентификатор 11096.28.14 по КККР на с. *** и на
стоманобетонови бордове от двете страни по дължината на пътя, с приблизителна височина
на бордовете 20 см, и строителство в ПИ идентификатори 11096.11.125, 11096.11.126 и
11096.12.11 по КККР на с. ***, представляващо отводнителни канавки до общ
стоманобетонов резервоар, изграден в ПИ 11096.11.126 по КККР на с. *** с НТП за „дере“.
Не се спори и че с Решение № 495/13.07.2018г. на Министър Председателя на
РБългария „***” ЕАД (***) е определена като търговско дружество със 100% държавно
участие да възлага ремонтите и реконструкциите на язовири – държавна и общинска
собственост, с изключение тези възложени на концесия, за които в концесионния договор е
3
предвидено извършването на ремонтно-възстановителни дейности от страна на
концисионера. Със същото това решение е одобрен списък на язовирните стени и
съоръженията към тях на язовирите по ал. 1, на които трябва да се извърши основен ремонт
или реконструкция като е включен и яз. „***“ (л. 182 от делото).
Не се спори, че с Договор от 16.01.2019г. „***” ЕАД (*** ЕАД)възлага на „***” ЕАД да
извърши ремонт и реконструкция на язовирна стена и съоръженията към нея на яз. „***”,
общ. ***, обл. Бургас.
Представено е приложение, с което се възлага от „***“ ЕАД на „***“ ЕАД обект за
ремонт и възстановяване „Ремонт и възстановяване на язовирна стена „***” (л.33).
С рамков договор от 16.01.2018 г., допълнително споразумение от 01.02.2019 г. и анекс
към допълнително споразумение от 01.11.2019 г. „*** ЕООД се е задължило спрямо
възложителя „***“ ЕАД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: ***, представлявано
от Т.Б.Д., да извърши строителни и монтажни работи /СМР/ за строеж язовир „***“ .
На 08.11.2019г. е съставен приемо-предавателен протокол във връзка с изпълнението
на обект „Ремонт и възстановяване на язовирна стена „***”, с който представител на
възложителя е предал на представител на изпълнителя обезопасена и готова за работа
строителна площадка л. 291 и с протокол л. 292 представител на възложителя е предал на
представител на изпълнителя копие на пълен комплект проект за горецитирания обект.
В Община *** на 15.09.2021г., след извършената проверка от служители на РДНСК, е
депозирано заявление от „***” ЕАД за разглеждане и одобряване на инвестиционни проекти
и издаване на разрешение за строеж на обект „Ремонт и възстановяване на язовирна стена
„***“ в ИП с идентификатор 11096.0.2 по КККР на с. ***, Община *** и съоръженията към
нея“ като е изготвен официален отговор от Община *** л. 280, с който е констатирана
нередовност в искането като е указано, че същата трябва да бъде отстранена, както и че
представената проектна документация касае други имоти.
С писмо л. 271 от 26.05.2022г. са дадени указания от Заместник министър -
председателя за условията и реда за издаване на разрешенията за строеж за аварийно-
възстановителни работи на язовирните стени и съоръженията към тях.
С писмо от 16.09.2022г. на Министър на Регионалното развитие и благоустройството
са дадени указания във връзка с отмяна на указания за условията и реда за издаване на
разрешения за строеж за аварийно –възстановителните работи на язовирни стени и
съоръжения, дадени с писмо изх. № 90-03-230/26.05.2022г. на Заместник министър-
председател и Министъра на регионалното развитие и благоустройството.
Горната фактическа обстановка съдът установи въз основа на събраните по делото
писмени и гласни доказателства като счита, че същите взаимно се допълват и ги кредитира.
Формално АУАН и НП съдържат реквизитите в чл. 42 ЗАНН и чл. 57 ЗАНН, издадени
са от компетентен орган, в предвидените по закон правомощия. Не се констатират
съществени процесуални нарушения, които да налагат отмяна на формално основание като
4
ясно е посочено нарушението, липсата на строителни книжа, дата на констатиране на
нарушението, както и са описани установените СМР.
Не е спорно, че на „***“ ЕАД е възложено с Договор от 16.01.2019г. „***” ЕАД (***
ЕАД)възлага на „***” ЕАД да извърши ремонт и реконструкция на язовирна стена и
съоръженията към нея на яз. „***”, общ. ***, обл. Бургас и е извършило СМР,.
Съгласно чл. 137, ал. 3 ЗУТ строежите се изпълняват в съответствие с предвижданията
на подробния устройствен план и съгласувани и одобрени инвестиционни проекти при
условията и по реда на този закон, а съгласно чл. 148, ал. 1 ЗУТ строежи могат да се
извършват само ако са разрешени съгласно този закон.
Съгласно чл. 225, ал. 2, т. 2 ЗУТ строеж или част от него е незаконен, когато се
извършва без одобрени инвестиционни проекти и/или без разрешение за строеж.
Санкционната норма на чл. 237, ал. 1, т. 1 ЗУТ предвижда, че Началникът на
Дирекцията за национален строителен контрол или упълномощено от него длъжностно лице
налага имуществена санкция на юридическо лице или едноличен търговец, извършител,
възложител или строител на строеж от първа до трета категория включително, незаконен по
смисъла на чл. 225, ал. 2 - в размер от 5000 до 50 000 лв.
Основният спор касае това дали се касае за неотложен и авариен ремонт. Този съдебен
състав не споделя доводите, изложени в жалбата, че се касае за неотложен и авариен ремонт
на язовира, тъй като доказателства в тази насока по делото не са събрани. Посочените в
списък на язовирните стени и съоръженията към тях на язовирите по Решение №
495/13.07.2018г. на Министър Председателя на РБългария са констатирани неизправности
при яз. „***“– запушена шахта и неработещ О.И. Източването става с единичен сифон.
Бетоново съоръжение за високоволтов кабел в отводящия канал не се установява именно
тези дейности да са били извършени, напротив на място са констатирани СМР, за които няма
данни да са изисквали неотложност.
Съгласно извършената от св. С. проверка на място са констатирани СМР, описани в
НП, АУАН и КП - строителство на преливник от стоманобетон в ПИ с идентификатор
11096.28.14 по КККР на с. *** и на стоманобетонови бордове от двете страни по дължината
на пътя, с приблизителна височина на бордовете 20 см, и строителство в ПИ
идентификатори 11096.11.125, 11096.11.126 и 11096.12.11 по КККР на с. ***,
представляващо отводнителни канавки до общ стоманобетонов резервоар, изграден в ПИ
11096.11.126 по КККР на с. *** с НТП за „дере“. Тези дейности не може да се направи
извод, че са идентични с тези неизправности съгласно представения списък към Решение №
495/13.07.2018г. на Министерски съвет: запушена шахта и неработещ О.И източването става
с единичен сифон. Бетоново съоръжение за високоволтов кабел в отводняващия канал.
Не може да се направи обоснован извод, че констатираните на място СМР са
извършени в хипотезата на чл. 148, ал. 6 ЗУТ - при бедствени и аварийни ситуации
разрешения за строеж по изключение могат да се издават по частични работни проекти.
Строителните книжа могат да се комплектуват и по време на изпълнението на неотложните
5
аварийни и възстановителни работи или след изпълнението им и се предават на органа,
компетентен да издаде разрешението за строеж. Не се събраха по делото такива
доказателства, които да сочат за обявена бедствена или аварийна ситуация, които да налагат
започването на строителство без строителни книжа. (Аргумент в този смисъл се съдържат и
в Решение № 214 от 06.12.2021 г. по адм. д. № 276 / 2021 г. на VI състав на
Административен съд – Ямбол; Решение № 22 от 21.02.2022 г. по адм. д. № 277 / 2021 г. на
V състав на Административен съд – Ямбол; Решение от 26.05.2022 г. по адм. д. № 14 / 2022
г. на Административен съд – Сливен; Решение № 128 от 17.10.2022 г. по к. адм. н. д. № 134 /
2022 г. на I състав на Административен съд – Ямбол).
От представения Договор от 16.01.2019г. се установява, че „***” ЕАД възлага именно
на „***” ЕАД да извърши ремонт и реконструкция на язовирната стена и съоръженията към
нея на яз. „***”, общ. ***, обл. Бургас.
Отделно, видно от приложеното към заявление възложителят на строежа „***“ ЕАД,
гр. София действително е поискало одобряване на технически проект и издаване на
разрешение за строеж, като на заявителя са дадени указания за отстраняване на
нередовности, но до датата на приключване на съдебно следствие не се представиха
одобрени инвестиционни проекти и издадено Разрешение за строеж. Не може да се приеме,
че се касае и за неяснота относно имота, в който са извършени СМР, тъй като именно
дружеството „***” ЕАД е било ангажирано с извършването на СМР и това, че възложителят
некоректно е посочил номера на имота, за който се иска издаване на разрешение и
одобрение на инвестиционен проект, видно от отговора на Гл. архитект Община ***, не
може да се тълкува в полза на изпълнителя. В отговора л. 280 е посочено, че проектната
документация касае други имоти, предмет и на проверката и посочени в АУАН и НП като за
извършените СМР по язовирната стена до приключване на съдебно следствие не се
представи одобрен инвестиционен проект, нито разрешение за строеж.
Не може да се приеме, че е налице и хипотезата на чл. 28 ЗАНН, тъй случаят не е
маловажен предвид обществената значимост на изграждания обект и това, че същият е от
съществено значение не само за околната среда и водите в Република България, но също
така за живота и здравето на населението и всяка дейност следва да се извършва при
съблюдаване на законовите правила и стриктно спазване на строителните норми.
По делото се установи, че жалбоподателят от обективна и субективна страна е
осъществил състава на административното нарушение по чл.137, ал.3, предл.2-ро от ЗУТ и
чл.148, ал.1 от ЗУТ и следва да бъде ангажирана неговата административно-наказателна
отговорност по силата на чл.237, ал.1, т.1 от ЗУТ, в която е предвидена имуществена
санкция в размер на 5000 до 50 000 лв. В случая наказващия орган правилно е приложил
санкционната разпоредба и е определил санкцията в размер на минималния, поради което и
не се налага нейното изменение.
Съгласно чл. 63д от ЗАНН в съдебните производства по страните имат право на
присъждане на разноски по реда на Административнопроцесуалния кодекс. В случая
наказателното постановление се потвърждава, поради което и на наказващия орган следва да
6
се присъди възнаграждение за юрисконсулт в съобразно разпоредбата на чл.27е от
Наредбата за заплащане на правната помощ юрисконсултско възнаграждение се определя и
се присъжда в размер от 80(осемдесет) лева.
Така мотивиран Районен съд Бургас
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № Б-29-ДНСК-69/27.04.2022г., издадено
от Заместник-началник на Дирекция за национален строителен контрол, с което за
нарушение на чл. 137, ал. 3 и чл. 148, ал. 1 ЗУТ на основание чл. 237, ал. 1, т. 1 ЗУТ на
„***“ ЕАД, ЕИК *** е наложена „имуществена санкция“ в размер на 5000 лева.
ОСЪЖДА „***“ ЕАД, ЕИК *** да заплати на Дирекция за национален строителен
контрол юрисконсултско възнаграждение в размер от 80 (осемдесет) лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд –
гр.Бургас в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните на посочените по делото адреси.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
7