Решение по дело №3296/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 229
Дата: 4 февруари 2021 г.
Съдия: Любомира Кирилова Несторова
Дело: 20207180703296
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 декември 2020 г.

Съдържание на акта

 

 

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ

 

 

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

   229

 

 

гр. Пловдив,04.02.2021 год.

 

 В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

           АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, ХХVІ състав в открито заседание на четиринадесети януари през две хиляди двадесет и първа година в състав:

                   

                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ЗЛАТАНОВА

 

                                                   ЧЛЕНОВЕ: ЛЮБОМИРА НЕСТОРОВА

 

                                                                               ПЕТЪР КАСАБОВ                     

               

           при секретаря Марияна Георгиева и с участието на прокурора Светлозар Чераджийски, като разгледа докладваното от съдията Л. Несторова КАНД № 3296 по описа на съда за 2020 г., за да се произнесе взе предвид следното:

           Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административно-процесуалния кодекс във връзка с чл.63, ал.1, пр. второ от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

          Образувано е по касационна жалба, предявена от Х.П.К., с ЕГН **********, с посочен адрес за кореспонденция: ******, депозирана чрез адвокат Н., против Решение № 260495 от 02.11.2020г. на Пловдивския районен съд, постановено по АНД № 4710 по описа за 2020г. на същия съд, с което е потвърден Електронен фиш серия К №3733960, с който на Х.П.К., с ЕГН **********, в качеството му на законен представител на фирма „Ейт Инвестмънтс“ ООД, е наложено административно наказание глоба в размер на 400лв. за извършено от него нарушение по чл. 21, ал.2 вр. ал.1 от ЗДвП.

           Касационният жалбоподател посочва, че решението на районния съд е необосновано и неправилно. Излага подробни съображения.

           Претендира се отмяната на решението на районния съд, респективно отмяната на електронен фиш на ОДМВР Пловдив, серия К №3733960 и разноските по делото.

           Ответникът по касационната жалба, чрез юрисконсулт Белова, с приложеното пълномощно, намира касационните оплаквания за неоснователни. В писмено становище излага подробни съображения. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

           Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура гр. Пловдив, дава заключение, че жалбата е неоснователна, а решението на първоинстанционния съд е правилно и законосъобразно.

            Касационната жалба е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява ДОПУСТИМА.

           Съгласно чл.63 от ЗАНН решението на районния съд подлежи на обжалване пред административния съд на основанията предвидени в НПК по реда на глава ХII от АПК. Съгласно чл.218 от АПК съдът обсъжда само посочените в жалбата пороци, като за валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното решение с материалния закон, следи служебно.

           Настоящата съдебна инстанция намира, че разгледана по същество жалбата се явява неоснователна.

           Първоинстанционният съд е установил следната фактическа обстановка: Х.П.К. е санкциониран за това, че  на 22.06.2020г. в 14:19 часа, в гр. Пловдив , ул.“Гладстон“ подлеза южно платно в посока бул.“Княгиня Мария Луиза“ с МПС „Сеат Ибиза“,  с рег. номер СВ****НА, при въведено ограничение на скоростта от 40 км/час с пътен знак В-26, е превишил скоростта с 31км/ч.Нарушението е установено с АТСC ARH CAMS1.

          Съдът е анализирал подробно действащата към момента на извършване на нарушението нормативна уредба и е приел, че към датата на извършване на процесното нарушение-22.06.2020г. на правилата за движение по пътищата е налице детайлна нормативна уредба на правилата във връзка с използването на мобилни технически средства, които са достатъчно ясни и подробни, както и процедура, регулираща действията на контролните органи при използването технически средства.

         ПРС е установил от приетата справка за собственост, че МПС „Сеат Ибиза“,  с рег. номер СВ****НА се води на името на фирма „Ейт инвестмънтс “ЕООД. Анализирал е разпоредбите на чл. 188, ал.1 от ЗДВП и чл. 189, ал.5 от ЗДвП, чл. 188, ал.2 от ЗДвП и е установил, че в срок не е постъпило изявление, с което да се уточни дали представляващият ЮЛ или друго лице е управлявало МПС. 

          Приел е, че нарушението е безспорно установено и правилно е определен субектът на административнонаказателната отговорност. Правилно на Х.К. е наложено административно наказание-глоба в размер на 400лв. за нарушение по чл. 21, ал.2 вр. с ал.1 от ЗДвП.

        Изводите на районния съд са правилни и изградени въз основа на  обективна преценка на събраните писмени доказателства.

        Неоснователни са възраженията на касационния жалбоподател за допуснати съществени процесуални нарушения при издаването на ЕФ и на съдебния акт.

         Съгласно Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на ВАС по т. д. № 1/2013г., легалната дефиниция на понятието "електронен фиш" се съдържа в § 1 от ДР на ЗАНН, възпроизведена и в § 6, т. 63 от ДР на ЗДвП. Електронният фиш е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства. От това произтича, че електронният фиш е своеобразен властнически акт с установителни и санкционни функции. Действително с разпоредбата на чл. 189, ал. 11 от ЗДвП е предвидено, че влезлият в сила електронен фиш се смята за влязло в сила наказателно постановление, но това приравняване е само относно последиците, с които се ползват влезлите в сила наказателни постановления и електронни фишове. Ето защо то не обосновава необходимост от механично пренасяне на правилата относно процедурата за съставяне и реквизити на наказателното постановление, въведени в разпоредбите на ЗАНН и по отношение на електронния фиш. Напротив, съгласно  чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, електронният фиш съдържа данни за териториалната структура на МВР, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точният час на извършване на нарушението, регистрационният номер на МПС, собственика, на когото е регистрирано това превозно средство, описание на нарушението, респективно ползвател, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволно плащане. Тези реквизити, в случая са налице в издадения електронен фиш и доколкото разпоредбата на  чл. 189, ал. 4 от ЗДвП е специална спрямо чл. 57 от ЗАНН, същият не е незаконосъобразен.

         Съгласно чл. 188, ал.2 от ЗДВП, когато нарушението е извършено при управление на моторно превозно средство, собственост на юридическо лице, предвиденото по този закон наказание се налага на неговия законен представител или на лицето, посочено от него, на което е предоставил управлението на моторното превозно средство.

         Съгласно чл. 188, ал.1 от ЗДвП собственикът или този, на когото е предоставено моторно превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение. Собственикът се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното превозно средство.

          Няма данни по делото, че управителят на ЮЛ е посочил лице, на което е предоставил МПС. Не са ангажирани доказателства, че К. не е законен представител на ООД, така както е посочено в ЕФ.

         При това положение е правилен извода на ПРС, че нарушение на чл.21, ал.2 вр. с ал.1 от ЗДвП е осъществено от Х.П.К., тъй като същият се е движил със скорост от 71 км/ч при разрешена в населеното място скорост от 40 км/ч.

        Спазени са изискванията на чл. 10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата (Наредбата), доколкото от представените по делото доказателства се установява, че процесното техническото средство е одобрен тип средство за измерване на скоростта и към момента на установяване на нарушението е било технически изправно. В този смисъл, нарушението е установено от техническа система, надлежно калибрована, при която измерването, регистрирането и записът на нарушенията се извършва от система радар-камера–компютър, като единствената роля на оператора на системата е да позиционира техническото средство, като го насочи към определения за наблюдение участък от пътя и да въведе ограниченията за скоростта на този участък, за което в административната преписка се съдържа нарочен протокол от проверката на автоматизираното техническо средство за видеоконтрол.

        С оглед на изложеното процесната система за контрол на скоростта отговаря на изискването на ЗДвП, техническото средство, с което е установено и заснето нарушението, да бъде автоматизирано, за да не позволява човешка намеса при установяването и заснемането на всяко едно конкретно нарушение.         

         Предвид изложените мотиви касационната инстанция намира решението на районния съд за валидно, допустимо и правилно, поради което същото следва да се остави в сила.

        При този изход на делото претенцията за присъждане на юрисконсултско възнаграждение на ответната страна е основателна и следва да бъде уважена в размер на 120лв. /сто и двадесет лева/, на основание чл. 144 АПК вр. чл. 78, ал. 8 ГПК вр. чл. 37, ал. 1 от ЗПП вр. чл. 27е от Наредба за заплащането на правната помощ.

        По изложените съображения и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК,                    Административен съд – Пловдив, ХХVІ  състав

 

Р Е Ш И:

       ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260495 от 02.11.2020г. на Пловдивския районен съд, постановено по АНД № 4710 по описа за 2020г. на същия съд.

       ОСЪЖДА Х.П.К., с ЕГН **********, да заплати в полза на Областна дирекция на МВР-Пловдив сумата в размер на 120лв. /сто и двадесет лева/.

      РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ:   1.

 

 

                     2.