Решение по дело №1029/2021 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: 100
Дата: 24 февруари 2022 г. (в сила от 1 юни 2022 г.)
Съдия: Иван Манчев Димитров
Дело: 20212230201029
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 август 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 100
гр. Сливен, 24.02.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СЛИВЕН, I СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и четвърти януари през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Иван М. Димитров
при участието на секретаря Росица Н. Стоянова
като разгледа докладваното от Иван М. Димитров Административно
наказателно дело № 20212230201029 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл. 59 – чл. 63 от ЗАНН.
Постъпила е жалба от С. Р. Р. , чрез пълномощника му адв. С.Р. срещу
НП № 11-01-70/20.07.2021 г. на директор на Агенцията за държавна
финансова инспекция гр.София, с което на основание чл. 32, ал. 1, т. 1във вр.
с чл. 35 ал. 1 предл. 2 от ЗДФИ му е наложено административно наказание
глоба в размер на 200 лв., за нарушение на чл. 13, ал. 1, във вр. с ал. 3 и ал. 4
от ЗФУКП. Жалбоподателят иска НП да бъде отменено изцяло.
В с.з. жалбоподателя, чрез своя пълномощник иска НП да бъде
отменено, като незаконосъобразно. Претендира за направените по делото
разноски.
В с.з. въззиваемата страна – наказващият орган, не изпраща
представител. По делото са постъпили писмени бележки.
Съдът като съобрази събраните по делото гласни и писмени
доказателства – поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установена
следната фактическа обстановка:
Със заповед № ФК-10-588/28.04.2020 г. на директор на Агенцията за
държавна финансова инспекция е възложена финансова инспекция на
„Водоснабдяване и канализация – Сливен“ ООД. Проверката била извършена
1
от държавен финансов инспектор на АДФИ, който установил, че
жалбоподателят в качеството си на управител и ръководител на
„Водоснабдяване и канализация – Сливен“ ООД – организация от публичния
сектор по смисъла на чл. 2 ал. 2, т. 8 от Закона за финансовото управление и
контрол в публичния сектор (ЗФУКПС) не е въвел Система за финансово
управление и контрол, с която да осигури контролни дейности, включващи
писмен политики и процедури, създадени да дават разумна увереност, че
рисковете са ограничени в допустимите граници, определени в процеса на
управление на риска.
„Водоснабдяване и канализация - Сливен“ ООД. гр. Сливен („ВиК -
Сливен“ ООД) е дружество с ограничена отговорност, юридическо лице с
блокираща квота държавно участие в капитала (51 % държавно участие и 49
% общинско участие, със съдружници: Община Сливен, Община Нова Загора,
Община Котел и Община Твърдица) и попада в обхвата на държавната
финансова инспекция, като търговско дружество по смисъла на чл. 4, т. 3 от
ЗДФИ.
„ВиК - Сливен“ ООД е със седалище и адрес на управление: гр. Сливен
8800, кв. „Клуцохор“, бул. „6- ти септември“ № 27, ЕИК ********* и с
предмет на дейност: проучване, проектиране, изграждане, поддържане и
управление на водоснабдителни, канализационни, електро и топлоенергийни
системи, включително и пречиствателни станции и всички други услуги и
дейности в страната и чужбина, незабранени със закон.
Дружеството се управлявало и представлявало от жалбоподателят инж.
С. Р. Р. – управител, считано от 23.07.2015 г. и към датата на възлагане, по
време на извършване и приключване на финансовата инспекция.
От 12.02.2019 г. като търговско дружество с над 50% държавно участие
в капитала „Водоснабдяване и канализация – Сливен“ ООД гр. Сливен е
организация от публичния сектор по смисъла на чл. 2, ал. 2, т. 8 от ЗФУКПС.
Като организация от публичния сектор, която събира, получава,
съхранява, разпределя и разходва публични средства по смисъла на § 1, т. 1
от Допълнителните разпоредби на ЗФУКТП, „ВиК – Сливен“ ООД, гр.
Сливен е било задължено да прилага разпоредбите на закона.
Жалбоподателят е ръководител на организацията съгласно §1, т. 8 от
ДР на ЗФУКПС и като такъв носи управленска отговорност за осъществяване
2
на финансовото управление и контрол във „ВиК – Сливен“ ООД гр. Сливен.
Съгласно чл. 4. ал. 1 от ЗФУКПС (ДВ. бр. 21/10.03.2006 г.) той е
отговорен за определяне на целите на дружеството, идентифициране на
рисковете за постигането им и за въвеждане на адекватни и ефективни
системи за финансово управление и контрол в съответствие с изискванията на
закона.
На основание чл. 5, ал. 2 от ЗФУКПС (Изм. - ДВ. бр. 13 от 2019 г.),
финансовото управление и контрол се осъществяват чрез системи за
финансово управление и контрол, включващи политики, процедури и
дейности, въведени от ръководството на организациите по чл. 2, с цел да се
осигури разумна увереност, че целите на организациите са постигнати чрез:
1. съответствие със законодателството, вътрешните актове и договори;
2. надеждност и всеобхватност на финансовата и оперативната
информация;
3. икономичност, ефективност и ефикасност на дейностите:
4. опазване ма активите и информацията.
5. (нова - ДВ. бр. 13 от 2019 г.) предотвратяване и разкриване на измами и
нередности, както и предприемане на последващи действия.
В качеството на ръководител на организация от публичния сектор,
жалбоподателят е бил длъжен да въведе контролни дейности, включващи
писмени политики и процедури, създадени да дават разумна увереност, че
рисковете са ограничени в допустимите граници, определени в процеса на
управление на риска - чл. 13. ал. 1 от ЗФУКПС (ДВ. бр. 13/12.02.2019 г.).
Съгласно чл. 13. ал. 3 от ЗФУКПС (ДВ. бр. 21/10.03.2006 г.. изм.
изцяло-ДВ, бр. 13 от 2019 г .). ръководителите създават и прилагат контролни
дейности, които включват най-малко:
1. система за двоен подпис, която не разрешава поемането на финансово
задължение или извършването на плащане без подписите на
ръководителя на организацията по чл. 2 и на лицето, отговорно за
счетоводните записвания;
2. правила за достъп до активите и информацията:
3. политики и процедури за предварителен контрол за законосъобразност:
4. политики и процедури за текущ контрол върху изпълнението на поти
3
финансови ангажименти и сключени договори;
5. политики и процедури за последващи оценки на изпълнението;
6. политики и процедури за обективно, точно, пълно, достоверно и
навременно осчетоводяване на всички стопански операции;
7. политики и процедури за управление на човешките ресурси;
8. политики и процедури за спазване на лична почтеност и професионална
етика.
На основание чл. 13, ал. 4 от ЗФУКПС (изм. - ДВ. бр. 13 от 2019 г.).
редът и начинът за осъществяване на предварителния контрол за
законосъобразност се определят от ръководителите на организациите по чл. 2,
въз основа на оценка па риска и анализ на разходите и ползите и в
съответствие с указанията на министъра на финансите.
Част от тези задължения АНО е изпълнил с представените по делото
вътрешни нормативни актове- Правилник за трудовият ред, вътрешни
правила за организация на работната заплата, вътрешни правила за подбор,
назначаване и освобождаване, обучение и оценка на трудовото изпълнение и
професионалното развитие на служителите във В и К Сливен ООД и др.
При извършената проверка актосъст. неясно защо приел, че към
31.12.2019 г. жалбоподателят не е утвърдил и въвел Система за финансово
управление и контрол, в която да са вписани контролните дейности, изброени
в чл. 13. ал. 3 от ЗФУКПС, в това число - и тези по т. 1 и т. 3 на същата алинея
/система за двоен подпис и предварителен контрол за законосъобразност/.
Според него в резултат на това, в периода от 15.02.2019 г. до 31.12.2019
г., във „ВиК - Сливен“ ООД, гр. Сливен, съгласно извлечение от счетоводна
сметка 401 „Доставчици“ били извършени разходи и поети задължения на
обща стойност 7 755 962,68 лв., без да са приложени контролните дейности
система за двоен подпис и предварителен контрол за законосъобразност, като
към 31.12.2019 г. в гр. Сливен, във „ВиК -Сливен“ ООД. гр. Сливен,
жалбоподателят в качеството си на управител и ръководител на „ВиК -
Сливен" ООД, гр. Сливен - организация от публичния сектор по смисъла на
чл. 2. ал. 2, т. 8 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния
сектор (ЗФУКПС. обн. ДВ. бр.21/2006 г изм. и доп. ДВ. бр. 13/12.02.2019
г.) не е въвел Система за финансово управление и контрол (СФУК), с която да
осигури контролни дейности, включваща писмени политики и процедури,
4
създадени да дават разумна увереност, че рисковете са ограничени в
допустимите граници, определени в процеса на управление на риска. За
пълнота съдът следва да посочи, че системата за двоен подпис фигурира и е
посочена във вътрешните правила за трудовия ред, където в чл.26 ал.4 и 5 е
посочено, че документите се подписват от счетоводител и управител.
За извършеното на жалбоподателят бил съставен АУАН №11-01-
70/29.01.2021 г., с който деянието било квалифицирано по чл. 13, ал. 1, във
вр. с ал. 3 и ал. 4 от ЗФУКП. Актът бил предявен на жалбоподателя, който
след като се запознал със съдържанието му не е написал възражение.
Въз основа на така съставения АУАН било издадено и обжалваното НП
№ 11-01-70/29.01.2021 г.
Горната фактическа обстановка се установи по несъмнен начин след
преценка на представените и събрани по делото писмени и гласни
доказателства и доказателствени средства, преценени поотделно и в тяхната
съвкупност. Съдът даде вяра на АУАН и НП, кредитира показанията на
разпитания по делото актосъставител Д. Й. М..
Въз основа на така приетото за установено от фактическа страна съдът
направи следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима - подадена е в рамките на
преклузивния срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН от надлежна страна /лице, което е
санкционирано/. Разгледана по същество, тя е основателна.
Атакуваното НП е материално и процесуално незаконосъобразно, т.к.
във вина на жалбоподателя е вменено деяние, което не е извършил.
Задължение на АНО е в акта, и в наказателното постановление, да
опише нарушението, както и обстоятелствата, при които е извършено както и
доказателствата, които го потвърждават. В НП следва да бъдат посочени и
точните законови разпоредби, които са били нарушени, т.е. описаното деяние
следва да се подведе под конкретна правна норма, съдържаща конкретен
състав на административно нарушение. Съгласно разпоредбата на чл. 57, ал.
1, т. 5 и 6 от ЗАНН следва да има единство между описанието на
нарушението, обстоятелствата, при които е извършено и законовите
разпоредби, които са били нарушени. След като изпълни това свое
задължение АНО следва да определи и размера на санкцията, която лицето,
5
сочено като нарушител, следва да понесе за извършеното от него нарушение.
В случая АНО е вменил във вина следното деяние, че към 31.12.2019г.
жалбоподателят в качеството си на управител и ръководител на
„Водоснабдяване и канализация – Сливен“ ООД – организация от публичния
сектор по смисъла на чл. 2 ал. 2, т. 8 от Закона за финансовото управление и
контрол в публичния сектор (ЗФУКПС) не е въвел Система за финансово
управление и контрол, с която да осигури контролни дейности, включващи
писмен политики и процедури, създадени да дават разумна увереност, че
рисковете са ограничени в допустимите граници, определени в процеса на
управление на риска. По нататък в НП след буквално преписване на
констатираното в АУАН наказващият е посочил: -…….При извършената
проверка проверяващият приел, че към 31.12.2019 г. жалбоподателят не е
утвърдил и въвел Система за финансово управление и контрол, в която да са
вписани контролните дейности, изброени в чл. 13. ал. 3 от ЗФУКПС, в това
число - и тези по т. 1 и т. 3 на същата алинея /система за двоен подпис и
предварителен контрол за законосъобразност/.
В резултат на това, в периода от 15.02.2019 г. до 31.12.2019 г., във „ВиК
- Сливен“ ООД, гр. Сливен, съгласно извлечение от счетоводна сметка 401
„Доставчици“ били извършени разходи и поети задължения на обща
стойност 7 755 962,68 лв., без да са приложени контролните дейности
система за двоен подпис и предварителен контрол за законосъобразност, като
към 31.12.2019 г. в гр. Сливен, във „ВиК -Сливен“ ООД. гр. Сливен,
жалбоподателят в качеството си на управител и ръководител на „ВиК -
Сливен" ООД, гр. Сливен - организация от публичния сектор по смисъла на
чл. 2. ал. 2, т. 8 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния
сектор (ЗФУКПС. обн. ДВ. бр.21/2006 г изм. и доп. ДВ. бр. 13/12.02.2019
г.) не е въвел Система за финансово управление и контрол (СФУК), с която да
осигури контролни дейности, включваща писмени политики и процедури,
създадени да дават разумна увереност, че рисковете са ограничени в
допустимите граници, определени в процеса на управление на риска.
В случая въобще не става ясно какво е нарушението дали за
неизпълнение на задължения визирани в нормата на чл.13 ал.1 или на чл.13
ал.3 или 4 от ЗФУКПС.
Не са взети предвид и всички събрани док.материали във връзка с
6
твърденията за нарушение на разпоредбите на ЗФУКПС.
Издавайки НП наказващия орган е следвало да посочи датата,
мястото на нарушението, обстоятелствата, при които е извършено и
доказателствата, които го установяват. В случая в АУАН и НП, като период
на нарушението е посочено 12.02.- 31.12.2019г. , а жалбопод. е наказан за
нарушение извършено към 31.12.2019г. , като не е и посочено къде е
извършено то. От написаното в АУАН и НП не става ясно какъв е периода от
време или кога точно е извършено нарушението, както и доказателствата от
които то се установява. Посочена е и сметка 401“ Доставчици“, но никъде по
делото не са представени фактури от извършените сделки за да се види от
кого са подписани покупките.
От преписката не става ясно защо наказващия не е взел предвид
представените по делото . доказателствени материали посочени по горе: -
Правилник за трудовият ред, вътрешни правила за организация на работната
заплата, вътрешни правила за подбор, назначаване и освобождаване, обучение
и оценка на трудовото изпълнение и професионалното развитие на
служителите във В и К Сливен ООД, в които са регламентирани част от
задълженията вменени на жалбопод с чл.13 от ЗФУКПС.
Освен посочените процесуални нарушения АНО е нарушил и правото
на защита на жалбопод., т.к. от АУАН и НП не става ясно какво точно е
нарушението. Право на жалбоподателя е да знае в какво е обвинен за да може
адекватно да организира своята защита.
След като взе предвид гореизложеното, съдът намери, че
наказателното постановление следва да бъде отменено като неправилно и
незаконосъобразно.
С решението си съдът присъди направените по делото разноски за
възнаграждение на адвокат.
Мотивиран от горното, съдът постанови решението си.

РЕШИ:
ОТМЕНЯ НП № 11-01-70/20.07.2021 г. на директор на Агенцията за
държавна финансова инспекция гр.София, с което на С. Р. Р. с ЕГН
7
********** от гр. Сливен, ул. Ал. Стамболийски 1-Д-6, съдебен адрес: гр.
Сливен, ул. Г.С.Раковски № 19 ет.3, чрез адв. С.Р. му е наложено
административно наказание ГЛОБА в размер на 200 лв. на основание чл. 32,
ал. 1, т. 1 във вр. с чл. 35 ал. 1 предл. 2 от ЗДФИ, като НЕПРАВИЛНО и
НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Осъжда Агенцията за държавна финансова инспекция /АДФИ/ - гр.
София, да заплати на С. Р. Р. с ЕГН ********** от гр. Сливен, ул. Ал.
Стамболийски 1-Д-6, съдебен адрес: гр. Сливен, ул. Г.С.Раковски № 19 ет.3,
чрез адв. С.Р., разноските по делото в размер на 100 лева, представляващи
възнаграждение за защита.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд – гр. Сливен в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Сливен: _______________________
8