МОТИВИ
към Решение № 47/12.07.2019г. по НОХД № 446/2019г. по
описа на РС-Несебър.
Производството
по делото е образувано по повод постъпил обвинителен акт на Районна прокуратура
– гр.Несебър против В.В.К., роден на ***г***, постоянен адрес:***, българин,
български гражданин, със средно образование, женен, неосъждан, собственик на
фирма, ЕГН ********** с обвинение в
това, че на 27.06.2015г. около 16:20 часа, в община Несебър, на главен път I-
9, около 206 км, срещу магазин „Хелиос“, в посока на движение гр.Варна -
гр.Бургас, при управление на моторно превозно средство- товарен автомобил марка
„С.“, модел „Д.“ с peг. № ****, е нарушил правилата за движение, визирани в
следните разпоредби на Закона за движение по пътищата:
- чл. 42, ал. 1: „Водач, който ще
предприеме изпреварване, е длъжен:
т.1- преди да подаде сигнал, да
се убеди, че не го изпреварва друго пътно превозно средство и че движещото се
след него пътно превозно средство или това, което ще изпреварваме, е подало
сигнал за изменение на посоката си на движение наляво и
т.2- „след като е подал сигнал,
да се убеди, че има видимост, свободен път на разстояние, достатъчно за
изпреварване, и че може да заеме място в пътната лента пред изпреварваното
пътно превозно средство, без да го принуждава да намалява скоростта си или да
изменя посоката си на движение“ и
чл. 20, ал. 2: „Водачите на пътни превозни
средства са длъжни, при избиране скоростта на движението, да се съобразяват с
атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на
превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на
движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат
пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в
случай на необходимост, да спрат, когато възникне опасност за движението“, като
неправилно предприел маневра „изпреварване“ на друго МПС и не я завършва,
изразяваща се в следното: при интензивно движение на пътни превозни средства,
без да се огледа и обозначи светлинно за застигащи го други ППС и се е движел с
несъобразена скорост от 85 км/ч. при разрешена 60 км/ч., допуснал настъпването
на пътно транспортно произшествие с движещия се в същата посока мотоциклет
марка „Я.“ модел „******“ /****/ с peг. № ****, управляван от К.Д.К., ЕГН **********,
като блъска водача К. в дясна ръка и дясно рамо, последният губи управлението,
пада на лявата си страна, плъзга се по асфалта заедно с мотора около 20-30
метра, потрива се в бетоновата преграда и моторът се завърта на 70 градуса до
окончателното му спиране, в следствие на което по непредпазливост е причинил
средна телесна повреда на водача на мотоциклета К.Д.К., ЕГН **********,
изразяваща се във фисура /пукнатина/ на горния край на лява раменна кост, което
се квалифицира като трайно затруднение движението на лявата ръка за срок от
около 1,5- 2 месеца при обичаен ход на оздравителния процес, както и причинил
болки в областта на главата, контузия на лявата раменна става, болки в областта
на дясната раменна става, травматичен оток на тъканите в областта на лявата
предмишница, лява китка, палец и показалец на лявата ръка и разкъсно-контузна
рана на същата ръка, оток и кръвонасядане на лява подбедрица и счупване на
четвърти долен десен зъб, които се квалифицират като временно разстройство на
здравето, неопасно за живота- престъпление по чл. 343, ал. 1, б. „Б“, предл. второ, вр.
чл.342, ал.1, НК, вр. чл. 42, ал. 1 т. 1 и т. 2, вр. чл. 20, ал. 2 от ЗДвП.
В разпоредително заседание представител
на Районна прокуратура – гр.Несебър, пледира разглеждане на делото по реда на
чл.375 и сл. от НПК. По същество се поддържа обвинението и се моли подсъдимият
да бъде освободен от наказателна отговорност с налагане на административно
наказание в минимален размер.
Защитника на подсъдимия не
оспорва изложената фактическа обстановка и правни изводи в постановлението на
НРП. Моли обвиняемия да бъде освободен от наказателна отговорност с налагане на
административно наказание по реда на чл.78а от НК, като пледира за минимален размер
на глобата и не налагане на наказание по чл.37, ал.1, т.7 от НК, предвид
продължителността на досъдебното производство от почти четири години, и то не
по вина на обвиняемия, деянието е извършено при условията на непредпазливост и
е налице съпричиняване от страна на пострадалото лице.
Подсъдимия се признава за
виновен, изразява съжаление за стореното, моли да не му бъде налагано наказание
лишаване от право на управление на МПС,
тъй като цялото семейство се издържа от търговски обект-магазин, който
подсъдимият зарежда с автомобила и евентуално лишаване би лишило не само него
но и цялото семейство от прехрана.
СЛЕД ПООТДЕЛНА И СЪВОКУПНА
ПРЕЦЕНКА НА
СЪБРАНИТЕ ПО ДЕЛОТО ДОКАЗАТЕЛСТВА, СЪДЪТ ПРИЕМА ЗА УСТАНОВЕНО ОТ ФАКТИЧЕСКА И
ПРАВНА СТРАНА СЛЕДНОТО:
На 27.06.2015г.
около 16.20часа подс.К. управлявал товарен автомобил марка „Ситроен Джъмпер“ с per. № РВ 46 88
ВТ по Главен път І-9 с посока на движение гр.Варна-гр.Бургас. От протокол за оглед и техническа експертиза е установено,
че след кръстовището на супермаркет „Жанет“ главния път има две платна по
две ленти за еднопосочно движение, разделени едно от друго с бетонна стена. Дясното
платно по което се движел К. с управлявания от него товарен автомобил, е широко
7,20 метра, а на двете ленти по 3,60 метра. Разделителната линия между тях е
единична прекъсната МЗ.В дясно има банкет с ширина 0,70 метра и канавка,а в
ляво затревен участък с ширина 0,70 метра и бетонни елементи с височина 1,0
метра. На около 250 метра от кръстовището срещу магазин „Жанет“ в посока Бургас
има поставен знак В 26-„Забранено движението със скорост по-висока от
означеното“ с означение „60“. Подсъдимия се движил в дясната лента, но решил да
премине в лявата лента, поради което предприел маневра „изпреварване“ на колона
от движещи се отдясно автомобили. Последно изпреварил попътно движещ се лек
автомобил „Сеат“,като се движел със скорост 85км/час, след като в началото на
участъка е имало знак В 26-„Забранено движението със скорост по-висока от
означеното“ с означение „60“. Движейки се със скорост 85км./час при забранено
движение със скорост по-висока от 60 км/часа, К. не изпълнил задължението си
като водач на МПС да се движи със съобразена скорост, с което е нарушил разпоредбата
на чл. 20.ал.2 от Закона за
движение по пътищата, съгласно която: „ Водачите на пътни превозни средства са
длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните
условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното
средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с
конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко
предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато
възникне опасност за движението“.
По същото време
двама мотоциклетисти-св.К.Д.К. управлявайки мотоциклет марка Ямаха модел „YZF 1000 R'/УЗФ 1000
Р/ с peг.
№ СН 23 42 В и св.Димитър Добромиров Терзиев,управлявайки мотоциклет
марка „Кавазаки“ и карайки в тандем на разстояние 10- 20метра един зад друг се
прибирали за град Сливен от к.к."Слънчев бряг".Същите застигнали
попътно движещия се пред тях товарен автомобил марка „Ситроен“, модел „Джъмпер“
с per № с peг. № РВ 46 88 ВТ,управляван от обв.К.
,като св.К.К. с управлявания от него мотоциклет марка Ямаха модел „YZF 1000 R“'/УЗФ 1000
Р/ с peг.
№ СН 23 42 В се движил с 80,5 км/час и решили да го изпреварят от двете
му страни. Преди да предприеме маневрата „изпреварване“ и да навлезе в лявата
лента за движение, по която се движели двата мотоциклета, К. не се огледал
назад за други ППС,не се обозначил светлинно и я пресякъл -навлязъл в лентата
на изпреварващия го мотоциклет марка „Ямаха“,управляван от св.К.К..С това си
действие, подс.К. не изпълнил задължението си като водач на МПС, с което е нарушил чл. 42, ал.1,т.1 от Закона за движение по пътищата,а именно:"Водач,
който ще предприеме изпреварване, е длъжен:т.1-преди да подаде сигнал ,да се убеди ,че не го изпреварва
друго пътно превозно средство и че движещото се след него пътно превозно
средство или това,което ще изпреварва,не е подало сигнал за изменение на
посоката си на движение наляво“.
След като вече се
намирал в лявата лента на главен път І-9 около 206 км срещу магазин „Хелиос“ и
бил задминал л.а. марка „Сеат“, водача К. смятал да предприеме маневра, с която
да се прибере обратно в дясната лента, когато чул шум от моторите, поради което
се огледал назад първо на дясно, а след това и на ляво в страничните огледала
за обратно виждане и забелязал само изпреварващия го от дясната страна
мотоциклет, управляван от св.Терзиев. К. прекратил маневрата прибиране, за да
не удари мотоциклета, управляван от св.Терзиев. С това си действие, К. не
изпълнил задължението си като водач на МПС, с което е нарушил чл.42,ал. 1 ,т.2
от Закона за движение по пътищата,а именно: -„след като е подал сигнал,да се убеди,че
има видимост,свободен път на разстояние,достатъчно за изпреварване,и че може да
заеме място в пътната лента пред изпреварваното пътно превозно средство,без да
го принуждава да намалява скоростта си или да изменя посоката си на движение“. След това К.
рязко отклонил с волана, управлявания от него товарен автомобил марка „Ситроен“,
модел „Джъмпер“ с per № с per. № РВ 46 88
ВТ наляво,при което намалил допустимото междинно странично
разстояние на 1,33-1,5 метра с мотоциклет марка „Ямаха“ модел „YZF 1000 R“'/УЗФ 1000
Р/ с peг.
№ СН 23 42 В,управляван от св.К.К.,който се намирал до предната лява
врата на товарния автомобил.В този момент управлявания от К. товарен автомобил марка
„Ситроен „ модел „Джъмпер“ с per № с peг. № РВ 46 88
ВТ попаднал в опасната зона за спиране на мотоциклета марка „Ямаха“, управляван
от св.К. и последвал страничен сблъсък в лявата лента,който бил неизбежен. Първият
удар -допир бил между товарния автомобил марка „Ситроен“ с peг. № РВ 46 88
ВТ, управляван от К. и К. в дясната му ръка и дясно рамо, като последния
загубил управлението на мотоциклета,паднал на лявата си страна и се плъзгал по
асфалта заедно с мотора около 20- 30метра, след което се протрил в бетоновата
преграда и мотоциклета се завъртял на 70 градуса, докато спрял окончателно в
средата на лявата лента, а св.К.К. се е спрял до бетоновата преграда. Подс.К.
продължил движението си с включен десен мигач напред и след около 50- 100метра
спрял по средата на прекъсната разделителна линия. Св.Терзиев спрял мотоциклета
си зад товарния автомобил и се притекъл на помощ на св.К.К., който лежал по
гръб на пътното платно и се оплаквал от болки в ръката. Помогнал му да се
придвижи до банкета на пътя,където св.К. седнал. Подс.В.К. подал сигнал на
тел.112 за случилото се. На място пристигнал полицейски патрул в състав
св.Дойчо Кръстев Дойчев и Орхан Ибрям- автоконтрольори при РУ на МВР-
Несебър.Същите извършили проверка на двамата водачи за наличие на алкохол в
кръвта,като пробите и на двамата водачи били отрицателни. След това установили,
че по водачите на МПС, участвали в ПТП няма видими наранявания, а при оглед на
МПС-та св.Ибрям и Дойчев установил,че по товарния автомобил от лявата му страна
има осурквания от мотора и коженото яке на моториста, а по самият мотор имало
счупен спойлер и други материални щети. Св.К.К. бил откаран в МБАЛ-Бургас, където
му направили рентген, но не установили фрактури, поради което го освободили за
домашно лечение. Непосредствено след инцидента свидетеля К.К. изпитвал силни болки
в лявото рамо, главата и левия крак, имал счупен зъб и други повърхностни
наранявания и охлузвания.
От заключението на назначената комплексна съдебно-медицинска експертиза се установява, че на 27.06.2015г. в
резултат на настъпилото ПТП и падане на тялото на неравен терен от действието
на твърди тъпи и тъпоръбести предмети К.Д.К. е получил болки в областта на
главата, контузия на лявата раменна става, болки в областта на дясната раменна става, травматичен оток на тъканите в областта на
лявата предмишница, лява китка, палец и
показалец на лявата ръка и разкъсно -контузна рана на същата ръка, оток и
кръвонасядане на лява подбедрица и счупване на четвърти долен десен зъб, които
се квалифицират като временно разстройство на здравето ,неопасно за живота или
лека телесна повреда по смисъла на чл.130,ал.1 от НК,както и фисура /пукнатина/
на горния край на лява раменна кост, което се квалифицира като трайно
затруднение движението на лявата ръка за срок от около 1,5-2 месеца при обичаен
ход на оздравителния процес или средна телесна повреда по смисъла на
чл.129,ал.2,вр.ал.1 от НК.
От заключението на
назначената повторна комплексна съдебномедицинска експертиза № 502/2018г. се
установява,че установената пукнатина на лява раменна кост на К.Д.К. е в
причинна връзка с настъпилото ПТП и същата е довела до трайно затруднение
движението на лява ръка за срок от 1,5-2 месеца при обичаен ход на
оздравителния процес или средна телесна повреда по смисъла на
чл.129,ал.2,вр.ал.1 от НК.
От заключението на назначената автотехническа
експертиза и допълнителна автотехническа експертиза се установява,че причината
за настъпилото ПТП е във водача на т.а. марка „Ситроен“, модел „Джъмпер“, който
е предприел неправилно маневра „Изпреварване“ на друго МПС при интензивно
движение на ППС, без да се огледа и обозначи светлинно за застигащите го други
ППС-та, като не я завършва, както и движение с несъобразена скорост от Vс=85км/час
при Vраз =60км/час. Водачът на мотоциклета марка „Ямаха-Р1000“ също се е движил
с несъобразена скорост около Vя=80,5км/час,при Vраз.=60км/час.
От настъпилото ПТП
са нанесени щети по товарния автомобил и мотоциклета, което се установява от
заключението на назначената автотехническа оценителна експертиза,а
именно:щетите по т.а марка „Ситроен Джъмпер“ с peг. № РВ 46
88ВТ, собственост на „Атаро Клима“ ЕООД, представлявана от Стойно Христов
Рогачев възлизат на 100,00/сто/лева, а щетите по мотоциклет „Ямаха-Р1000“ с peг. № СН 23
42В, собственост на К.К., възлизат на 8139,28лв./осем хиляди сто тридесет и
девет лева и двадесет и осем ст/лева.
При така установената фактическа обстановка деянието,
извършено от В.К. е съставомерно по чл.343, ал.1, б."Б" предл. 2 ,
във вр. с чл.342, ал.1 от НК, 42, ал.1,т.1 и т.2, вр.чл.20, ал.2 от ЗДвП. От обективна
страна деянието е извършено като на 27.06.2015г. около 16:20 часа, в община Несебър, на
главен път I- 9, около 206 км, срещу магазин „Хелиос“, в посока на движение
гр.Варна - гр.Бургас, при управление на моторно превозно средство- товарен
автомобил марка „С.“, модел „Д.“ с peг. № ****, е нарушил правилата за
движение, визирани в следните разпоредби на Закона за движение по пътищата:
- чл. 42, ал. 1: „Водач, който ще
предприеме изпреварване, е длъжен:
т.1- преди да подаде сигнал, да
се убеди, че не го изпреварва друго пътно превозно средство и че движещото се
след него пътно превозно средство или това, което ще изпреварваме, е подало
сигнал за изменение на посоката си на движение наляво и
т.2- „след като е подал сигнал,
да се убеди, че има видимост, свободен път на разстояние, достатъчно за
изпреварване, и че може да заеме място в пътната лента пред изпреварваното
пътно превозно средство, без да го принуждава да намалява скоростта си или да
изменя посоката си на движение“ и
чл. 20, ал. 2: „Водачите на пътни превозни средства са длъжни, при
избиране скоростта на движението, да се съобразяват с атмосферните условия, с
релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с
превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните
условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо
препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на
необходимост, да спрат, когато възникне опасност за движението“, като неправилно
предприел маневра „изпреварване“ на друго МПС и не я завършва, изразяваща се в
следното: при интензивно движение на пътни превозни средства, без да се огледа
и обозначи светлинно за застигащи го други ППС и се е движел с несъобразена
скорост от 85 км/ч. при разрешена 60 км/ч., допуснал настъпването на пътно
транспортно произшествие с движещия се в същата посока мотоциклет марка „Я.“
модел „******“ /****/ с peг. № ****, управляван от К.Д.К., ЕГН **********, като
блъска водача К. в дясна ръка и дясно рамо, последният губи управлението, пада
на лявата си страна, плъзга се по асфалта заедно с мотора около 20-30 метра,
потрива се в бетоновата преграда и моторът се завърта на 70 градуса до
окончателното му спиране, в следствие на което по непредпазливост е причинил
средна телесна повреда на водача на мотоциклета К.Д.К., ЕГН **********,
изразяваща се във фисура /пукнатина/ на горния край на лява раменна кост, което
се квалифицира като трайно затруднение движението на лявата ръка за срок от
около 1,5- 2 месеца при обичаен ход на оздравителния процес, както и причинил
болки в областта на главата, контузия на лявата раменна става, болки в областта
на дясната раменна става, травматичен оток на тъканите в областта на лявата
предмишница, лява китка, палец и показалец на лявата ръка и разкъсно-контузна
рана на същата ръка, оток и кръвонасядане на лява подбедрица и счупване на
четвърти долен десен зъб, които се квалифицират като временно разстройство на
здравето, неопасно за живота.Деянието е било извършено при форма на вината “непредпазливост” по
смисъла на чл. 11, ал. 3 НК.
От събраните по делото доказателства се установява, че обвиняемия В.В.К. е правоспособен водач на
моторно превозно средство от 1997г., категории В,М,АМ и към 27.06.2015г имал
редовно издадено от ОД на МВР-Бургас,СУМПС № *********, категория В,М,АМ,
валидно до 10.01.2018г. с налични 39 контролни точки. Същият не е осъждан към
датата на деянието, не е освобождаван от
наказателна отговорност по реда на чл.78А от НК, липсват съставомерни имуществени
вреди. За престъплението се предвиждат до три години лишаване от свобода или
Пробация. С оглед изложеното и като взе предвид сравнително ниската обществена
опасност на деянието и с оглед индивидуализацията на наказанието, по мнение на
съда административно наказание глоба определена
към минимума при баланс на смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства биха
постигнали възпитателен и предупредителен ефект върху обвиняемия и същият ще
бъде принудително мотивиран да спазва правилата за движение по пътищата под
страх, че при следващо нарушение ще последва реализиране на наказателна
отговорност. Отчитайки гореизложеното, съдът намира подходящо в конкретния
случай санкция “Глоба” в размер на 1000лева в полза на Държавата. С оглед
продължителния период от време, отнело на органите на разследването да
приключат производството в досъдебната му фаза-около четири години, при ясна
фактическа обстановка и пълно съдействие както от страна на обвиняемия, така и
на пострадалия, наличието на съпричиняване от страна на последния, тъй като
видно от автотехническата експертиза, последният също се е движел със скорост
от 85км./ч. при разрешена такава от
60км./час за пътния участък, общият размер на дължимите по делото глоби и
съдебни разноски, и данните, че семейството на подсъдимия се издържа изцяло от
малък търговски обект, който подсъдимия зарежда със стока, съдът прецени, да не
се възползва от възможността за налагане на наказание лишаване от права, тъй
като в конкретния случай освен закъсняло, това наказание би рефлектирало пряко
както върху семейството, така и върху възможността на подсъдимия да изплати
задълженията си към Държавата и пострадалия.
С оглед изхода по делото в тежест на подсъдимия се възложиха сторените
съдебни разноски в размер на 1238,52лв. по с/ка на ОС на МВР-Бургас и 1000лв.-
съдебни разноски за заплатено адв.възнаграждение на пострадалия К.К..
Мотивиран от горното, съдът
постанови решението си.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: