ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 169
Ямбол, 01.02.2024 г.
Административният съд - Ямбол - III състав, в закрито заседание в състав:
Съдия: | ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА |
Като разгледа докладваното от съдия ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА административно дело № 20237280700372 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Административно дело №372/2023г. на Административен съд Ямбол е образувано по жалба на община Стралджа против Решение за налагане на финансова корекция №03-РД/3833 от 11.08.2023г., издадено от Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд"Земеделие", с което е установено нарушение по чл.28а, ал.3 от ЗОП(отм.)-незаконосъобразна методика за оценка на офертите, допуснато от община Стралджа при възлагане на обществена поръчка с предмет"Избор на изпълнител за изработване на Технически проект за рехабилитация на общинска пътна мрежа в община Стралджа, с цел кандидатстване на община Стралджа по програми, финансирани със средства от европейския и/или националния бюджет и последващо осъществяване на авторски надзор при изпълнението на строително-монтажните работи", уникален номер 00065-2016-0003 и сключен договор №Д-702 от 26.08.2016г. с изпълнител „ПМ Архитекти“ ЕООД на стойност 180995лв. без ДДС, и е определена на община Стралджа финансова корекция в размер на 7560лв. с ДДС, представляваща недължимо платена финансова помощ по Договор №28/07/2/0/00453 от 22.11.2017г. за отпускане на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 7.2"Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020, подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони.
Делото е насрочено за разглеждане в открито с.з. на 27.02.2024г. от 10.00ч.
С молба вх.№180/24.01.2024г. община Стралджа чрез процесуален представител адв.П. Г. е поискала да бъде спряно предварителното изпълнение на Решение за налагане на финансова корекция №03-РД/3833 от 11.08.2023г., издадено от Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд"Земеделие", в качеството му на Ръководител на Управляващия орган по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г. Посочва се, че в ТД НАП Бургас, офис Ямбол, е образувано изпълнително дело №*********/2024г., с което се претендира сумата по решението за финансова корекция ведно със законна лихва в размер на 402.56 лв. Счита се, че предварителното изпълнение ще причини значителни и труднопоправими вреди, като ще доведе до ограничаване на възможността община Стралджа да разполага с парични средства, необходими за издръжката й - разходи за консумативи, режийни разходи и разходи за възнаграждения на служителите, осъществяване на инвестиционната политика, реализиране изпълнението на договори по обществени поръчки, а също така и реализирането на проекти, финансирани от ЕС, по които общината е бенефициент. Посочва постановени съдебни решения от Административен съд Ямбол, с които съдът е отменил две от решенията за финансови корекции по сходни казуси, като очаква, че съдът ще отмени и процесното решение за налагане на финансова корекция.Поради това е поискано на основание чл. 166, ал. 2 от АПК съдът да спре предварителното изпълнение на Решение за налагане на финансова корекция №03-РД/3833 от 11.08.2023г., издадено от Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд"Земеделие".
С допълнителна молба с вх.№219/29.01.2024г. по указания на съда във връзка с доказателствената тежест община Стралджа посочва, че по образуваното изпълнително дело №*********/2024г. е задължена да заплати на Държавен фонд „Земеделие“ сума в общ размер 372 279лв., която надвишава повече от един път и половина разходите за месечна издръжка на общината за работни заплати, осигуровки, ел. енергия, вода, гориво за МПС, мобилни разговори и други, за което прилага справка.Твърди, че ако сумите по изпълнителното дело бъдат заплатени, това означава практически общината да спре да работи за месец и половина.Към молбата са приложени Справка за месечните разходи в община Стралджа за дейност общинска администрация и дейностите към нея като разпоредител на бюджетни кредити, подписана от главния счетоводител и кмета; списък с проекти, в които община Стралджа участва като бенефициент и Съобщение от 23.01.2024г. за доброволно изпълнение на осн.чл.221 от ДОПК от главен публичен изпълнител в ТД на НАП-Бургас, офис Ямбол, за неплатените публични вземания по образуваното изпълнително дело №*********/2024г.
Молбите са администрирани до насрещната страна по делото Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд"Земеделие", в качеството му на Ръководител на Управляващия орган по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г., за становище по искането за спиране на предварителното изпълнение на акта. Такова е постъпило с вх.№250/30.01.2024г. чрез пълномощник юрисконсулт.Твърдението на община Стралджа, че от предварителното изпълнение на акта ще бъдат причинени значителни и труднопоправими вреди, се счита за неправилно и доказателствено необезпечено, като общината е представила единствено справка за месечни разходи.В тежест на общината е както да установи съществуването на реална опасност да понесе такива вреди, така и че същите са значителни по размер.С решението по същността му се налага корекция, която води до възстановяване на безвъзмездна финансова помощ поради неспазване на ангажимент на ползвателя и събирането на определената с акта парична сума, само по себе си, не може да бъде определено като причина за настъпване на значителна вреда.Предоставените на общината средства са за инвестиция по начин, който не противоречи на закона, поради което възстановяването им не може да се определи като вреда по смисъла на чл.166, ал.2 от АПК.Такава би могла да възникне като вторична последица от налагането на финансова корекция.Счита се, че не са представени доказателства за новонастъпили обстоятелства.Всяко принудително изпълнение има за последица намеса в правната сфера на субектите и съдържа в себе си потенциален риск да причини на адресата вреда, но смисълът на закона е съдът да спре изпълнението на акта поради нови обстоятелства, в корелация с които самото предварително изпълнение би могло да причини значителна или труднопоправима вреда на оспорващия.Вредите следва да са резултат от взаимодействието между новонастъпилите обстоятелства и допуснатото предварително изпълнение, а не да са пряка последица от самото предварително изпълнение.
Депозираната молба вх.№ 180/24.01.2024г. община Стралджа с искане да бъде спряно предварителното изпълнение на Решение за налагане на финансова корекция №03-РД/3833 от 11.08.2023г., издадено от Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд"Земеделие", допълнена с молба с вх.№219/29.01.2024г., е допустима за разглеждане от първоинстанционния съд на основание чл.27, ал.2 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление(ЗУСЕФСУ) и чл.166, ал.2 и ал.4 от АПК. Налице е административен акт с допуснато по силата на закона предварително изпълнение, което може да бъде спряно от съда при всяко положение на делото до влизане в сила на съдебното решение.
По същество съдът намира искането за неоснователно, като на първо място споделя доводите на насрещната страна по делото за това че възстановяването на получена безвъзмездна финансова помощ не може да се определи като вреда по смисъла на чл.166, ал.2 от АПК.По същността си финансовата корекция представлява пълна или частична отмяна на финансова подкрепа, вече предоставена със средства от Европейските структурни и инвестиционни фондове, поради което и събирането на определената с индивидуалния административен акт парична сума само по себе си не може да бъде определено като причина за настъпване на значителна вреда.Другата хипотеза по чл. 166, ал. 2 АПК - на трудно поправима вреда, в случая е изначално неприложима предвид установеното в трайната съдебна практика схващане, че в категорията на трудно поправимите вреди не попадат тези от материално или финансово естество.
Възможността предварителното изпълнение да причини на жалбоподателя значителна или трудно поправима вреда, следва да е обоснована само от нови обстоятелства – такива, които са се осъществили след издаването на акта. В тежест на жалбоподателя в тази връзка е не само да посочи вероятното настъпване на вреди и новите обстоятелства, но и да представи доказателства за това.В тази връзка съдът е дал указания на община Стралджа с Разпореждане №123/24.01.2024г., и на второ място приема, че жалбоподателят не е представил достатъчно доказателства, които да обосноват защитаван от него противопоставим интерес на презумираният от закона и приоритетно защитен интерес на претендираното с решението за финансова корекция публично вземане. Съображенията да това са следните:
1.Представената от община Стралджа Справка от гл.счетоводител и кмета е само за месечните разходи, не и за приходите на общината.Преценката за това дали от изпълнението на акта могат да възникнат значителни или труднопоправими вреди, следва да е основана на цялостното състояние на бюджета на общината, като доказателствата, които ангажира молителя следва да сочат за невъзможност за покриване на разходите с предвидената приходна част от бюджета.Избирателното посочване на разходи без същите да бъдат обвързани с източниците им на финансиране от бюджета, сочи на извод за недоказаност на твърдението на общината, че е затруднена да изпълнява дейността си.Необосновано е въобще да се твърди, че разходи от вида за мобилни разговори, за горива за МПС, за други услуги и материали-неконкретизирани(включените в т.3, т.5 и т.8 от справката), които общо възлизат месечно на стойност 38050лв. и превишават повече от пет пъти сумата на финансова корекция в размер 7560лв., не могат да бъдат ограничени, необоснована е и претенцията, че разходи от този вид следва да бъдат приоритетно защитени пред публичните вземания, каквито са възстановимите средства от европейските фондове.
2. Сумата по решението за финансова корекция е в размер на 7560лв., от които 6300лв. получена безвъзмездна финансова помощ, и 1260лв. недължимо получено плащане за финансиране на разходите за ДДС. За дължимостта на тези суми, както и за начисляваната лихва община Страджа е уведомена със самото решение за финансова корекция, връчено на 15.08.2023г., поради което е могла да предвиди същите в разходната си част за бюджета през 2023година, съответно да ги обвърже с източниците си на собствено финансиране от приходната си част. Допуснатото предварително изпълнение на корекцията означа единствено, че разходваните средства по проекта в този размер остават за сметка на бенефициера. При извършена служебна проверка съдът установи, че бюджетът на община Стралджа за 2023г. е публично достъпен на официалния сайт на общината:
https://straldzha.bg/%D0%B1%D1%8E%D0%B4%D0%B6%D0%B5%D1%82/
Видно от същия, община Стралджа разполага със собствени приходи, в това число неданъчни в общ размер 2 269 516лв.(от продажба на услуги, стоки, наеми, общински такси и прочие), които биха могли да послужат за удовлетворяване на публичното вземане, без да се засегне съществено изпълнението на другите й функции.
3. Затрудненията, които общината твърди че има, са във връзка единствено с парични плащания, които не следва да се определят като противопоставими на обществения интерес, защитен от допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на обжалвания акт, тъй като финансовата корекция не влияе пряко върху останалите парични потоци, управлявани от бенефициера. Гаранция за това са принципите, залегнали в чл. 75, ал. 1 ЗУСЕФСУ - финансовата корекция се извършва от плащания по проекта, в които са включени засегнатите от нарушението разходи;когато решението за определяне на финансовата корекция е издадено след съответното плащане, финансовата корекция се извършва чрез доброволно изпълнение от страна на бенефициента в 14-дневен срок;след изтичане на срока за доброволно плащане финансовата корекция се извършва от следващо плащане по проекта заедно с дължимите лихви за просрочие, а когато това е неприложимо – чрез упражняване на права по дадените от бенефициера обезпечения по чл. 61, ал. 2.
4.Със съобщението за доброволно изпълнение от публичния изпълнител общината е поканена да обяви своите активи/имущество, вземания от трети лица, парични средства и др. и да предложи начин на изпълнение, който е в състояние да удовлетвори държавата. Съобщението съдържа и информация, че при публичния изпълнител общината може да получи разяснения как да се издължи, с цел да бъдат защитени както интересите на държавата, така и собствените й. В производството по изпълнителното дело общината може да защитава интересите си като при невъзможност за доброволно плащане на публичното вземане в цялост може да поиска както разсрочване или отсрочване на плащането по реда на чл.183 и чл.184 ДОПК, така и разрешение за извършване на неотложни плащания по реда на чл.229 ДОПК. Както се посочи в т.1 общината не обявява на съда своите приходи, а само разходите си, поради което не ангажира в пълнота относимите доказателства за преценката дали размерът на финансовата корекция би затруднил осъществяването на публичните й функции. В тази връзка дължимо е да се посочи също, че със Закона за държавния бюджет на Република България за 2024г.(ДВ, бр.108 от 2023г.), чрез субсидиите по чл.53 е гарантирано изпълнението на делегираните от държавата дейности, предвидени са трансфери за местни дейности, трансфери за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища, целеви субсидии за капиталови разходи и трансфери за други целеви разходи за местни дейности на общините.За община Стралджа това са средства в размер 16 594 200лв., които обезпечават изпълнението на публичните й функции. Трансферите за тези дейности от централния бюджет към общината не могат да бъдат предмет на принудително изпълнение, предмет на принудително изпълнение не могат да бъдат и средства, получени като безвъзмездна финансова помощ по други проекти, по които общината е бенефициер(за които е представила списък).По аргумент и от чл.520, ал.1 и ал.2 от ГПК тези средства са защитени, поради което дейностите, които се изпълняват с този финансов ресурс, не могат да бъдат препятствани от предприети действия по принудително изпълнение.
Предвид изложеното съдът приема искането на община Стралджа за спиране на предварителното изпълнение на Решение за налагане на финансова корекция №03-РД/3833 от 11.08.2023г., издадено от Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд"Земеделие", в качеството му на Ръководител на Управляващия орган по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г., за неоснователно и недоказано. Размерът на наложената с решението финансова корекция 7560лв., нито е значителен, нито изпълнението на акта може да препятства основни дейности на общината, още по-малко при липса на ангажирани доказателства за разполагаемия бюджет на общината в неговата цялост.
Водим от горното и на осн. чл.27, ал.2 от ЗУСЕФСУ във връзка с чл.166, ал.2 и ал.4 от АПК, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОТХВЪРЛЯ като неоснователно искането на община Стралджа за спиране на предварителното изпълнение на Решение за налагане на финансова корекция №03-РД/3833 от 11.08.2023г., издадено от Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд"Земеделие", в качеството му на Ръководител на Управляващия орган по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г., с което е наложена финансова корекция в размер 7560лв., представляваща платена финансова помощ по Договор №28/07/2/0/00453 от 22.11.2017г. за отпускане на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 7.2"Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020, подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони.
Определението подлежи на обжалване в 7-дневен срок пред Върховния административен съд на Република България.
Да се връчи на страните.
Съдия: | |