Решение по дело №543/2022 на Софийски градски съд

Номер на акта: 513
Дата: 25 юли 2022 г. (в сила от 25 юли 2022 г.)
Съдия: Костадинка Костадинова
Дело: 20221100600543
Тип на делото: Въззивно наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 16 февруари 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 513
гр. София, 25.07.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, НО VIII ВЪЗЗ. СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесети май през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Мина Мумджиева
Членове:Костадинка Костадинова

Калина В. Станчева
при участието на секретаря Татяна Огн. Шуманова
в присъствието на прокурора Бл. Ил. Б.
като разгледа докладваното от Костадинка Костадинова Въззивно
наказателно дело от общ характер № 20221100600543 по описа за 2022
година
Производството е по реда на глава XXI от НПК.
С присъда от 01.06.2021г. по НОХД № 1003/ 2021г. по описа на СРС, НО, 129 състав,
подс. С. АНТ. ИГН., ЕГН: ********** е призната ЗА ВИНОВНА в това, че на 24.08.2017
г. около 16.45 ч. в гр. София, по черен път с посока на движение от кв. „Бенковски“ към с.
Кубратово и на ул. „Без име“ при управляване на моторно превозно средство - мотоциклет
марка „Априлия“ с № на рама ZD4PVA007811397178, нарушила правилата за движението
по пътищата, установени в Закона за движението по пътищата, а именно: чл. 49 от Закона за
движението по пътищата: „Водач на пътно превозно средство, което излиза от земен път и
на път с настилка, е длъжен да пропусне движещите се по пътя с настилка пътни превозни
средства и пешеходци“, като не пропуснала движещият се по път с настилка - ул. „Без име“
с посока на движение от П.СО.В. „Кубратово“ към бул. „Лазар Михайлов лек автомобил
марка „Рено“, модел „Сценик“ с per. № ****, управляван от В.С.М. и реализирала пътно-
транспортно произшествие, като по непредпазливост причинила средна телесна повреда на
пътничката на мотоциклет „Априлия“ Д.Н.С., изразяваща се в следните травматични
увреждания: счупване на дясната раменна кост, което й е причинило трайно затруднение
движенията на десния горен крайник за срок повече от 30 дни, като С. АНТ. ИГН. е
управлявала мотоциклет марка „Априлия“ с № на рама ZD4PVA007811397178, без да е
имала необходимата правоспособност - не е притежавала свидетелство за управление на
моторно превозно средство и била неправоспособен водач -престъпление по чл.343, ал. 3,
пр. предпоследно, б. „а“, пр. 2, вр. ал. 1, б. „б“, пр. 2, вр. чл. 342, ал. 1, пр. 3 от НК, поради
което и на основание чл.55, ал.1, т.1 от НК е осъдена на наказание „ЛИШАВАНЕ ОТ
СВОБОДА” за срок от 6 /ШЕСТ/ МЕСЕЦА, чието изпълнение на основание чл.66, ал.1 от
НК е отложено за срок от 3 /ТРИ/ ГОДИНИ.
Със същата присъда подсъдимата С. АНТ. ИГН., е призната ЗА ВИНОВНА в
това, че : На 24.08.2017 г. около 16.45 ч. в гр. София, по черен път с посока на движение от
кв. „Бенковски“ към с. Кубратово и на ул. „Без име“ управлявала моторно превозно средство
1
- мотоциклет марка „Априлия“ с № на рама ZD4PVA007811397178 , което не е
регистрирано по надлежния ред, а именно: чл. 140, ал. 1 от Закона за движението по
пътищата: „По пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни
превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен
номер, поставени на определените за това места.“, ал. 2: „Условията и редът за
регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане,
прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и
ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни
превозни средства, се определя с наредба на министъра на вътрешните работи, съгласувано с
министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и министъра на
отбраната.“ и Наредба № 1-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, пускане в движение и
спиране на моторни превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне
на данни за регистрираните пътни превозни средства - чл. 2: Моторните превозни средства и
ремаркетата, предназначени за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, се
представят за регистриране от звената "Пътна полиция" при Столична дирекция на
вътрешните работи (СДВР) или областните дирекции на МВР (ОДМВР) по постоянния
адрес на собственика - за физическите лица, или по адреса на регистрация - за стопанските
субекти - престъпление по чл. 345, ал. 2, вр. ал. 1 от НК, поради което и на основание
чл.54, ал.1 и ал.2 от НК е осъдена на наказание „ГЛОБА“ в размер на 500,00
/петстотин/ лева.
На основание чл. 23,ал.1 от НК на подсъдимата С. АНТ. ИГН., с ЕГН: ********** е
наложено ЕДНО ОБЩО най-тежко НАКАЗАНИЕ измежду горепосочените, а именно:
„ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА” за срок от 6 /ШЕСТ/ МЕСЕЦА, изпълнението на което е
отложено за срок от 3 /ТРИ/ ГОДИНИ.
В тежест на подсъдимата И. са възложени разноските по делото.
Съдът е постановил компакт дисковете, намиращи се сред материалите по ДП - да
останат по делото; а един брой мотоциклет марка Априлия е № на рама
ZD4PVA007811397178 - да остане на съхранение в СДВР до изтичане на срока по чл.112,
ал.3 НПК, поради липса на представен документ за собственост на същия.
Срещу присъдата е депозирана въззивна жалба, с която се оспорва
първоинстанционния съдебен акт като неправилен. Прави се искане за отмяна на
постановеният съдебен акт.
В открито съдебно заседание, проведено на 20.05.2022г. се явиха подсъдимата, адв.
Б. и представител на СГП. След проведеното въззивно съдебно следствие за събиране на
писмени доказателства по същото се приобщи справка от „Мотоплекс София“, съгласно
която рама № ZD4PVA0078H397178 на мотоциклет Aprilia, отговаря на модел Aprilia RX 50
с дата на производство 12.03.2008г. Работният обем на двигателя на мотоциклета е 49
кубически см. Максималната заводска конструктивна скорост е 50км/ч.
Адвокат Г. Б. моли за отмяна на присъдата. Твърди, че подсъдимата е използвала
мотоциклета за тренировки, извън път, въпросното МПС не отговаря на изискванията за
мотоциклет, освен това законовата регламентация не засяга такъв тип МПС, респ. такъв
случай. добавя, че динамиката и начинът на управление са затруднявали да се прецени
възможността да спре и да даде предимство на движещия се автомобил.
Прокурорът намира жалбата за неоснователна. Счита, че първоинстанционната
присъда е правилна и законосъобразна, като изводите на първоинстанционния съд, че
подсъдимата е осъществила съставите на престъплението, за които е образувано
наказателното производство кореспондират изцяло с доказателствата, събрани по делото,
поради което моли да бъде потвърдена.
Подсъдимата не добавя друго към казаното от адв. Б..
Софийски градски съд, като прецени събраните по делото доказателства, обжалвания
съдебен акт, изложените твърдения във въззивната жалба, както и доводите на страните,
направени в съдебното заседание и след като извърши цялостна служебна проверка на
обжалвания съдебен акт по отношение на неговата законосъобразност, обоснованост и
справедливост, съобразно изискванията на чл. 314 от НПК, намира за установено следното:
В производството пред първата инстанция е проведено съкратено съдебно
следствие по чл. 371,т. 1 НПК като подсъдимата и защитника са дали съгласие да не се
провежда разпит свидетелите и вещите лица, а при постановяване на присъдата
непосредствено да се ползва съдържанието на съответните протоколи и експертни
2
заключения от досъдебното производство. Съответните действия по разследването са
извършени при условията и по реда ,предвидени в НПК.
По делото не са били конституирани допълнителни страни.
Въззивният съд не намира основание за приемане на различна фактическа
обстановка от тази приета от първата инстанция, с изключение на това, че в номера на
рамата на МПС е допусната техническа грешка като буквата H е отразена като 11 и същата
може да се отстрани от въззивният съд.
Подсъдимата С. АНТ. ИГН. била неправоспособен водач и не притежавала
свидетелство за управление на моторно превозно средство.
На 24.08.2017 г. около 16.45 ч. в гр. София, по черен път е посока на движение от кв.
„Бенковски“ към е. Кубратово и на ул. „Без име“ обвиняемата И. управлявала моторно
превозно средство - мотоциклет/мотопед марка „Априлия“ RX50 е № на рама
ZD4PVA0078H397178, който не бил регистриран по надлежния ред и бил без
регистрационни табели. На мотоциклета, зад подс. И. се возела св. Д.Н.С.. Било светлата
част на денонощието и видимостта била добра. Улица „Без име“ в района се състояла от
асфалт - дребнозърнест, без неравности и наклон, без дупки и посипаности, сух, прав
участък от пътя. Била предназначена за движение на пътни превозни средства в двете
посоки е широчина 6, 60 метра.
По същото време св. В.С.М. управлявал в гр. София, по ул. „Без име“ лек автомобил
марка и модел „Рено Сценик“ е per. № ****. Водачката И. излизала с двуколесното
моторното превозно средство, което управлявала от земен път на път с настилка и била
длъжна да пропусне движещите се по пътя е настилка пътни превозни средства,
включително и това, управлявано от св. М., съгласно разпоредбата на чл.49 от Закона за
движение по пътищата /ЗДвП/. Подсъдимата имала обективната възможност да спре, да се
огледа и да възприеме и пропусне движещия се автомобил „Рено Сценик“, но не го сторила.
В резултат на това И. реализирала пътно-транспортно произшествие е лекия автомобил
„Рено Сценик“. Мотоциклетът се ударил е предната си гума в областта на предна лява врата
на автомобила. Вследствие на удара св. С. паднала на земята. Усетила силни болки в
областта на дясното рамо, което се било ударило при падането на земята. Св. М. спрял
управлявания от него автомобил и сигнализирал на тел. 112 за случилото се.
Местопроизшествието било посетено от дежурна огледна група при ОПП - СДВР.
Бил извършен оглед на местопроизшествие и били приложени скица и фотоалбум към
протокола за оглед. С протокол за оглед на местопроизшествие е иззет мотоциклет
Априлия, черен на цвят с рама „№ ZD4PVA0078H397178. Същият номер на рама се
визуализира на снимков материал на л. 45 и на л.49 от ДП.
Свид.С. била транспортирана до УМБАЛСМ „Н. И. Пирогов“.
Съгласно заключението на изготвената в хода на досъдебното производство
съдебномедицинска експертиза /л. 57-58 от том 1// в резултат на пътно-транспортното
произшествие на пострадалата Д.Н.С. е причинено: счупване на дясната раменна кост, което
й е причинило трайно затруднение движенията на десния горен крайник за срок повече от 30
дни - средна телесна повреда по смисъла на чл. 129, ал. 2 от НК.
Съгласно заключението на назначената в хода на досъдебното производство
автотехническа експертиза /л. 52-55 от том 1/, причина за произшествието се явяват
субективните действия на под. И. с органите за управление на мотоциклета, който е
управлявала, довели до навлизане в пътното платно, без да пропусне движещия се по него
лек автомобил. Съгласно справката приобщена в хода на въззивното съдебно следствие
рама № ZD4PVA0078H397178 на мотоциклет Aprilia, отговаря на модел Aprilia RX 50 с дата
на производство 12.03.2008г. Работният обем на двигателя на мотоциклета е 49 кубически
см. Максималната заводска конструктивна скорост е 50км/ч.
Съдът намира, че вътрешното убеждение на първоинстанционния съдебен състав по
съставомерните факти е формирано въз основа на правилен анализ на събрания по делото
доказателствен материа. Въззивният съд счита, че събраните по делото доказателства
установяват по безспорен начин изведените по- горе факти. Правилно СРС е кредитирал
всички относими гласни и писмени доказателства и доказателствени средства, способи за
доказване, в това число: показанията на свидетелите Деница С., В. М. и Р.Г., дадени в хода
на ДП и приобщени чрез прочитане на осн. чл.373, ал.1, вр. чл.283 НПК, заключенията на
изготвените Съдебно-трасолочична експертиза, СМЕ и АТЕ /2 броя/, както и
3
доказателствените средства - протокол за оглед на местопроизшествие, скица и албум към
него и писмените доказателства - констативен протокол №К-601/24.08.2017 г., медицински
документи от УМБАЛ „Пирогов“ по отношение на св. С., писмо от ЕД „Национална система
112“ към МВР, писма от ОПП-СДВР, писмо от „Мотоплекс София“ -представителство на
„Мотоплекс Италия Моторс“, справка за съдимост на подс. И., справка от Мотоплекс – 18
от внохд.
При така установената фактическа обстановка предходната инстанция напълно
обосновано от правна страна е приела, че подсъдимата е осъществила с действията си
обективните и субективните признаци на съставите по чл.343, ал. 3, пр. предпоследно, б.
„а“, пр. 2, вр. ал. 1, б. „б“, пр. 2, вр. чл. 342, ал. 1, пр. 3 от НК и по чл. 345, ал. 2, вр. ал. 1 от
НК. Правните изводи напълно се споделят от настоящия съдебен състав.
Съдът констатира, че районният съд в изготвените мотиви към постановената
присъда е обсъдил всички наведени от страна на защитата и пред СГС идентични
възражения относно правната оценка на фактите по делото.
Въззивният съд намира възражението на защитата, че подс. И. не е управлявала
МПС-то по път за неоснователно, тъй като доказателствата по делото категорично сочат,
че ПТП е реализирано на улица, в движението на която подс. И. се е включила
управлявайки въпросното МПС. Настоящата инстанция се присъединява към изводите на
районния съд относно това, че процесното ПТП е било реализирано върху асфалтиран път,
който представлява път отворен за обществено ползване и по него следва да се спазват
установените правила за движение.
Управляваното от подс. И. превозно средство е моторно такова отговаря на
дефиницията на §6, т. 11 от ДР на ЗДвП, съгласно която „Моторно превозно средство" е
пътно превозно средство, снабдено с двигател за придвижване, с изключение на релсовите
превозни средства и индивидуалните електрически превозни средства. Съгласно справката
приобщена в хода на въззивното съдебно следствие рама ZD4PVA0078H397178 на
мотоциклет Aprilia, отговаря на модел Aprilia RX 50 с дата на производство 12.03.2008г.
Работният обем на двигателя на мотоциклета е 49 кубически см. Максималната заводска
конструктивна скорост е 50км/ч.
Правилно СРС е приел, че съгласно чл.150 ЗДвП: Всяко пътно превозно средство,
което участва в движението по пътищата, отворени за обществено ползване, трябва да се
управлява от правоспособен водач, освен когато превозното средство е индивидуално
електрическо превозно средство или превозното средство е учебно и се управлява от
кандидат за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство
по време на обучението му по реда на наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 3 и при провеждането на
изпита за придобиване на правоспособността по реда на наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 4.“ .
Подсъдимата е следвало да притежава правоспособност за да управлява въпросното
МПС, с което е реализирала ПТП, каквато видно от справките от ОПП-СДВР не е
притежавала. МПС-то попада съгласно чл.21, т.2 от ППЗДвП в категория : категория А -
мотоциклет / "Мотоциклет" е двуколесно пътно превозно средство с кош или без кош, което
3
има двигател с работен обем над 50 cm. Към мотоциклетите се приравняват и моторните
превозни средства с три колела, чиято маса без товар не надвишава 400 kg, както и
3
двуколесните пътни превозни средства, които имат двигател с работен обем до 50 cm и
чиято конструктивна максимална скорост надвишава 45 km/h.- §6, т.13 от ДР на ЗДвП /,
поради което възраженията на защитата в тази насока правилно са приети за неоснователни.
Възражението на защитата, че подсъдимата не е следвало да регистрира въпросното
МПС също се явява неоснователно. Управляваното от нея МПС не е регистрирано по
надлежния ред, не е имало поставени регистрационни табели и същото не попада в
изключенията посочени в чл.1, ал.4 от Наредба № 1-45/24.03.2000г. на МВР, тъй като
липсват доказателства да е било предназначено само за състезания по затворен маршрут, и
от данни по делото е видно, че МПС управлявано от подс. И. същото се е включило в
движението по път отворен за обществено ползване, на горепосоченото място и време, като
нарушавайки правилата за движение по пътищата водача И. е реализирала ПТП, в следствие
на което по непредпазливост е причинила на свид. С. средна телесна повреда.
По отношение на индивидуализация на наказанието:
Настоящата съдебна инстанция намира, че районният съд е индивидуализирал
правилно и в съответствие със законовите правила наказанието на подсъдимата. Въззивният
4
съд се присъединява към изведените от страна на предходната инстанция многобройни
смекчаващите отговорността обстоятелства и едно единствено отегчаващо, което обуславя
приложението на чл.55 от НК. Конкретният размер на всяко едно наказание е определен
справедливо и в съответствие със закона, включително и приложението на чл. 66,ал.1 от НК
и липсват предпоставки за ревизиране на съдебният акт в тази му част.
В съответствие с чл. 23 НК, Съдът е наложил едно общо най- тежко наказание
измежду наложените на подс. И. с горепосочената присъда, а именно: „ЛИШАВАНЕ ОТ
СВОБОДА” за срок от 6 /ШЕСТ/ МЕСЕЦА, изпълнението на което отложи с изпитателен
срок от 3 /ТРИ/ ГОДИНИ. Съдът се е възползвал от правото си на преценка и не е
приложил разпоредбата на чл.23, ал.З НК, която преценка СГС намира за правилна.
Съобразно изхода на делото съдът е дал законосъобразен отговор и във връзка с
направените по делото разноски и веществените доказателства.
С оглед на гореизложеното, въззивният съд намира, че обжалваната присъда е
правилна и законосъобразна, същата подлежи на изменение досежно рамата по изложените
съображения, а в останалата част следва да се потвърди.
Воден от гореизложеното и на основание чл. 334, т. 3 и т. 6, вр. чл. 338 от НПК,
Софийски градски съд
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ присъда от 01.06.2021г. по НОХД № 1003/2021г. по описа на СРС, НО,
129 състав, като в същата номера на рамата да се чете ZD4PVA0078H397178.
ПОТВЪРЖДАВА присъдата в останалата й част.
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
5