Р Е Ш Е Н И Е
Номер 25.03.2021
година гр. Стара Загора
В ИМЕТО НА НАРОДА
СТАРОЗАГОРСКИ
РАЙОНЕН СЪД ХІV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ
На
двадесет и шести януари Година
2021
В
открито заседание в следния състав
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ДАРИНА СТОЯНОВА
Секретар: Николина Козелова
като
разгледа докладваното от съдия СТОЯНОВА
АНД
№ 2942 по описа за 2020г., за да се произнесе съобрази:
Производството е по реда на чл. 59 и
сл. ЗАНН.
Образувано е по жалба на И.Е.А. против
наказателно постановление № 490 от 08.09.2020г. на Й.П.Н. - заместник-кмет на
Община Стара Загора.
В жалбата се твърди, че наказателното
постановление е незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено. Сочат
се съображения в тази връзка. В съдебно заседание жалбоподателят лично и чрез
адв. Светла Желева заявява, че поддържа подадената жалба, като излага
допълнителни аргументи за незаконосъобразност.
В съдебно заседание въззиваемата
страна Община Стара Загора чрез процесуалния си представител експерт Александър
Петров моли съда да потвърди обжалваното наказателно постановление, тъй като
същото е правилно и законосъобразно. Претендира направените разноски за
юрисконсултско възнаграждение.
Съдът,
като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло
законосъобразността на обжалваното наказателно постановление, намери за
установено следното:
Жалбата е редовна и допустима -
подадена е в срок от надлежна страна.
С обжалваното наказателно
постановление № 490 от 08.09.2020г. на Й.П.Н. - заместник-кмет на Община Стара
Загора на нарушителя И.Е.А. на основание чл. 29, ал. 1 от Наредбата за
обществения ред в Община Стара Загора е наложено наказание глоба в размер на 500
лева за това, че на 23.07.2020г. в 21,10 часа в гр. Стара Загора, кв. Л., ул. Г.
№ 36 нарушава обществения ред и спокойствието на живущите в близост граждани с
високо пусната музика от озвучителна система, с което, с което виновно нарушил
чл. 6, ал. 1 от Наредбата за обществения ред в Община Стара Загора.
Горното наказателно постановление е
издадено въз основа на АУАН № 23218/23.07.2020г., съставен от ст. полицай при Второ
РУ - Стара Загора.
Във връзка с компетентността на
актосъставителя и наказващия орган са представени заповед № 10-00-3 от 02.01.2020г.
и заповед № 10-00-2590 от 14.11.2019г., и двете на Кмета на Община Стара Загора.
В хода на съдебното следствие са
разпитани като свидетели: С.Н.К. /актосъставител/ и М.С.М. /свидетел по акта/,
и двамата на длъжност: старши полицаи при Първо РУ - Стара Загора. Свидетелите
заявяват, че проверката била извършена въз основа на подаден сигнал за силна
музика. На място установили, че се празнува сватба и действително е пусната
силна музика от озвучителна система, поставена в два микробуса. Нарушителят А.
заявил пред проверяващите полицейски служители, че той е организаторът на
събитието и това било потвърдено от други присъстващи на място лица. Това
станало причина актът да бъде съставен именно на него.
Съдът кредитира показанията на
свидетелите К. и М., тъй като същите са последователни и непротиворечиви.
Съдът
намира, че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати
съществени процесуални нарушения, налагащи отмяна на обжалваното наказателно
постановление на това основание.
И АУАН, и НП са издадени от
компетентните органи. И АУАН, и НП съдържат необходимите реквизити, посочени
съответно в чл. 42 и чл. 57 ЗАНН и са предявени по надлежния ред на нарушителя.
Неоснователно е възражението, изложено
в жалбата, че наказателното постановление е издадено от некомпетентен орган.
В конкретния случай, е установено
нарушение на Наредбата за обществения ред в Община Стара Загора.
В чл. 21, ал. 2 ЗМСМА е предвидено, че
наредбите, които по своята правна същност представляват нормативни
административни актове по смисъла на чл. 75 АПК, следва да се приемат от
общинския съвет, а кметът следва да контролира изпълнението им.
В чл. 22, ал. 5 ЗМСМА е посочено
изрично кои лица могат да издават наказателните постановления въз основа на
актовете на общинските съвети, а именно: кметът на съответната община или негов
заместник. От тук следва да се приеме, че компетентността за издаване на
наказателни постановления произтича от самия закон съобразно чл. 47, ал. 2 ЗАНН.
Приложената заповед № 10-00-3 от
02.01.2020г. на кмета на Община Стара Загора конкретизира заместник-кмета,
който е компетентен да издава наказателни постановления по наредбите, приети от
Общински съвет Стара Загора, доколкото в Община Стара Загора има четирима
заместник-кмета.
В този смисъл е решение №
155/15.05.2015г., постановено по КАНД № 117/2015г. по описа на Административен
съд - Стара Загора.
От събраните
по делото доказателства се установява, че жалбоподателят е осъществил от
обективна и субективна страна състава на нарушението по чл. 6, ал. 1 от
Наредбата за обществения ред в Община Стара Загора.
От обективна
страна на 23.07.2020г. в 21,10
часа в гр. Стара Загора, кв. Л., ул. Г. № 36 нарушава обществения ред и
спокойствието на живущите в близост граждани с високо пусната музика от
озвучителна система.
От показанията на свидетелите К. и М.
се установяват датата и мястото на нарушението и самото нарушение.
В случая съдът отчете, че проверката,
извършена от К. и М. е въз основа на подаден сигнал, което означава, че
пуснатата от А. музика действително е нарушавала обществения ред и
спокойствието на гражданите, както и че същата е била от озвучителна уредба.
Обстоятелството, че в АУАН и НП не е посочен точният вид на озвучителната
система не представлява нарушение на процесуалните правила, което да обуславя
отмяна на обжалваното наказателно постановление на това основание. Още повече
като се има предвид, че нарушената законова разпоредба не съдържа такова
изискване.
Това, че А. се е представил като
организатор на събитието - сватба е било достатъчно за проверяващите полицейски
служители да приемат, че именно той е извършил нарушението на чл. 6, ал. 1 от
Наредбата за обществения ред в Община Стара Загора.
От
субективна страна, съдът намира, че жалбоподателят е действал виновно.
Служебно известно е на настоящия
съдебен състав, във връзка с АНД № 2939/2020г. по описа на Районен съд - Стара
Загора, че това нарушение не представлява изолиран случай, макар да не е
повторно извършено по смисъла на закона. На 24.07.2020г. в 18,035 часа на същия
адрес е била извършена проверка отново във връзка с подаден сигнал за
нарушаване на обществения ред и спокойствието на живущите в близост граждани с
високо пусната музика от озвучителна система, за което са били съставени АУАН №
23677/24.07.2020г. и НП № 492/08.09.2020г. на Й.П.Н. - заместник-кмет на Община
Стара Загора
Действително разпоредбата на чл. 28 ЗАНН предвижда при маловажни случаи наказващият орган да не налага наказание
като предупреди нарушителя устно или писмено, че при повторно извършване на
нарушение ще му бъде наложено административно наказание. С оглед конкретиката
на настоящия казус обаче съдът намира, че не може да се приеме наличието на
маловажен случай по смисъла на закона.
По отношение на законосъобразността на
наложеното на жалбоподателя наказание, съдът намира следното:
Разпоредбата на чл. 29, ал. 1 от
Наредба за обществения ред в Община Стара Загора предвижда, че за нарушаване на
Наредбата се налагат глоби в размер до 5 000 лева.
Наказващият орган е определил размера
на наказанието, наложено на А. при превес на смекчаващите вината обстоятелства,
а именно в размер на 500 лв.
Съдът намира обаче, че то не съответства
на тежестта на извършеното нарушение. Размерът му следва да бъде намален от 500
лв. на 100 лв., тъй като при определянето му не е отчетено, че нарушението е извършено в 21,10 часа,
когато в значително по-лека степен се засягат обществения ред и спокойствието
на живущите в близост граждани.
Неоснователни са възраженията на
жалбоподателя, че в случая не е осъществен съставът на чл. 6, ал. 1 от
Наредбата за обществения ред в Община Стара Загора, тъй като в АУАН и НП е
посочено, че нарушението е извършено в 21,10 часа, т.е. преди да настъпи 22,00
часа. В тази връзка следва да бъде отбелязано, че съставът на нарушената
разпоредба предвижда съставомерност на нарушението по време на цялото
денонощие, тя не поставя съставомерни времеви диапазони за разлика от чл. 5 от
същата Наредба.
Предвид
изложеното, съдът намира че следва да измени атакуваното наказателно
постановление в частта досежно определеното наказание.
С оглед изхода на делото и направеното
от експерт Александър Петров искане за присъждане на разноски и на основание
чл. 63, ал. 3 ЗАНН, съдът намира, че жалбоподателят следва да бъде осъден да
заплати на Община Стара Загора сумата от 16 лв. за юрисконсултско
възнаграждение, съобразно отхвърлената част от жалбата.
Водим от горното и на основание чл.
63, ал. 1, пр. 2 ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ИЗМЕНЯ наказателно постановление № 490 от
08.09.2020г. на Й.П.Н. – заместник-кмет на Община Стара Загора, с което на
основание чл. 29, ал. 1 от Наредба за обществения ред в Община Стара Загора на И.Е.А.,
ЕГН: ********** е наложено административно наказание глоба в размер на 500
(петстотин) лева за извършено нарушение на чл. 6, ал. 1 от Наредба за
обществения ред в Община Стара Загора, като НАМАЛЯВА размера на
наказанието глоба от 500 (петстотин) на 100 (сто) лева.
ОСЪЖДА И.Е.А., ЕГН: **********, с адрес: ***
ДА ЗАПЛАТИ на ОБЩИНА СТАРА ЗАГОРА сумата от 16 (шестнадесет) лева – разноски по
настоящото АНД № 2942/2020г. по описа на Районен съд - Стара Загора за
юрисконсултско възнаграждение съобразно отхвърлената част от жалбата.
Решението подлежи на касационно
обжалване пред Административен съд Стара Загора в 14-дневен срок от получаване
на съобщението.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: