Решение по дело №189/2022 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 юни 2022 г.
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20227140700189
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 май 2022 г.

Съдържание на акта

   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                      

               241/07.06.2022 г.

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Монтана, І-ви състав в съдебно заседание на трети юни през две хиляди двадесета и втора година в състав:  

 

                                                                    Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

 

при секретар  Александрина Александрова                                         разгледа

Адм.дело №189/2022г. по описа на   

Административен съд Монтана

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административно-процесуален кодекс (АПК)  за условията и реда за прилагане на мярка 214 "Агроекологични плащания" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 20

         Образувано е по жалба на Б.С.М. ***, подадена чрез пълномощника му адвокат М., срещу Уведомително писмо изх.№02-120-6500/1033 от 10.03.2022г. на Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ гр.София, с което е извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020. В жалбата се излагат доводи, че оспорения административен акт е незаконосъобразен и се иска неговата отмяна, като са развити доводи за наличието на допуснати нарушения на материалния закон и административнопроизводствените правила и противоречие с целта на закона. По същество на спора, оспорващия, чрез пълномощника си адвокат М. поддържа жалбата си, като доводи за отмяна на оспорения административен акт излага в представена по делото писмена защита, като претендира и присъждане на разноски по делото съобразно представен списък. 

         Ответника по жалбата, чрез пълномощника си юрисконсулт Й. оспорва жалбата и поддържа, че оспорения административен акт е законосъобразен, като претендира присъждане на разноски по делото.

Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168, ал.1 от АПК намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:

Предмет на спора е законосъобразността на Уведомително писмо изх.№02-120-6500/1033 от 10.03.2022г. на Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ гр.София, с което е извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020. За да мотивира издаването на оспорения административен акт, административния орган е посочил в табличен вид заявените от оспорващия суми за подпомагане по мерки СЕПП, СПП, ЗДП, СЗ-П и Възстановяване от ФД, като е посочил основанията за оторизация и намаления на заявените суми от оспорващия за кампания 2020.

От фактическа страна по делото е безспорно следното:

Не е спорно между страните по делото, че оспорващият е подал заявление за подпомагане №УИН 12/220520/87131 за кампания 2020г. (л.134-142 по делото) по мерки СЕПП, СПП, ЗДП, СЗ-П и Възстановяване от ФД. Оспорващия е подал и заявление за подпомагане №УИН12/250521/91073 за кампания 2021г. (л.153-160 по делото).

Видно от Доклад за проверка на площи (л.26-29 по делото), служител на ДФ "Земеделие" е извършил проверка на място на заявени за подпомагане парцели с комп.номер №47593-378-1-2, 47593-408-2-1, 47593-472-4-2, при  която е установено, че вместо декларираната за подпомагане култура пипер са засети с пшеница. С Декларация (л.30 по делото), оспорващия е заявил, че пшеницата ще бъде ожъната до 20.07.2020г., след което имотите ще бъдат засети с пипер.

На оспорващия е изпратено Уведомително писмо №01-122-6500/57 от 29.06.2020г. (л.37,38 по делото), с което е уведомен за резултатите от проверката по подаденото заявление за подпомагане и му е предоставена възможност да подаде възражения. С писмо вх.№01-122-6500/57#1 (л.40 по делото), оспорващия е поискал да се извърши повторна проверка на подпомагане парцели с комп.номер №47593-378-1-2, 47593-408-2-1, 47593-472-4-2. С Уведомително писмо №01-122-650/57#2 от 21.09.2020г. (л.41 по делото), оспорващия е уведомен, че е извършен административен преглед на подаденото заявление за подпомаган, който е потвърдил състоянието на земеделските парцели към момента на подаване на заявлението за подпомагане.

С Уведомително писмо изх.№02-120-6500/1033 от 10.03.2022г. на Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ гр.София, с което е извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020. Административния акт е получен от оспорващия на 22.03.2022г., както се установява от положен личен подпис върху протокол за връчване на л.13 по делото, тоест жалбата с вх.№02-120-6500/1033#2 от 06.04.2022г. (видно от пощенско клеймо на л.7 по делото е подадена на 05.04.2022г.), е подадена в рамките на законоустановения срок.

От събраните по делото писмени доказателства, съдът стига до следните правни изводи:

Административния акт е издаден от компетентен орган – Заместник изпълнителния директор на "Държавен фонд "Земеделие"- РА, на който административен орган  на основание чл.20, т.2 и 3 и чл.20а, ал.1-5 във вр. с ал.6 от ЗПЗП, Изпълнителния директор на РА е делегирал със Заповед №03-РД/772 от 08.03.2022г. (л.17,18 по делото) правомощия да издава уведомителни писма по схеми и мерки за директни плащания. С решение по т. 6 от протокола от 15.06.2017 г. (л.19-22 по делото), издателя на административния акт е избран за заместник на изпълнителния директор, тоест административният акт е издаден от компетентен орган по силата на упражнена законова възможност за делегиране на правомощия.

Оспорения акт е в писмена форма, спазени са основните изисквания за съдържанието на акта, предвидени в чл. 59, ал. 2 от АПК. Неоснователно оспорващия поддържа, че в административния акт не са изложени мотиви, които са мотивирали издаването му. Административния орган е посочил в табличен вид схемите и мерките по които е подадено заявление за кампания 2020г., като надлежно е посочил заявените суми, намалените суми и оторизираните суми за всяка от мерките по които оспорващия е подал заявление. В административния акт са посочени конкретни фактически и правни основания, които са го мотивирали административния орган да го издаде. В административния акт, който е регламентиран с разпоредбата на чл.10б от Наредба №5/ 27.02.2009г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания изчерпателно са посочени всички основания, които са мотивирали издателя му при определяне на сумите, които са оторизирани/отказани по заявените от оспорващия схеми и мерки за подпомагане в кампания 2020г.

Не се установява в процедурата по издаване на обжалваното уведомително писмо да са допуснати процесуални нарушения, ограничаващи участието на оспорващия в административното производство. Оспорващия е надлежно уведомен за започване на административното производство с Уведомително писмо №01-122-6500/57 от 29.06.2020г. (л.37,38 по делото) и му е предоставена възможност да ангажира доказателства. Оспорващия е подал възражение, което е прието от административния орган за неоснователно, като видно от обратна разписка на л.42 по делото, оспорващия е надлежно уведомен, че административния орган не приема представеното от него възражение, което е обективирано в писмо вх.№01-122-6500/57#1 (л.40 по делото). Спазени са изискванията на чл.35,36 от АПК, тъй като административния орган е събрал относимите за спора доказателства чрез извършване на проверка на място, която е обективирана в доклад, и проверка в информационната система и по документите подадени със заявлението за подпомагане.

По разбиране на настоящият съдебен състав, административния акт е издаден в съответствие с приложимия материален закон. Това е така, тъй като при извършена проверка на място на парцели с комп.номер №47593-378-1-2, 47593-408-2-1, 47593-472-4-2, които оспорващия е заявил за подпомагане по СЗ-П (отглеждане на пипер), са установени различни култури от заявените (мека пшеница). След като при проверката на място е установено, че заявените площи по схема СЗ-П (декларирани от оспорващия общо 30,69 ха) са засадени с пшеница, а не с пипер, както е заявено и декларирано от оспорващия, на основание чл.30а, ал.2, т.1 от Наредба №3 от 17.02.2015г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания тези площи са приети за наддекларирани. При наличие на безспорната констатация, че от общо декларираната площ от 30,69 ха, наддекларираната площ е 30,69 ха е явно, че процента на наддекларираната площ е 100%, тоест по аргумента на чл.19 от Делегиран Регламент 640/2014 на Комисията не се изплаща субсидия за годината, тъй като наддекларираната площ е над 50% от заявената, което е основанието оторизираната сума по кампания 2020 г. да е в размер на 0 лева по мярка СЗ-П. В случая, административния орган е приложил законосъобразно разпоредбата на чл.43,, ал.3, т.4 от ЗПЗП, съгласно която РА намалява размера на плащането или отказва плащане по схемите за директни плащания кандидатът е заявил площи, които не стопанисва или е заявил площи, които не отговарят на условията за допустимост за подпомагане, определени в наредбата по чл.40.

В случая правилно е и позоваването на чл.28 от Регламент №908/2014г. на Комисията, тъй като наличието на наддекларирани площи в посочения по-горе размер води до налагане на предвидената санкция, която в случая е съобразена от административния орган като размер и основание. Както стана дума по-горе, по смисъла  на чл.30а, ал.2, т.1 от Наредба №3 от 17.02.2015г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания заявените от оспорващия площи следва да се считат за наддекларирани, тоест административния акт е издаден в съответствие с материалния закон.

При цялостната проверка законосъобразността на оспорения административен акт на основанията по чл.146 от АПК, съдът констатира, че е издаден от компетентен орган, в законоустановената форма, при спазване на административнопроизводствените правила, съгласно материално правните разпоредби и в съответствие с целта на закона.

 Предвид изхода на делото и направеното искане от пълномощника на ответника юрисконсулт Й. за присъждане разноски по водене на съдебното производство и съгласно разпоредбата на чл.143, ал.4 от АПК, оспорващия  следва да бъде осъден да заплати в полза на Държавен фонд „Земеделие“ гр.София разноски по делото изразяващите се в разноски за юрисконсултско възнаграждение за процесуално представителство осъществено от юрисконсулт Й., което на основание чл.78, ал.8 от Гражданско процесуален кодекс във връзка с чл.144 от АПК, следва да бъде определено в размер на 100 лева.

Съобразно гореизложеното настоящият съдебен състав намира, че оспореното Уведомително писмо изх.№02-120-6500/1033 от 10.03.2022г. на Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ гр.София е законосъобразно и следва да бъде потвърдено, а жалбата да се отхвърли като неоснователна, като оспорващия се осъди да заплати разноски по делото предвид, което на основание чл.172, ал.2 и чл.143, ал.4 АПК, І-ви състав на Административен съд Монтана

 

                                             Р Е Ш И

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Б.С.М. ***, подадена чрез пълномощника му адвокат М., срещу Уведомително писмо изх.№02-120-6500/1033 от 10.03.2022г. на Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ гр.София.

ОСЪЖДА Б.С.М. ***, ЕГН * да заплати на Държавен фонд „Земеделие“ гр.София разноски по воденото съдебно производство в размер на 100 (сто) лева.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дни срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: