№ 277
гр. Стара Загора, 25.06.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА, VI-ТИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ,
в публично заседание на петнадесети май през две хиляди двадесет и пета
година в следния състав:
Председател:Димитър Манджуров
при участието на секретаря Кремена Хр. Панайотова
като разгледа докладваното от Димитър Манджуров Административно
наказателно дело № 20245530203681 по описа за 2024 година
Производството е по чл.59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е наказателно постановление № 742 от 15.07.2024 година на Заместник-
кмета на Община Стара Загора, с което на основание чл. 29, ал.1 от Наредбата за
обществения ред в Община Стара Загора, на Г. И. Д. е наложено административно наказание
- „глоба” в размер на 500 /петстотин/ лева, за административно нарушение по чл.6, ал.1 от
Наредбата за обществения ред в Община Стара Загора.
В жалбата се излагат съображения за процесуална и материална неправилност и
незаконосъобразност на обжалваното наказателно постановление, като се сочат съображения
в подкрепа на молбата съдът да го отмени.
В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован, се представлява от
процесуален представител - адв. Ц. В., от АК – Стара Загора. Поддържа жалбата против
наказателното постановление, взема становище във връзка със събраните в хода на
съдебното следствие доказателства и излага допълнителни възражения за
незаконосъобразност, претендира за направените по делото разноски.
Наказващият орган Заместник-кмета на Община Стара Загора, чрез процесуалния си
представител юрисконсулт П. оспорва жалбата. Моли съда да потвърди обжалваното
наказателно постановление като законосъобразно.
Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната
съвкупност, взе предвид становищата на страните и служебно провери правилността на
издаденото наказателно постановление, приема следното:
Жалбата е депозирана от надлежно легитимирано лице, спрямо което е издадено
атакуваното наказателно постановление, в установения от закона 14-дневен срок от
връчване на НП. Поради това е допустима и следва да бъде разгледана. По същество
жалбата се явява основателна:
Административно-наказателното производство е образувано при условията на чл. 36,
ал.2 ЗАНН, като основание за неговото образуване се явява Постановление за отказ за
1
образуване на досъдебно производство от 08.07.2024 г., прокурорска преписка №7499/2023 г.
В цитираното постановление, наблюдаващият прокурор е приел за установено, че на
24.06.2023 г. Г. Д. и Б. Д.а поканили гости в дома си в с. Борилово. Това били М.Д. и П.З.,
при което вечеряли, употребили алкохол и слушали музика. Около 23,00 часа, от северната
страна на къщата прелетяло пиротехнически средство, което паднало в двора. Б. Д.а подала
сигнал на телефон 112. След идването на полицейските служители, отново паднало
пиротехническо средство върху покрива, но въпреки положени усилия не било установено,
кой го бил хвърлил. Когато полицейските служители си тръгнали Д., Д.а, Д. и З. продължили
да употребяват алкохол и да слушат силно музика. Около 00,30 часа, в къщата на Г. Д. дошли
полицейски служители при ОД на МВР Стара Загора за да предупредят компанията да бъдат
по-тихи. Полицейските служители съставили предупредителен протокол по ЗМВР на Г. Д.. Г.
Д. и М.Д. решили, че сигналите срещи тях се подават от съседа на Д. – Ж.В.. Г. Д. и М.Д.
започнали да крещят с цяло гърло и да обиждат Ж.В.. Двамата повтаряли обидите
многократно. Около 02,00 часа полицейски служители при ОД на МВР отново посетили
къщата на Г. Д., като М.Д. бил задържан за 24 часа във 02 РУ – Стара Загора. Във връзка с
отправените обидни думи, Ж.В. сезирал РС Хасково, като било образувано НЧХД 933/2023
г. по описа на същия съд. При така установената фактическа обстановка, наблюдаващия
прокурор по преписката е отказал да образува досъдебно производство и е прекратил
последната, а материалите по същата е изпратил на административнонаказващия орган по
Наредбата за обществения ред в Община Стара Загора – Кмета на Община Стара Загора за
преценка, относно реализиране на административнонаказателната отговорност на Г. Д. и
М.Д..
На основание това постановление е издадено обжалваното наказателно
постановление, в което административнонаказващият орган е приел, че на 25.06.2024 г.,
около 00,30 часа, в община Стара Загора, с. Борилово, в собствения му имот, Г. И. Д. е
пуснал силна музика, а от 01.30 часа крещял обидни думи и нецензурни изрази.
С оглед установяване обстоятелствата по делото са изискани писмени сведения от
лицата Ж.В., Г. Д., Б. Д.а, М.Д., П.З., Н.Г. и И.Х., както и протокол за предупреждение,
съдържащи се в прокурорска преписка №7499/2023 г.
При така установената фактическа обстановка съдът достига до следните правни
изводи:
Наказателното постановление е издадено от компетентен орган, оправомощен със
Заповед №10-00-2268/14.1.2023 г., във връзка с чл. 28а от Наредбата за обществения ред в
Община Стара Загора Заместник-кмет. По същество, обаче, същото не отговаря на
предвидените в чл. 57, ал.1, т.5 ЗАНН императивни изисквания.
В постановлението за отказ за образуване на ДП, като дата на деянието е посочена
25.06.2023 г. Тази дата се посочва и във всички писмени сведения, приложени към
прокурорска преписка №7499/2023 г. по описа на РП Стара Загора. Ето защо съдът намира,
че посочената в обжалваното наказателно постановление дата – 25.06.2024 г. не съответства
на действителната такава. Следва да се има предвид, че административно-наказателното
производство се характеризира със строга формалност и нарушението на което и да е от
условията, предвидени в чл. 57, ал.1, т.5 ЗАНН води до незаконосъобразност на
правораздавателния акт. Дори и да се приеме, че е налице техническа грешка в изписването
на датата, както се сочи от процесуалния представител на въззиваемия, Законът за
административните нарушения и наказания не предвижда ред за отстраняването и
санирането на такива /както такъв е предвиден за АУАН в чл. 53, ал.2 ЗАНН/, още по малко
това е възможно да се извърши от съда при обжалване на наказателното постановление.
При издаване на наказателното постановление е допуснато и друго нарушение на чл.
57, ал.1, т.5 ЗАНН, тъй като в същото не са описани в пълнота обстоятелствата, при които е
извършено нарушението. Съгласно чл. 6, ал.1 от Наредбата за обществения ред в Община
2
Стара Загора се забранява викането, пеенето и шумния говор, както и използването на
музикални инструменти, озвучителни системи и други електронни устройства,
възпроизвеждащи музика, говор или шум на открито или в частни имоти, както и в/на
пътни превозни средства, смущаващи обществения ред или спокойствието на
обитателите на околните жилищни сгради за времето на цялото денонощие. От
цитирания текст се установява, че разглежданото нарушение е от категорията на
резултатните, чиито противоправен резултат се изразява в „смущаване“ на обществения ред
или на спокойствието на обитателите на околните жилищни сгради. Такъв резултат изобщо
не е посочен в наказателното постановление. Съгласно ППВС №2/29.11.1974 година под
„обществен ред“ следва да се разбира установените в държавата обществени отношения,
основани на нравствеността и определящи поведението на хората в обществения живот. В
случай, че се приеме, че с деянието си жалбоподателят е смутил обществения ред, то следва
да се посочат конкретните обществени отношения, спрямо които административното
нарушение е повлияло неблагоприятно. Ако пък се приеме, че с поведението си
жалбоподателят е смутил обитател/и на околни жилищни сгради, не са посочени кои са тези
обитатели, в кои сгради са се намирали и най-вече дали е било налице такова смущаване.
Независимо от изложеното, при запознаване с административното обвинение е
налице необходимост от тълкуване и предполагане дали е налице елемент от фактическия
състав на административното нарушение или не. Изложеното представлява отделно
основание за отмяна на обжалваното Наказателно постановление.
Водим от всичко изложено по-горе, наказателното постановление се явява
незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено.
Предвид изходът на производството и на осн. чл.63д, ал. 1 ЗАНН основателно се
явява искането на жалбоподателя за присъждане на разноски. Поради това следва да бъде
осъдена въззиваемата страна - Община Стара Загора да заплати на жалбоподателя сумата в
размер на 600,00 лева представляващи сторени по делото разноски за адвокатско
възнаграждение
Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 2, т. 1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 742 от 15.07.2024 година на Заместник-
кмета на Община Стара Загора, с което на основание чл. 29, ал.1 от Наредбата за
обществения ред в Община Стара Загора, на Г. И. Д., ЕГН **********, с адрес гр. Стара
Загора, ул. „***** е наложено административно наказание - „глоба” в размер на 500
/петстотин/ лева, за извършено административно нарушение по чл.6, ал.1 от Наредбата за
обществения ред в Община Стара Загора, като незаконосъобразно.
ОСЪЖДА Община Стара Загора, ЕИК *********, гр. Стара Загора, бул. „Цар
Симеон Велики“ №107, представлявана от Кмета Ж.В.Т. да заплати на Г. И. Д., ЕГН
**********, с адрес гр. Стара Загора, ул. „***** сумата от 600 /шестотин/ лева,
представляваща разноски по делото.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - Стара Загора, на
основанията, предвидени в НПК и по реда на глава 12 от АПК, в 14-дневен срок от
3
съобщаването му на страните, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Стара Загора: _______________________
4