Решение по дело №239/2020 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 октомври 2020 г. (в сила от 7 април 2021 г.)
Съдия: Светлозар Георгиев Рачев
Дело: 20207090700239
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 август 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 171

гр.Габрово, 15.10.2020 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ГАБРОВО в открито съдебно заседание на шести октомври две хиляди и двадесета година  в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ : СВЕТЛОЗАР РАЧЕВ

 

при секретаря  Радина Церовска и в присъствието на прокурора ................ като разгледа докладваното от съдия РАЧЕВ адм. д. № 239 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

           

         Производството по делото е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 73, ал.4 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/. Образувано е по жалба с вх. № 1436/4.08.2020г. по описа на Административен съд – гр. Габрово на „****, представлявано от управителя Н.Р.Р., с адрес ***, срещу Решение  от 18.06.2020г. на Ръководител на Управляващия орган /УО/ на Оперативна програма „Иновации и конкуретноспособност 2014-2020г.“ /ОПИК/, в частта му, с която е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-1810.

         С решението /т.89 – л.43 от АД 6923/20 на АССГ/ е отказана да бъде предоставена безвъзмездна финансова помощ по подаденото от жалбоподателя проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-1810. Мотивите за отказа са: че проектното предложение не отговаря на Критерия за допустимост по т. 11.1, подт. 5 от Условията за кандидатстване и Критерий № 16 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4 от Условията за кандидатстване). Съгласно т. 11.1, подт. 5 от Условията за кандидатстване допустими за подпомагане са кандидати, които са регистрирали спад поне 20% в оборота (нетните приходи от продажби) за месец април 2020 г., спрямо средния месечен оборот (нетни приходи от продажби) през 2019 г. Съгласно данните в представената от кандидата декларация за финансовите данни (Приложение 2 към формуляра за кандидатстване) стойността на нетните приходи от продажби за месец април 2020г. е 157121,36 лева, а нетните приходи от продажби за 2019г., съгласно предоставена информация от Националната агенция по приходите (НАП) са 0,00 лева. По тази причина административният орган е приел, че не е налице спад от поне 20% в оборота (нетните приходи от продажби) за месец април 2020г., спрямо средния месечен оборот (нетни приходи от продажби) през 2019 г. Като се е позовал на Приложение 4 „Критерии и методология за оценка на проектните предложения“, и по-точно посоченото на стр. 9, че „при несъответствие с изискванията по т. 13 — 23 и т. 27, проектното предложение се отхвърля“.

         Другата причина за отхвърляне на предложението е, че кандидатът не отговаря на изискването на т. 9 „минимален и максимален размер на безвъзмездна финансова помощ за конкретен проект“ от Условията за кандидатстване и Критерий № 25 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4 от Условията за кандидатстване). Съгласно т. 9 от Условията за кандидатстване: „безвъзмездната финансова помощ, предоставяна по процедурата, може да бъде в максимален размер до 10% от „нетните приходи за продажби“, декларирани: при лица, които се облагат с корпоративен данък, в Годишната данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО за 2019 г. (част V, шифър 0110 „нетни приходи от продажби“)" и „Допустими по процедурата са единствено кандидати с отчетени поне 30 000 лв. „нетни приходи от продажби“ в Годишната данъчна декларация за 2019 г.". Съгласно предоставената информация от НАП нетните приходи от продажби за 2019 г. са 0,00 лева.

         Срещу така постановения отказ /отхвърляне на предложението/ е постъпила посочената по-горе жалба. Основния довод на дружеството-жалбоподател е, че в първоначално подадена от него декларация по чл.92 от ЗКПО е допусната техническа грешка, изразяваща се в това, че в Част V, на ред 1.1, шифър 0110 грешно е посочено 0,00 лева. Жалбоподателят бил подал коригираща декларация в сроковете по ЗКПО, от която е видно, че на посочения ред фигурира числото 3.658.913,68 лева, поради което дружеството отговаряло на изискванията за подпомагане. Моли отмяна на обжалвания административен акт и одобряване на проектното предложение.

         Ответният административен орган, чрез надлежно упълномощен процесуален представител, оспорва жалбата. В писмени бележки развива подробни съображения в подкрепа на обжалваното решение. Изразява становище, че към момента на произнасяне, данните са били такива, каквито са посочени в решението. По-късно подадената коригираща декларация не следвало да бъде ценена. Иска се отхвърляне на жалбата и присъждане на деловодни разноски.

          

         По допустимостта на жалбата

         След дадени указания и представени допълнително писмени доказателства, установяващи датата на уведомяване /връчване на оспореното решение/, бе установено, че ИСУН 2020 е бил засегнат от технически проблем към дата 19.06.2020г., че съобщението до кандидата е било успешно изпратено на 22.06.2020г. /л.6-7 от настоящото производство/, както и че жалбата е изпратена по пощата на 6.07.2020г. /л.28 АССГ/. Следователно жалбата е допустима, като подадена в срок, от заинтересовано лице, срещу акт, подлежащ на оспорване.

 

         По основателността на оспорването

         Съдът за да се произнесе, съобрази следното.

         На 14.05.2020 г. Управляващият орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020r. (УО на ОПИК) открива процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVIO-19” с краен срок за кандидатстване: 16:30 ч. на 15.06.2020 г.

         В „Условия за кандидатстване и изпълнение с проектни предложения за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК по процедура на подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVlD-19”, наричани по-нататък за краткост „Условията за кандидатстване“ изрично са разписани всички изисквания към кандидатите по процедурата във връзка с подаваните от тях проектни предложения.

         Съгласно т. 11.1, подт. 5 от Условията за кандидатстване допустими за подпомагане са кандидати, които са регистрирали спад поне 20% в оборота (нетните приходи от продажби) за месец април 2020г., спрямо средния месечен оборот (нетни приходи от продажби) през 2019г. /л.88 АССГ/. В Условията изрично е посочено, че понятието „нетни приходи от продажби“ е използвано в смисъла вложен в § 1, т.49 от ЗР на ЗКПО във връзка с § 1, т.11 от ЗР на Закона за счетоводството. Посочено е също, че средния месечен оборот за 2019г. се изчислява като сумата посочена от кандидата в Част V, на ред 1.1, шифър 0110 от подадената от същия Декларация по чл.92 от ЗКПО се раздели на 12.

         Освен това съгласно т. 9 „Минимален и максимален размер на безвъзмездна финансова помощ за конкретен проект“ от Условията за кандидатстване „безвъзмездната финансова помощ, предоставяна по процедурата, може да бъде в максимален размер до 10% от „нетните приходи за продажби“, декларирани, при лица, които се облагат с корпоративен данък, в Годишната данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО за 2019 г. (част V, шифър 0110 „нетни приходи от продажби“)“ и „Допустими по процедурата са единствено кандидати с отчетени поне 30 000 лв. „нетни приходи от продажби“ в Годишната данъчна декларация за 2019г.“ на същия ред от декларацията.

         Съгласно т. 21.2 от Условията за кандидатстване е посочено, че в съответствие с чл. 21, ал. 1, т. 2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г. по тази конкретна процедура не е предвидено извършването на техническа и финансова оценка.

         Със Заповед N9 РД-16-З81/14.О5.202О г. на Ръководителя на Управляващия орган, във връзка с чл. 21, ал. 1, т. 2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г., са утвърдени Опростени процедурни правила за работа на Оценителната комисия във връзка с предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по горепосочената процедура. В тях е посочено, че по процедурата се извършва комплексна оценка, която включва проверка на съответствието на проектното предложение с минималните изисквания, предвидени в условията за кандидатстване и документална проверка дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициент. Съгласно т. 2.8 от Опростените процедурни правила проверката на всяко проектно предложение се извършва от един член на оценителната комисия с право на глас в съответствие с утвърдените критерии, като за целта се попълва оценителен лист в ИСУН 2020. Оценителната комисия представя текущо с докладна записка на вниманието на Ръководителя на УО на ОПИК списъци с проектните предложения, включващи: предложените за финансиране проектни предложения и предложените за отхвърляне, проектни предложения, заедно с основанията за отхвърлянето им. В срок от 3 работни дни Ръководителят на УО одобрява представените му списъци или ги връща за отстраняване на допуснати нарушения.

         „*** е подало проектно предложение с регистрационен № BG16RFOP002-2.073-1810, което е включено в проверката на оценителната комисия по втора оценителна сесия. Включено в списък с предложените за отхвърляне проектни предложения. Списъкът е приложен към Доклад с N9 93-00-1022/ 18.06.2020 г. от председателя на оценителната комисия относно работата на комисията по втора оценителна сесия. Съгласно т. 2.14 и т. 2.15 от Опростените процедурни правила списъкът е одобрен от Ръководителя на УО на 18.06.2020 г. с оспореното в настоящото производство решение. За да постанови отказ административният орган се е основал на постъпилата от НАП информация и е установил описаните по-горе несъответствия с Условията за кандидатстване. 

         Така постановеното решение следва да бъде отменено по следните съображения.

         1.Дружеството жалбоподател е подало Годишна данъчна декларация по чл.92 от ЗКПО за 2019г. с вх. № 0700И0106966 на 27.02.2020г. В част V, на ред 1, „общо приходи“ шифър 0100 е посочена сумата 3.664.101,64 лева,  на ред 1.1 „в това число нетни приходи от продажби“ шифър 0110 фигурира сумата 0,00 лева, а в т.2 „общо разходи“ шифър 0200 е декларирана сумата 3.150.599,83 лева.

         При извършване на проверката, съответния член на оценителната комисия, е изискал от НАП и е получил информация, въз основа на която е изготвена справка /л.71 АССГ/ от която е видно че дружеството е декларилало пред НАП „общо приходи“ в размер 3.664.101,64 лева, и „нетни приходи от продажби“ в размер  0,00 лева.

         Така посочените числа, сочат недвусмислено на извода, че при попълването на декларацията е допусната грешка. Според легалното определение за „нетни приходи от продажби“, съдържащо се в § 1, т.11 от ЗР на Закона за счетоводството, към която норма препраща  § 1, т.49 от ЗР на ЗКПО, това са „сумите от продажба на продукция, стоки и услуги, генерирани от обичайната дейност на предприятието, намалени с търговските отстъпки, отбивите, рабатите и данъка върху добавената стойност“. Следователно за административния орган е било пределно ясно, че не е възможно при „общо приходи“ в размер 3.664.101,64 лева, след като от тях бъдат извадени търговските отстъпки, отбивите, рабатите и данъка върху добавената стойност да се получи размер на „нетните приходи от продажби“ 0,00 лева. Едно от двете числа е сгрешено.

         Следователно административният орган е следвало да изпълни задължението си по чл. 35 от АПК и да издаде индивидуалния си административен акт след, като изясни всички факти и обстоятелства от значение от случая включително и чрез изискване на обяснение от подалото заявление за подпомагане дружество. Сходно задължение за административния орган се съдържа и в т.2.9. и в т. 2.14. от Опростените процедурни правила.

         Като не е изпълнил посоченото задължение, административният орган е постановил индивидуален административен акт, при съществено нарушение на производствените правила, което налага неговата отмяна.

         2.Независимо от изложеното, оспореното решение следва да бъде отменено и с оглед нормата на чл.142, ал.2 от АПК, според която установяването на нови факти от значение за делото след издаване на акта се преценява към момента на приключване на устните състезания.

         По делото е установено, че на 30.06.2020г. от дружеството е подадена Декларация по чл. 92 от ЗКПО за 2019г. с вх. № 8592-1 от същата дата./л.27-л.33/. В съпроводителното писмо на ТД на НАП – Велико Търново, офис Габрово изрично е посочено, че  Декларация с вх. № 0700И0106966 на 27.02.2020г. е със статус анулирана.

         В коригиращата декларация на ред 1.1 „в това число нетни приходи от продажби“ шифър 0110 е посочена сумата 3.658.913,68 лева.

         Настоящият състав намира, че следва да  бъде съобразено това новонастъпило обстоятелство. Подадената на 27.02.2020г. декларация към настоящия момент не е част от правния мир. Валидните данни се съдържат коригиращата такава, която макар подадена след постановяване на оспореното решение има значение за това дали жалбоподателят има право да получи подпомагане или не. Отговорът на този въпрос е положителен.

         След като описаната по-горе грешка в декларирането е отстранена, става ясно че проектното предложение на дружеството жалбоподател не страда от описаните в решението пороци – т. 11.1, подт. 5 и по т.9 от Условията за кандидатстване.

         Изпълнено е изискването на т. 11.1, подт. 5 от Условията за кандидатстване, според допустими за подпомагане са кандидати, които са регистрирали спад поне 20% в оборота (нетните приходи от продажби) за месец април 2020 г., спрямо средния месечен оборот (нетни приходи от продажби) през 2019 г. При декларирани 3.658.913,68 лева, нетни приходи от продажби за 2019г., средномесечния оборот на дружеството за 2019г. възлиза на 303.909,47 лева. Реализираните нетни приходи от продажби за месец април 2020г. е 157.121,36 лева. Спадът е повече от 48 %.

         Изпълнено е и изискването по т.9 от Условията за кандидатстване – дружеството е отчело повече от 30.000,00 лева нетни приходи от продажби през 2019г., а претендирания от дружеството размер на подпомагане – 10.000,00 лева е по-малък от 10 % от нетните приходи от продажби за 2019г., които 10 % възлизат на 365.891,37 лева.

          

         По изложените съображения, Ръководителят УО на ОПИК е постановил незаконосъобразен административен акт, който следва да бъде  отменен, а преписката върната за ново произнасяне, при съобразяване с указанията дадени по-горе в мотивите на настоящото решение.

 

Воден от горното и на основание чл.172, ал.2, предл. „второ“, от АПК, Административен съд Габрово

 

РЕШИ:

 

            ОТМЕНЯ Решение  от 18.06.2020г. на Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкуретноспособност 2014-2020г.“, в частта му по т.89, с която е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-1810.

 

ИЗПРАЩА преписката на Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкуретноспособност 2014-2020г.“ за ново произнасяне, при съобразяване с указанията дадени по-горе в мотивите на настоящото решение.

 

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните чрез Административен съд Габрово пред Върховен административен съд.

 

         Препис от настоящото да се изпрати на страните.   

 

 

 

                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: