Решение по дело №215/2019 на Окръжен съд - Търговище

Номер на акта: 126
Дата: 9 август 2019 г. (в сила от 9 август 2019 г.)
Съдия: Тихомир Пенков Петков
Дело: 20193500500215
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 18 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

                                      09.08. 2019 г.                     гр.Търговище,

 

В името на народа

 

Търговищкият окръжен съд,                         гражданско отделение,

На девети август                                         2019 година

в ЗАКРИТО съдебно заседание, в следния състав:

 

    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТИХОМИР ПЕТКОВ

ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА ДАСКАЛОВА

                                                   БИСЕРА МАКСИМОВА

             

             

Като разгледа докладваното от съдията Т.Даскалова,

В.ч.гр.дело № 215,   по описа за 2018 година,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 435 от ГПК, във вр. с чл. 444, ал. 1, т. 8 от ГПК.

Постъпила е жалба от Радка Цонева от гр. Попово, като представляващ ЕТ“Аморфа-94-Пенчо Калчев-Радка Цонева“, против действията на ЧСИ Анелия Загорова по нейно изп.д. № 354/ 2019 г. Касае се до налагане на запор по банкова сметка *** „Уникредит булбанк“ Търговище, по която има постъпили средства от ДФЗ. Жалбоподателката посочва, че тези средства са несеквестируеми, според нормата на чл. 94 от ЗДБРБ, във връзка с чл. 444, ал. 1, т. 8 от ГПК.

Въззиваемата страна „Маверик 82“ ЕООД оспорва жалбата и моли да бъде оставена без уважение. Алтернативно счита, че запорът може да бъде вдигнат само върху тази част от средствата, които са субсидии.

Налице са обяснения и от ЧСИ, в които се посочва, че спорните средства не са били преведени по сметката на ЧСИ и очевидно банката ги смята за несеквестируеми.

Съдът счита, че жалбата е допустима, като подадена в срок, от оправомощено лице и при спазване на останалите процесуални изисквания, при наличието на правен интерес и подлежащо на обжалване действие.

По същество жалбата е основателна. Изпълнителното дело е образувано по ИЛ, издаден в полза на „Маверик 82“ ЕООД гр. Варна, за сумата от над 112 хил.лв., законна лихва и разноски по делото, на базата на влязла в сила заповед за изпълнение. Задължението е по повод договор за заем и сключена договорна ипотека. Направено е проучване на имотното състояние на длъжника, изпратени са запорни съобщения до различни банки.  Това до „Уникредит Булбанк“ АД е изпратено на 13.05. 2019 г. На 14.05. 2019 г. банката е изпратила отговор, в който посочва, че признава вземането, но няма наличен свободен авоар, като има наложени запори и от други лица, по друго изпълнително дело и от НАП. От представените банкови извлечения от сметката на жалбоподателя в банка „Уникредит Булбанк“ АД е видно, че на 25.04. 2019 г. по сметката са получени 29 810,15 лв. от ДФ“Земеделие“, където като правно основание е посочено „Зелени 2018“. На 14.05. 2019 г. отново от фонда са преведени по сметката 4605,48 лв. с основание СПК 2018 г.

Във връзка с правилното решаване на спора, съдът изиска данни от ДФЗ Търговище, преведените на ищцата средства през месец април и май 2019 г. какво представляват. Първата сума от около 30 000 лв.  е по схема за плащане на селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания. Те се отпускат за допустими площи по схемата за единно плащане на площ, при условие, че в стопанството, доколкото са приложими за неговия вид и размер, се изпълняват зелените изисквания. По-малката сума е заплатена по схема за обвързано подпомагане за протеинови култури. Всички тези средства са получени от бенефициента ЕТ“Аморфа-94-Пенчо Калчев-Радка Цонева“ като европейско финансиране, осигурено от Европейския земеделски фонд за гарантиране в земеделието.

При така описаните факти, съдът прави следните изводи: на първо място, запорираните средства в банката се установи, че не са държавна субсидия. Т.е. няма как по отношение на тях да се приложи Законът за държавния бюджет за съответната година, в случая 2018 г., защото средствата са за този период. Т.е. чл. 92 от ЗДБРБ за 2018 г./отм./ не намира приложение. Той гласи: Целево предоставяните средства от държавния бюджет на нефинансовите предприятия за субсидии, компенсации и капиталови трансфери за възложени от държавата дейности и услуги не могат да се използват за обезпечения.

(2) Средствата по ал. 1 не могат да се използват и за принудително погасяване на публични и частни държавни вземания, както и на вземания на трети лица.

(3) Неправомерно получени или неправомерно усвоени средства по ал. 1 може да се прихващат в пълен размер с подлежащи на отпускане такива средства.

(4) Алинеи 1 – 3 се прилагат и когато средствата за субсидии, компенсации и капиталови трансфери за възложени от държавата дейности и услуги на нефинансовите предприятия се предоставят от държавния бюджет чрез бюджетите на общините.

След като процесните средства не се подчиняват на режима за държавна финансиране, дали същите правила важат и за тях. Действащата в страната съдебна практика на окръжните съдилища е противоречива. Налице е обаче Решение на ВКС, по гр.д. № 4666/ 2016 г. на трето ГО, в което този въпрос се засяга. В него ВКС приема, че  тези средства се подчиняват на същия режим и са несеквестируеми.

Според действащите европейски норми и тези на националното ни законодателство, дейността на земеделските стопани не е финансова дейност, това е селскостопанска дейност. Сметките за средствата от ЕС обаче не се включват в държавния бюджет, в общинските бюджети и в останалите бюджети съгласно чл. 141 ЗПФ и в бюджетите на бюджетните организации- съгласно чл. 6 ЗПФ. Бюджетните организации администрират и управляват средствата от ЕС чрез сметки за тях, които са финансово-правна форма за получаването, разпределянето и разходването им и свързаното национално съфинансиране съгласно чл. 8, ал. 1 и ал. 2 ЗПФ. С чл. 81, ал. 1, ал. 3 и ал. 4 ЗПФ, са определени сметките за средствата от Европейския съюз, за които през 2018 г. МС ще утвърждава годишни разчети, съгласно приложение № 9. Промени в разчетите по сметката за средствата от Европейския съюз на Държавен фонд "Земеделие" се извършват от Министерския съвет по предложение на министъра на земеделието, храните и горите съгласувано с министъра на финансите, след изтичане на третото тримесечие на бюджетната година, при влошаване на бюджетното й салдо. Министърът на финансите може да извършва компенсирани промени по утвърдените годишни разчети на сметката за средствата от Европейския съюз на Националния фонд и на Държавен фонд "Земеделие" при запазване на тяхното бюджетно салдо. С чл. 11 ЗПЗП е създаден Държавен фонд "Земеделие" - юридическо лице на бюджетна издръжка, изпълняващ функциите на акредитирана разплащателна агенция и опериращ с финансовите средства, отпуснати от европейските фондове. Според чл. 7 от Регламент /ЕС/ № 1306/2013 г. на Европейския парламент и на Съвета от 17.12.2013 г., разплащателните агенции са отдели или органи на държавите членки, отговарящи за управлението и контрола на разходите по чл. 4 § 1 /разходи по линия на ЕЗФГ/ и чл. 5 /разходи по ЕЗФРСР/. Държавите членки акредитират като такива отдели или органи, които разполагат с административна организация и система за вътрешен контрол, предоставящи достатъчно гаранции, че плащанията са законни и редовни и че са надлежно отчетени. Съгласно чл. 17а ЗПЗП тези средства са публични. Съобразно § 1, т. 50 ДР ЗПЗП публично финансиране са средства предоставени от държавния бюджет и/или от бюджета на ЕС, независимо от органа, който ги предоставя.

Една от водещите инициативи, съдържащи се в Стратегия за интелигентен, устойчив и приобщаващ растеж - Европа 2020, одобрена от държавните и правителствените ръководители на страните от ЕС през юни 2010 г., е ефективното използване на ресурсите, включващо мобилизиране на финансовите инструменти на ЕС -напр. развитие на селските райони, като част от последователна стратегия за финансиране, която обединява европейското и националното обществено и частно финансиране. В прембюлната част на Регламент /ЕС/ № 1306/2013 е посочено че: /27/ помощта от Съюза следва да се изплаща на бенефициерите навреме, за да могат те да я използват ефективно; /46/ компетентните национални органи следва да извършват плащания към бенефициерите, предоставени по схемите на Съюза за подпомагане, които са включени в интегрираната система в пълен размер, при съобразяване с намаляванията, предвидени в регламента и в рамките на предписаните срокове; /59/ бенефициерите следва да разберат точно своите задължения във връзка с правилата за кръстосано съответствие; /68/ всяка мярка по общата селскостопанска политика следва да бъде предмет на мониторинг и оценка, /75/ публикуването на имената на бенефициерите на Фондовете е средство за засилване на публичния контрол върху използването им. В чл. 11 от Регламента е прието, че плащанията на бенефициерите по предвиденото в него финансиране се извършват в пълен размер; в чл. 40 - че когато в правото на Съюза са посочени срокове за плащане, всяко плащане извършено от разплащателната агенция към бенефициер преди най-ранната и след най-късната възможна дата за плащане прави такива плащания недопустими за финансиране от Съюза; чл. 47 предвижда, че извън проверките извършвани от държавите-членки и всеки вид проверка, организирана по чл. 322 ДФЕС и въз основа на Регламент /Евратом, ЕО/ № 2185/96 на Съвета, Комисията може да организира проверки на място в държавите-членки; чл. 54 - че за всяко неправомерно плащане, възникнало в резултат на нередност или небрежност държавите-членки изискват възстановяване от бенефициера в срок от 18 месеца след одобрението и където е приложимо - получаването от страна на разплащателната агенция на контролен доклад; чл. 56 - че когато нередности или небрежност са открити при програмите за развитие на селските райони, държавите-членки извършват финансови корекции, като изцяло или частично отменят финансиране от Съюза; чл. 58.2,3 - че държавите членки създават ефективни системи за управление и контрол, за да гарантират спазването на законодателството, уреждащо схемите за подпомагане на Съюза; чл. 63 - че ако се установи, че даден бенефициер не изпълнява критериите за допустимост, ангажиментите или други задължения, свързани с условията за предоставяне на помощта, тя не се изплаща или се оттегля изцяло или частично и се налагат административни санкции; чл. 111 - че държавите-членки гарантират ежегодно публикуване ex post на бенефициерите на Фондовете.

Съгласно чл. 288 ДФЕС /предишен чл. 249, ал. 2 Д./ Регламентът е акт с общо приложение. Той е задължителен в своята цялост и се прилага пряко във всички държави-членки.

Правото на финансова помощ от ЕС се предоставя с оглед качеството и личността на земеделския производител, когато са изпълнени определени изисквания, има предназначението да служи за реализиране целите и политиките на ЕС, за съблюдаване на изпълнението им и за опазване финансовите интереси на ЕС,  плащането се извършва в пълен размер, в определен срок и се оповестява. Бенефициер на това плащане е земеделският стопанин, а ДФ "Земеделие", както беше казано по-горе, е акредитирана разплащателна агенция. Разпоредбите са императивни, по положителен начин овластяват бенефициера да получи пълния размер на публичното целево финансиране. Поради това, като целево предоставени, те са обект на специален режим и са несеквестируеми.

Следва да се посочи обаче, че е възможно по сметката на жалбоподателя да постъпят и други средства, които не са целево предоставени и подлежат на принудително изпълнение. Затова в съответствие с  т. 13 от  ТР № 2/2013 г. от 26.06. 2015 г. по т.д. № 2/2013 г. на ВКС на ОСГТК, запорите не следва да бъдат изцяло отменени. Отмяната е само за несеквестируемите средства.

По изложените съображения, съдът

 

 Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ запора върху вземанията на длъжника ЕТ “Аморфа-94-Пенчо Калчев-Радка Цонева“, наложен по изп. дело № 20197690400354 на ЧСИ Анелия Загорова от гр. Търговище, по разплащателна сметка в „Уникредит Булбанк“ АД клон Търговище, № 70001523546607, относно постъпващите суми по Европейски фондове от Държавен фонд земеделие, включително и сумите от 29 810,15 лв. и 4605,48 лв. като ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ жалбата,  в частта срещу запора,  за суми, различни от постъпилите от Държавен фонд „Земеделие“ по Европейски програми.

Решението не подлежи на обжалване.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:            ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                              2.