Р Е Ш Е Н И Е
№ 09.08. 2019 г. гр.Търговище,
В името на народа
Търговищкият окръжен
съд, гражданско
отделение,
На девети август 2019 година
в ЗАКРИТО съдебно
заседание, в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТИХОМИР ПЕТКОВ
ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА ДАСКАЛОВА
БИСЕРА МАКСИМОВА
Като разгледа докладваното от съдията Т.Даскалова,
В.ч.гр.дело
№ 215, по
описа за 2018 година,
за
да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 435 от ГПК, във вр. с чл.
444, ал. 1, т. 8 от ГПК.
Постъпила е жалба от Радка Цонева от гр. Попово, като
представляващ ЕТ“Аморфа-94-Пенчо Калчев-Радка Цонева“, против действията на ЧСИ
Анелия Загорова по нейно изп.д. № 354/ 2019 г. Касае се до налагане на запор по
банкова сметка *** „Уникредит булбанк“ Търговище, по която има постъпили
средства от ДФЗ. Жалбоподателката посочва, че тези средства са несеквестируеми,
според нормата на чл. 94 от ЗДБРБ, във връзка с чл. 444, ал. 1, т. 8 от ГПК.
Въззиваемата страна „Маверик 82“ ЕООД оспорва жалбата и
моли да бъде оставена без уважение. Алтернативно счита, че запорът може да бъде
вдигнат само върху тази част от средствата, които са субсидии.
Налице са обяснения и от ЧСИ, в които се посочва, че
спорните средства не са били преведени по сметката на ЧСИ и очевидно банката ги
смята за несеквестируеми.
Съдът счита, че жалбата е допустима, като подадена в
срок, от оправомощено лице и при спазване на останалите процесуални изисквания,
при наличието на правен интерес и подлежащо на обжалване действие.
По същество жалбата е основателна. Изпълнителното дело е
образувано по ИЛ, издаден в полза на „Маверик 82“ ЕООД гр. Варна, за сумата от
над 112 хил.лв., законна лихва и разноски по делото, на базата на влязла в сила
заповед за изпълнение. Задължението е по повод договор за заем и сключена
договорна ипотека. Направено е проучване на имотното състояние на длъжника,
изпратени са запорни съобщения до различни банки. Това до „Уникредит Булбанк“ АД е изпратено на
13.05. 2019 г. На 14.05. 2019 г. банката е изпратила отговор, в който посочва,
че признава вземането, но няма наличен свободен авоар, като има наложени запори
и от други лица, по друго изпълнително дело и от НАП. От представените банкови
извлечения от сметката на жалбоподателя в банка „Уникредит Булбанк“ АД е видно,
че на 25.04. 2019 г. по сметката са получени 29 810,15 лв. от
ДФ“Земеделие“, където като правно основание е посочено „Зелени 2018“. На 14.05.
2019 г. отново от фонда са преведени по сметката 4605,48 лв. с основание СПК
2018 г.
Във връзка с правилното решаване на спора, съдът изиска
данни от ДФЗ Търговище, преведените на ищцата средства през месец април и май
2019 г. какво представляват. Първата сума от около 30 000 лв. е по схема за плащане на селскостопански
практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни
плащания. Те се отпускат за допустими площи по схемата за единно плащане на
площ, при условие, че в стопанството, доколкото са приложими за неговия вид и
размер, се изпълняват зелените изисквания. По-малката сума е заплатена по схема
за обвързано подпомагане за протеинови култури. Всички тези средства са
получени от бенефициента ЕТ“Аморфа-94-Пенчо Калчев-Радка Цонева“ като
европейско финансиране, осигурено от Европейския земеделски фонд за гарантиране
в земеделието.
При така описаните факти, съдът прави следните
изводи: на първо място, запорираните средства в банката се установи, че не са
държавна субсидия. Т.е. няма как по отношение на тях да се приложи Законът за
държавния бюджет за съответната година, в случая 2018 г., защото средствата са
за този период. Т.е. чл. 92 от ЗДБРБ за 2018 г./отм./ не намира приложение. Той
гласи: Целево предоставяните средства от държавния бюджет на нефинансовите
предприятия за субсидии, компенсации и капиталови трансфери за възложени от
държавата дейности и услуги не могат да се използват за обезпечения.
(2)
Средствата по ал. 1 не могат да се използват и за принудително погасяване на
публични и частни държавни вземания, както и на вземания на трети лица.
(3)
Неправомерно получени или неправомерно усвоени средства по ал. 1 може да се
прихващат в пълен размер с подлежащи на отпускане такива средства.
(4)
Алинеи 1 – 3 се прилагат и когато средствата за субсидии, компенсации и
капиталови трансфери за възложени от държавата дейности и услуги на
нефинансовите предприятия се предоставят от държавния бюджет чрез бюджетите на
общините.
След
като процесните средства не се подчиняват на режима за държавна финансиране,
дали същите правила важат и за тях. Действащата в страната съдебна практика на
окръжните съдилища е противоречива. Налице е обаче Решение на ВКС, по гр.д. №
4666/ 2016 г. на трето ГО, в което този въпрос се засяга. В него ВКС приема,
че тези средства се подчиняват на същия
режим и са несеквестируеми.
Според
действащите европейски норми и тези на националното ни законодателство,
дейността на земеделските стопани не е финансова дейност, това е
селскостопанска дейност. Сметките за средствата от ЕС обаче не се включват в
държавния бюджет, в общинските бюджети и в останалите бюджети съгласно чл. 141 ЗПФ
и в бюджетите на бюджетните организации- съгласно чл. 6 ЗПФ.
Бюджетните организации администрират и управляват средствата от ЕС чрез сметки
за тях, които са финансово-правна форма за получаването, разпределянето и
разходването им и свързаното национално съфинансиране съгласно чл. 8, ал. 1
и ал. 2 ЗПФ.
С чл. 81, ал. 1,
ал. 3 и
ал. 4 ЗПФ,
са определени сметките за средствата от Европейския съюз, за които през 2018 г.
МС ще утвърждава годишни разчети, съгласно приложение № 9. Промени в разчетите
по сметката за средствата от Европейския съюз на Държавен фонд
"Земеделие" се извършват от Министерския съвет по предложение на
министъра на земеделието, храните и горите съгласувано с министъра на
финансите, след изтичане на третото тримесечие на бюджетната година, при
влошаване на бюджетното й салдо. Министърът на финансите може да извършва
компенсирани промени по утвърдените годишни разчети на сметката за средствата
от Европейския съюз на Националния фонд и на Държавен фонд
"Земеделие" при запазване на тяхното бюджетно салдо. С чл. 11 ЗПЗП
е създаден Държавен фонд "Земеделие" - юридическо лице на бюджетна
издръжка, изпълняващ функциите на акредитирана разплащателна агенция и опериращ
с финансовите средства, отпуснати от европейските фондове. Според чл. 7 от Регламент
/ЕС/ № 1306/2013 г. на Европейския парламент и на Съвета от
17.12.2013 г., разплащателните агенции са отдели или органи на държавите
членки, отговарящи за управлението и контрола на разходите по чл. 4 § 1
/разходи по линия на ЕЗФГ/ и чл. 5
/разходи по ЕЗФРСР/. Държавите членки акредитират като такива отдели или
органи, които разполагат с административна организация и система за вътрешен
контрол, предоставящи достатъчно гаранции, че плащанията са законни и редовни и
че са надлежно отчетени. Съгласно чл. 17а ЗПЗП
тези средства са публични. Съобразно § 1, т. 50 ДР ЗПЗП
публично финансиране са средства предоставени от държавния бюджет и/или от
бюджета на ЕС, независимо от органа, който ги предоставя.
Една от водещите
инициативи, съдържащи се в Стратегия за интелигентен, устойчив и приобщаващ
растеж - Европа 2020, одобрена от държавните и правителствените ръководители на
страните от ЕС през юни 2010 г., е ефективното използване на ресурсите,
включващо мобилизиране на финансовите инструменти на ЕС -напр. развитие на
селските райони, като част от последователна стратегия за финансиране, която
обединява европейското и националното обществено и частно финансиране. В
прембюлната част на Регламент /ЕС/ №
1306/2013 е посочено че: /27/ помощта от Съюза следва да се изплаща
на бенефициерите навреме, за да могат те да я използват ефективно; /46/
компетентните национални органи следва да извършват плащания към бенефициерите,
предоставени по схемите на Съюза за подпомагане, които са включени в
интегрираната система в пълен размер, при съобразяване с намаляванията,
предвидени в регламента и в рамките на предписаните срокове; /59/ бенефициерите
следва да разберат точно своите задължения във връзка с правилата за кръстосано
съответствие; /68/ всяка мярка по общата селскостопанска политика следва да
бъде предмет на мониторинг и оценка, /75/ публикуването на имената на
бенефициерите на Фондовете е средство за засилване на публичния контрол върху
използването им. В чл. 11 от
Регламента е прието, че плащанията на бенефициерите по предвиденото
в него финансиране се извършват в пълен размер; в чл. 40
- че когато в правото на Съюза са посочени срокове за плащане, всяко плащане
извършено от разплащателната агенция към бенефициер преди най-ранната и след
най-късната възможна дата за плащане прави такива плащания недопустими за
финансиране от Съюза; чл. 47
предвижда, че извън проверките извършвани от държавите-членки и всеки вид
проверка, организирана по чл. 322 ДФЕС
и въз основа на Регламент
/Евратом, ЕО/ № 2185/96 на Съвета, Комисията може да организира
проверки на място в държавите-членки; чл. 54
- че за всяко неправомерно плащане, възникнало в резултат на нередност или
небрежност държавите-членки изискват възстановяване от бенефициера в срок от 18
месеца след одобрението и където е приложимо - получаването от страна на
разплащателната агенция на контролен доклад; чл. 56
- че когато нередности или небрежност са открити при програмите за развитие на
селските райони, държавите-членки извършват финансови корекции, като изцяло или
частично отменят финансиране от Съюза; чл. 58.2,3 - че държавите членки
създават ефективни системи за управление и контрол, за да гарантират спазването
на законодателството, уреждащо схемите за подпомагане на Съюза; чл. 63
- че ако се установи, че даден бенефициер не изпълнява критериите за
допустимост, ангажиментите или други задължения, свързани с условията за
предоставяне на помощта, тя не се изплаща или се оттегля изцяло или частично и
се налагат административни санкции; чл. 111
- че държавите-членки гарантират ежегодно публикуване ex post на бенефициерите
на Фондовете.
Съгласно чл. 288 ДФЕС
/предишен чл. 249, ал. 2 Д./ Регламентът е акт с общо приложение. Той е
задължителен в своята цялост и се прилага пряко във всички държави-членки.
Правото на финансова
помощ от ЕС се предоставя с оглед качеството и личността на земеделския
производител, когато са изпълнени определени изисквания, има предназначението
да служи за реализиране целите и политиките на ЕС, за съблюдаване на изпълнението
им и за опазване финансовите интереси на ЕС,
плащането се извършва в пълен размер, в определен срок и се оповестява.
Бенефициер на това плащане е земеделският стопанин, а ДФ "Земеделие",
както беше казано по-горе, е акредитирана разплащателна агенция. Разпоредбите
са императивни, по положителен начин овластяват бенефициера да получи пълния
размер на публичното целево финансиране. Поради това, като целево предоставени,
те са обект на специален режим и са несеквестируеми.
Следва да се посочи
обаче, че е възможно по сметката на жалбоподателя да постъпят и други средства,
които не са целево предоставени и подлежат на принудително изпълнение. Затова в
съответствие с т. 13 от ТР № 2/2013 г. от 26.06. 2015 г. по т.д. №
2/2013 г. на ВКС на ОСГТК, запорите не следва да бъдат изцяло отменени.
Отмяната е само за несеквестируемите средства.
По изложените съображения, съдът
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯ запора върху
вземанията на длъжника ЕТ
“Аморфа-94-Пенчо Калчев-Радка Цонева“, наложен по изп. дело
№ 20197690400354 на ЧСИ Анелия Загорова от гр. Търговище, по разплащателна
сметка в „Уникредит Булбанк“ АД клон Търговище, № 70001523546607, относно постъпващите
суми по Европейски фондове от Държавен фонд земеделие, включително и сумите от
29 810,15 лв. и 4605,48 лв. като ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ жалбата, в частта срещу запора, за суми, различни от постъпилите от Държавен
фонд „Земеделие“ по Европейски програми.
Решението не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.