Протокол по дело №4038/2022 на Районен съд - Пазарджик

Номер на акта: 1673
Дата: 1 ноември 2023 г. (в сила от 1 ноември 2023 г.)
Съдия: Цветанка Вълчева
Дело: 20225220104038
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 23 декември 2022 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 1673
гр. Пазарджик, 31.10.2023 г.
РАЙОНЕН СЪД – ПАЗАРДЖИК, VIII ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в
публично заседание на тридесет и първи октомври през две хиляди двадесет и
трета година в следния състав:
Председател:Цветанка Вълчева
при участието на секретаря Стоянка Миладинова
Сложи за разглеждане докладваното от Цветанка Вълчева Гражданско дело
№ 20225220104038 по описа за 2022 година.
На именното повикване в 11:00 часа се явиха:
Не се явява представител за ищеца „Йеттел България“ ЕАД, редовно
призован.
Ответникът Г. П. П. не се явява. За нея се явява назначеният й особен
представител адв. К. Ш., редовно призована.
Съдът докладва постъпилата молба-становище от ищцовото дружество,
чрез пълномощника му адв. Георгиева, с вх. № 25472/30.10.2023 г., с която
ищецът не възразява да се даде ход на делото и в тяхно отсъствие. Заявява, че
поддържа изложеното в исковата молба срещу ответницата. Направено е
доказателствено искане за допускане на ССчЕ, с поставени задачи. Взето е
становище по депозирания писмен отговор от особения представител на
ответницата. Изразено е становище по същество. Направен е списък на
разноските по чл. 80 от ГПК.
АДВ. Ш.: Да се даде ход на делото.
Съдът счита, че не е налице процесуална пречка по хода на делото, тъй
като ищецът е редовно призован, поради което и на основание чл. 142, ал. 1 от
ГПК
О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО:
На основание чл. 143, ал. 1 от ГПК пристъпва към изясняване на делото
от фактическа страна.
АДВ. Ш.: Поддържам подадения отговор. По отношение на
доказателственото искане относно назначаването на ССчЕ считам, че същото
не следва да бъде уважено. Ищецът е имал правната възможност да поиска
такава експертиза още с подаването на исковата молба.
1
НА ОСНОВАНИЕ ЧЛ. 146 ОТ ГПК СЪДЪТ ПРИСТЪПВА КЪМ
ДОКЛАДВАНЕ НА ДЕЛОТО:
Подадена е искова молба, с която е предявен установителен иск с
правно основание чл. 415, ал. 1 от ГПК.
В подадената искова молба се твърди, че въз основа на подадено
заявление за издаване на заповед за изпълнение на парично задължение е
образувано ч. гр. д. № 2327/2022 г. по описа на Районен съд - гр. Пазарджик,
17-ти с-в. Против длъжника е издадена Заповед за изпълнение на парично
задължение в размер на 327.28 лв., от които: потребени и незаплатени
месечни абонаментни такси за потребление на мобилни услуги - 206.92 лв.,
както и неустойка за предсрочно прекратяване на договори за мобилни
услуги - 120.36 лв. Във връзка с връчване на заповедта за изпълнение на
парично задължение на длъжника при условията на чл. 47, ал. 5 ГПК,
ищцовото дружество предявява на основание чл. 422, във вр. с чл. 415 ГПК
иск за установяване на вземането по издадената заповед за изпълнение в
размер на 327.28 лв., така както е описано по-горе.
Твърди се, че длъжникът Г. П. П. е абонат на дружеството-доставчик на
мобилни услуги „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД със сключени договори, както
следва: По Договор за мобилни услуги от дата 01.07.2019 г. абонатът е
предпочел мобилен номер ****** c абонаментна програма Тотал + 31,99 със
срок на действие 24 месеца до 01.07.2021 г. Сочи се, че въз основа на
посочения договор ответникът е ползвал предоставяните от Дружеството
мобилни услуги, като потреблението е фактурирано под клиентския номер на
абоната № *********.
Сочи се, че съгласно чл. 26 от Общите условия на мобилния оператор
„при ползване на услуги чрез индивидуален договор заплащането на
ползваните услуги се извършва въз основа на фактура, която се издава
ежемесечно на името на потребителя. При сключване на индивидуален
договор всеки потребител -страна по договора бива уведомен за датата от
месеца, на която ще му бъде издавана фактура. Неполучаването на фактурата
не освобождава потребителя от задължението му за плащане на дължимите
суми. “.
Твърди се, че за потребените от абоната-ответник услуги за периода
15.11.2019 до дата 19.05.2020 г. Теленор България ЕАД е издал:
- Фактура №**********/15.12.2019 г, за отчетния период на
потребление от 15.11.2019- 14.12.2019 с дължима стойност за плащане в
размер на 87.64 лв., от които 19.16 лв. без ДДС за месечен абонамент и
потребление извън абонамент- 59.04 лв. за Плати с Теленор от Google Play
Store; 12.66 лв. без ДДС за Други услуги с добавена стойност; 3.63 лв. без
ДДС за Кратки текстови съобщения; 0.04 лв. без ДДС за Разговори към
„Грижа за клиента“.
Твърди се, че дължимата сума е платима в срок 30.12.2019 г. Към
фактурата е приложено детайлно извлечение от потребените от абоната
2
мобилни услуги.
- Фактура №**********/15.01.2020 г. за отчетния период на
потребление от 15.12.2019- 14.01.2020 с дължима стойност за плащане в
размер на 96.29 лв., от които 19.16 лв. без /(ДС за месечен абонамент; 1.24 лв.
без ДДС за Временно възстановяване на изходящия трафик и потребление
извън абонамент- 58.77 лв. за Плати с Теленор от Google Play Store; 5.41 лв.
без ДДС за Други услуги с добавена стойност; 2.31 лв. без ДДС за Кратки
текстови съобщения; 1.65 лв. без ДДС за Други услуги (номера ******).
Твърди се, че дължимата сума е платима в срок 30.01.2020 г. Към
фактурата е приложено детайлно извлечение от потребените от абоната
мобилни услуги. Към фактурата е прибавена и незаплатената стойност от
прехдодния отчетен период в размер на 87.64 лв., при което общо дължимото
възлиза на сума в размер на 183.93 лв.
- Фактура №**********/15.02.2020 г. за отчетния период на
потребление от 15.01.2020- 14.02.2020 с дължима стойност за плащане в
размер на 22.99 лв., от които 19.16 лв. без ДДС за месечен абонамент;
Твърди се, че дължимата сума е платима в срок 01.03.2020 г. Към
фактурата е приложено детайлно извлечение от потребените от абоната
мобилни услуги. Към фактурата е прибавена и незаплатената стойност от
преходния отчетен период в размер на 183.93 лв., при което общо дължимото
възлиза на сума в размер на 206.92 лв.
Твърди се, че абонатът е потребил и не е заплатил мобилни услуги на
обща стойност 206.92 лв. Към всяка от фактурите има приложено извлечение-
детайлизирана справка от потреблението на ползвания номер. За посочените
месечни отчетни периоди длъжникът не е изпълнил задължението си да
заплати на Теленор България ЕАД дължимите месечни абонаменти,
съобразно използваните от него услуги в общ размер на 206.92 лв.
Твърди се, че неизпълнението на абоната-ответник да заплати
стойността на потребените и фактурирани услуги на стойност 206.92 лв., е
ангажирало договорната отговорност на абоната по т. 11 от процесиите
договори за услуги, като във връзка с чл.75, вр.с чл. 196, в) от ОУ на
мобилния оператор, Теленор България ЕАД е прекратил едностранно
индивидуалните договори на ответника за ползваните абонаменти и е издал
крайна фактура № ********** от дата 15.05.2020 г.
Твърди се, че за посочените месечни отчетни периоди длъжникът не е
изпълнил задължението си да заплати на Теленор България ЕАД сумите за
месечни абонаменти, съобразно използваните от него услуги, така както са
фактурирани. При наличието на неплатени месечни задължения на абоната,
Операторът го уведомява по реда на чл. 31а от Общите условия. След
изтичането на срока за плащане, указан във всяка от издадените месечни
фактури и при нерегистрирано плащане на дължимата сума, последователно
се ограничават първо изходящите обаждания, впоследствие и входящите
обаждания на абоната, като операторът неколкокоратно праща смс -
3
напомняне за налична незаплатена месечна фактура. При нерегистрирано
плащане, въпреки напомнянията от страна на Оператора, ползваният
телефонен номер е двустранно спрян, за което абонатът е уведомен с поредно
смс-известяване. Предоставен е пореден шанс за плащане на дължимите
месечни суми.
Твърди се, че след като страните са уговорили дължимите по договора
плащания да бъдат платими в определен срок, то сумата става изискуема след
изтичането на този срок. Когато денят за изпълнение на задължението е
определен, длъжникът изпада в забава след изтичането му /чл. 84, изр. първо
ЗЗД/.
Сочи се, че съгласно чл. 49 от Общите Условия, Теленор има право да
получава в срок всички плащания, дължими от потребителя в уговореното
количество и на уговореното място. Съгласно чл. 75 от Общите условия при
неспазване на което и да е задължение по част XIII от Общите условия или в
случай, че е налице неизпълнение на някое от другите задължения на
потребителя, Теленор има право незабавно да ограничи предоставянето на
услугите или при условията на т. 196 буква в) да прекрати едностранно
индивидуалния договор с потребителя или да откаже сключване на нов
договор с него. Нито законът, нито договорените между страните условия,
вменяват задължение на кредитора да кани закъснелия длъжник да изпълни
задължението си. При това положение за мобилния оператор е възникнало
потестативното право едностранно да прекрати договора за мобилни услуги,
при това без необходимост да волеизявява изрично пред абоната намерението
си за прекратяване, предвид неколкократните напомняния чрез смс-
известяване до този момент.
Твърди се, че датата на деактивация на процесните абонаменти е
06.03.2020 г., като същата се генерира автоматично по вградената електронна
система на Оператора при нерегистрирано плащане и наличието на
незаплатени суми след изтичането на предвидените в месечните фактури
срокове за заплащане и съобразно уговорения краен срок на действие на
ползвания абонамент. Така, абонатът е в неизпълнение на договорите си, като
същият не е спазил крайния срок за ползване на абонаментите, както следва:
- Тотал + 31,99 за мобилен номер ****** до 01.07.2021 г., съгласно
договора от дата 01.07.2019 г.;
Сочи се, че неизпълнението на ответника е обусловило правото на
мобилния оператор да ангажира договорната отговорност на абоната,
съгласно изричната клауза, съдържаща се в т. 11 от договорите, като начисли
в крайната издадена фактура неустойка за предсрочно прекратяване на
сключения абонамент. Предвид влизане в сила на постигната Спогодба между
Теленор България ЕАД и Комисия за защита на потребителите относно
начина на формиране на неустойките, претендирани при предсрочно
прекратяванае на договорен абонамент, начислената на абоната неустойка в
размер на 120.36 лв. е формирана съобразно новите правила за изчисление,
4
уговорен в т. 11 от договорите.
Твърди се, че претендираната неустойка в размер на 120.36 лв.
представляваща стойността на три месечни абонаменти такси на ползваната
програма за всеки ползван номер. Съгласно т. 11 от договорите, в случай на
прекратяване на подписан договор преди изтичане на уговорения срок по вина
или инициатива на Потребителя или по нарушение на задълженията му по
договора или приложения/документи свързани с него, същият е длъжен да
заплати за всяка СИМ карта, по отношение на която е налице прекратяване
(1) неустойка в размер на всички стандартни месечни абонаменти за периода
от прекратяване на договора до изтичане на уговорения срок, като сумата не
може да надвишава трикратния размер да стандартните месечни абонаменти,
взети без ДДС, (2) а в случай, че е предоставяна отстъпка от цената на
месечния абонамент, потребитялят дължи и възстановяване на част от
стойността на ползваните отстъпки, съотствщи на оставащия срок на
договора. (3) В случаите, в които на абоната е предоставено мобилно
устройство за ползване на услуги, съгласно посоченото в подписания договор
или по предходно подписан документ, чийто срок не е изтекъл, Потребителят
дължи такава част от разликата между стандартната цена на устройството (в
брой и без абонамент) съгласно ценовата листа, действаща към момента на
сключване на договора и заплатената от него при предоставянето му (в брой
или съответно обща лизингова цена по договора за лизинг), какъвто
съответства на оставащия срок нд договора.. Видно е, че уговорената клауза е
в унисон с предписанията на Комисия за защита на потребителита и с
уговореното в постигнатата Спогодба.
Твърди се, че неустойката в размер на 120.36 лв. се формира, както
следва: 120.36 лв. за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от
дата 01.07.2019 г. за мобилен номер ******, представляваща стойността на 3
месечни абонаментни такси, взети без ДДС.
Твърди се, че като абонат на обществената телекомуникационна мрежа
на мобилния оператор „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД ответникът се е
съгласил и е приел Общите Условия на Оператора за взаимоотношения с
потребителите на мобилни телефонни услуги. Съгласно чл. 49 от Общите
Условия, Теленор има право да получава в срок всички плащания, дължими
от потребителя в уговореното количество и на уговореното място. Според
чл.71 „Потребителят е длъжен да заплаща определените от Теленор цени по
начин и в срокове за плащане, посочени в т. 27 от тези Общи условия, а
именно в срока, указан на фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на
издаването й“. Незаплащането в срок на издадените от Оператора на абоната
фактури за ползваните мобилни услуги е обусловило правото на Теленор
/чл.75 от ОУ/ да прекрати едностранно индивидуалния договор на ответника.
При неспазване на което и да е задължение по част ХШ от тези Общи условия
или в случай, че е налице неизпълнение на някое от другите задължения на
потребителя, Теленор има право незабавно да ограничи предоставянето на
услугите, или при условията на т. 196, в) да прекрати едностранно
5
индивидуалния договор с потребителя или да откаже сключване на нов
договор с него“.
Сочи се, че съгласно сключения договор за мобилни услуги, страните
имат права и задължения, описани в него и общите условия на доставчика на
мобилни услуги. Към индивидуалния договор се прилагат клаузите на
публикуваните общи условия и те са неразделна част към него. По силата на
същите, индивидуалният договор влиза в сила от момента на подписването му
от страните, а за неуредените случаи в индивидуалния договор са в сила
общите условия на договора за предоставяне на мобилни услуги.
Сочи се, че в чл.20 от Общите условия е посочено, че, всички услуги се
заплащат в зависимост от техния вид и специфика по цени, съгласно
действащата ценова листа на Теленор. Съгласно чл. 23, б) месечния
абонамент осигурява достъп до услугите, за които е сключен индивидуален
договор и включва разходите за поддръжка на Мрежата и се предплаща от
потребителя ежемесечно, в размери съобразно избрания от потребителя
абонаментен план/програма/пакет. По силата на чл. 26 неполучаването на
фактура, не освобождава потребителя от задължението му за плащане на
дължимата сума. Потребителят отговаря и дължи връщане на оператора и на
всякакви допълнителни /извънредни/ разходи, свързани със събирането на
вземания, които са присъдени по съдебен ред. Съгласно чл. 27 от Общите
условия плащането на посочената във фактурата сума се извършва в срока
указан на фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й.
При неспазване на срока, потребителят дължи неустойка за забава в размер на
законната лихва за всеки ден закъснение.
Твърди се, че в конкретния случай ответникът е подписал договор за
услуги с мобилния оператор, ползвал е процесиите мобилни номера и не е
изпълнил задължението си по договор да заплаща стойността на
предоставените услуги, като с това си поведение е изпаднал в забава.
Издадени са фактури и в срок не ги е заплатил. Изпълнен е фактическият
състав на едно договорно неизпълнение по чл.79 ЗЗД, за което ответникът
следва да понесе отговорността си.
Твърди се, че представените фактури сами по себе си, не са основание
за плащане, но длъжникът-ответник е сключил договор и е ползвал
съответната далекосъобщителна услуга, задължил се е да заплаща цената на
предоставеното устройство, съгласно уговорения погасителен план, респ.
същият е в неизпълнение на договора си.
Искането към съда е да постанови решение, с което да признае за
установено по отношение на ответника Г. П. П., ЕГН: ********** с адрес: с.
Априлци, ул. ******, че към нея съществува изискуемо вземане на ищеца
„Йеттел България“ ЕАД с ЕИК ********* /с предишно наименование
„Теленор България“/, със седалище и адрес на управление в град София,
район „Младост“, жк. „Младост 4“, Бизнес Парк София, сграда 6,
представлявано от Д. К. К. и М. С., в размер на 327.28 лв., от които: 206.92
6
лв., представляваща дължими и незаплатени месечни абонаментни такси за
потребление на мобилни услуги, за които са издадени фактури №
**********/15.12.2019 г., **********/15.01.2020 г„ **********/15.02.2020 г.
за периода от 15.11.2019 г. до 14.02.2020 г., ведно със законната лихва върху
общодължимата сума, считано от подаването на заявлението по чл. 410 ГПК
до окончателно заплащане на дължимата сума; 120.36 лв. за неустойка за
предсрочно прекратяване на договорен абонамент от дата 01.07.2019 г. за
мобилен номер ******, представляваща стойността на 3 месечни
абонаментни, взети без ДДС.
Претендират се разноски, сторени в настоящото исково производство,
представляващи доплатена държавна такса - 75.00 лв. и адвокатски хонорар в
размер на 480.00 лв.
В срока по чл. 131 от ГПК е постъпил писмен отговор от назначения
особен представител на ответника, с който счита искът за допустим, но
неоснователен.
Не възразява да се приемат приложените с исковата молба писмени
документи.
Оспорва съдържанието на представените от ищеца фактури, както
следва: фактура №**********/15.12.2019год. за периода 15.11.2019г. до
14.12.2019г. на стойност 87.64лв., фактура №**********/15.01,2020г. за
периода 15.12.2019г. до 14.01,2020год. на стойност 96.29лв., фактура
№**********/15.02.2020год. за периода от 15.01.2020г. до 14.02.2020год. на
стойност 22.99лв. както и крайната фактура № 73045211 17/15.05.2020год. на
стойност 327.28лв. Твърди, че не е ясно как са формирани тези стойности
посочени във фактурите.
Относно претенцията за неустойка в размер на 120.36лв., счита, че
неоснователно се претендира, тъй като ищеца не е упражнил правото си да
прекрати договора за мобилни услуги преди да изтече срока му - 01.07.2021 г.
Сочи, че неустойката е дължима при едностранно прекратяване на договора
поради виновно неизпълнение от страна на длъжника. Счита, че претенцията
за неустойка е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.
Заявява, че няма доказателствени искания и няма да сочи доказателства.
С Определение № 1844/15.07.2023 г. съдът е приел представените от
ищеца и приложени към исковата молба писмени доказателства. Произнесъл
се е по доказателственото искане на ищеца, като е уважил същото. Указал е на
страните разпределението на доказателствената тежест в производството.
АДВ. Ш.: Нямам възражения по доклада.
Съдът по доказателствата съдът счита, че ще следва да се приемат
представените от ищеца и приложени към исковата молба писмени
доказателства, както и че ще следва да се приложи към настоящото дело
воденото заповедно производство.
По направеното от ищеца доказателствено искане за допускане на
7
ССчЕ, с молбата от 30.10.2023 г., съдът счита следното: Искането на ищеца е
процесуално допустимо, направено е след депозиране на писмения отговор на
особения представител на ответницата и преди първото по делото съдебно
заседание, както и преди изготвянето на доклада по делото по реда на чл. 146
от ГПК. Искането е основателно, предвид оспорването на предявения иск от
особения представител на ответницата, както по основание, така и по размер.
Поради което ще следва да се допусне исканата ССчЕ, със задачите
поставени от ищеца.
По изложените съображения, Съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ПРИЕМА представените от ищеца и приложени към исковата молба
писмени доказателства.
ПРИЕМА И ПРИЛАГА към настоящето дело ч.гр.дело №2327/2022г. по
описа на Пазарджишкия районен съд.
ДОПУСКА да бъде изслушана по делото ССчЕ, която да отговори на
въпросите поставени от ищцовото дружество в молбата-становище с вх. №
25472/30.10.2023 г.
НАЗНАЧАВА за вещо лице по делото М. Л..
ОПРЕДЕЛЯ депозит за вещото лице в размер на 300 лв., вносими от
ищеца в едноседмичен срок от днес.
АДВ. Ш.: Нямам искания.
Съдът счита, че делото ще следва да бъде отложено за друга дата за
изслушване заключението на днес допуснатата ССчЕ, поради което
О П Р Е Д Е Л И:
ОТЛАГА делото и го НАСРОЧВА за 09.01.2024 г. от 10:30 часа, за
която дата и час ищецът уведомен по реда на чл. 56, ал. 2 от ГПК. Уведомен
особения представител на ответницата – адв. Ш..
ДА СЕ ПРИЗОВЕ вещото лице М. Л., след внасяне на депозита от
ищец.
Протоколът написан в съдебно заседание, което приключи в 11:15 часа.
Съдия при Районен съд – Пазарджик: _______________________
Секретар: _______________________
8