Определение по дело №308/2023 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 1170
Дата: 7 ноември 2023 г.
Съдия: Елица Симеонова Димитрова
Дело: 20237200700308
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 юни 2023 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

№ 1170

 

гр. Русе, 07.11.2023 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд-Русе, 6 ти състав, в закрито заседание на 07 ноември през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

                                                              

  СЪДИЯ: Елица Димитрова

 

като разгледа докладваното от съдията адм. д. № 308 по описа за 2023 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 27 ал.2 ЗУСЕФСУ  във връзка с чл. 166 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Производството е образувано по жалба от Дирекция Природен парк “Русенски лом“, представлявано от директора инж. И. Г. чрез адв.пълномощник П.И. против Решение № РД 02-14-582/23.05.2023г. на директор дирекция „ Управление на териториалното сътрудничество“ и Ръководител на Националния орган по програма Интеррег V-A Румъния-България 2014-2020, с което е определена 100% финансова корекция върху допустимите разходи без собствения принос на бенефициера, по договор № 16/16.08.2019г. с изпълнител „Макроплан“ ООД на стойност 131 880 лв. с ДДС / 109 900лв без ДДС/, сключен в изпълнение на проект ROBG-464“ Залено управление и защита на Природен парк „ Русенски Лом“ и Природе парк „ Комана“ с акроним Green Menagment“, финансиран по трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ V-A Румъния-България 2014-2020, изпълняван от Дирекция Природен парк“ Русенски лом“.

С молба вх.№ 4633/06.11.2023г. е поискано спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на административния акт

Изложени са доводи, че е налице ново обстоятелство след издаване на оспореното решение – приет бюджет на дирекцията за 2023г. в размер на заложени разходи от 158 600лв., като максималния размер на новите задължения е в размер на 34 000 лв., в светлината на което допуснатото предварително изпълнение би довело да значителна и непоправима вреда за „Русенски Лом“, поради липса на финансов капацитет за поддържане на животинския и растителен свят.

След като се запозна с доказателствата по делото и доводите на оспорващия за спиране на предварителното изпълнение, настоящият съдебен състав намира искането за допустимо, а разгледано по същество за основателно по следните съображения:

Предпоставките за спиране на предварително изпълнение на един административен акт от съда са визирани в нормата на чл. 166 от АПК, като по силата на чл. 166, ал. 4 от АПК, допуснатото предварително изпълнение на административен акт по силата на отделен закон, когато не се предвижда изрична забрана за съдебен контрол, може по искане на оспорващия да бъде спряно от съда при условията на, ал. 2, а именно: при всяко положение на делото до влизането в сила на решението, ако то би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда.

Съгласно чл. 73, ал. 1 ЗУСЕФСУ финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта. В ал. 4 на чл. 73 ЗУСЕФСУ е предвидено, че решението по ал. 1 може да се оспорва пред съд по реда на АПК, като при съдебното оспорване се прилагат съответно разпоредбите на чл. 27, ал. 2, ал. 3 и ал. 5 – ал. 7. Според приложимата норма на  чл. 27, ал. 2 ЗУСЕФСУ оспорването на индивидуалните административни актове и на административните договори не спира тяхното изпълнение. От друга страна в чл. 166, ал. 4 АПК е установено, че предварителното изпълнение на административен акт (респективно на административен договор), допуснато по силата на закона, когато не се предвижда изрична забрана за съдебен контрол, може по искане на оспорващия да бъде спряно от съда при условията на ал. 2 – когато би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда.

В тежест на искателя е да посочи и установи пред съда обстоятелствата по чл. 166, ал. 2 от АПК, при които спирането на изпълнението на решението за финансова корекция е основателно - такива, които по значимост се противопоставят на онзи обществен интерес, заради който законодателят е допуснал предварителното изпълнение на административния акт по силата на закона, т.е наличие на противопоставим друг интерес, който по степен на важност е от категорията на изброените в цитираната разпоредба.

Дирекция природен парк „Русенски Лом“ е специализирано териториално звено, юридическо лице на бюджетна издръжка - структура на Изпълнителната агенция по горите, по см. на чл.159 от Закона за горите. Съгласно чл.2 от устройствения правилник на дирекцията, тя подпомага изпълнителния директор на ИАГ при провеждане на държавната политика в областта на опазването, устойчивото използване и възстановяване на горите, биологичното и ландшафтното разнообразие, както и при прилагането на политиката на Европейската общност и поетите международни ангажименти в тази насока в териториалния й обхват на дейност. В чл.5 от правилника са регламентирани основните функции и задачи на Дирекцията, които в същината си са насочени към опазване, устойчиво използване и възстановяване на горите, поддържане и възобновяване на биоразнообразието; опазване и възстановяване на естествените местообитания и на популациите на растителни и животински видове, т.е. дейности, които в регионален план способстват за провеждане на държавната политика по опазването и възпроизводството на околната среда, визирана в чл.15 от Конституцията на Република България.

С писмо рег.индекс №08-099/01.10.2023г. на МЗХ, Изпълнителна агенция по горите на молителя е съобщен утвърденият за 2023г. бюджет на  Дирекция природен парк „Русенски Лом“, в който са заложени средства за разходи в общ размер 158 600 лева, като максималния размер на нови задължения за разходи/ ангажименти за разходи / за 2023г. са в размер на 34 400лв..

С писмо изх.№99-00-3-152/23.10.2023г. на ръководителя на НО до директора на Дирекция природен парк „Русенски Лом“ е изискано възстановяване на средства в общ размер на 102 155.39 евро по два договора, съобразно решения за определяне на финансова корекция №РД-02-14-599/29.05.2023г. /по оспорване на което е образувано адм. дело 318/2023г по описа на АС-Русе/ и №РД-02-14-582/23.05.2023г./ по оспорване на което е образувано настоящето  адм.д. №308/2023г. на АС Русе/.

С оглед така утвърдения бюджет, предварителното изпълнение на решение №РД-02-14-582/23.05.2023г. на директор дирекция „ Управление на териториалното сътрудничество“ и Ръководител на Националния орган по програма Интеррег V-A Румъния-България 2014-2020 с оглед на размера на наложената финансова корекция- 109 900лв. без ДДС, би довело до настъпването на значителна и трудно поправима вреда, тъй като изисканата от ръководителя на НО сума за възстановяване е приблизително равен на заложени средства за разходи, а сумите от финансовите корекции по двете решения  значително надвишават целия финансов ресурс на Дирекция природен парк „Русенски Лом“. В резултат би се стигнало до практическа невъзможност тя да изпълнява възложените й от закона функции по опазване, използване и възобновяване на биоразнообразието, а това би могло да доведе до непоправима вреда.

Така мотивиран и на основание чл. 166, ал. 4 АПК, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

СПИРА предварителното изпълнение на решение №РД-02-14-582/23.05.2023г. на директор дирекция „ Управление на териториалното сътрудничество“ и Ръководител на Националния орган по програма Интеррег V-A Румъния-България 2014-2020 с оглед на размера на наложената финансова корекция- 109 900лв. без ДДС или 131 880 лв. с ДДС

Определението може да се обжалва, с частна жалба, пред Върховния административен съд на РБългария, в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

СЪДИЯ: