Решение по дело №320/2020 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 6
Дата: 19 януари 2021 г. (в сила от 11 май 2021 г.)
Съдия: Ваня Стоянова Иванова
Дело: 20207280700320
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 ноември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                                Р Е Ш Е Н И Е

 

                                              № 6/19.1.2021 г.                        гр. Ямбол                                                                                  

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

Ямболският АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД   четвърти административен     състав

На  осми януари                                                     2021 година

В открито съдебно заседание в следния състав:

 

                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАНЯ СТОЯНОВА

                                              

Секретар  Ст.  Гюмлиева

Прокурор

като разгледа докладваното от съдия В. Стоянова

Административно дело № 320 по описа на 2020 година.

           За да се произнесе, взе предвид следното:                    

        Производството по делото е  образувано  по жалба  на „Амбулатория за индивидуална практика за първична извънболнична медицинска помощ – д-р Р.М.“ ЕООД, ЕИК *********, представлявано от управителя Р.Г.М., чрез адвокат Ж.К. от *, против Заповед  за налагане на санкции № РД-09-272 от 12.11.2020г. на директора на РЗОК-Ямбол, с която на основание чл.76, ал.3 ЗЗО и чл.432, ал.3 от Национален рамков договор (НРД) за медицински дейности (мд)  2020-2022 г. за нарушение на чл.122, ал.3 от НРД (мд) 2020-2022 г. във връзка с чл.55, ал.2, т.2 от Закона за здравното осигуряване(ЗЗО) на дружеството по изпълнение на договор № 280212/12.02.2020 г. за оказване на първична извънболнична медицинска помощ е наложена санкция - финансова неустойка в размер на 50(петдесет) лева, на основание чл.414, ал.1 от НРД (мд) 2020-2022 г.

        В жалбата се твърди, че заповедта е издадена в противоречие с материално правни разпоредби и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Сочи се, че резултатите от извършената проверка от служител в РЗОК, Ямбол са обективирани в протокол, съставен на 16.09.2020г., в който е констатирано, че д-р М. е бил: “във временна нетрудоспособност от 01.06.2020г. до 14.06.2020г.“, както и че  от получения в РЗОК електронен отчет за  дейността на амбулаторията за м. 06.2020г. за съответния период на нетрудоспособност са отчетени консултативни прегледи  на ЗОЛ-132 броя, профилактични прегледи на ЗОЛ над 18г.-102 броя,, диспансерни прегледи на ЗОЛ-74 броя и профилактични прегледи на ЗОЛ по програма „Детско здравеопазване“-14 броя. В съставения протокол за проверка е отразено, че до датата на  проверката в РЗОК няма постъпило писмено или по ел. поща уведомление от д-р М. за отсъствие поради временна нетрудоспособност, съгласно изискването на чл. 122 ал. 3 от НРД. Органът  е определил нарушението като такова по чл. 55 ал. 2 т. 2 и 3 от ЗЗО. Сочи се още, че констатациите от проверката са оспорени, образувано е арбитражно производство, разгледано по същество, по повод на което са издадени указания от комисията за представяне на допълнителни документи във връзка с възражението. Твърди се, че с молба от 19.10.2020г. д-р М. е представил доказателства за възстановено обезщетение за  временна неработоспособност по издадения болничен лист, удостоверения за липса на задължения към м. 06.2020г. и удостоверение за декларирани данни за  внесени осигуровки към м. 06.2020г., като е посочил, че за съответния период на проверката не е уведомил РЗОК за отсъствие  от работа, тъй като в този период реално е работил. Арбитражната комисия е провела заседание на 21.10.2020г. и не е стигнала до решение по същество на спора.  Адм. орган, на основание чл. 76 ал. 3 от ЗЗО и чл. 432 ал. 2 от НРД, във връзка с протокол № РД-13-144 от 21.10.2020г. от заседание на Арбитражната комисия издава процесната заповед. Според представляващия дружеството,  въпреки издадения болничен лист за периода от 01.06.2020г. до 14.06.2020г., реално не е ползвал отпуск по болест и е изпълнявал задълженията си по индивидуалния договор, поради което за него не е възникнало задължение да отправя уведомление до РЗОК -Ямбол по смисъла на чл.122, ал.3 от НРД (мд) 2020-2022 г.

      В съдебно заседание, оспорващият своевременно и редовно призован не се явява, изпраща процесуален представител адв. П.С. от *, редовно преупълномощена, която поддържа изложените в жалбата подробни съображения за незаконосъобразност на оспорения адм. акт. Претендира присъждане на направените по делото разноски, съгласно представения списък.  

        Ответникът - Управителя на РЗОК-Ямбол, редовно и своевременно призован, в съдебно заседание се представлява от юрисконсулт К.Н., която оспорва жалбата и счита издадената заповед за законосъобразен административен акт. Представя подробни писмени бележки, като акцентува, че оспорващият, като изпълнител на медицинска помощ не е направил необходимото да уведоми РЗОК-Ямбол, за настъпилите обстоятелства налагащи отсъствието му, а именно поради това, че реално и законово е бил в отпуск за временна неработоспособност, т.е не е направил необходимото в изпълнение на чл.122, ал.З от НРД /мд/ 2020г. -2022г. и чл.7, т.16 от ИД №280212/12.02.2020г., според които ИМП следва в срок до три работни дни, считано от деня на отсъствието, да уведоми РЗОК за това. Счита още, че не следва да се пренебрегва факта, че д-р М., като изпълнител по договора, сам по своя инициатива е лекувал здравноосигурени лица през времето, когато е ползвал отпуск за временна неработоспособност, при това в периода на обявена извънредна епидемиологична обстановка в страната. Моли жалбата да бъде отхвърлена  с присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Допълнителни съображения излага в писмен отговор.

        ЯАС, като взе предвид разпоредбата на чл. 168 от АПК и  прецени събраните по делото доказателства, ведно с доводите  и изразените становища прие за установено следното:

        По делото не е спорно, че на основание чл. 59, ал. 1 от ЗЗО в съответствие с Националния рамков договор  за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за  2020-2022 г., между Националната здравноосигурителна каса, представлявана от директора на РЗОК- гр.Ямбол и  „Амбулатория за индивидуална практика за първична извънболнична медицинска помощ – д-р Р.М.“ ЕООД, представлявано от управителя Р.Г.М. е сключен договор  № 280212/12.02.2020 г. за оказване на първична извънболнична медицинска помощ.

       Административното производство по издаване на оспорения акт е започнало по инициатива на ответника, който на основание чл. 72, ал. 2 и ал.10 от ЗЗО е издал заповед № РД-24-204 от 19.08.2020 г. за извършване на медицинска проверка на изпълнителя на първична извънболнична медицинска помощ(ПИМП) „Амбулатория за индивидуална практика за първична извънболнична медицинска помощ – д-р Р.М.“ ЕООД със  задача: проверка на отчетената дейност от изпълнител на ПИМП  за период на временна нетрудоспособност от 01.06.2020г. до 14.06.2020г.

       За резултатите от назначената и извършената  проверка за времето от 20.08.2020г. до 16.09.2020г. е съставен Протокол с вх. № ПП- ПИМП-220 от 16.09.2020г., в който е посочено, че от предоставена от НОИ справка е установено, че д-р Р.М. е бил във временна неработоспособност от 01.06.2020г. до 14.06.2020г., като за същия период от получения в РЗОК електронен  XML отчет за дейност м.06/2020г. се установяват отчетени консултативни  прегледи на ЗОЛ-132 бр., профилактични прегледи на ЗОЛ над 18г.-102 броя, диспансерни прегледи на ЗОЛ-74 броя и профилактични прегледи на ЗОЛ по програма „Детско здравеопазване“-14 броя.В протокола е отразено също, че до датата на извършване на проверката в РЗОК-Ямбол няма постъпило писмено или по електронен път уведомление за отсъствие поради временна неработоспособност от д-р Р.М.. Констатираното е квалифицирано от извършилия проверка контрольор при РЗОК –Ямбол като нарушение на чл.55, ал.2, т.2 от Закона за здравното осигуряване във връзка с чл.122, ал.3 от НРД (мд) 2020-2022 г. В протокола е отразено също така, че за отчетените за процесния период и заплатени от РЗОК прегледи е съставен протокол за неоснователно получени суми по чл. 76а от ЗЗО.

В хода на проверката д-р М. е депозирал възражение до директора на РЗОК на 21.09.2020г., в което сочи, че не се е ползвал от болничния лист от 01.06.-14.06.2020г., поради невъзможност да намери заместник, както и поради повлияване от антибиотично лечение.  Посочва още, че не е получил обезщетение от НОИ за периода 01.06-14.06.2020г., както и че за посочения период е платил всички данъци и осигуровки към държавния бюджет. Акцентува, че освен че не е ощетил държавния бюджет, е бил в услуга на своите пациенти. По делото е представен протокол № РД-13-138/07.10.2020г. от заседание на Арбитражната комисия, видно от който отлагат произнасянето си поради искане от оспорващия за представяне на писмени доказателства. По делото е представен и втори протокол № РД-13-144 от 21.10.2020г. от заседание на Арбитражна комисия за повторно разглеждане по постъпилото възражение от 21.09.2020г. от д-р М.. Становище изразяват представителите на РЗОК и РК на БЛС. Според първите- не приемат възражението на д-р М. и считат, че е налице нарушение по чл. 55, ал. 2, т. 2 и 3 от ЗЗО във връзка с чл. 122, ал. 3 от НРД за медицински дейности 2020г-2022г. Представителите на РК на БЛС считат, че разглеждания спор е правен и отказват гласуване. В резултат обсъжданото арбитражна производство не се подлага на гласуване. Следва да се посочи, че с молба от 19.10.2020г. до РЗОК, д-р М. прилага квитанция към приходен касов ордер № 187/25.08.2020г. на ТП на НОИ, Ямбол за възстановена помощ за временна неработоспособност в размер на 356, 44 лева. Посочва още, че за периода 01.06-14.06.2020г. не се е възползвал от болничния лист, не е намерил заместник, чувствал се е добре /повлиян от антибиотичното лечение/,  осъществявал дейност като лекар в амбулаторната си практика и поради това не е уведомил РЗОК Ямбол по см. на чл. 122 ал.3 от НРД за 2020-2022г. за отсъствието си, защото не е имало такова. За този период д-р М.  е бил на работното си място и изпълнявал задълженията си на домашен лекар по индивидуален договор с НЗОК №280212/12.02.2020г., като се грижел за здравето и живота на пациентите си.

          Препис от Протокол с вх. № ПП- ПИМП-220 от 16.09.2020г. е връчен на същата дата на управителя на дружеството.     

           Въз основа на констатациите от  процесния протокол  е издадена оспорената в настоящото производство Заповед  за налагане на санкции № РД-09-272 от 12.11.2020г. на директора на РЗОК-Ямбол, с която на основание чл.76, ал.3 ЗЗО и чл.432, ал.3 от Национален рамков договор (НРД) за медицински дейности (мд)  2020-2022 г. за нарушение на чл.122, ал.3 от НРД (мд) 2020-2022 г. във връзка с чл.55, ал.2, т.2 от Закона за здравното осигуряване(ЗЗО) на дружеството по изпълнение на договор № 280212/12.02.2020 г. за оказване на първична извънболнична медицинска помощ е наложена санкция - финансова неустойка в размер на 50(петдесет) лева, на основание чл.414, ал.1 от НРД (мд) 2020-2022 г. А като фактическо основание се сочи обстоятелството, че „за времето от 01.06.2020г. до 14.06.2020г. д-р Р.М. е бил във временна нетрудоспособност и не е изпълнил  произтичащото от   чл.122, ал.3 от НРД (мд) 2020-2022 г. задължение в случай на  отсъствие да уведоми писмено или по електронен път РЗОК –Ямбол.“

              Заповедта е получена  на 13.11.2020г., а жалбата  е подадена до съда, с вх.№ 2514 от 27.11.2020г.

По делото е представена и приета цялата административна преписка по издаване на оспорения административен акт. На съда е служебно известно, че е образувано адм. дело № 321/2020г., от което се установява, че по жалба на дружеството срещу Писмена покана за възстановяване на суми, получени без правно основание №29-05-892/13.11.2020г. на Директора на РЗОК-гр.Ямбол, производството по което не е приключило.

             При така изяснена фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:   

         Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 от АПК. Разгледана по същество жалбата се явява основателна по следните съображения:

        Предмет на осъществявания съдебен контрол е Заповед  за налагане на санкции № РД-09-272 от 12.11.2020г. на директора на РЗОК-Ямбол, с която на основание чл.76, ал.3 ЗЗО и чл.432, ал.3 от Национален рамков договор (НРД) за медицински дейности (мд)  2020-2022 г. за нарушение на чл.122, ал.3 от НРД (мд) 2020-2022 г. във връзка с чл.55, ал.2, т.2 от Закона за здравното осигуряване(ЗЗО) на дружеството по изпълнение на договор № 280212/12.02.2020 г. за оказване на първична извънболнична медицинска помощ е наложена санкция - финансова неустойка в размер на 50(петдесет) лева, на основание чл.414, ал.1 от НРД (мд) 2020-2022 г.

       Съгласно чл. 168 от АПК, във връзка с чл. 142 от АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл. 146 от АПК, без да се ограничава само с тези, посочени от оспорващия. Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно: да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административнопроизводствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона. Липсата на някоя от  тези предпоставки води до незаконосъобразност на административния акт и е основание за отмяната му.

     Заповед  за налагане на санкции № РД-09-272 от 12.11.2020г. е издадена от материално компетентен орган-директора на РЗОК-Ямбол, в рамките на неговите правомощия, в съответната писмена форма и съдържа необходимите реквизити, съгласно чл. 59 от АПК, включително и посочване на фактически и правни основания послужили за издаването й.

     Независимо от изложеното съдът счита, че при издаване на оспорената заповед е допуснато нарушение на процесуалните правила, което е от вида на съществените такива и е достатъчно основание за отмяна на същата.  В случая адм. орган е допуснал нарушение на принципа за изясняване на фактите и обстоятелствата, залегнал в разпоредбата на чл. 35 от АПК, съгласно която индивидуалният административен акт се издава, след като се изяснят фактите и обстоятелствата от значение за случая и се обсъдят обясненията и възраженията на заинтересованите граждани и организации, ако такива са дадени, съответно направени. Както  бе посочено по горе, в хода на  проверката д-р Р.М. е представил възражение от 21.09.2020г.за причините поради които е бил на работното си място и е изпълнявал задълженията си  по сключения договор № 280212/12.02.2020 г. за оказване на първична извънболнична медицинска помощ и е извършвал прегледи на ЗОЛ, насочвани от РЗИ-Ямбол.        

           Мотивите на адм. орган в оспорената заповед се свеждат до обстоятелството, че след като за времето от 01. 06.2020г. до 14.06.2020г. д-р Р.М. е бил във временна неработоспособност,  не е изпълнил  произтичащото от чл.122, ал.3 от НРД (мд) 2020-2022 г. задължение в случай на  отсъствие да уведоми писмено или по електронен път РЗОК –Ямбол, което представлява нарушение на чл.122, ал.3 НРД (мд) 2020-2022 г. във връзка с чл.55, ал.2, т.2 ЗЗО и подлежи на санкция по чл.414, ал.1 НРД (мд) 2020-2022 г.

       Съгласно чл.55, ал.2, т.2 ЗЗО, националните рамкови договори съдържат отделните видове медицинска помощ по чл.45, като от своя страна чл.122, ал.3 НРД (мд) 2020-2022 г. посочва, че при отсъствие изпълнителят на медицинска помощ е длъжен в срок до три работни дни, считано от деня на отсъствието, да уведоми РЗОК за отсъствието си писмено или по електронна поща, подписано с електронен подпис. Съгласно чл.414, ал.1 НРД (мд) 2020-2022 г. когато изпълнител на извънболнична медицинска помощ наруши условията и реда за оказване на медицинска помощ по чл.55, ал.2, т.2 от ЗЗО, определени в този НРД, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, налага санкция "финансова неустойка" в размер от 50 до 150 лв. При така очертана нормативна регламентация, за да е налице нарушение по чл.122, ал.3 НРД (мд) 2020-2022 г., е необходимо наличието едновременно на две предпоставки - изпълнителят на медицинска помощ да е отсъствал и в срок до три работни дни, считано от деня на отсъствието, да не е уведомил РЗОК за отсъствието си писмено или по електронна поща, подписано с електронен подпис.

         В настоящия случай посочените материално правни предпоставки  за налагане на санкция не са налице. В оспорената заповед административният орган не твърди и не доказва изпълнителят на медицинска помощ в лицето на оспорващия да е отсъствал, а единствено че същият е бил във временна неработоспособност в периода  от  01.06.2020г. до 14.06.2020г. Доказателствата по делото сочат обаче, че д-р Р.М. за процесния период независимо от временната си неработоспособност не само не е отсъствал, но е извършил консултативни  прегледи на ЗОЛ-132 бр., профилактични прегледи на ЗОЛ над 18г.-102 броя,, диспансерни прегледи на ЗОЛ-74 броя и профилактични прегледи на ЗОЛ по програма „Детско здравеопазване“-14 броя, което  обстоятелство, както бе посочено, е установено и отразено в протокола от извършената  проверката в РЗОК-Ямбол. Поради това и с оглед  липсата на фактическо отсъствие за д-р М. не е възникнало задължение в срок до три работни дни, считано от деня на отсъствието, да уведоми РЗОК – Ямбол за отсъствието си писмено или по електронна поща, подписано с електронен подпис.

       С оглед прецизност следва да се посочи, че доводите на процесуалния представител на ответника, изложени в писмения отговор, досежно забрана за извършване на трудова дейност по време на временна неработоспособност, както и тези, касаещи получаването и връщането на обезщетението за временна неработоспособност не следва да се обсъждат, тъй като са ирелевантни за настоящото производство.

               С оглед изложеното, процесният адм. акт е издаден в нарушение на целта на закона и на принципа на чл. 6  ал. 2 от АПК-адм. акт и неговото изпълнение не могат да засягат права и  законни интереси в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която актът се издава. По този начин административният орган е нарушил и задължението си по чл. 7 от АПК да издаде административния акт, като прецени всички действителни факти и доводи от значение за случая.

         За прецизност съдът намира за  необходимо да отбележи, че в чл. 6 ал. 1 от Наредбата за медицинската експертиза е уредено понятието „временна неработоспособност“, а не „нетрудоспособност“, понятие с което  неправилно борави адм. орган в оспорената заповед. Временната неработоспособност се оформя с болничен лист. А чл. 61 и сл. от цитираната наредба уреждат трайната нетрудоспособност според характера и степен на увреждане.

       Предвид изложеното съдът счита, че Заповед за налагане на санкции № № РД-09-272 от 12.11.2020г. на Директора на РЗОК-Ямбол е незаконосъобразна, като постановена при допуснато съществено нарушение на процесуалните правила и в противоречие с материалния закон и следва да бъде отменена.

      При този изход на делото и по правилото на чл.143, ал.1 от АПК ответника следва да заплати на оспорващия направените и претендирани по делото разноски в размер на 300 (триста) лева, представляващи адвокатско възнаграждение-договорено и внесено.

 

        

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК,  ЯАС, четвърти административен състав

                                               Р   Е   Ш   И:

           ОТМЕНЯ  по жалба на  „Амбулатория за индивидуална практика за първична извънболнична медицинска помощ – д-р Р.М.“ ЕООД Заповед  за налагане на санкции № РД-09-272 от 12.11.2020г. на директора на РЗОК-Ямбол, с която на основание чл.76, ал.3 ЗЗО и чл.432, ал.3 от Национален рамков договор (НРД) за медицински дейности (мд)  2020-2022 г. за нарушение на чл.122, ал.3 от НРД (мд) 2020-2022 г. във връзка с чл.55, ал.2, т.2 от Закона за здравното осигуряване(ЗЗО) на дружеството по изпълнение на договор № 280212/12.02.2020 г. за оказване на първична извънболнична медицинска помощ е наложена санкция - финансова неустойка в размер на 50(петдесет) лева, на основание чл.414, ал.1 от НРД (мд) 2020-2022 г.

 

      ОСЪЖДА  РЗОК гр.Ямбол да заплати на „Амбулатория за индивидуална практика за първична извънболнична медицинска помощ – д-р М.“ ЕООД, ЕИК *********, представлявано от управителя д-р Р.М., разноски в размер на 300 (триста) лева.

 

         Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните по реда на чл.138 АПК.

 

 

 

                                                

                                                   СЪДИЯ: /п/ не се чете