Решение по дело №71/2023 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 януари 2024 г.
Съдия: Елена Стойнова Чернева
Дело: 20237210700071
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 октомври 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 49

гр. Силистра, 11 януари 2024 година

 

СИЛИСТРЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в публично заседание на тринадесети декември през две хиляди и двадесет и трета година в състав:

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: Елена Чернева

                                                    ЧЛЕНОВЕ: Павлина Георгиева-Железова

                                                                    Маргарита Славова

 

при секретаря Анета Тодорова и с участието на прокурора от Окръжна прокуратура-Силистра Галина Вълчева,  като разгледа докладваното от съдия  Чернева КАНД № 71 по описа на съда за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Производството по делото е образувано по касационна жалба на директора на Регионална инспекция по околна среда и води /РИОСВ/ – Русе срещу Решение № 50 от 04.09.2023 г. по АНД № 161 по описа за 2022 г.  на Районен съд – Тутракан, с което е отменено Наказателно постановление № 22 от 20.07.2022 г. на директора на РИОСВ – Русе, санкциониращо Община Тутракан на основание чл. 200, ал. 1, т. 42 от Закона за водите с имуществена санкция в размер на 1000 (хиляда) лева за извършено нарушение на чл. 126, ал. 1 от същия закон.

В касационната жалба са изложени доводи за постановяване на първоинстанционния съдебен акт в нарушение на закона и процесуалните правила. Посочва се, че съдът не е извършил пълна, всестранна и обективна преценка на доказателствата и не е изследвал в цялост относимите нормативни актове, поради което е достигнал до неправилния извод, че не е установено виновното лице за нарушението. По изложените съображения се моли за отмяна на съдебния акт и за потвърждаване на наказателното постановление, както и за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Постъпила е писмена защита от Община Тутракан, в която се поддържат доводите и съображенията на първоинстанционния съд и се моли за оставяне без разглеждане на касационната жалба като недопустима, а в условията на евентуалност за отхвърлянето й като неоснователна. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Прокурорът от ОП-Силистра счита жалбата за неоснователна и моли за потвърждаване на решението на районния съд.

Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на жалбата, намира за установено следното:

С обжалваното решение е отменено Наказателно постановление № № 22 от 20.07.2022 г. на директора на РИОСВ – Русе, с което на Община Тутракан на основание чл. 200, ал. 1, т. 42 от Закона за водите е наложена имуществена санкция в размер на 1000 (хиляда) лева за извършено нарушение на чл. 126, ал. 1 от същия закон.

За да постанови това решение, въззивният съд е установил, че на 07.06.2022 г. служители на РИОСВ са извършили проверка на ГПСОВ-гр. Тутракан. При проверката е констатирано, че Община Тутракан, която осъществява експлоатация на канализационната мрежа на гр. Тутракан и селищната пречиствателна станция за отпадъчни води-Тутракан, не поддържа съоръженията в техническа изправност и не осъществява непрекъснатата им нормална дейност с оглед нормалната им експлоатация във връзка с отвеждане и пречистване на отпадъчните води, формирани на територията на гр. Тутракан. Установено е, че Канализационна помпена станция (КПС) 1 на Главен колектор II не функционира и отпадъчните води от населеното място не се отвеждат до входа на шахта на ПСОВ-Тутракан за пречистване и липсва поток от отпадъчни води както на входа на пречиствателната станция, така и на изхода ѝ, а потокът от битови и производствени отпадъчни води посредством отливен канал от КПС 1 се зауства в р. Дунав без необходимото пречистване. Въз основа на тези факти е формулирано обективното административно обвинение посредством съставения и връчен на Общината АУАН №2684/17.06.2022 г., въз основа на който е издаден и оспорения пред РС санкционен акт.

Съдът е коментирал, че както АУАН, така и НП са издадени от материално и териториално компетентни органи, а образуваното и водено административнонаказателно производство е протекло законосъобразно, при спазване изискванията и сроковете на ЗАНН и без процесуални нарушения, довели до ограничаване правото на защита на санкционираното лице. Във връзка с материалноправната законосъобразност и обоснованост на издаденото НП съдът е приел, че ГПСОВ-Тутракан е собственост на Община Тутракан и е новоизградено съоръжение, въведено в експлоатация през м. май 2021 г., като към датата на издаване на наказателното постановление все още не е предадена за експлоатация на ВиК оператора в съответствие с разпоредбата на чл. 198о от Закона за водите. Обсъдил е, че причина ГПСОВ да не бъде захранвана с отпадъчни води е техническата неизправност на КПС 1, но не е установено безспорно какви са компонентите на ГПСОВ, респ. дали КПС 1 е част от новоизградените съоръжения и обслужва единствено ГПСОВ или е част от останалата канализационна мрежа, която се експлоатира от ВиК оператора. В тази връзка съдът е приел, че не може да се определи експлоатиращото КПС1 лице, а оттам не е доказан по безспорен начин извършителят на нарушението, което налага отмяна на санкционния акт. Независимо от този извод е коментирал, че органът е приложил неправилно санкционната разпоредба на чл. 200, т. 42 от ЗВ, предвиждаща за неизпълнение на задължения на наредбата по чл. 141, ал. 1, т. 3 или по чл. 141, ал. 2 имуществена санкция от 200 лв. до 1000 лв. Посочил е, че разпоредбата на чл. 141, ал. 1, т. 3 от ЗВ предвижда задължение за собствениците на водностопански системи и хидротехнически съоръжения, включително на язовирни стени и/или съоръженията към тях, да използват информационна система, предоставена от Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, съгласно наредба, издадена от министъра на икономиката, а разпоредбата на чл. чл. 141, ал. 2 от ЗВ предвижда, че условията и редът за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях и за осъществяване на контрол за техническото им състояние се определят с наредба на Министерския съвет по предложение на председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор. Съдът е коментирал, че нарушението е свързано с неподдържането в изправност на съоръжение (КПС1), което е част от водностопанската система съгласно чл. 5 от ЗВ, от неговия собственик. При това положение е нарушен чл. 141, ал. 1, т. 1 от ЗВ, при което е приложима имуществена санкция по чл. 200, т. 38 от ЗВ – от 1000 до 10000 лева. При това положение и по аргумент от обратното на чл. 63, ал. 7, т. 1 от ЗАНН, съдът не би могъл да измени НП, тъй като следва да приложи закон за по-тежко наказуемо нарушение, което съставлява отделно основание за отмяна на наказателното постановление. По тези съображения въззивният съд е отменил санкционния акт.

 Съгласно чл. 218, ал. 1 и 2 АПК настоящата касационна инстанция следва да обсъди посочените в жалбата пороци на решението и да извърши служебна проверка за валидността му, допустимостта му и съответствието му  с материалния закон.

За да постанови решението си, първоинстанционният съд е формулирал две самостоятелни основания за отмяна на съдебния акт – на първо място е приел, че в процеса не е установено дали КПС1 е част от експлоатираната от Община Тутракан ГПСОВ или от общата канализационна мрежа, експлоатирана от ВиК, поради което не може да бъде установен нарушителя, а на второ място е приел, че наказващият орган е приложил неправилна санкционна разпоредба, но промяна в квалификацията не може да се извърши, тъй като е свързана с прилагането на закон за по-тежко наказуемо нарушение.

Според настоящата инстанция, оплакванията в жалбата, касаещи първото от формулираните основания за отмяна на наказателното постановление, са основателни. Въпреки, че правилно е очертал подлежащите на доказване факти, районният съд е неглижирал задължението си по чл. 107, ал. 2 НПК, във вр. с чл. 317 НПК и чл. 84 ЗАНН, да събере по свой почин необходимите доказателства във връзка с изясняването им. В конкретния случай, съдът е преценил, че липсва доказване от страна на административнонаказващия орган на относимия факт от кого се експлоатира неизправната КПС1, за да се прецени кой е субекта на нарушението, но не е проявил никаква активност за изясняването му – не е изискал допълнително писмени доказателства относно изграждането на ГПСОВ-Тутракан, за да се прецени дали КПС1 е съществувала преди това или е компонент от новоизграденото съоръжение, нито е назначил експертиза, ако въз основа на тези доказателства преценката е невъзможна без наличие на специални знания. Тази констатация принципно е основание за отмяна на решението и за връщането му за ново разглеждане на въззивния съд, но в случая следва да се обсъди и второто формулирано от съда основание за отмяна на наказателното постановление, което касае приложението на материалния закон, респ. попада в обхвата и на служебната проверка на акта, която се дължи от съда съгласно чл. 218, ал. 2 АПК.

Отговорността на Община Тутракан е била ангажирана за извършено нарушение на чл. 126, ал. 1 от ЗВ, предвиждаща задължение за лицата, които осъществяват експлоатацията на канализационните мрежи и пречиствателните съоръжения, да ги поддържат в техническа и експлоатационна изправност и да осигуряват непрекъснато нормалната им експлоатация. Субект на това задължение са съответните ВиК оператори. Община Тутракан, като собственик на ГПСОВ-Тутракан, има задължение по чл. 141, ал. 1, т. 1 от ЗВ за поддържането му в техническа изправност, но няма ангажимента, какъвто ангажимент имат ВиК операторите по чл. 126, ал. 1 от закона, да поддържа експлоатационната изправност на съоръжението и да осигурява непрекъснато нормалната му експлоатация. Осъществяването на тези дейности изисква специфичен капацитет, с какъвто Общината не разполага (подробно изложение по въпроса се съдържа в мотивите на Решение № 45 от 10.01.2024 г. по КАНД № 69 / 2023 г. на АдмС-Силистра). Освен това приложената санкционна норма на чл. 200, ал. 1, т. 42 от ЗВ няма отношение нито към нарушение на задълженията по чл. 126, ал. 1 от ЗВ, нито към нарушение на задълженията по чл. 141, ал. 1, т. 1 от ЗВ, тъй като в първия случай нарушителят следва да бъде санкциониран по чл. 200, ал. 1, т. 42 от ЗВ със санкция от 500 до 2000 лв., а във втория – по чл. 200, ал. 1, т. 38 от закона със санкция от 1000 до 10000 лева. В случая обаче първоинстанционният съд е бил в невъзможност да измени квалификацията на деянието. Според чл. 63, ал. 7, т. 1 от ЗАНН съдът изменя акта по чл. 58д и в случаите, когато се налага да приложи закон за същото, еднакво или по-леко наказуемо нарушение, без съществено изменение на обстоятелствата на нарушението. Общото между трите хипотези по чл. 63, ал. 7, т. 1 от ЗАНН е това, че фактическото обвинение остава същото като кръгът от релевантните факти, описани в наказателното постановление, не се променя или ако е налице промяна, тя е несъществена, т. е. всички релевантни факти са предявени на наказаното лице по установения ред и то е могло да упражни пълноценно правото си на защита по тях. При "закон за същото нарушение" правната квалификация на деянието, тоест, приложимият материален закон, е същата, посочена и в наказателното постановление, докато при "закон за еднакво или по-леко наказуемо нарушение" възприетата от съда правна квалификация не остава същата, а се променя, като със съдебния акт се извършва преквалификация на деянието и се явява приложим друг, различен материален закон (в този смисъл решение № 223 от 11.02.2020 г., постановено по к. н. д. № 1013/2019 г. по описа на ВКС, III н. о.). С Тълкувателно решение № 57 от 4.12.1984 г. по н. д. № 13/84 г., ОСНК е изяснено понятието "закон за по-тежко наказуемо престъпление". Приема се, че преценката кое престъпление е по-тежко наказуемо се определя от вида и размера на предвиденото за него наказание. Когато за отделните престъпления са предвидени наказания от едни и същи вид, по-тежко наказуемо престъпление е това, за което е предвиден по-висок максимум при еднакъв минимум, по-висок минимум при еднакъв максимум, а при еднакъв минимум и максимум - това, за което са предвидени кумулативно и други наказания. От една страна беше коментирано, че Община Тутракан няма задължение да поддържа експлоатационната изправност на ГПСОВ и да осигурява непрекъснато нормалната му експлоатация, а от друга страна, за неизпълнение на задължението ѝ по чл. 141, ал. 1, т. 1 от ЗВ като собственик на съоръжението да поддържа техническата му изправност, е предвиден по-висок размер на санкцията (както като минимум, така и като максимум) спрямо наложения от АНО. В тази хипотеза първоинстанционният съд е бил в невъзможност да приложи закон за по-тежко наказуемо административно нарушение по арг. от обратното на чл. 63, ал. 7, т. 1 от ЗАНН и да преквалифицира деянието, защото би нарушил принципа "reformatio in peius". Единственият възможен резултат от инстанционния контрол в този случай е отмяна на санкционния акт, който резултат е постановен от въззивния съд.

В обобщение, настоящият съд намира, че обжалваното решение на ТРС е валидно, допустимо и правилно по своя краен резултат, независимо от допуснатото процесуално нарушение, което не се явява обуславящо за изхода на делото. Съдебният акт е постановен в съответствие с установените факти по делото и със закона и подлежи на потвърждаване.

Предвид изхода на делото и на основание чл. 63д, ал. 1 и ал. 3 ЗАНН във вр. с чл. 143, ал. 3 АПК и чл. 37, ал. 1 ЗПП на ответната страна следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение, чийто размер съответства на посочените в чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ  - в диапазона от 80.00 до 150 лева. Същото следва да бъде определено в размер на 80. 00 лева, като съгласно § 1, т. 6 от ДР на АПК следва да се възложи в тежест на юридическото лице, в чийто състав е административния орган, т. е. в тежест на РИОСВ гр. Русе (чл. 2, ал. 2 от Правилника за устройството и дейността на регионалните инспекции по околната среда и водите (Обн. ДВ, бр. 49/18 г., изм. ДВ, бр. 54/20 г.).

Водим от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. АПК, във вр. с чл. 63в ЗАНН, Административният съд гр.Силистра

 

                                                      Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ  В  СИЛА Решение № 50 от 04.09.2023 г. по АНД № 161 по описа за 2022 г.  на Районен съд – Тутракан

 

ОСЪЖДА Регионална инспекция по околната среда и водите гр.Русе, с ЕИК: ********* и административен адрес: гр. Русе, бул. “Придунавски“ № 20, представлявана от директора  инж. Ц.Х., да заплати на Община гр.Тутракан, с ЕИК:********* и адрес: гр. Тутракан, ул.“Трансмариска“ №31, представлявана от кмета д-р Д.С., сумата от 80.00 (осемдесет) лева - съдебни разноски.

 

Решението е окончателно.

 

 

Председател:                           Членове: 1.                                   2.