Решение по дело №952/2023 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 1558
Дата: 25 април 2024 г.
Съдия:
Дело: 20237170700952
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 ноември 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1558

Плевен, 25.04.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Плевен - I състав, в съдебно заседание на двадесет и пети март две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ДАНИЕЛА ДИЛОВА

При секретар ВЕНЕРА МУШАКОВА като разгледа докладваното от съдия ДАНИЕЛА ДИЛОВА административно дело № 20237170700952 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството по делото е образувано по подадена от К. Й. Д., от с. Петърница обл. Плевен, чрез адв.М. искова молба, с искане да бъде осъден Директора ТП ДГС Плевен да презавери и върне ловен билет, притежаван от жалбоподателя, отнет му по повод извършено от него административно нарушение. В исковата молба се твърди, че на 05.10.2020г. в землището на с. Петърница, К.Д. в качеството си на ловец е ловувал/ по см. на чл. 43 ал.2 от ЗЛОД, като е пренасял 1 бр. кожа от дива свиня, 4 бр. крака от дива свиня/ разпознаваеми части и вътрешности / черва и стомах, без да притежава писмено разрешително за лов. Твърди се, че нарушението е било констатирано от двама служители на ТП ДГС Плевен, и му е бил съставен АУАН № 717/05.10.2020г. с бл.№ Серия СЗДП № 113592. Твърди се, че ловния билет, членската карта и ловно оръжие на ищеца са иззети от служител на КОС на 21.10.2020г.,а на 22.10.2022г. Началника на РПУ Д. Дъбник с писмо № **********/22.10.2020г. е изпратил ловния билет и членската карта на Директора на ТП ДГС Плевен за съхранение, като тези документи и до днес се намират в тази институция. Твърди се, че по случая е била образувана преписка В-7162/2020г. по описа на РП Плевен срещу К.Д., за извършено престъпление по чл. 237 ал.1 от НК, която Постановление на РП Плевен е бил прекратена на осн. чл. 199 , чл. 213 ал.1 , вр. чл. 24 ал.1 от НПК, вр. чл.9 ал.2 от НК. Твърди се, че на 22.01.2020г. Началникът на РДГ Ловеч, въз основа на съставения АУАН № 717/05.10.2020г. е издал НП № 717/22.10.2020г., с което на К. Й. Д. са били наложени следните административни наказания- на осн. чл. 85, вр. чл. 43 ал.2, вр. чл. 43 ал.2 от ЗЛОД- глоба в размер на 200 лв, и на основание чл. 94 ал.1 от ЗЛОД е наложено наказание лишаване от право да се ловува в срок от три години. Ищецът твърди, че е обжалвал НП, и с Решение № 189/21.04.2021г. по КАНД 902/2021г. на Адм. съд Плевен е било потвърдено Решение № 144/12.10.2021г. на РС Плевен по АНД 1059/2021г., с което обжалваното наказателно постановление е потвърдено. Твърди, че на 30.10.2023г.К.Д. е заплатил съответните такси за презаверка на ловния си билет и е подал искане до ТП ДГС Плевен, за извършване на действията по презаверка и връщането на ловния билет. Твърди се, че на 01.11.2023г. Директора на ТП на ДГС Плевен е постановил отказ за презаверка и връщане на ловния билет, тъй като е приел, че наказанието на К.Д. изтича след влизане в сила на Решение № 189/21.04.2021г. по КАНД 902/2021г. по описа на Ам. Съд Плевен. Твърди, че изводът на административния орган, че тригодишния срок на наложеното административно наказание лишаване от право на ловуване за срок от три години започва да тече от момента на влизане в сила на НП е неправилен. Счита че връщането и презаверката на билета за лов е било дължимо от момента на изтичане на три години от изземването на ловния билет на ищец, именно от 22.10.2023г, .тъй като от момента на изземването на билета от органите на МВР, ищецът е бил лишен от правото да упражнява дейност по ловуване на дивеч. Твърди, че този извод се подкрепя и от ЛРД Д. Дъбник, в което членува К.Д., тъй като считано от 30.10.2023г. му е било подновено членството на ловец поради изтичане на наложеното наказание.Прави искане съдът да осъди Директора на ТП-ДГС-Плевен да извърши действие - да презавери и върне на К. И. ловен билет, иззет на 21.10.2022г.- от органите на РПУ Д.Дъбник и предаден за съхранение в ПТ ДТС Плевен.

В открито съдебно заседание ищецът, чрез представител по пълномощие адвокат М., поддържа жалбата.Претендира разноски.

Ответникът – Директор на ТП „ДГС“ Плевен, редовно призован не изпраща представител. Депозира становище по хода на делото.

Съдът, като съобрази становищата на страните, представените по делото доказателства и закона, намира за установено следното :

По делото не се спори, че с Наказателно постановление № 717 от 22.10.2020 г. на Директора на Регионална дирекция по горите – Ловеч, с което за нарушение на чл. 85, пр. 2 във връзка с чл. 43, ал. 2, пр. 6 от ЗЛОД, вр. с чл. 57, ал. 1 от ЗЛОД и на основание чл. 85 пр.2 от ЗЛОД на К. Й. Д. е наложено административно наказание глоба в размер на 200 /двеста/ лева и на основание чл. 94, ал. 1 от ЗЛОД лишаване от право на ловуване за срок от три години, като на основание чл.95 ал.1 от ЗЛОД са отнети в полза на държавата вещите предмет на нарушението – 1 бр. кожа от дива свиня, 4 бр. крака от дива свиня и вътрешности. Наказателното постановление е издадено въз основа на представения АУАН № 717/05.12.2020г. съставен на 05.12.2020г. от служители на ТД ДГС Плевен. По делото не се спори, че Наказателното постановление е обжалвано и е влязло в сила на 21.04.2022г.

По делото е представено Постановление на РП Плевен за прекратяване на наказателното производство водено затова, че на 04.10.2020г. в с. Петърница обл. Плевен е убит без разрешение едър дивеч- диво прасе- престъпление по чл. 237 ал.1 от НК.

По делото не се спори, че с писмо изх.№ 25700-4164/22.10.2020г. ловния билет и членска карта на К. Й. Д. от с. Петърница са изпратени на ДГС Плевен/ стр.67/

От изложеното може да се направи извод, че ловния билет и членска карта на ищеца са били иззети при установяване на нарушението от служители на МВР и предадени на 22.10.2020г./ след постановяване на Постановлението на РП Плевен за прекратяване на наказателното производство/ се изпратени за съхранение в ДГС Плевен.

Видно от представените по делото доказателства-писмо / стр. 74/ е , че К. Д., - ловец в ловна дружинка в с. Градина , във връзка с извършено от тях нарушение, констатирано от органите на МВР в нощта на 04/05.10.2020г. в землището на с. Петърница, с решение на УС от 14.10.2020г., за нарушение по чл. 16 и съгласна чл. 21 от Устава са изключени за уронване на авторитета на сдружението, считано от 15.10.2020г.

По делото са представени писма от и Директор на РДГ Ловеч за предприемане на действия по изпълнение на влязлото в сила наказателно постановление, вкл. отнемане на издаденото разрешение за носене и употреба на огнестрелно оръжие и боеприпаси и др.

Видно от подаденото от К. Д. до Директора на ТП „ДГС Плевен“, гр. Плевен заявление от 30.10.2023г. е, че същия е поискал да му бъде презаверен билет за лов за календарната 2023г. Посочил е, че членува в ЛРД Долни Дъбник, ловна дружина с.Градина. Към заявлението е внесена държавна такса, служебна бележка че К.Д. е член на ловна дружина с. Градина.

По делото е представена справка, от информационната система на ИАГкоято е видно че на Д. е наложено наказание с НП 717/22.10.2020г. за периода 21.04.2022г.- 21.04.2025г.

По делото е представен отговор от 01.11.2023г. на Директора на ТП ДГС Плевен, до заявителя, в който е посочено че задържаните при констатиране на нарушението по ЗЛОД ловен билет и членска карта се съхраняват в ТП ДГС Плевен, за което е запознат, като може да предприеме действия за заверка на ловния билет след 21.04.2025 г. Посочено е, че след проверка в електронния регистър е установено че достъпа до регистрацията на заявителя е ограничен, поради констатирано нарушение по ЗЛОД, за което са му наложени наказания- изключване от ловното сдружение и лишаване от право на лов за срок до 21.04.2025г.

Предявеният иск е с правно основание чл. 256 ал.1 АПК и е допустим:

В оспореното писмо, е обективиран отказ за извършване на действие- презаверка и връщане на ловен билет, което жалбоподателят счита, че е дължимо по силата на закона, след изтичане на тригодишния срок на наложеното му наказание лишаване от права, и което той е поискал от ответника със заявление с вх.№ 2085/30.10.2023г.

Правният интерес от търсената съдебна защита е предпоставка за допустимост на иска по чл. 256. ал. 1 АПК, интересът е налице, когато ищецът твърди, че притежава изискуемото притезание срещу административния орган, който не е изпълнил задължението си. Дали твърдяното субективно право съществува и дали е изискуемо е въпрос на спора по същество. Разгледан по същество, предявеният иск е неоснователен по следните съображения.

Между страните няма спор от фактическа страна.

Спорния по делото въпрос е откога тече 3-годишният срок на наложеното с НП административно наказание лишаване от право на ловуване за срок от 3 години-от момента на изземването на ловния билет или от момента на влизането в сила на НП. Единствената изрична норма в ЗАНН, свързана с изпълнението на наказанието временно лишаване от право да се упражнява определена професия или дейност е тази на чл. 81, ал.1, но тя касае органите, които изпълняват наказанието, не и момента, от който тече срокът на наложеното наказание:" Наказателното постановление или решението на съда, с което е постановено временно лишаване от право да се упражнява определена професия или дейност, се изпълнява от органите, които признават това право и контролират упражняването му, и от ръководителя на предприятието, учреждението или организацията, където наказаният работи".

Съгласно специалния приложим закон-Закона за лова и опазването на дивеча:

Чл. 23. (Изм. и доп. - ДВ, бр. 79 от 2002 г., изм., бр. 91 от 2008 г.) (1) Правото на ловуване се упражнява от лица, които притежават членска карта и билет за лов, заверени за съответната календарна година, както и разрешително за лов.

(2) (Изм. - ДВ, бр. 92 от 2009 г.) Билетът за лов и разрешителното за лов се издават по образци, утвърдени от изпълнителния директор на Изпълнителната агенция по горите. Чл. 94. (Изм. - ДВ, бр. 79 от 2002 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 91 от 2008 г.) Лице, извършило нарушение по чл. 84, ал. 1 и 2, чл. 85 и чл. 86, ал. 1, се лишава и от право на ловуване за срок от три години.

(2) Лице, извършило нарушение по чл. 86, ал. 2 и чл. 89, ал. 2, се лишава и от право на ловуване за срок от три до пет години.

Анализът на нормите сочи, че и в специалния приложим закон-ЗЛОД липсва изрична норма, уреждаща началото на срока на наказанието лишаване от право на упражняване на определена дейност-на ловуване в случая в ЗЛОД няма специална разпоредба относно началото на изтърпяване на наказанието "лишаване от право за ловуване". В ЗАНН също липсва подобна разпоредба относно началния момент на изтърпяване на наказанието " лишаване от право да се упражнява определена професия или дейност", но в чл. 74 ЗАНН е посочено, че в тридневен срок от влизане в сила на наказателното постановление административнонаказващият орган, съответно съдът, предприема действие за привеждането му в изпълнение. Съгласно разпоредбата на чл. 11 ЗАНН по въпросите на вината, вменяемостта, обстоятелствата, изключващи отговорността, формите на съучастие, приготовлението и опита се прилагат разпоредбите на общата част на Наказателния кодекс, доколкото в този закон не се предвижда друго. Чл. 11 ЗАНН не препраща към правилата за определяне на наказанието от глава пета на Наказателния кодекс и в частност към чл. 59, ал. 4 НК, предвиждащ приспадане от срока на лишаване на права лишаването по административен ред или по чл. 69а НПК, поради което съдът приема че липсва законова възможност за прилагане по аналогия на чл. 59, ал. 4 НК. Освен това, съгласно разпоредбата на чл. 23 а ал.3 от ЗЛОД билета за лов се отнема на лице, което е изключено от ловец от ловното сдружение. По делото са представени доказателства, че след установяване на адм. нарушение К. Д. , с решение на УС на ТП ДГС Плевен е изключен, т.е. отнемането на билета за лов и предаването му за съхранение в ДГС Плевен няма характер на административно наказание. От всичко изложено може да се направи извод, че в случая изпълнението на наказанието "лишаване от право за ловуване" наложено на К. Д. е започнало след влизане в сила на наказателното постановление предвид разпоредбата на чл. 74 ЗАНН – 21.04.2022г и към датата на подаване на заявлението от К.Д. не е изтекъл тригодишният му срок, поради което отказът на административният орган да извърши действия по заверка и връщане на на ловния билет на ищеца е съобразен с приложимото материално право. /Така Решение № 13992 от 12.11.2020 г. на ВАС по адм. д. № 8193/2020 г., V о., докладчик председателят А. Д./.

Предвид изложеното, съдът намира че предявения от К. Й. Д. против Директора на ТП ДГС Плевен е неоснователен и следва да бъде отхвърлен.

Водим от горното, съдът

Р Е Ш И :

ОТХВЪРЛЯ предявения от К. Й. Д. [ЕГН] против Директора на ТП ДГС Плевен иск, с правно основание чл.256 с искане да бъде осъден директора на ТП ДГС Плевен да презавери и върне ловния билет на К. Й. Д., иззет на 21.10.2020г. от органите на РПУ Д.Дъбник и предаден за съхранение в ТП ДГС Плевен като НЕОСНОВАТЕЛЕН и НЕДОКАЗАН.

Решението може да се обжалва пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от деня на съобщението, че решението е изготвено.

Съдия: