О П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
№ 2444 / 30.12.2022г.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПАЗАРДЖИК, VІІІ административен състав, в открито съдебно заседание
на 01.12.2022г. в състав:
СЪДИЯ: ВЕСЕЛКА
ЗЛАТЕВА
при секретаря
Янка Вукева и с участието на
прокурора ………, като разгледа докладваното от съдия Златева адм.дело № 575
по описа за 2022г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е
по реда на чл. 179 и сл. от АПК.
Делото е образувано по жалба на В.И.Ш. ***
против решение № 435/15.04.2022 г. по протокол № 34 на Общински съвет - Брацигово
с искане за обявяване на същото за незаконосъобразно.
С атакувания акт
Общински съвет - Брацигово е приел решение за провеждане на търгове с явно
наддаване за продажба на стояща дървесина на корен в обект № 1, включващ отдел
165, подотдел „е” и обект № 2, включващ отдел 167, подотдел „ж” от общинска
горска територия - м. „Санджак”, землище с.Равногор, общ. Брацигово и
провеждане на търгове с явно наддаване за продажба на дървесина по такса на
корен в обект № 1, включващ отдел 165, подотдел „е” и обект №2, включващ отдел
167, подотдел „ж” от общинска горска територия - м. „Санджак”, землище с.Равногор,
общ.Брацигово, както следва:
1. За обект № 1,
включващ отдел 165, подотдел „е“, с общо лежаща маса 1148.03 куб.м. да се
проведе търг с явно наддаване за продажба на стояща дървесина на корен от
общинска горска територия - м. „Санджак”, землище с.Равногор, общ.Брацигово с
начална тръжна цена 130 510,30 лв. без ДДС;
2. За обект № 2, включващ отдел 167, подотдел „ж“, с общо лежаща маса
218.32 куб.м. да се проведе търг за местни търговци (фирми) с явно наддаване за
продажба на стояща дървесина на корен от общинска горска територия – м
„Санджак”, землище с.Равногор. общ.Брацигово с начална тръжна цена 27 528,40
лв. без ДДС.
Решението е
взето след предложение на Кмета на Община Брацигово съгласно чл. 21, ал.1, т. 8
и ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация и на
основание чл.112, ал.1, т.1 и чл. 114, ал.1, чл. 113 и чл. 115 от Закона за
горите, във връзка с чл.4, ал.3, чл.5, ал.3 и чл. 49, ал.1, т.1, чл. 46, т.1 и
чл. 38 от Наредба за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в
горските територии - държавна и общинска собственост и за ползването на
дървесина и недървесни горски продукти.
В жалбата се
твърди, че предпочетеният способ за продажба на дървесината по чл.112 от ЗГ - чрез
продажба на стояща дървесина на корен - противоречал на чл.211 и чл.213 от ЗГ.
Отделно от това решението създавало условия за незаконен добив на по-големи
количества дървесина от реално плащаните, както и за по-ниско окачествяване на
дървесината, което нарушавало конституционното изискване за осигуряване от
страна на държавата на разумно използване на природните богатства и ресурс, с
което се нарушавали интересите на общината и на всеки конкретен гражданин.
Решението било
постановено при неспазване на установената форма, в съществено нарушение на
административнопроизводствените правила, в противоречие с материалноправни
разпоредби и в несъответствие с целта на закона.
В съдебно
заседание жалбоподателят не се явява, не се представлява.
Процесуалният представител
ответника Общински съвет - Брацигово в писмено становище, в с.з. и по същество
в писмени бележки поддържа, че жалбата е недопустима поради липса на правен
интерес, евентуално– неоснователна. Излага доводи. Претендира разноски.
Не се явява представител
на Окръжна прокуратура - Пазарджик.
Съдът като прецени събраните
по делото доказателства поотделно и в съвкупност, приема от фактическа и правна
страна следното:
Производството по делото
е образувано по жалба срещу решение №435/15.04.2022 г. по протокол № 34 на
Общински съвет – Брацигово, взето на основание чл. 21, ал.1, т. 8 и ал.2 от
Закона за местното самоуправление и местната администрация и на основание чл.112,
ал.1, т.1 и чл. 114, ал.1, чл. 113 и чл. 115 от Закона за горите, във връзка с
чл.4, ал.3, чл.5, ал.3 и чл. 49, ал.1, т.1, чл. 46, т.1 и чл. 38 от Наредба за
условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии -
държавна и общинска собственост и за ползването на дървесина и недървесни
горски продукти за провеждане
на търгове с явно наддаване за продажба на стояща дървесина на корен в обект №
1, включващ отдел 165, подотдел „е” и обект № 2, включващ отдел 167, подотдел
„ж” от общинска горска територия - м. „Санджак”, землище с.Равногор, общ.
Брацигово и провеждане на търгове с явно наддаване за продажба на дървесина по
такса на корен в обект № 1, включващ отдел 165, подотдел „е” и обект №2,
включващ отдел 167, подотдел „ж” от общинска горска територия - м. „Санджак”,
землище с.Равногор, общ.Брацигово, както следва:
1. За обект № 1,
включващ отдел 165, подотдел „е“, с общо лежаща маса 1148.03 куб.м. да се
проведе търг с явно наддаване за продажба на стояща дървесина на корен от
общинска горска територия - м. „Санджак”, землище с.Равногор, общ.Брацигово с
начална тръжна цена 130 510,30 лв. без ДДС;
2. За обект № 2, включващ отдел 167, подотдел „ж“, с общо лежаща маса
218.32 куб.м. да се проведе търг за местни търговци (фирми) с явно наддаване за
продажба на стояща дървесина на корен от общинска горска територия – м
„Санджак”, землище с.Равногор, общ.Брацигово с начална тръжна цена
27 528,40 лв. без ДДС.
Разглеждането на жалбата по същество е обусловено от
наличие на правен интерес за жалбоподателя да атакува съответния
административен акт – абсолютна положителна процесуална предпоставка за допустимост
на оспорването, за която съдът следи служебно. Оспорващият следва да докаже, че
целта на подаването на жалбата е премахване или предотвратяване на
неблагоприятни за него правни последици или постигане на положителни правни
резултати. Правният му интерес трябва да бъде личен, пряк и непосредствен, т.
е. административният акт трябва пряко да засяга правната сфера на оспорващия,
като непосредствено отнема, изменя или ограничава негови субективни права или
противозаконно му създава задължения. В случая жалбоподателят не е установил
наличието на личен, пряк и непосредствен интерес от обжалване на
административния акт –нито е заявил, нито е установил самостоятелни права върху
някой от посочените в административния акт обекти, поради което актът да го
засяга непосредствено и лично. Посоченото в жалбата хипотетично нарушаване на
конституционното изискване за осигуряване от страна на държавата на разумно
използване на природните богатства и ресурс не е достатъчно да обоснове личен,
пряк и непосредствен интерес за жалбоподателя, който да му придаде качеството
на страна в съдебното производство / напр. определение № 11611 от 14.12.2022г. на ВАС по адм. д. № 8138/2022 г., IV о.,
докладчик председателят М. Ч./.
Изложеното налага извода за липса на
правен интерес от оспорване, съответно за недопустимост на жалбата. Затова на
основание чл.159, т.4 от АПК жалбата следва да се остави без разглеждане, а
производството по делото - да се прекрати.
В тежест на жалбоподателя следва да се
възложат сторените от ответника Общински съвет – Брацигово разноски в размер
на 4690,77лв.
По
изложените съображения Административен съд –
Пазарджик
О П
Р Е Д
Е Л И :
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на В.И.Ш. *** против решение № 435/15.04.2022
г. по протокол № 34 на Общински съвет - Брацигово.
ОСЪЖДА В.И.Ш., ЕГН**********
*** да заплати на Общински съвет – Брацигово разноски в размер на 4690,77лв.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д.№415/22г. по
описа на Административен съд – Пазарджик.
Определението
подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд в
7-дневен срок от съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: /п/