Р Е Ш Е Н И Е № 314
гр.Кюстендил, 16.12.2021год.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Административен съд -
Кюстендил, в открито съдебно заседание на седемнадесети ноември през две хиляди
двадесет и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ
ЧЛЕНОВЕ: ГАЛИНА СТОЙЧЕВА
МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА
при секретаря Антоанета Масларска и с участието на прокурора Марияна Сиракова,
като разгледа докладваното от съдия Стойчева
КАНД № 327 по описа за 2021год., за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл.63 ЗАНН във вр. с чл.208 и сл. АПК.
„М. Т. 2.“ ЕООД ***, представлявано от управителя Д. Е. М., чрез пълномощника адв. А.В., оспорва с касационна жалба решение № 30 от 05.08.2021г. на Районен съд – Дупница по АНД № 20211510200529/2021г., с което е потвърдено Наказателно постановление № 42-0001035/12.04.2021г. В жалбата се съдържат оплаквания за пороци на решението, които съставляват касационни основания по чл. 348, ал.1, т.1 от НПК. Нарушението на закона поради неправилното му прилагане се свързва с пороци на съдържанието на АУАН и НП и липса на нарушение. Претендира се отмяна на решението и отмяна на наказателното постановление.
Ответникът - Регионална
дирекция “Автомобилна администрация” – гр.София, не изразява становище по
касационната жалба.
Представителят на Окръжна
прокуратура - Кюстендил дава заключение за неоснователност на жалбата.
Административният съд,
извършвайки преценка на доказателствата по делото, на касационните основания и на доводите на страните, както и след служебна проверка на атакувания съдебен акт на осн.
чл. 218, ал.2 от АПК, приема следното:
Касационната жалба е подадена от страна с право на
касационно оспорване, срещу съдебен акт, който подлежи на обжалване по реда на
чл.208 от АПК, в преклузивния срок по чл.211, ал.1 от АПК и отговаря
на изискванията за
форма и съдържание по чл.212 от АПК, поради което се явява процесуално
допустима.
Разгледана по същество, касационната жалба се приема
за неоснователна.
Предмет на въззивно оспорване е
Наказателно постановление № 42-0001035 от
12.04.2021год., издадено от директора на
РА “Автомобилна администрация” - гр. София, с което на „М. Т. 2.“ ЕООД ***, за нарушение по чл.25 от Наредба № 11 от 31.10.2002 г. за международен
автомобилен превоз на пътници и товари /Наредбата/, на основание чл.99, предл.4
от Закона за автомобилните превози, е наложена
имуществена санкция в размер на 2000,00лв.
Административнонаказателната отговорност на „М. Т. 2.“
ЕООД е ангажирана за това, че на 23.03.2021год. в района на Автогара - гр. Дупница, е установено, че
дружеството като лице по чл.2, ал.1 по смисъла на
Наредба № 11/2002г., притежаващо лиценз за международен
автомобилен превоз на товари /лиценз на Общността/ с № 12410/24.09.2014г., не е отчело в срок
до 01.03.2021г. разрешително
с № 20 ВG/04000512
за обществен международен автомобилен
превоз на територията на Република Сърбия, получено по реда на раздел ІІІ и V от Наредба № 11/2002г., което е
видно от постъпило заявление с №
91-00-17-514/16.03.2021г. на дружеството.
За деянието е съставен АУАН № 288333/23.03.2021г., в
който същото е описано по идентичен начин.
Към административнонаказателната преписка са
приложени посочените в акта и НП
документи - Разрешително с №
20ВG/04000512 за
обществен международен автомобилен превоз на територията на Република Сърбия и заявление с № 91-00-17-514 от 16.03.2021г. за връщане
на процесното разрешително на
длъжностно лице от ОО
„АА“ - Кюстендил.
При така установените факти по делото и събраните доказателства, районният съд постановява оспореното решение, с което потвърждава издаденото наказателно постановление. Изложени са доводи за редовно проведено административнонаказателното производство, както и за доказаност на релевираното административно нарушение. Формирани са мотиви за неприложимост на хипотезата на чл.28 от ЗАНН.
Административният
съд, проверявайки обжалваното решение според
критериите по чл.218, ал.2 от АПК, констатира, че е допустим и валиден
съдебен акт, постановен по допустима въззивна жалба от компетентен съд в
надлежен състав. Осъществявайки проверка относно съответствието на оспореното
решение с материалния закон от една страна, а от друга относно посочените в
жалбата пороци, сочещи на касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 от НПК, съдът
счита следното:
Решението на въззивния съд е правилно, поради което и на осн. чл.221, ал.2 от АПК следва да се остави в сила. Изложените правни изводи за липса на процесуални нарушения и по съществото на спора за доказаност на административното нарушение, са в съответствие със събраните доказателства и приложимите нормативни разпоредби. Оспореният съдебен акт е мотивиран, а съдът е изпълнил задължението си по чл.13 от НПК за установяване на обективната истина, като е събрал относимите и необходими за спора доказателства, обсъдил е фактите от значение за спорното право и е извел горните изводи, които касационната инстанция възприема за правилни.
Във връзка с наведените от жалбоподателя оплаквания, следва да се констатира законосъобразност на доводите на районния съд за отсъствие на пороци във формата на АУАН и НП и за надлежно проведено административнонаказателно производство. Същите са обосновани с оглед съдържанието на акта и наказателното постановление и са правилни с оглед приложимите разпоредбите на чл.42, т.3 и чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН. В случая е видно, че 23.03.2021г. в района на Автогара - Дупница, е установено, че дружеството като превозвач, притежаващ лиценз за международен автомобилен превоз на товари, не е изпълнил задължението си до 1 март на 2021г. да върне процесното разрешително, т.е. релевираното административно нарушение е под формата на бездействие – неизпълнение на нормативно установено задължение за отчитане /връщане/ на издадено разрешително за международен превоз на товари с крайна дата за изпълнение на процесното задължение - 01.03.2021год., след която бездействието на превозвача съставлява административно нарушение по чл.99, предл.4 от ЗАвПр вр. с чл.25 от Наредба № 11/2002г. Изпълнителното деяние е бездействие, продължило и към датата когато е установено на 23.03.2021г.
Неоснователен е и поддържаният от
касатора довод за липса на нарушение
поради това, че процесното разрешително е валидно до 31.01.2021г. и отчитането
му е дължимо
до 1 март 2022г. Така мотивираната
защитна теза на нарушителя е неправилна и в противоречие с данните в разрешителното и правилата на Наредба № 11 от 31.10.2002г. на
МТС за международен автомобилен превоз
на пътници и товари. Съгласно приложената санкционната норма
на чл.99, предл.4 от ЗАвПр., административно наказание се налага на
лице, което наруши реда за отчитане на разрешителните за
извършване на превоз на пътници и товари. Посоченият ред е регламентиран в
чл.25 от специалната Наредба № 11 от 31.10.2002г. на МТС, към която е налице препращане от АНО при формулиране на обвинението. Според чл.25 от Наредбата, получените разрешителни по реда на раздели III и V
за съответната календарна година се отчитат от превозвача в срок до 1 март на
следващата календарна година.
В случая от съдържанието на приложеното Разрешително с № 20ВG/04000512 за обществен международен автомобилен превоз на територията на Република Сърбия, е видно, че е издадено на превозвача „М. Т. 2.“ ЕООД за извършване на превоз в двете посоки с МПС с рег. № КН0704ВС и полуремарке с рег. № КН1358ЕЕ; че е валидно /важи/ до 31.01.2021г. и че превозвачът е осъществил разрешения превоз в периода 10 – 11.06.2020г. Горните реквизити характеризират процесното разрешително като еднократно резервирано разрешително по чл. 20, ал.1 от Наредба № 11/2002г., получено по реда на раздел ІІІ от същата Наредба. Анализът на разпоредбата на чл.20, ал.1 от Наредбата, сочи, че такъв вид разрешително се издава за всеки конкретен превоз и има еднократно действие, т.е. че разрешителното е валидно за един превоз в двете посоки за един автомобил. Посочената дата за валидност на същото до 31.01.2021г. е относима към крайния срок, в който може да бъде осъществен разрешеният превоз, без да се променя характера и еднократното действие на издаденото разрешително, както неоснователно твърди касаторът. В случая, разрешеният превоз е осъществен на 10-11.06.2020год., видно от отразените данни в разрешителното. Следват изводи, че същото е получено през 2020г. по реда на раздел ІІІ от Наредбата и за превозвача е възникнало задължението по чл.25 от Наредбата да го отчете в срок до 1 март на следващата календарна година, т.е. до 1 март 2021г.
Предвид изложеното и доколкото е
безспорно, че разрешителното не е отчетено /върнато/ в нормативно установения срок, а на 16.03.2021г., видно от приложеното
заявление, правилно АНО и въззивният съд са приели, че бездействието на
превозвача е съставомерно административно
нарушение по чл.99, предл.4 от ЗАвПр. вр. с чл.25 от Наредба № 11/2002г. на
МТС, за извършването на което на нарушителя е наложена имуществена санкция в предвидения в
закона размер от 2000,00лв. Следват
изводи за законосъобразност на издаденото НП и на оспореното въззивно решение, с
което същото е потвърдено. Дължимото е
решение на касационната инстанция
е за оставяне в сила на съдебния акт на
Районен съд – Дупница.
Водим от изложеното и на осн. чл.221, ал.2 от АПК във вр. с чл.63 от ЗАНН, Административният съд
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА решение № 30 от 05.08.2021г. на Районен съд – Дупница, постановено по АНД № 20211510200529/2021г.
Решението не подлежи
на обжалване.
Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на
преписи от същото.
Председател:
Членове: 1.
2.