Определение по дело №318/2019 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 юли 2020 г.
Съдия: Елена Стойнова Чернева
Дело: 20197210700318
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

567

гр. Силистра, 28  юли 2020 г.

 

Административен съд – Силистра, в закрито заседание на  двадесет и осми юли през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

СЪДИЯ: Елена Чернева

разгледа адм. дело № 318 по описа на съда за 2019 г. и, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производство по реда на чл. 248 ГПК във вр. с чл. 44 АПК.

С молба от 10. 07. 2020 г. ответникът по жалбата - Заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на Управляващия орган (УО) на Оперативна програма „Региони в растеж“  (ОПРР) 2014-2020 г.,  претендира от съда да измени в частта за разноските постановеното по делото решение № 37 / 10. 06. 2020 г., като му присъди пълния размер на сторените от него разноски в производството ( 6126. 46 лева) и приеме, че на жалбоподателя не се дължат разноски в размер на 119. 78 лева. В условията на евентуалност моли за тълкуване на решението посредством излагане на мотиви за начина на изчисление на разноските по делото.

Препис от молбата е връчен на жалбоподателя и му е дадена възможност в едноседмичен срок да вземе становище по направеното искане. В дадения срок не е постъпил отговор.

Съдът, след проверка на изложените обстоятелства, намира за установено следното:

С постановеното по делото решение е отменено Решение № РД-02-36-1269 / 11. 11. 2019 г. на Заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на Управляващия орган (УО) на Оперативна програма „Региони в растеж“  (ОПРР) 2014-2020 г. в частта на определената финансова корекция в абсолютна стойност от 257 237. 92 лева и е отхвърлено оспорването на акта в ОСТАНАЛАТА ЧАСТ, с която е определена финансова корекция  в размер на 15 % от допустимите разходи, финансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове, по Административен договор за предоставяне на безвъзмездната финансова помощ №  BG16RFOPOO1-2.001-0060-С01 от 15. 09. 2016 г. В мотивите на съдебния акт е коментирано, че основата, върху която УО е преценил, че следва да се извърши корекцията, надвишава значително по размер прогнозната обща стойност на средствата от ЕСИФ, които ще бъдат изплатени по силата на ДБФП. За да прецени приблизителната сума на допустимите разходи съдът е взел предвид, че по първото искане за плащане е верифицирана сумата от 626 280. 97 лева, по второто искане – 56 469. 25 лева, а по третото искане – 85 515. 09 лева. Четвъртото последно искане, заведено в ИСУН на 03. 05. 2019 г., касае сума от 304 742. 31 лева. Макар да няма данни постановените по повод на четвъртото искане решения на УО да са влезли в сила, във връзка с изчислението на разноските по делото неговият пълен размер е включен в прогнозната стойност на средствата от ЕСИФ, върху които ще се извърши корекцията, като посредством сборуване на сумите по четирите искания се получава вземане в размер 1 073 007. 31 лева. При прилагането корекция от 15 % към тази база, се получава сумата 160 951. 10 лева. При постановено решение, определящо размера на корекцията на 257 237. 92 лв., което е отменено до корекция в приблизителен размер от 160 951. 10 лева, то следва, че от общия размер на разноските на ответника от 6126. 46 лева, дължимите разноски възлизат на 3833. 26 лева. С разпореждане № 18 / 09. 01. 2020 г., постановено по делото, на ответника по жалбата е указано, че следва да представи доказателства относно поисканите от бенефициента плащания по ДБФП и размера на платените суми от УО.  Именно въз основа на приложените доказателства съдът е определил само приблизително размера на корекцията и на тази база е изчислил направените по делото разноски. В случай, че са налице доказателства за плащания в по-висок размер, то за тях няма приложени доказателства, респ. не биха могли да бъдат взети предвид от съда. Дори да се пренебрегнат точните математически изчисления, следва да се коментира, че бенефициерът Община Тутракан не е отчитал разходи за извършени СМР относно сградата на ул. „***“ № 7, т. е. отчел е изпълнение приблизително на 2/3 от договореното, а УО е включил тези разходи в основата, върху която е начислена корекцията. В този смисъл както закона, така и житейската справедливост налагат редуциране на подлежащите на присъждане разноски съразмерно на отменената част от акта, т. е. редуциране с около 1 / 3.  

По същия начин са изчислени и разноските на жалбоподателя – при обжалване на решение за налагане на финансова корекция в размер на 257 237. 92 лв., е налице намаление на дължимата сума с 96 286. 82 лева (257237. 92 лева – 160 951. 10 лева). При това положение на жалбоподателя са присъдени съразмерно на уважената част от претенцията разноски в размер на 119. 78 лева.

В заключение на изложеното съдът намира, че не са налице предпоставки за изменение на постановеното решение в частта за разноските.

Водим от гореизложеното, Административен съд - Силистра

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И  :

 

Отхвърля молбата на Заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на Управляващия орган (УО) на Оперативна програма „Региони в растеж“  (ОПРР) 2014-2020 г.  за изменение в частта за разноските на  постановеното по делото решение № 37 / 10. 06. 2020 г.

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                      СЪДИЯ:

 

                                                                                          (Е. Чернева)