Решение по дело №173/2021 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 9
Дата: 11 януари 2022 г. (в сила от 2 февруари 2022 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20217120700173
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 юли 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е 

В името на народа

гр. Кърджали, 11.01.2022 г.

 

Административен съд - Кърджали, в  публично съдебно заседание на двадесети декември две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ БОЖКОВА

При секретаря Мелиха Халил

Като разгледа докладваното от съдия Божкова

Административно дело 173/ 2021г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК, във вр. с чл.215, ал.3 от ЗУТ.

Образувано е по жалба на Ю.А.И. от *** и С.Н.Т. от *** срещу Заповед № ДК-1-К-3/ 17.06.2021 г. на началник РДНСК – Кърджали. Твърди се, че оспореният административен акт е незаконосъобразен. PC № 106/31.05.2021г. е издадено от главния архитект на Община Кърджали на основание чл. 148, ал. 2 от ЗУТ въз основа на съгласуван и одобрен технически проект на 31.05.2021г. по подадено заявление, вх. № АС-РУ-100/18.05.2021 г. Техническият проект е представен в части: „Архитектурна”, „Конструктивна”, „Електро”, „В и К”, „ОВК”, „Енергийна ефективност”, „Пожарна безопасност”, и „Геодезия”. Изготвена е и оценката за съответствие на техническия проект със съществените изисквания на строежите извършена по реда на чл. 142. ал. 6. т. 2 от ЗУТ – с комплексен доклад, изготвен от „***“ ЕООД ***, представлявано от инж. Г. С. И. - управител, притежаващ Удостоверение № ***/***г. за упражняване на независим строителен надзор при проектиране и строителство. ПУП - План за регулация и застрояване на ПИ от кв. ** по ЗРП на комплекс „***“, ***, одобрен със Заповед № 1109/29.10.2020г. на кмета на Община Кърджали, влязла в сила на 16.11.2020г. е прецизиран по надлежния ред. Одобрен от Експертен съвет по устройство на територията без забележки от представителите и на експлоатационните дружества, ведомства, представители на КАТ-Пътна полиция, ОПУ-Кърджали. С обявяването на ПУП - План за регулация и застрояване на заинтересованите лица не са постъпили възражения и той е влезнал в законова сила на 16.11.2020г. Проекта е внесен за съгласуване и одобряване на инвестиционните проекти по реда, начина и необходимата проектна документация както е описано по-горе в жалбата. При така одобрените инвестиционни проекти и ПУП - План за регулация и застрояване, достъпа до ПИ с идентификатор ***, УПИ ***, кв. ** по ПУП на гр. Кърджали, ***, е отреден по приложени и одобрени регулационни планове от две места. По улична регулация достъпа до имота се извършва по улица за достъп от Поземлен имот ***, вид собственост - Общинска публична, вид територия Урбанизирана, начин на трайно ползване Втория достъп е отреден с ПУП - План за регулация и застрояване на ПИ от кв. ** по ЗРИ на комплекс „***“, ***, одобрен със Заповед № 1109/29.10.2020г. на Кмета на Община Кърджали, влязла в сила на 16.11.2020г. След одобряване на измененията в ПУП на кв. ** гр. Кърджали, *** е започната процедура за изграждане на допълнителна лента за достъп да имоти което представлява изграждане на локално платно на път *** ( в чертите на града е улица ул. „***“), което ще обслужва имоти № ***, № ***, № ***, № ***, № *** и № ***. Предвиден е входа в локалната лента да се осъществява от км *** до км ***, а изхода е от км *** до км *** на улицата. Локалното платно е проектирано за еднопосочно движение в участъка между входа и изхода. Предвиден е габарит на лентата за автомобилно движение от 4.50м, като е отделено от улицата посредством тротоар с широчина от 1.50 м. Проектът е съгласуван с КАТ-Пътна полиция и ОПУ-Кърджали по инициатива на всички собственици на посочените имоти № ***, № ***, № ***, № ***, № *** и № ***. Този проект ще е предмет на самостоятелно одобрение и разрешение за строеж. Посочва се, че имот с идентификатор *** е за движение и транспорт, което доказва, че  тази улична регулация е приложена. Към жалбата е приложено копие на проект част „Пътна”, за който се твърди, че е съгласуван с ОПУ-Кърджали и КАТ „Пътна полиция” изготвен проект КТП за локално платно, който е съгласуван и се явява предмет на друг проект и разрешение за строеж, и н е основание за спиране и отмяна на издаденото РС№106/31.05.2021г. за строеж „Жилищна сграда с гаражи, автомивка, сервиз за гуми и масивна ограда в ПИ с идентификатор ***, УПИ ***, кв. ** по ПУП на гр. Кърджали. Разположението на жилищната сграда в ситуация е съобразена с бъдещо изграждане на локалното платно. Искането е да се отмени обжалваната заповед на началника на РДНСК – Кърджали.

Ответникът – ДНСК, София, редовно призован, чрез пълномощник, изразява становище за неоснователност на жалбата. В представена писмена защита подробно мотивира твърденията си.

Заинтересованата страна – главен архитект на община Кърджали, редовно призован, не се явява, не се представлява и не взема становище по жалбата.

АС – Кърджали приема, че жалбите са допустими, като подадени от лица, върху правната сфера на които оспорената заповед въздейства по неблагоприятен начин.

За да се произнесе по същество на жалбите, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

С оспорената в настоящото производство Заповед № ДК-1-К-3/ 17.06.2021 г. на началник РДНСК – Кърджали е отменено РС № 106/31.05.2021г., издадено от главния архитект на община Кърджали за строеж:  „Жилищна сграда с гаражи, автомивка, сервиз за гуми и масивна ограда” в ПИ с идентификатор ***, УПИ ***, кв. ** по ПУП на гр. Кърджали, ***, с възложители 1. С.Н.Т. от *** и 2. Ю.А.И. от ***.

В заповедта на началника на РДНСК – Кърджали е посочено, че PC № 106/31.05.2021 г. е издадено от главния архитект на община Кърджали на основание чл. 148, ал. 2 от ЗУТ, въз основа на съгласуван и одобрен технически проект на 31.05.2021 г. по подадено заявление с вх. № АС-РУ-100/18.05.2021 г. Техническият проект е представен в части: архитектурна, конструктивна, електро, В и К, ОВК, енергийна ефективност, пожарна безопасност и геодезия. Оценката за съответствие на техническия проект със съществените изисквания на строежите е извършена по реда на чл. 142, ал. 6, т. 2 от ЗУТ – с комплексен доклад, изготвен от „***“ ЕООД ***, представлявано от инж. Г. С. И. – управител, притежаващ Удостоверение № ***/***г. за упражняване на независим строителен надзор при проектиране и строителство. В преписката по съгласуване и одобряване на техническия проект и издаване на PC № 106/31.05.2021г. за строеж: „Жилищна сграда с гаражи, автомивка, сервиз за гуми и масивна ограда” в ПИ с идентификатор ***, УПИ ***, кв. ** по ПУП на гр. Кърджали, ***, е представен ПУП - План за регулация и застрояване на неурегулиран ПИ от кв. ** по ЗРП на комплекс „***“, ***, одобрен със Заповед № 1109/29.10.2020г. на Кмета на Община Кърджали, влязла в сила на 16.11.2020г., с който за ПИ с идентификатор *** се предвижда изменение на регулационните линии е цел преминаване по имотни граници, образува се нов урегулиран поземлен имот — УПИ ***, кв. ** и промяна в отреждането на имота в смесена многофункционална зона (СМФ). В новообразувания имот се предвижда свободно разположено средноетажно жилищно застрояване - до 4 етажа и височина до 12 м, с устройствени показатели: Плътност на застрояване - 70%, Интензивност Кинт=2,0, Озеленяване - 30%.

С урегулирането на имота по имотни граници, преминаващата южно през имота улица, предвидена с ПУП за кв. ** на гр. Кърджали, ***, се прекъсва, което е възможно при неприложена улична регулация в този участък. При тези обстоятелства достъпа до имота следва да се осъществи от север, както е показано на ситуацията към част „Архитектурна“ на техническия проект, от ул. „***“, която е част републиканската пътна мрежа – път *** „***“.

В преписката е представено писмо с изх. № 08-00-63/23.04.2021г. на Областно пътно управление (ОПУ), гр. Кърджали, с което ОПУ - Кърджали приема комуникационно-транспортен план (КТП) за обект: „Локално платно за обслужване на поземлени имоти ***, ***, ***, ***, *** и *** с вход при км ***, дясно и изход при км ***, дясно на път *** „***. В преписката няма данни за изготвен ПУП за реализиране на локалното платно, както и заповед за неговото одобряване и влизането в сила.

Направен е извод, че за УПИ ***, кв. ** по ПУП на гр. Кърджали, ***, с идентификатор ***, няма приложен подробен устройствен план по отношение на регулацията, в това число уличната регулация, свързваща обекта с уличната или пътна мрежа и осигуряваща достъп до съответния поземлен имот, с което е нарушен чл. 148, ал. 16 от ЗУТ. Разрешение за строеж № 106/31.05.2021г. е незаконосъобразно, като издадено в нарушение на чл. 148, ал. 16 от ЗУТ.

При така установената фактическа обстановка АС – Кърджали приема, че жалбите срещу Заповед № ДК-1-К-3/ 17.06.2021 г. на началник РДНСК – Кърджали са основателни. Съображенията за този извод са следните:

Съгласно мотивите на оспорения административен акт на началника на РДНСК, Кърджали издаденото РС е незаконно, защото е издадено в нарушение на разпоредбата на чл.148, ал.16 от ЗУТ.

С Решение № 17/ 04.11.2021 г. по к.д. № 11/ 2021 г. на Конституционния съд на Р България е обявена за противоконституционна разпоредбата на чл.148, ал.16 от ЗУТ и на чл.178, ал.3, т.5 в частта „ в териториите със средно и високо застрояване, както и“ от ЗУТ ( обн., ДВ, бр.1/ 02.01.2021 г., посл. изм. и доп., бр.21/ 12.03.2021 г.).

Според решение № 3 от 28.04.2020 г. по конст. дело № 5 по описа за 2019 г. и присъединено към него конст. дело № 12 по описа за 2019 г. (обн. ДВ, бр. 42 от 12.05.2020 г.) на Конституционния съд на РБългария решението на Конституционния съд, с което се обявява противоконституционност на закон, действа занапред като спрямо заварените от решението на Конституционния съд неприключени правоотношения противоконституционният закон не се прилага. Въведеното със същото решение на Конституционния съд изискване към Народното събрание да урежда правните последици от прилагането на обявения за противоконституционен закон не променя задължението към съда да не прилага обявения за противоконституционен закон по висящи съдебни спорове, какъвто е настоящия случай. Този извод не е в противоречие и с решение № 4 от 14.05.2020 г. по конст. дело № 9 по описа за 2019 г. на Конституционния съд на Република България (обн., ДВ, бр. 48 от 26.05.2020 г.), в чийто мотиви е възпроизведено тълкуването, дадено от Конституционния съд в точка втора от диспозитива на тълкувателно решение № 3 от 28.04.2020 г. по конст. дело № 5 по описа за 2019 г. като е посочено, че ако материалният закон, който е действал към момента на издаването на индивидуалния или общия административен акт, е обявен от Конституционния съд за противоконституционен, той няма да се приложи по заварените неприключили правоотношения, висящи пред съд или пред административен орган.

Поради изложените съображения оспорената заповед на началника на РДНСК – Кърджали, с която е отменено РС № 106/31.05.2021г. на главния архитект на община Кърджали, като издадено в нарушение на чл. 148, ал. 16 от ЗУТ, е незаконосъобразна и следва да се отмени.

Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предл.2-ро от АПК, Съдът:

 

Р Е Ш И:

 

Отменя Заповед № ДК-1-К-3/ 17.06.2021 г. на началник РДНСК – Кърджали, с която е отменено РС № 106/31.05.2021 г., издадено от главния архитект на община Кърджали за строеж:  „Жилищна сграда с гаражи, автомивка, сервиз за гуми и масивна ограда” в ПИ с идентификатор ***, УПИ ***, кв. ** по ПУП на гр. Кърджали, ***.

Решението подлежи на оспорване с касационна жалба, пред ВАС, в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                                  Съдия: