Решение по дело №222/2023 на Районен съд - Разград

Номер на акта: 168
Дата: 24 октомври 2023 г.
Съдия: Доротея Енчева Иванова
Дело: 20233330200222
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 април 2023 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 168
гр. Разград, 24.10.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РАЗГРАД в публично заседание на двадесет и пети
септември през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:ДОРОТЕЯ ЕНЧ. И.
при участието на секретаря НАТАЛИЯ Д. ТОДОРОВА
като разгледа докладваното от ДОРОТЕЯ ЕНЧ. И. Административно
наказателно дело № 20233330200222 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Постъпила е жалба от А. Л. И. от гр.Р против НП № РД-05-
6/21.03.2023г. на Директора на Регионална здравна инспекция- Разград, с
което на основание чл.209, ал.3 от Закона за здравето й е наложена глоба в
размер на 50лв. за нарушение на чл.58, ал.1 от ЗЗ във вр. с чл.2 от Наредба №
15 за имунизациите в Република България. В жалбата сочи, че НП е
незаконосъобразно и неправилно, тъй като нарушението не е
индивидуализирано от обективна и субективна страна, съобразно
изискванията на закона, липсва излагане на мотиви и обосновка, липсва дата
на извършване на нарушението, поради което моли да бъде отменено изцяло.
В с.з. заявява, че поддържа жалбата си на посочените в нея основания и желае
НП да бъде отменено изцяло.
Въззиваемата страна – Директорът на Регионална здравна инспекция
гр.Разград /РЗИ/, чрез процесуалния си представител- ю.к. Ганева, счита
жалбата за неоснователна, а издаденото НП за правилно и законосъобразно,
тъй като АУАН и НП са издадени при спазване на процесуалните правила и
материалния закон, поради което моли да бъде потвърдено НП.
Районна прокуратура гр.Разград, при редовност в призоваването, не
изпраща представител и не заявява становище по жалбата.
Разградският районен съд, след като прецени събраните по делото
доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:
На 20.12.2022г. била извършена проверка от св. П.- инспектор РЗИ-
Разград, дирекция „Надзор на заразните заболявания“ в отделение по
акушеро-гинекология при МБАЛ-Разград, която обхващала дейности по
1
имунопрофилактика и извършване на имунизации на родените деца. По време
на проверката установила, че през м.ноември от родените деца имало три
необхванати- две деца, които били приведени в друго лечебно заведение,
защото били недоносени, а едно дете било без имунизация поради отказ на
родителя. Представили им амбулаторни журнали, история на заболяване, като
видяла саморъчно написан и подписан отказ на родителя. Бил съставен
протокол от проверката, след приключването й.
Впоследствие, през м.януари отказът бил отразен и в дадения
годишен отчет от болницата в четвъртото тримесечие, заедно с копие от
история на новороденото. Тогава свидетелката решила да състави акт и в кроя
на месеца решила да се свърже с личния лекар на майката, за да установи
дали няма някакви здравословни причини. При проверката в НЗОК
установила, че майката няма заявен личен лекар. Поради тази причина
решили да поискат съдействие от Община-Разград, предвид факта, че там
работят здравни медиатори, които се занимават с тази дейност, помагат им
при издирване на лицата, като съдействат при обхвата на отказали
имунизации или при неявили се лица. Може би след седмица получили
обратна информация, че медиатори са посетили адреса и майката, разяснили
са здравния риск, но е последвал категоричен отказ от страна на майката или
бабата на детето. Заявили са, че знаят какви са рисковете, няма да провеждат
имунизация на детето, че са се подписали където трябва и са отказали
имунизации, както и да го запишат за личен лекар.
Св. П. изпратила покана на жалбоподателката да се яви в РЗИ във
връзка с констатираното нарушение на дата 20.02.2023г. в 10ч. Видно от
известието за доставяне /л.11 от делото/ същата е връчена лично на лицето на
15.02.2023г.
На 22.02.2023г. св. П. съставила АУАН № 006 срещу
жалбоподателката А. И., в нейно отсъствие, в присъствието на свидетел Ю. П.
Й.-И.. Актът бил връчен с обратна разписка на 07.03.2023г. лично на И.. В
акта св. П. приела, че И. е нарушила чл.58, ал.1 от ЗЗ във вр. с чл.2 от Наредба
№ 15 за имунизациите в Р България, тъй като в качеството си на родител на
детето Райна И. И., род. 10.11.2922г. е отказала провеждане на задължителна
планова имунизация против туберкулоза и вирусен хепатит тип В, съгласно
имунизационния календар на РБългария.
Обстоятелствата, отразени в АУАН, са възпроизведени идентично и
в НП, поради което на И. е наложена санкция в размер на 50 лв. на основание
чл.209, ал.3 от Закона за здравето за цитираното нарушение.
Въз основа на така изложените фактически обстоятелства, съдът
направи следните правни изводи:
Жалбата е допустима, като подадена в срок от надлежна страна
срещу подлежащ на обжалване акт, а разгледана по същество същата се явява
основателна и доказана.
Съгласно чл. 209, ал. 3 от ЗЗ - Родители или настойници, които не
осигуряват провеждането на задължителните имунизации на децата си, се
наказват с глоба от 50 до 100 лв. При повторно извършване на нарушението
глобата е от 100 до 200 лв.
2
Анализът на цитираните нормативни разпоредби налага да се
приеме, че с разпоредбата на чл. 58 от ЗЗ е въведено задължение за
министъра за здравеопазването да определи задължителните планови
имунизации и реимунизации, както и лицата подлежащи на такива. Това е
сторено с издадения от него подзаконов нормативен акт, регламентиращ
въпросните отношения, а именно Наредба № 15 за имунизациите в Република
България. Така с разпоредбата на чл. 2 от същата е предвидено, че
задължителни планови имунизации и реимунизации са тези срещу
туберкулоза, дифтерия, тетанус, коклюш, полиомиелит, морбили, епидемичен
паротит, рубеола, вирусен хепатит тип В, хемофилус инфлуенце тип В (ХИБ)
и пневмококови инфекции. Същите по силата на чл. 2 се извършват съгласно
имунизационния календар на Република България (приложение № 1).
За осигуряване имунизацията е въведено, чрез разпоредбата на чл.
209, ал. 1 от ЗЗ, и задължение за отделните граждани подлежащи на
имунизация, да се явят за извършването й, а с нормата на ал. 3 на чл. 209 от
ЗЗ, е регламентирана и отговорност за родители или настойници, които не
осигуряват провеждането на задължителните имунизации на децата си.
Следователно, всяко неявяване от страна на подлежащото на
имунизация/реимунизация лице, респективно неосигуряване от страна на
родителите на възможност, посредством явяване на детето, за извършване на
имунизация, представлява административно нарушение. Последното обаче
ще бъде извършено не когато компетентните за това органи установят
неизвършване на съответната имунизация/реимунизация, а на датата, на която
е изтекъл определения в имунизационния календар на Република България
(приложение № 1 от Наредбата) срок за извършването й.
В настоящият случай, в АУАН и НП са посочени датата на
извършване на проверка на МБАЛ-Разград - 20.12.2022г., когато е установено
нарушението и датата на раждане на детето- 10.11.2022г., но не и датата на
която имунизацията/реимунизацията е следвало да бъде извършена, респ. не е
посочена дата, на която се твърди, че е извършено нарушението. Още повече,
че съгласно Наредбата едната от имунизациите следва да бъде извършена до
24 часа след раждането, а другата- до 48 часа след раждането или при
изписване на детето, като самата наредба дава възможност за отлагане на
имунизацията при наличието на здравословни или други причини.
Касае се за допуснатото нарушение на административно
производствените правила по смисъла на чл. 42, т. 3 и чл. 57, ал. 1, т. 5 от
ЗАНН, което е съществено, тъй като от една страна е препятствало
възможността на привлеченото към отговорност лице да разбере за какво
конкретно нарушение е ангажирана неговата отговорност и какви са точните
му индивидуализиращи белези, в частност датата на която се твърди, че то е
извършено, за да организира адекватно защитата си, а от друга, същото е
препятствало съдебния контрол върху законосъобразността и правилността на
наказателното постановление, с оглед съблюдаване на сроковете по чл. 34 от
ЗАНН.
За да предизвика целените с издаването му правни последици,
наказателното постановление, като писмено обективирано волеизявление,
следва да съдържа отнапред определен в закона минимален обем
3
информация. Данните, фактите и обстоятелствата, които безусловно следва да
съдържа наказателното постановление, са посочени в чл. 57 от ЗАНН. Тези от
тях, посочени в чл. 57, ал. 1, т. 5 и т. 6 от ЗАНН, а именно - описание на
нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при
които е извършено, доказателствата, които го потвърждават, както и
законните разпоредби, които са били нарушени виновно, съставляват
мотивите - фактическите и правни основания, от които следва постановеният
от административно-наказващия орган резултат. Изискването за
обосноваване на наказателното постановление е една от гаранциите за
законосъобразност на същото, които законът е установил за защитата на
правата и правно защитените интереси на гражданите и организациите -
страни в административнонаказателното производство. Тази гаранция се
проявява в две насоки. С излагането на мотивите се довеждат до знанието на
адресата съображенията, по които административнонаказващият орган е
пристъпил към налагане на конкретно административно наказание. Това
подпомага лицето, чиято юридическа отговорност е ангажирана в избора на
защитните средства и въобще при изграждането на защитата срещу такива
актове. От друга страна пък, наличието на мотиви улеснява и прави възможен
контрола върху законосъобразността и правилността на акта, упражняван при
обжалването му пред съда, допринася за разкриване на евентуално
допуснатите закононарушения. Значението на изискването за мотиви, според
Закона за административните нарушения и наказания, е такова, че тяхното
неизлагане към наказателното постановление съставлява съществено
нарушение на закона и е основание за отмяна на акта.
В процесния случай тези изисквания не са изпълнени в
необходимата пълнота, като и в двата акта на административнонаказателното
производство нарушението не е индивидуализирано с основен негов
съставомерен признак, а именно дата/период на извършване на твърдяното
нарушение.
Ето защо и по изложените съображения, съдът намира, че
атакуваното НП следва да бъде отменено, като незаконосъобразно.
Воден от гореизложеното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО НП № РД-05-
6/21.03.2023г. на Директора на Регионална здравна инспекция- Разград, с
което на А. Л. И. от гр.Разград на основание чл.209, ал.3 от Закона за здравето
е наложена глоба в размер на 50лв. за нарушение на чл.58, ал.1 от ЗЗ във вр. с
чл.2, ал.1 от Наредба № 15 за имунизациите в Република България.
Решението подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред
Административен съд - Разград в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните.
Съдия при Районен съд – Разград: _______________________
4