Решение по дело №1339/2021 на Районен съд - Хасково

Номер на акта: 154
Дата: 11 май 2022 г.
Съдия: Даниела Колева Николова
Дело: 20215640201339
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 декември 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 154
гр. гр. Хасково, 11.05.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ХАСКОВО, ІІ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на единадесети април през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Даниела К. Николова
при участието на секретаря Павлина Ст. Николова
като разгледа докладваното от Даниела К. Николова Административно
наказателно дело № 20215640201339 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения
и наказания.
Образувано е по жалба от М. Р. Е. от град Х.,чрез пълномощника адв.А.Г. срещу
Наказателно постановление № 1970-1358 от 09.07.2021 г. на Началник РУ - Хасково, с което
на основание чл. 38 ал. 1 от Закона за Национална система за спешни повиквания с единен
европейски номер 112 на жалбоподателя е наложено административно наказание “Глоба” в
размер на 2000 лева за нарушение по чл. 28, ал. 1 от ЗНССПЕЕН 112. В жалбата се
релевират оплаквания за незаконосъобразност на атакуваното с нея наказателно
постановление, поради противоречие с материалния закон и постановяването му при
допуснати съществени процесуални нарушения. Моли за отмяна на наказателното
постановление.
В съдебно заседание жалбоподателката , редовно призована не се явява .От
упълномощения представител адв.А.Г. е постъпило писмено становище ,в което заявава, че
поддържа подадената жалба и моли за отмяна на наказателното постановление и
присъждане на разноски по делото.
Административнонаказващият орган - Началникът на РУ – Хасково, редовно
призован, не се явява и не изпраща представител.
Жалбата е подадена в законоустановения срок, срещу подлежащ на обжалване акт, от
лице, легитимирано да атакува наказателното постановление, поради което е
1
процесуалнодопустима.
ХАСКОВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, за да се произнесе по основателността й и след
като се запозна и прецени събраните доказателства при извършената проверка на
обжалваното наказателно постановление, намира за установено следното:
Във връзка с подаден сигнал на национален телефон 112 на 05.06.2021 г. в около 23:50
часа ,К.М.М. и В.Ж.в Д. и двамата мл.автоконтрольори към сектор ПП при ОД на МВР-
Хасково били изпратени от дежурния на РУ-Хасково в с.Минерални бани,обл.Хасково .
Сигналът съдържал съобщение ,че полицейският служител А. Д. е употребил алкохол .
При пристигането им на място заварили св.В. Ф. В. и А.. Д. Д. - служители от Участък-
Минерални бани към РУ-Хасково ,които извършвали полицейска проверка на лек
автомобил „*************“ с рег.№********** ,управляван от лицето Г.Р. и пътуващите в
него лица –съпругата му М. Р. ЕМ. и три малолетни лица. В присъствие на подателя на
сигнала до ЕЕН 112 - жалбоподателката М. Р. Е. лицето ,за което се твърдяло ,че е
употребило алкохол –св.А.. Д. Д. бил изпробван за алкохол с техническо средство ,което
отчело нула промила на алкохол в издишания въздух . Процесният сигнал бил приет от
оператор на ЕЕН 112 в 23:39:31 часа от номер ********** и в електронния картон ,изпратен
в 23:44:56 часа на дежурен ОД МВР-Хасково и на РУ МВР-Хасково съответно били
вписани данни за имената на лицето, подало сигнала – М. Р. Е. и телефонният номер, от
който това е станало . По случая била образувана полицейска проверка , възложена на св.А.
Д. В. – полицейски инспектор в РУ-Хасково , в хода на която били снети писмени
обяснения от лицата /въпросния извършител/ и св.В. Ф. В. и А.. Д. Д. . След като въз
основа на образуваната проверка по случая горните обстоятелства били установени и с
оглед достигнатия извод за извършено нарушение на разпоредбите на ЗНССПЕЕН 112 на
01.07.2021 г. на жалбоподателката М. Р. Е. , в нейно присъствие, бил съставен от св.А.В.
Акт за установяване на административно нарушение № 1970-1358/02.07.2021г. В него било
възприето, че на 05.06.2021 г., жалбоподателката от посочения по – горе номер на мобилен
телефон подала невярно и заблуждаващо съобщение , че „Полицаят Д. е изпил четири
ракии“ , квалифицирано като нарушение по чл. 28 ал.1 ЗНССПЕЕН 112. АУАН бил
предявен на жалбоподателката , която подписала същия. Препис от АУАН е отразено, че е
бил връчен на датата, на която е съставен, според отбелязването в приложената разписка.
Възражения срещу така съставения акт не са постъпили допълнително в рамките на
законоустановения срок.
При издаване на наказателното постановление, административнонаказващият
орган възприел възприел изцяло фактическата обстановка, описана в акта за установяване на
административно нарушение.
Изложената фактическа обстановка е установена от представените по делото
писмени доказателства, както и от показанията на разпитаните в хода на делото свидетели.
Съдът кредитира показанията на свидетелите А. Д. В.,В. Ф. В. и А.. Д. Д. относно
обстоятелствата, свързани с извършената на място първоначално полицейска проверка ,а
след това и проверка на сигнала . Показанията им са последователни и непротиворечиви и
2
в съответствие с останалия събран писмен доказателствен материал, поради което съдът ги
възприема при обосноваване на фактическите си изводи, за посочената група
обстоятелства.
При така установените факти съдът намира от правна страна следното:
Съгласно разпоредбата на чл. 28 ал.1 от Закона за Национална система за спешни
повиквания с единен европейски номер 112 забранява се ползването на ЕЕН 112 не по
предназначение, автоматичното му избиране от електронни устройства и пускане на
предварително записани съобщения, както и за предаване на неверни и заблуждаващи
съобщения и сигнали за помощ, а според ал. 2 на цитираната разпоредба при нарушаване на
забраната по ал. 1 гражданите носят административнонаказателна отговорност по вид и в
размери, определени в закона. По силата на чл. 38, ал. 1 ЗНССПЕЕН 112, който предава чрез
ЕЕН 112 неверни или заблуждаващи съобщения и сигнали за помощ, се наказва с глоба от
2000 до 5000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание. Следователно, деянието, за което е
наложено на жалбоподателя административно наказание е обявено от закона за наказуемо.
Настоящият съдебен състав счита, че не са допуснати нарушения на чл. 40 от ЗАНН,
във връзка със съставянето и връчването на акта за установяване на административно
нарушение лично на жалбоподателя. На същия е осигурена възможност да се запознае с
неговото съдържание, както и да направи възражения по него, от което си право се е
възползвал, поради което и защитата му е била изцяло обезпечена. Спазен е и тримесечният
срок за съставяне на АУАН ,който е започнал да тече от 05.06.2021 г.,когато следва да се
приеме ,че е открит нарушителя и респективно към 01.07.2021 г. не е било погасено правото
на административният орган да образува административнонаказателното производство със
съставяне на АУАН. В случая следва да се отбележи, че няма пречка подаването на сигнала
на ЕЕН 112 да обосновава ползването на Националната система за спешни повиквания чрез
единния европейски номер не по предназначение, както в случая, доколкото според чл. 3,
ал.1 от ЗНССПЕЕН 112, предназначението на ЕЕН 112 е да се използва при необходимост от
спешна помощ при различни рискове за живота, здравето, сигурността и имуществото на
гражданите, каквито за жалбоподателя или за другиго към коментирания момент такъв риск
не е съществувал, без да се подценява общественият интерес от запазване на
биоразнообразието от гледна точка на рибните ресурси. Извод, който не се променя от
позоваване на разпоредбата на чл. 12, ал.1 от ЗНССПЕЕН 112, която предвижда, че когато
от получената информация се установи, че повикването не изисква намеса на службите за
спешно реагиране, но е свързано с функциите на местната администрация или на
териториалните звена на министерства или на други административни структури,
информацията са предава на съответната структура за предприемане на необходимите
действия. Цитираната разпоредба регламентира дейността и основни задължения на
служителите в центровете 112, но това не прави използването на ЕЕН 112 в тези случаи по
предназначение и не освобождава субекта о т административнонаказателна отговорност за
нарушение по чл. 28, ал.1, предл. 1 от ЗНССПЕЕН 112. От друга страна, няма никаква
пречка тази информация, съдържаща се в подадения сигнал да е и обективно невярна и по
3
този начин, освен не по предназначение, ЕЕН да е бил използван за предаване на неверни
и/или заблуждаващи сигнали. В тази насока актосъставителят е вписал една от възможните
форми на изпълнително деяние на нарушение на забраната по чл. 28, ал. 1 от ЗНССПЕЕН
112, юридически подвеждайки нарушението под текста на предл. 3 от цитираната
разпоредба. Т.е. преценил е в рамките на своята законова компетенция за коя от двете
възможни проявни форми да привлече дееца към административнонаказателна отговорност
на нарушената разпоредба на чл.28 ал.1 от ЗНССПЕЕН 112. Същото впрочем впоследствие е
направил и наказващият орган, а именно за подаване на неверен и заблуждаващ сигнал, като
е приел, че подаденият такъв от жалбоподателката Е. не отговаря на истината – нарушение
по чл. 28, ал. 1 от ЗНССПЕЕН 112. На жалбоподателката конкретно е вменено в
отговорност предаването на невярно и заблуждаващо съобщение. В ЗНССПЕЕН 112 липсва
легална дефиниция на това понятие, но по общоприетото значение съобщението е невярно и
заблуждаващо, когато не отговаря на действителността и неволно или нарочно създава
лъжливо, погрешно мнение. Доказателствената съвкупност по делото безспорно установява,
че на 05.06.2021 година М.Е. посредством използване на ЕЕН за спешни повиквания 112
подала сигнал, че полицейски служител е употребил алкохол ,въпреки че този служител в
съответствие с правомощията си по ЗМВР е извършвал полицейска проверка , за да се
счете, че жалбоподателяката няма ясна представа за събитията, в които участва. Посочената
за нарушена норма на чл. 28, ал. 1 от същия закон е правилно определена ,защото забранява
ползването на ЕЕН 112 не по предназначение, автоматичното му избиране от електронни
устройства, с изключение на "eCall" повикванията, и пускане на предварително записани
съобщения, както и за предаване на неверни и заблуждаващи съобщения и сигнали за
помощ. Безспорно от всички събрани по делото писмени и гласни доказателства се
установи, че обжалваното наказателно постановление е издадено по повод извършване на
деяние, което осъществява състава на посочения по-горе текст. Деянието от обективна и
субективна страна покрива признаците от състава на нарушението, което е извършено
виновно от нарушителя при форма на вината пряк умисъл. За формата на вината извода се
извежда от факта на позвъняването и подаването на невярната информация, която е
наложила и извършената проверка и тестването на полицейския служител А.Д. за употреба
на алкохол ,чиито резултат е отрицателен. Налице са материалноправните и
процесуалноправните предпоставки за ангажиране на административно наказателната
отговорност на жалбоподателя, тъй като безпорно е установено,че именно той е подал
сигнала на ЕЕН 112. Налице са материалноправните и процесуалноправните предпоставки
за ангажиране на административно-наказателната отговорност на жалбоподателката , тъй
като безпорно е установено,че именно тя е подала сигнала на ЕЕН 112. От наказващия орган
точно е посочена и санкционната норма за нарушението по чл. 38, ал. 1 от Закона за
Националната система за спешни повиквания с единен европейски номер 112. В конкретния
случай на жалбоподателката е вменено, че е ползвала ЕЕН за спешни повиквания 112 за
предаване на неверни и заблуждаващи съобщения ,които факти покриват
административнонаказателния състав на чл. 38 ал. 1 от ЗНССПЕЕН1. Наложеното наказание
е в съответствие с разпоредбата на чл. 27 от ЗАНН, тъй като е в границите на предвиденото
4
в законовия текст и е в минимума, посочен там, като деянието не се отличава с по-ниска
степен от другите нарушения от този вид, за да сече случаят за маловажен по смисъла на чл.
93, т. 9 от НК във връзка с чл. 11 от ЗАНН и да се приложи чл. 28 от ЗАНН. Ето защо съдът
намира, че административнонаказателната отговорност на жалбоподателя е ангажирана
правилно ,което налага санкционния акт да бъде потвърден .
Мотивиран така, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 1970-1358 от 09.07.2021 г. на
Началник РУ – Хасково.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - Хасково в 14-дневен
срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Хасково: /п/ не се чете.
Вярно с оригигнала!
Секретар: Ц.С.
5