Решение по дело №273/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 септември 2020 г. (в сила от 10 март 2021 г.)
Съдия: Димитринка Емилова Купринджийска
Дело: 20207200700273
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 май 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

гр.Русе, 09.09.2020 год.

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

 

Административен съд - Русе, II-ри състав, в публичното заседание на двадесети август през две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                                              Съдия: Димитринка КУПРИНДЖИЙСКА

 

при секретаря БИСЕРКА ВАСИЛЕВА като разгледа докладваното от съдия КУПРИНДЖИЙСКА  административно дело № 273 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид:                                          

               

Производството е по реда на чл. 215, ал. 1 от Закона за устройство на територията (ЗУТ), във връзка с чл. 222, ал. 1, т. 6 и т. 7 от ЗУТ, във връзка с чл. 145 и сл. от АПК.

 

   Образувано е по жалба на Българска телекомуникационна компания (БТК) ЕАД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление : гр.София, бул.“Цариградско шосе“ № 115и, представлявано от А. И. Д. – изпълнителен директор, действащ чрез Х.К.К. - юрисконсулт, против Заповед № ДК-19-Р-2 от 29.04.2020г. на Началник РДНСК - Русе, с която се забранява достъпа и ползването на строеж „Преустройство на Приемо-предавателна станция за глас и/или данни на БТК ЕАД VT 5353 “Sktraklevo”, находящ се в поземлен имот с № 083869, местност „Бъзънско шосе“, землището на с.Щръклево, общ.Иваново, обл.Русе. Поддържат се оплаквания, че заповедта е постановена в противоречие с процесуалните и материалноправни разпоредби. Излага подробни съображения в подкрепа на оплакванията, като акцентира върху обстоятелството, че всъщност е била ползвана базовата станция, за която имат разрешение, а не процесния строеж. Освен това представител на жалбоподателя не е присъствал при извършване на проверката и не са уведомявани за резултата от тази проверка. Претендира  отмяна на оспорения акт като незаконосъобразен и заплащане на сторените разноски по делото.

         Ответникът по жалбата, чрез процесуален представител намира, че жалбата е неоснователна, а заповедта  - законосъобразен акт. Претендира заплащане на юрисконсултско възнаграждение.

Третата заинтересована страна-собственик на поземления имот, в който е разположена базовата станция, не заявява становище по жалбата и не се представлява.

         След като обсъди оплакванията в жалбата, писмените доказателства по делото, становищата на страните и при направената служебна проверка за законосъобразност на административния акт съгласно чл.168, ал.1 АПК, административният съд намира следното: 

                    

По допустимост на производството

 

         Жалбата атакува индивидуален административен акт по смисъла на чл.214, т.3 ЗУТ, от кръга на посочените като подлежащи на съдебен контрол в чл.215, ал.1, изр.1 ЗУТ. Депозирана е от надлежна страна с правен интерес – адресат на индивидуален административен акт. Видно от приложеното копие известие за доставяне заповедта е заведена в деловодната система на дружеството-жалбоподател на 05.05.2020 г. (л.6 от преписката). На входящият номер е написана дата 05.04.2020 г., но предвид обстоятелството, че самата заповед е издадена на 29.04.2020 г. и е изпратена от РДНСК – Русе на жалбоподателя по пощата на 04.05.2020 г., видно от същото известие за доставяне, съдът приема, че вероятно става въпрос за техническа грешка и коректната дата на получаване на жалбата е именно 05.05.2020 г. Жалбата е изпратена по пощата на 18.05.2020 г., т.е. преди да е изтекъл преклузивния 14-дневен срок, поради което съдът приема, че е подадена в срока по чл.215, ал.4 ЗУТ и производството е процесуално допустимо.

                                                                                                

По фактите

 

         Заинтересованото лице Д.Й.М. е собственик  по силата на покупко-продажба на земя, съставляваща поземлен имот ПИ №083452 в землището на с.Щръклево, общ.Иваново, обл.Русе, местност „Бъзънско поле“ – вж. препис от нот.акт №16, том IV, рег.№ 3050, дело №377/2001 г. на нотариус А. А., рег.№ 304 (л.75-76 от преписката). Не се спори по обстоятелството, че дружеството-жалбоподател сключило договор за наемане на този имот – препис от договор за наем от 13.09.2006 г. с нотариална заверка на подписите (л.50-55 от преписката). Договорът бил вписан и в Служба по вписванията Русе.

         Във връзка с постъпило в РДНСК – Русе искане вх.№ ДК-06-Р-67-00-146/04.02.2020 г. от БТК ЕАД за назначаване на държавна приемателна комисия и издаване на разрешение за ползване на обект: „Преустройство на Приемо-предавателна станция за глас и/или данни на БТК ЕАД VT 5353 “Sktraklevo”, находящ се в поземлен имот с № 083869, местност „Бъзънско шосе“, землището на с.Щръклево, общ.Иваново, обл.Русе, двама инспектори от РДНСК – Русе извършват проверка на място и по документи. При извършената проверка на място на 09.03.2020 г. служителите са установили, че строежът е завършен, захранен с ел.енергия и се ползва като Приемо-предавателна станция за глас и/или данни на БТК ЕАД VT 5353 “Sktraklevo”, за което е съставен констативен протокол (л.7 от преписката). В последствие е съставен и констативен акт № 67-Р-01 (л.9-12 от преписката). В него е отразено, че строежът - „Преустройство на Приемо-предавателна станция за глас и/или данни на БТК ЕАД VT 5353 “Sktraklevo”, находящ се в поземлен имот с № 083869, землището на с.Щръклево, е собственост на посоченото дружество и на заинтересованото лице Д.Й.М. – собственик на имота, а възложители са същите тези лица. Строител е „Телелинк Инфра Сървисис“ ЕАД, ЕИК *********, гр.София, технически ръководител е инж.Д.А.С., а строителния надзор се осъществява от „Модул – Н“ ЕООД, ЕИК *********, гр.София. Строежът е трета категория съгласно разпоредбата на чл.137 ал. 1 т. 3 б.з“ ЗУТ и чл. 6 ал. 7 от Наредба № 1/30.07.2003 г. за номенклатурата на видовете строежи. Съгласно представения Окончателен доклад от лицето, упражняващо строителен надзор, съоръжението на базовата станция представлява телекомуникационна мобилна мачта „TELEMOB 30“ – телекомуникационно съоръжение, състоящо се от: - тръбна мачтова констукция, състояща се от пет звена с дължина 5м и едно звено с височина 4м. мачтата е укрепена на две нива със стоманени въжета към стоманобетонови фундаменти; - укрепващи стоманени ферми, обединяващи четири фундамента и мачта в обща конструкция. Върху мобилната мачта са монтирани общо шест секторни и три MW антени посредством стоманени тръбни носачи. Необходимите радиомодули са разположени върху носач по височината на мачтата. Апаратурата на базовата станция е разположена в помещение в технологичен контейнер със светли размери 2,70/2,40м и височина 2,60м. Съществуващите по двойки – секторни антени на сектори 1, 2 и 3 са подменени с нови. На сектор 3 е монтирана само една нова антена. Новите антени са разположени н асъществуващите носачи, като на сектор 3 – свободния 1 бр. носач е демонтиран. Съществуващите радиорелейни антени са демонтирани. Монтирани са две нови MW антени, като са използвани съществуващите носачи ф114.5/1500м. Монтиран е и един нов носач Ф89.5/1500мм, към който са монтирани RRU модулите. Върху съществуващия на място носач с RRU модули е извършена подмяна на модулите. За полагане на антенните кабели от антените до технологичния контейнер е използвана съществуващата кабелна скара. В технологичния контейнер е премахнато част от съществуващото оборудване. Новото оборудване е разположено на съществуващата 19“ рамка.

         В констативния акт е посочено, че във връзка с постъпилото искане от БТК ЕАД за назначаване на държавна приемателна комисия и издаване на разрешение за ползване на строежа, с писмо с изх.№ ДК-06-Р-67-00-041/11.02.2020 г. РДНС е дала указания на БТК ЕАД, Д.М. и „Модул – Н“ ЕООД да представят допълнителни документи. Писмото е получено от посочените лица, но към момента на проверката изисканите документи не са представени. Отразено е също така, че при извършена проверка на място от служители на РДНСК – Русе на 09.03.2020 г. е установено, че строежът е завършен, захранен е с ел.енергия и се ползва като приемо-предавателна станция на мобилния оператор. Според проверяващите това е станало преди да е въведен в експлоатация строежът от компетентния орган по чл. 177 ЗУТ и представлява нарушение на разпоредбата на чл. 178 ал. 1 ЗУТ.

         Констативният акт е връчен на БТК ЕАД на 01.04.2020 г., видно от рег.№ 24-00-362 от същата дата, поставен върху заверения препис от акта (л.9 от преписката). Дружеството-жалбоподател не е депозирало възражения срещу констатациите в този акт в законоустановения срок, за което е съставен и констативен протокол от  10.04.2020 г. (л.13 от преписката).

         На 29.04.2020 г. началникът на РДНСК-Русе издава оспорената заповед №ДК-19-Р-2 – л.1-4 от преписката. Административният акт съдържа правни основания, посочени са разпоредбите на чл.178 ал. 5, във вр. с чл. 178 ал.1 ЗУТ и на чл.222, ал.1, т.6 и т.7 ЗУТ относно упълномощаване от началника на ДНСК. Административният орган се позовава на установените при проверката на място обстоятелства, излага подробно фактите по случая и приема, че строежът е трета категория съгласно чл. 137 ал. 1, т. 3, б.“з“ ЗУТ и чл. 6 ал. 7 от Наредба № 1/30.07.2003г. за номенклатурата на видовете строежи и същият подлежи на въвеждане в експлоатация въз основа на разрешение за ползване, издадено от органите на ДНСК по съответния ред. Същевременно при проверката е установено, че строежът е завършен, захранен с електрическа енергия и се ползва като приемо-предавателна станция за глас и/или данни от БТК ЕАД, преди да е въведен в експлоатация, съставляващо нарушение на горецитираните текстове - чл. 178 ал.1 ЗУТ. Разпоредено е забрана на достъпа и ползването на строеж, както и връчване на заповедта на всички заинтересовани лица и на доставчика на ел.енергия „ЕЛЕКТРОРАЗПРЕДЕЛЕНИЕ СЕВЕР“ АД за незабавно изпълнение.

         В хода на съдебното дирене ответната страна  представя нови писмени доказателства – Разрешение за ползване № ДК-07-Р-26/27.05.2020 г. издадено то началника на РДНСК – Русе, с което е въден в експлоатация строеж: „Преустройство на Приемо-предавателна станция за глас и/или данни на БТК ЕАД VT 5353 “Sktraklevo”, находящ се в поземлен имот с № 083869, землището на с.Щръклево, общ.Иваново, обл.Русе, както и разписка за връчването му на упълномощен представител на БТК ЕАД от 10.06.2020 г. (л.23-24 от делото).

 

По правото

 

При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Разгледана по същество, жалбата се явява основателна.

         Оспорената заповед е издадена от нарочно упълномощен орган по см. на чл.222, ал. 1, т.6 и т. 7 ЗУТ. Актът е в изискуемата форма, съдържа правни и фактически основания, обосноваващи приложение на цитираната правна норма от ЗУТ. Издаден е при спазване на предвидената процедура след съставяне на констативен акт от компетентни служители на ДНСК, посочени в нормата на чл. 222, ал.2, т. 2 ЗУТ. Оспореният акт съдържа реквизитите по чл.59, ал.2 АПК. По силата на разпоредбата на чл.137, ал.1, т.3, б. „з“ ЗУТ, приемо-предавателните станции са определени като строежи от трета категория. Изводът е, че оспорената заповед е издадена от компетентен орган - по място, материя, степен и при спазване на предвидената от закона форма. Съдът приема, че са спазени административно производствените правила. В тази връзка неоснователни са възраженията на жалбоподателя, че не били уведомени за извършваната проверка и не били взели участие в нея, както и че по делото липсват доказателства за извършена проверка на 09.03.2020 г. от органите на РДНСК – Русе и за надлежно връчване на констативния акт от 13.03.2020 г. Видно е от приложената административна преписка, че за проверката на обекта на 09.03.2020 г. е изготвен констативен протокол,  включително и снимков материал (л.7-8 от преписката). Дружеството-жалбоподател е било надлежно уведомено за извършената проверка и започналото административно производство по реда на чл.178 ал. 5 ЗУТ именно с изготвения в последствие Констативен акт № 67-Р-01 от 13.03.2020 г. Видно е от приложеното по преписката заверено копие на този акт, че същият е постъпил в деловодството на ответника на 01.04.2020 г. Кога и как е бил докладван на представляващия дружеството е въпрос на вътрешна организация и не засяга редовното връчване на акта.    

По съответствието с материалния закон съдът съобрази следното: Съгласно разпоредбата на чл. 178, ал. 1 ЗУТ не се разрешава да се ползват строежи или части от тях, преди да са въведени в експлоатация от компетентния орган по чл.177 ЗУТ. Началникът на ДНСК или упълномощено от него длъжностно лице (какъвто е настоящият случай), въз основа на констативен акт забранява с мотивирана заповед ползването на неприети по установения ред строежи (чл.178, ал.5 ЗУТ). Релевантните факти за издаването на заповед с такова съдържание са: а) наличие на строеж, подлежащ на приемане (съгл. чл. 137, ал. 1 ЗУТ такива са всички строежи от първа до пета категория вкл.); б) строежът да се ползва към датата на съставяне на констативния акт; в) за строежа да не е издадено удостоверение за въвеждане в експлоатация. В настоящият случай категорично се установи наличието и на трите предпоставки за издаването на оспорената заповед – процесният строеж е трета категория съгласно чл. 137 ал. 1 т. 3 б.“з“ ЗУТ и чл. 6 ал. 7 от Наредба №1/30.07.2003 г., завършен е и е подадено искане за назначаване на ДПК и издаване на разрешение за ползване, като към момента на проверката и издаването на заповедта такова разрешение все още не е било издадено поради непълнота в подадените документи. Същевременно констативния акт установява, че строежът е захранен с ел.енергия и се ползва. В тази връзка недоказани останаха твърденията на жалбоподателя, че по време на проверката е функционирала базовата станция, за която дружеството разполагало с разрешение за ползване № СТ-05-1022/01.09.2009г., но не и строежът, който всъщност е бил изграден именно върху тази вече съществуваща базова станция. Констативният акт като официален документ се ползва с обвързваща съда материална доказателствена сила относно факта на действителното осъществяване на посочените в документа обстоятелства. При това положение в тежест на жалбоподателят е да представи доказателства в подкрепа на своите твърдения, което той не стори в хода на съдебното дирене. При това положение за съда се налага извода, че административният орган по категоричен начин е установил съществуването на фактическите основания, посочени в заповедта, както и правилното приложение на материалния закон.

Същевременно настоящият съдебен състав счита, че оспорването на процесната заповед следва да бъде уважено, тъй като след издаването на акта,  в хода на съдебното производство, са настъпили нови факти от значение за делото, а именно – на 27.05.2020 г. от Началника на РДНСК – Русе е било издадено Разрешение за ползване № ДК-07-Р-26, с което е въведен в експлоатация строеж: „Преустройство на Приемо-предавателна станция за глас и/или данни на БТК ЕАД VT 5353 “Sktraklevo”, находящ се в поземлен имот с № 083869, землището на с.Щръклево, общ.Иваново, обл.Русе. Действително съгласно разпоредбата на чл.142 ал. 1 АПК съответствието на административния акт с материалния закон се преценява към момента на издаването му, но същевременно ал. 2 на същата разпоредба предвижда, че установяването на нови факти от значение за делото след издаването на акта се преценява към момента на приключване на устните състезания. В настоящия случай, макар оспорения административен акт да съответства на материалния закон към момента на издаването му, в последствие, с издаването на цитираното разрешение за ползване, заповедта вече се явява издадена в противоречие с целта на закона, като с нея се засягат права и законни интереси в по-голяма степен от най-необходимото. Ако бъде отхвърлено оспорването на административния акт, ще се създаде несигурност в правния мир с оглед съществуването на два противоречащи си и взаимноизключващи се акта – от една страна е заповедта, с която се забранява достъпа и ползването на строежа, а от друга страна е разрешението за ползване. С оглед преодоляването на това противоречие и спазването на принципите за законност, съразмерност и истинност в административния процес, следва жалбата да бъде уважена. 

С оглед изхода на делото и на основание чл.143, ал.1 от АПК, в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени направените разноски в настоящото производство – 50 лева за държавна такса и юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определено от съда по реда на чл. 144 АПК вр. чл. 78, ал. 8 ГПК, вр. чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната помощ.

Така мотивиран и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

 

Р  Е  Ш  И :

ОТМЕНЯ по жалба на Българска телекомуникационна компания (БТК) ЕАД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление : гр.София, бул.“Цариградско шосе“ № 115и, представлявано от А. И. Д. – изпълнителен директор, оспорената Заповед № ДК-19-Р-2 от 29.04.2020г. на Началник РДНСК - Русе, с която се забранява достъпа и ползването на строеж „Преустройство на Приемо-предавателна станция за глас и/или данни на БТК ЕАД VT 5353 “Sktraklevo”, находящ се в поземлен имот с № 083869, местност „Бъзънско шосе“, землището на с.Щръклево, общ.Иваново, обл.Русе.

ОСЪЖДА Дирекция за национален строителен контрол, с адрес гр.София, бул.“Христо Ботев” № 47, представлявана от началника И. Н., ДА ЗАПЛАТИ на Българска телекомуникационна компания (БТК) ЕАД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление : гр.София, бул.“Цариградско шосе“ № 115и, представлявано от А. И. Д. – изпълнителен директор, за разноски по делото сумата от общо 150.00 (сто и петдесет) лева.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в срок от 14 дни от съобщаването му.

 

 

Съдия: