РЕШЕНИЕ
Град Асеновград,
22.10.2019г.
ЧЕТВЪРТИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ с председател СТЕФКА ПАШОВА,
като разгледа в открито съдебно заседание на 03.10.2019г.- трети октомври две
хиляди и деветнадесета година, при участието на секретаря Стела Караманова,
докладваното от председателя на съдебния състав, нахд № 575.2019г. по описа на
съда, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производство по чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е НП № К – 039231 от 24.01.2019г. на Директора
на Регионална дирекция за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково,
Кърджали и Стара Загора, към Комисия на защита на потребителите, с което на „***“оод,
ЕИК: ********* със седалище и адрес на управление: град Асеновград, ул.“***“ №
4, представлявано от управителя Р.Д.Р., ЕГН – ****-24493, е наложена
имуществена санкция в размер на 1100 лева – хиляда и сто лева, за нарушение по
чл. 114,т.2 от „Закона за туризма“.
По
същество:
Жалбоподателят, представляван от адвокат Р., пледира за
отмяна на обжалваното НП като изтъква, че същото е незаконосъобразно, поради
неуведомяване на нарушителя за следващата категоризация и недаване на
предписание за остраняване на нарушението. В депозираната жалба се релевират
основания за допуснати съществени процесуални нарушения, а именно- съставяне на
АУАН в отсъствие на нарушителя, както и се сочи за нарушена разпоредбата на
чл.43, ал.4 от ЗАНН. Релевира се основание за отмяна и за това, че сочената за
нарушена правна норма е бланкетна, като не е посочено съдържанието на
нарушената правна норма, с което е допуснато съществено процесуално нарушение
от една страна, а от друга страна, се сочи, че АУАН не е надлежно връчен.
Изтъква се незаконосъобразност, предвид на това, че е налице несъставомерост на деянието.
Въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща
процесуален представител и не взима становище по жалбата.
По
процедурата:
АУАН е съставен на 03.10.2018г. за нарушение, сочено за
извършено на 03.07.2018г., а НП за него е издадено на 24.01.2019г., с което съдът намери, че са спазени
изискванията на чл.34 от ЗАНН.
АУАН е съставен в присъствието на представител на
дружеството – нарушител - Р.Д.Р. - управител, която е отказала да подпише акта
за установяване на административно нарушение, като отказът това да бъде
сторено, е оформен с подписа на свидетел на отказа, чиито три имена са вписани
в акта за установяване на административно нарушение. С оглед на това и
наведеното в жалбата възражение за допуснати съществени нарушения на
административно – производствените правила, изводимо от факта, че АУАН е
съставен в отсъствието на нарушителя, е неоснователно и като такова, се
отхвърля от съда. АУАН е съставен в присъствието на свидетел по установяване на
административното нарушение и на съставянето на акта, като поради отказ същият
да бъде подписан, е отказано и получаването на екземпляр от него. Това е
отразено и в съставения за тази цел констативен протокол № К – 2655017 от
09.11.2018г.
АУАН съдържа изискуемите от чл.42 от ЗАНН реквизити.
Относно соченото съществено процесуално нарушение, свързано с липсваща точна
правна квалификация, изводимо от обстоятелството, че се касае за бланкетна
правна норма, чието съдържание не е попълнено с посочване на нарушената правна
норма от съответната наредба, то съдът намери, че в АУАН за нарушена правна
норма е посочена разпоредбата на чл.114, т.2 от ЗТ, няма бланкетен характер,
поради което и непосочването на правните норми, уреждащи изискванията за
съответната категория заведение, не лишава дружеството – жалбоподател, от
възможността да разбере от правна страна, какво административно нарушение му е
вменено да е осъществило, поради което и наведеното възражение от една страна,
за допуснато в това отношение съществено нарушение на административно –
производствените правила и от друга страна – незаконосъобразност на обжалваното
НП, се отхвърля от съда като неоснователно.
НП съдържа изискуемите от чл. 53 от ЗАНН
реквизити.
Както АУАН, така и обжалваното НП са съставени, респ.
издадени от компетентен орган, съгласно чл.232 ал.1 и ал.2 от „Закона за
туризма“и Заповед № 391 ЛС / 22.04.2015г. и Заповед № 289 от 22.04.2015г.,
При служебна проверка, съдът не констатира допуснати
съществени нарушения на административно – производствените правила, поради
което и разгледа делото по същество.
По
фактите:
На 09.11.2018г. около 10,30 часа, е била извършена
проверка от органите на КЗП - Пловдив, в кафе - аперитив „Авалието“, която е била по повод съблюдаване на
разпоредбите на „Закона за туризма“ и „Наредбата за категоризиране при предлагане
на туристически услуги“ и съответствието им със съответната категория.
Туристическият обект се помещава в жилищна сграда на партерен етаж. Обектът е в
работен режим и обслужва клиенти. На входа е поставена табела с информация за
работното време – от 07,00 часа до 19,00 часа, данни за търговеца и адрес на
управление. Заведението разполага със закрита търговска зала с обособен бар
плот и места за консумация – 7 аси с по 4 2
места общо 22 места. На открита площ пред заведението са разположени
места за открита консумация 21 маси с по 4 места – 84 седящи места. През
проверката, обекта разполага с общо 116 места. На видно място на бара е
поставено удостоверение за утвърдена категоризация № 671 от 30.05.2012г. „една
звезда“, издадено на кафе- аперитив „***“ в град Асеновград, капацитет 40 места
на закрито и 110 места на открито, собственост на Х.Д. Р., наемател. На видно място на бара е
поставена табела част от категоризационната символика - „една звезда“. На
клиентите се предоставя ценоразпис на български език с предлагания в обекта
асортимент от напитки- топли напитки, спиртни напитки, бира, алкохолни напитки,
бяло и червено вино, кухня- салата, принцеси, топли предястия, студени мезета,
десерти. Цените са изписани ясно и отчетливо в български лева за съответния
грамаж. В обекта има работещо фискално устройство и за извършените продажби се
издават касови бележки. На фасадата е поставен рекламен надпис „кафе- аперитив
„***“. При проверката е попълнена чек листа с изискванията към заведението за
хранене и развлечения „една звезда“. При проверката се установи, че
туристическият обект разполага с 116 места и само една тоалетна клетка.
Заведението се обслужва от сервитьор и барман. Установено е, че търговецът
поддържа регистър за рекламации на потребителите, започнат на 15.05.2018г. Няма
описани рекламации от търговеца. За проверката е съставен констативен протокол
№ К – 2654510 от 03.07.2018г., като е указано да се представят документи за
професионална и езикова квалификация на персонала сервитьор и барман.
На кафе - аперитив „***“ е издадено удостоверение № 671
за утвърдена категория „Една звезда“. От съставения протокол за проверка на
документи № К – 0113652 от 09.10.2018г., са представени документ за самоличност
на управителя на дружеството, документи за професионална и езикова квалификация
на длъжността „сервитьор“.
Видно от писмо № 56 от 05.11.2018г., който е в сила от
26.03.2013г., срокът на издаденото удостоверение за определена категория на
туристическите обекти, е 5 години, с изключение на срока на удостоверението за
обектите, разположени върху понтон, което е със срок, съответстващ на срока на
действие на разрешителното. В писмото е указано, че съгласно §5, ал.1 от
„Предходните и заключителни разпоредби на „Закона за туризма“, подновяването на
категорията на категоризираните до влизането в сила на закона, туристическите
обекти и изпълнение на срока по чл. 33, ал.2 се извършва както следва:
1. За категоризираните туристически обекти през 2004г. и
2005г.- през 2014г.
2. За категоризираните туристически обекти през 2006 и
2007г.- през 2015г.
3. За категоризираните туристически обекти през 2008 и
2009г.- през 2016г.
4. За категоризираните туристически обекти през 2010г.- през
2017г.
5. За категоризираните туристически обекти през 2011г. –
през 2018г.
6. За категоризираните туристически обекти през 2012г.- през
2019г.
С
оглед на това, в писмото е указано, че в едномесечен срок от получаване на
настоящето уведомление, следва да се предприемат мерки и действия за
подновяване на категорията на обекта, като се подаде заявление в офиса на
Общинско предприятие „Туризъм“ град Асеновград, находящ се в град Асеновград,
пл.“Академик Николай Хайтов“ №2, ет.2, отговарящо на изискванията на „Закона за
туризма“. В писмото е посочено, че неизпълнението на посоченото задължение е
основание за започване на административно наказателно производство и налагане
на санкция по ЗТ.
Със
Заповед № А – 1234 от 20.06.2019г. е издадена категория „Една звезда“ за кафе
-аператив „***“, която е за срок от 5 години, за което е издадено и
удостоверение № 1016.
За
нарушението, състоящо се в това, че за заведенинето с посочените брой места
следва да има 4 клетки – 2 за жени и 2 за мъже, а е налична една, при което е
установено, че в заведението се
предоставят туристически услуги, неотговарящи на определена категория,
за което е съставен акт за установяване на административно нарушение № К –
039231 от 03.10.2018г., въз основа на който е било издадено и обжалваното НП.
По
доказателствата:
Така приетите за установени факти по делото, съдът намери
за доказани от показанията на свидетелката С.А. Агушева, които кредитира като
логични, последователни, непротиворечиви и подкрепени и от писмените
доказателства по делото, а именно: Заповед № 391 ЛС от 22.04.2015г., Заповед №
289 от 22.04.2015г., писмо от ОП“Туризъм“ Асеновград, изх.№ 56 от 05.11.2018г.,
Заповед № А – 1234 от 20.06.2019г., Удостоверение за една звезда № 1016, констативен
протокол № К – 26550167 от 09.11.2018г., протокол за проверка на документи № К
– 0113652 от 09.10.2018г., свидетелство за професионална квалификация № 033973,
удостоверение от търговския регистър, констативен протокол № К – 2654510 от
03.07.2018г., , удостоверение № 671 за 40 места на закрито и 110 места на
открито, категория „една звезда“, с безсрочна категоризация, Приложение към
констативен протокол № К – 2654510 от 03.08.2018г., които съдът кредитира като
надлежно приобщени и достоверни.
От
правна страна:
При така приетите за установени факти по делото, от
правна страна, съдът намери, че дружеството – жалбоподател, е реализирало от
обективна страна, състава на адм.нарушение по чл.114, т.2 от „Закона за
туризма“, тъй като съгласно чл.3,ал.1,т.3 от ЗТ, ресторантьорството, е
туристическа услуга. Съгласно §1 т. 57 от ДР на ЗТ, Ресторантьорство"
е предоставянето на туристически услуги при специфични форми на обслужване
съобразно вида на туристическия обект.
Съгласно чл. 3 ал.2 т.2
б“б“ от ЗТ, туристически
обекти са:
2. заведенията за хранене и
развлечения (самостоятелни и прилежащи към места за настаняване) - ресторанти,
заведения за бързо обслужване, питейни заведения, кафе-сладкарници и барове;
Като лице,
което предоставя туристическа услуга по смисъла на чл. 3,ал.1,т.3 от ЗТ, същото, по силата на чл. 114 ал.2 от ЗТ, е длъжно да предоставя туристическа
услуга в категоризиран туристически обект, или в обект, на който е издадено временно удостоверение за
открита процедура по категоризиране. В случая, заведението има издадена категория „една
звезда“, която категория изисква, при капацитет до 60 места- една тоалетна
клетка за жени и една тоалетна клетка за мъже. Над 60 места- една тоалетна
клетка за жени и две тоалетни клетки за мъже, при категория „една звезда“,
каквато категория е била действаща към момента на проверката. Това изискване е
разписано в Приложение 3, Раздел I към изискванията за изграждане, обзавеждане и оборудване на клетки за хранене и развлечения категория
„една звезда“- т. 2.1, а в т.2.2 – две клетки за мъже и една за жени, над 60
места.
В случая, след извършената проверка и съставения акт за
установяване на административно нарушение, не е налице промяна на категорията
на проверявания обект, а е налице промяна на собствениците на дружеството,
стопанисващо обекта, което обаче няма отношение към съставомерността на
вмененото на дружеството - жалбоподател административно нарушение, а единствено
към размера на наложената му имуществена санкция, с оглед смегчаващо
отговорността обстоятелство. Така, при неспазване на разписаните в
горецитираната наредба изисквания за предоставяните услуги в утвърдена за
обекта кафе - аперитив „***“ категория „една звезда“, е налице осъществено от
обективна страна състав на административно нарушение по Чл.
114. от ЗТ, указващ, че лицата,
извършващи хотелиерство и/или ресторантьорство в туристически обекти по чл. 3,
ал. 2, т. 1, 2 и 3, са длъжни да:2. предоставят туристически услуги в
туристически обект, който отговаря на изискванията за определената му категория
съгласно наредбата по чл. 121, ал. 5;
Като не е изпълнил това законово задължение, чрез
бездействие, дружеството - жалбоподател е реализирало от обективна страна
състава на вмененото му административно нарушение. Субективна страна на същото
не следва да се изследва, тъй като се касае за ангажиране на обективна и
безвиновна отговорност, предвидена в закона.
Преценката на административно – наказващият орган за
липса на маловажност на случая също е законосъобразна, предвид на това, че се
касае за много над 30 места, при което обслужването на клиентите при липса на
изискуемия от закона брой тоалетни клетки, нарушава в значителна степен,
охраняваните обществени отношения. Предвид на това съдът намери, че
административно – наказващият орган законосъобразно е ангажирал
административната отговорност на жалбоподателя за посоченото административно
нарушение.
Що се касае до размера на наложената имуществена санкция,
то същият е наложен в размер на 1100 лева – хиляда и сто лева, в който размер,
същата е законосъобразно определена, при спазване на разпоредбата на чл. 208 от
ЗТ, указваща, че хотелиер, или ресторантьор,
който в категоризиран туристически обект предоставя туристически услуги, които
не съответстват на изискванията за определената категория, се наказва с глоба в
размер от 200 до 1000 лв., а на едноличните търговци и юридическите лица се
налага имуществена санкция в размер от 1000 до 3000 лв.
В случая, е наложена имуществена санкция в размер на 1100
лева, като са отчетени смегчаващите
отговорността обстоятелства – скорошна промяна на собствеността на дружеството,
стопанисващо обекта, първо нарушение и липса на настъпили щети, като е отчетен
и факта, че разликата между законовото изискване за брой тоалетни е значителна,
поради което и това обстоятелство, законосъобразно е било отчетено от
административно – наказващият орган, като утежняващо отговорността такова.
С оглед на изложеното, съдът намери, че обжалваното НП е
постановено при спазване на административно – производствените правила и е
законосъбразно, поради което и следва да бъде потвърдено, мотивиран от което и
на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН,
Съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА НП № К – 039231 от 24.01.2019г. на Директора на
Регионална дирекция за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали
и Стара Загора, към Комисия на защита на потребителите, с което на „***“оод,
ЕИК: ********* със седалище и адрес на управление: град Асеновград, ул.“***“ №
4, представлявано от управителя Р.Д.Р., ЕГН – ****-24493, е наложена
имуществена санкция в размер на 1100 лева – хиляда и сто лева, за нарушение по
чл. 114,т.2 от „Закона за туризма“.
Решението да се съобщи на жалбоподателя и на въззиваемата
страна.
Същото подлежи
на обжалване пред Административен съд - Пловдив, по реда на глава 12 от АПК, на
касационните основания, визирани в НПК.
Районен съдия: