Решение по дело №575/2019 на Районен съд - Асеновград

Номер на акта: 151
Дата: 22 октомври 2019 г. (в сила от 16 януари 2020 г.)
Съдия: Стефка Томова Пашова
Дело: 20195310200575
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 юли 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 Град Асеновград, 22.10.2019г.

 

ЧЕТВЪРТИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ с председател СТЕФКА ПАШОВА, като разгледа в открито съдебно заседание на 03.10.2019г.- трети октомври две хиляди и деветнадесета година, при участието на секретаря Стела Караманова, докладваното от председателя на съдебния състав, нахд № 575.2019г. по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производство по чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е НП № К – 039231 от 24.01.2019г. на Директора на Регионална дирекция за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора, към Комисия на защита на потребителите, с което на „***“оод, ЕИК: ********* със седалище и адрес на управление: град Асеновград, ул.“***“ № 4, представлявано от управителя Р.Д.Р., ЕГН – ****-24493, е наложена имуществена санкция в размер на 1100 лева – хиляда и сто лева, за нарушение по чл. 114,т.2 от „Закона за туризма“.

 

По същество:

Жалбоподателят, представляван от адвокат Р., пледира за отмяна на обжалваното НП като изтъква, че същото е незаконосъобразно, поради неуведомяване на нарушителя за следващата категоризация и недаване на предписание за остраняване на нарушението. В депозираната жалба се релевират основания за допуснати съществени процесуални нарушения, а именно- съставяне на АУАН в отсъствие на нарушителя, както и се сочи за нарушена разпоредбата на чл.43, ал.4 от ЗАНН. Релевира се основание за отмяна и за това, че сочената за нарушена правна норма е бланкетна, като не е посочено съдържанието на нарушената правна норма, с което е допуснато съществено процесуално нарушение от една страна, а от друга страна, се сочи, че АУАН не е надлежно връчен. Изтъква се незаконосъобразност, предвид на това, че е  налице несъставомерост на деянието.

 

Въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща процесуален представител и не взима становище по жалбата.

 

По процедурата:

АУАН е съставен на 03.10.2018г. за нарушение, сочено за извършено на 03.07.2018г., а НП за него е издадено на 24.01.2019г.,  с което съдът намери, че са спазени изискванията на чл.34 от ЗАНН.

АУАН е съставен в присъствието на представител на дружеството – нарушител - Р.Д.Р. - управител, която е отказала да подпише акта за установяване на административно нарушение, като отказът това да бъде сторено, е оформен с подписа на свидетел на отказа, чиито три имена са вписани в акта за установяване на административно нарушение. С оглед на това и наведеното в жалбата възражение за допуснати съществени нарушения на административно – производствените правила, изводимо от факта, че АУАН е съставен в отсъствието на нарушителя, е неоснователно и като такова, се отхвърля от съда. АУАН е съставен в присъствието на свидетел по установяване на административното нарушение и на съставянето на акта, като поради отказ същият да бъде подписан, е отказано и получаването на екземпляр от него. Това е отразено и в съставения за тази цел констативен протокол № К – 2655017 от 09.11.2018г.

АУАН съдържа изискуемите от чл.42 от ЗАНН реквизити. Относно соченото съществено процесуално нарушение, свързано с липсваща точна правна квалификация, изводимо от обстоятелството, че се касае за бланкетна правна норма, чието съдържание не е попълнено с посочване на нарушената правна норма от съответната наредба, то съдът намери, че в АУАН за нарушена правна норма е посочена разпоредбата на чл.114, т.2 от ЗТ, няма бланкетен характер, поради което и непосочването на правните норми, уреждащи изискванията за съответната категория заведение, не лишава дружеството – жалбоподател, от възможността да разбере от правна страна, какво административно нарушение му е вменено да е осъществило, поради което и наведеното възражение от една страна, за допуснато в това отношение съществено нарушение на административно – производствените правила и от друга страна – незаконосъобразност на обжалваното НП, се отхвърля от съда като неоснователно.

 НП съдържа изискуемите от чл. 53 от ЗАНН реквизити.

Както АУАН, така и обжалваното НП са съставени, респ. издадени от компетентен орган, съгласно чл.232 ал.1 и ал.2 от „Закона за туризма“и Заповед № 391 ЛС / 22.04.2015г. и Заповед № 289 от 22.04.2015г.,

При служебна проверка, съдът не констатира допуснати съществени нарушения на административно – производствените правила, поради което и разгледа делото по същество.

 

По фактите:

На 09.11.2018г. около 10,30 часа, е била извършена проверка от органите на КЗП - Пловдив, в кафе - аперитив „Авалието“,  която е била по повод съблюдаване на разпоредбите на „Закона за туризма“ и „Наредбата за категоризиране при предлагане на туристически услуги“ и съответствието им със съответната категория. Туристическият обект се помещава в жилищна сграда на партерен етаж. Обектът е в работен режим и обслужва клиенти. На входа е поставена табела с информация за работното време – от 07,00 часа до 19,00 часа, данни за търговеца и адрес на управление. Заведението разполага със закрита търговска зала с обособен бар плот и места за консумация – 7 аси с по 4 2  места общо 22 места. На открита площ пред заведението са разположени места за открита консумация 21 маси с по 4 места – 84 седящи места. През проверката, обекта разполага с общо 116 места. На видно място на бара е поставено удостоверение за утвърдена категоризация № 671 от 30.05.2012г. „една звезда“, издадено на кафе- аперитив „***“ в град Асеновград, капацитет 40 места на закрито и 110 места на открито, собственост на Х.Д.  Р., наемател. На видно място на бара е поставена табела част от категоризационната символика - „една звезда“. На клиентите се предоставя ценоразпис на български език с предлагания в обекта асортимент от напитки- топли напитки, спиртни напитки, бира, алкохолни напитки, бяло и червено вино, кухня- салата, принцеси, топли предястия, студени мезета, десерти. Цените са изписани ясно и отчетливо в български лева за съответния грамаж. В обекта има работещо фискално устройство и за извършените продажби се издават касови бележки. На фасадата е поставен рекламен надпис „кафе- аперитив „***“. При проверката е попълнена чек листа с изискванията към заведението за хранене и развлечения „една звезда“. При проверката се установи, че туристическият обект разполага с 116 места и само една тоалетна клетка. Заведението се обслужва от сервитьор и барман. Установено е, че търговецът поддържа регистър за рекламации на потребителите, започнат на 15.05.2018г. Няма описани рекламации от търговеца. За проверката е съставен констативен протокол № К – 2654510 от 03.07.2018г., като е указано да се представят документи за професионална и езикова квалификация на персонала сервитьор и барман.

На кафе - аперитив „***“ е издадено удостоверение № 671 за утвърдена категория „Една звезда“. От съставения протокол за проверка на документи № К – 0113652 от 09.10.2018г., са представени документ за самоличност на управителя на дружеството, документи за професионална и езикова квалификация на длъжността „сервитьор“.

Видно от писмо № 56 от 05.11.2018г., който е в сила от 26.03.2013г., срокът на издаденото удостоверение за определена категория на туристическите обекти, е 5 години, с изключение на срока на удостоверението за обектите, разположени върху понтон, което е със срок, съответстващ на срока на действие на разрешителното. В писмото е указано, че съгласно §5, ал.1 от „Предходните и заключителни разпоредби на „Закона за туризма“, подновяването на категорията на категоризираните до влизането в сила на закона, туристическите обекти и изпълнение на срока по чл. 33, ал.2 се извършва както следва:

1.  За категоризираните туристически обекти през 2004г. и 2005г.- през 2014г.

2.  За категоризираните туристически обекти през 2006 и 2007г.- през 2015г.

3.  За категоризираните туристически обекти през 2008 и 2009г.- през 2016г.

4.  За категоризираните туристически обекти през 2010г.- през 2017г.

5.  За категоризираните туристически обекти през 2011г. – през 2018г.

6.  За категоризираните туристически обекти през 2012г.- през 2019г.

С оглед на това, в писмото е указано, че в едномесечен срок от получаване на настоящето уведомление, следва да се предприемат мерки и действия за подновяване на категорията на обекта, като се подаде заявление в офиса на Общинско предприятие „Туризъм“ град Асеновград, находящ се в град Асеновград, пл.“Академик Николай Хайтов“ №2, ет.2, отговарящо на изискванията на „Закона за туризма“. В писмото е посочено, че неизпълнението на посоченото задължение е основание за започване на административно наказателно производство и налагане на санкция по ЗТ.

 

Със Заповед № А – 1234 от 20.06.2019г. е издадена категория „Една звезда“ за кафе -аператив „***“, която е за срок от 5 години, за което е издадено и удостоверение № 1016.

 

       За нарушението, състоящо се в това, че за заведенинето с посочените брой места следва да има 4 клетки – 2 за жени и 2 за мъже, а е налична една, при което е установено, че в заведението се  предоставят туристически услуги, неотговарящи на определена категория, за което е съставен акт за установяване на административно нарушение № К – 039231 от 03.10.2018г., въз основа на който е било издадено и обжалваното НП.

 

 

По доказателствата:

Така приетите за установени факти по делото, съдът намери за доказани от показанията на свидетелката С.А. Агушева, които кредитира като логични, последователни, непротиворечиви и подкрепени и от писмените доказателства по делото, а именно: Заповед № 391 ЛС от 22.04.2015г., Заповед № 289 от 22.04.2015г., писмо от ОП“Туризъм“ Асеновград, изх.№ 56 от 05.11.2018г., Заповед № А – 1234 от 20.06.2019г., Удостоверение за една звезда № 1016, констативен протокол № К – 26550167 от 09.11.2018г., протокол за проверка на документи № К – 0113652 от 09.10.2018г., свидетелство за професионална квалификация № 033973, удостоверение от търговския регистър, констативен протокол № К – 2654510 от 03.07.2018г., , удостоверение № 671 за 40 места на закрито и 110 места на открито, категория „една звезда“, с безсрочна категоризация, Приложение към констативен протокол № К – 2654510 от 03.08.2018г., които съдът кредитира като надлежно приобщени и достоверни.

 

 

От правна страна:

При така приетите за установени факти по делото, от правна страна, съдът намери, че дружеството – жалбоподател, е реализирало от обективна страна, състава на адм.нарушение по чл.114, т.2 от „Закона за туризма“, тъй като съгласно чл.3,ал.1,т.3 от ЗТ, ресторантьорството, е туристическа услуга. Съгласно §1 т. 57 от ДР на ЗТ, Ресторантьорство" е предоставянето на туристически услуги при специфични форми на обслужване съобразно вида на туристическия обект.

Съгласно чл. 3 ал.2 т.2 б“б“ от ЗТ, туристически обекти са:

2. заведенията за хранене и развлечения (самостоятелни и прилежащи към места за настаняване) - ресторанти, заведения за бързо обслужване, питейни заведения, кафе-сладкарници и барове;

 

Като лице, което предоставя туристическа услуга по смисъла на чл. 3,ал.1,т.3 от ЗТ, същото, по силата на чл. 114 ал.2 от ЗТ,  е длъжно да предоставя туристическа услуга в категоризиран туристически обект, или в обект, на който е издадено временно удостоверение за открита процедура по категоризиране. В случая, заведението има издадена категория „една звезда“, която категория изисква, при капацитет до 60 места- една тоалетна клетка за жени и една тоалетна клетка за мъже. Над 60 места- една тоалетна клетка за жени и две тоалетни клетки за мъже, при категория „една звезда“, каквато категория е била действаща към момента на проверката. Това изискване е разписано в Приложение 3, Раздел I към изискванията  за изграждане, обзавеждане и оборудване  на клетки за хранене и развлечения категория „една звезда“- т. 2.1, а в т.2.2 – две клетки за мъже и една за жени, над 60 места.

 

В случая, след извършената проверка и съставения акт за установяване на административно нарушение, не е налице промяна на категорията на проверявания обект, а е налице промяна на собствениците на дружеството, стопанисващо обекта, което обаче няма отношение към съставомерността на вмененото на дружеството - жалбоподател административно нарушение, а единствено към размера на наложената му имуществена санкция, с оглед смегчаващо отговорността обстоятелство. Така, при неспазване на разписаните в горецитираната наредба изисквания за предоставяните услуги в утвърдена за обекта кафе - аперитив „***“ категория „една звезда“, е налице осъществено от обективна страна състав на административно нарушение по Чл. 114. от ЗТ, указващ, че  лицата, извършващи хотелиерство и/или ресторантьорство в туристически обекти по чл. 3, ал. 2, т. 1, 2 и 3, са длъжни да:2. предоставят туристически услуги в туристически обект, който отговаря на изискванията за определената му категория съгласно наредбата по чл. 121, ал. 5;

Като не е изпълнил това законово задължение, чрез бездействие, дружеството - жалбоподател е реализирало от обективна страна състава на вмененото му административно нарушение. Субективна страна на същото не следва да се изследва, тъй като се касае за ангажиране на обективна и безвиновна отговорност, предвидена в закона.

Преценката на административно – наказващият орган за липса на маловажност на случая също е законосъобразна, предвид на това, че се касае за много над 30 места, при което обслужването на клиентите при липса на изискуемия от закона брой тоалетни клетки, нарушава в значителна степен, охраняваните обществени отношения. Предвид на това съдът намери, че административно – наказващият орган законосъобразно е ангажирал административната отговорност на жалбоподателя за посоченото административно нарушение.

Що се касае до размера на наложената имуществена санкция, то същият е наложен в размер на 1100 лева – хиляда и сто лева, в който размер, същата е законосъобразно определена, при спазване на разпоредбата на чл. 208 от ЗТ, указваща, че хотелиер, или ресторантьор, който в категоризиран туристически обект предоставя туристически услуги, които не съответстват на изискванията за определената категория, се наказва с глоба в размер от 200 до 1000 лв., а на едноличните търговци и юридическите лица се налага имуществена санкция в размер от 1000 до 3000 лв.

В случая, е наложена имуществена санкция в размер на 1100 лева, като са отчетени  смегчаващите отговорността обстоятелства – скорошна промяна на собствеността на дружеството, стопанисващо обекта, първо нарушение и липса на настъпили щети, като е отчетен и факта, че разликата между законовото изискване за брой тоалетни е значителна, поради което и това обстоятелство, законосъобразно е било отчетено от административно – наказващият орган, като утежняващо отговорността такова.

С оглед на изложеното, съдът намери, че обжалваното НП е постановено при спазване на административно – производствените правила и е законосъбразно, поради което и следва да бъде потвърдено, мотивиран от което и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН,

Съдът

РЕШИ:

 

 ПОТВЪРЖДАВА НП № К – 039231 от 24.01.2019г. на Директора на Регионална дирекция за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора, към Комисия на защита на потребителите, с което на „***“оод, ЕИК: ********* със седалище и адрес на управление: град Асеновград, ул.“***“ № 4, представлявано от управителя Р.Д.Р., ЕГН – ****-24493, е наложена имуществена санкция в размер на 1100 лева – хиляда и сто лева, за нарушение по чл. 114,т.2 от „Закона за туризма“.

 

 

Решението да се съобщи на жалбоподателя и на въззиваемата страна.

 

Същото подлежи на обжалване пред Административен съд - Пловдив, по реда на глава 12 от АПК, на касационните основания, визирани в НПК.

 

 

Районен съдия: