№ 35
гр. Враца, 14.01.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВРАЦА, VII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на шестнадесети декември през две хиляди двадесет и първа година
в следния състав:
Председател:Росица Ив. Ангелова
при участието на секретаря Ваня Люб. Василева
като разгледа докладваното от Росица Ив. Ангелова Административно
наказателно дело № 20211420201053 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл.59-63 от Закона за административните
нарушения и наказания (ЗАНН) и е образувано по жалба на В. КР. ХР. от гр.Враца,
ЕГН ********** - управител на „Тролейбусен транспорт-Враца“ ЕООД, гр.Враца
против Наказателно постановление (НП) №11-01-126 от 16.08.2021 г., издадено от
директора на АДФИ – гр.София, с което за извършено нарушение на чл.17, ал.1 вр.
чл.20, ал.3, т.2 вр. чл.3, ал.1, т.2 от Закона за обществените поръчки (ЗОП), на
основание чл.256, ал.2 вр. чл.261, ал.2 от ЗОП е наложено административно
наказание „глоба” в размер на 408.00 /четиристотин и осем/ лева.
В жалбата се релевират оплаквания за незаконосъобразност и неправилност на
издаденото наказателно постановление, като се твърди че са допуснати съществени
процесуални нарушения и нарушения на материалния закон. Твърди се, че АНО не е
събрал достатъчно доказателства, касаещи евентуално нарушение, както и че е
следвало да приложи чл.28 ЗАНН. Допълнителни доводи в тази насока се съдържат в
приложеното писмено становище на процесуалния представител на жалбоподателя, в
което моли НП да бъде отменено по изложените съображения.
Ответната страна - Агенцията за държавна финансова инспекция е депозирала
писмена защита чрез главния юрисконсулт, в която предлага жалбата да бъде оставена
без уважение, а НП да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.
Врачанският районен съд, като взе предвид депозираната жалба, събраните по
делото доказателства, доводите и съображенията на страните, намери за установено от
фактическа страна следното:
1
Административнонаказателното производство е образувано със съставянето на
АУАН №11-01-126 от 15.02.2021 г. за това, че към 16.09.2019 г. В. КР. ХР. в качеството
си на управител на „Тролейбусен транспорт-Враца“ ЕООД, гр.Враца и секторен
възложител на обществени поръчки, съгласно чл.5, ал.4, т.1 вр. чл.123, т.4 от ЗОП е
възложила обществена поръчка, надвишаваща минималния стойностен праг за наем на
употребявани моторни превозни средства, на изпълнителя „Автобусни превози 98“ АД
гр.Враца, без да е приложила предвидения по чл.20, ал.3, т.2 от ЗОП в ЗОП ред, чрез
събиране на оферти с обява, при наличие на всички законови основания за това - обект,
субект и стойност. Възложителят е възложил обществената поръчка при по-облекчен
ред - реда за възлагане по чл.20, ал.4, т.3 от ЗОП, който е приложим за обществени
поръчки за доставки на стойност под 30 хиляди лева без ДЦС, вместо по предвидения
ред в чл.20, ал.3, т.2 от ЗОП. Разходите за доставки на стоки, осъществявани чрез наем,
в случая на употребявани МПС /обект на обществена поръчка, съгласно чл. 3, ал. 1, т.
2 от ЗОП/, извършени в периода от 01.01.2019 г. до 31.12.2019 г. в размер на 34000.00
лева без ДДС или 40800.00 лв. с ДДС попадат в стойностния праг на чл.20, ал.3, т.2 от
ЗОП, съгласно който възложителите прилагат реда по чл.20, ал.3, т.2, когато
обществените поръчки с обект извършване на доставки и услуги имат прогнозна
стойност от 30 хиляди до 70 хиляди лева без включен ДДС.
Актосъставителят квалифицирал нарушението като такова по чл.17, ал.1 вр.
чл.20, ал.3, т.2 вр. чл.3, ал.1, т.2 от Закона за обществените поръчки /Обн.ДВ,
бр.13/16.02.2016 г. в сила от 15.04.2016 г., изм. и доп., ДВ, бр.86 от 18.10.2018 г., в сила
от 01.03.2019 г./.
Срещу така съставения акт е постъпило писмено възражение с вх.№11-01-
125/22.02.2021 г. от В. КР. ХР..
Въз основа на горния акт за установяване на административно нарушение, след
преценка на възраженията и събраните доказателства по случая, наказващият орган е
издал атакуваното НП №11-01-126 от 16.08.2021 г., издадено от директора на АДФИ –
гр.София, с което за извършено нарушение на чл.17, ал.1 вр. чл.20, ал.3, т.2 вр. чл.3,
ал.1, т.2 от Закона за обществените поръчки (ЗОП), на основание чл.256, ал.2 вр.
чл.261, ал.2 от ЗОП на жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба”
в размер на 408.00 /четиристотин и осем/ лева.
При обжалването на НП пред Врачанския районен съд са събрани гласни
доказателства, като са допуснати до разпит актосъставителя и свидетеля по
съставянето и връчването на акта, посочен в АУАН. Съдът кредитира изцяло
показанията на свидетелите, същите са достоверни, непротиворечиви, кореспондират и
се припокриват с изложеното в АУАН и в писмените материали към него. Събраните
по делото писмени доказателства, съставляващи цялата административно наказателна
преписка се кредитират изцяло от съда като релевантни към конкретния казус и
2
подкрепящи описаната фактическа обстановка в АУАН и НП, като в това число са:
Наказателно постановление 11-01-126/16.08.2021; Възражение 11-01-125/22.02.2021 г.;
Акт за установяване на административно нарушение 11-01-126/15.02.2021 г.; Справка
84 от 27.01.2021 година, за отговорните длъжностни лица в ,,Тролейбусен транспорт -
Враца” ЕООД, гр.Враца през периода от 01.01.2018 година до 31.12.2019 година;
Справка 114 от 02.02.2021 г., за изплатен наем на МПС в периода 01.01.2018 г. -
31.12.2018 г.;11. Справка 115 от 02.02.2021 г., за изплатен наем на МПС в периода
01.01.2019 - 31.12.2019 г.; Обява 155/10.05.2018 г.; Договор за възлагане на
управлението 234 от 28.09.2018 г. и Договор за възлагане на управление 11 от
30.01.2019 г.; Договор 2018-ОП-02/01.06.2018 г.; Допълнително споразумение от
03.01.2019 г.; писмено обяснение от В.Н. 453/04.08.2020 г.; Фактура
00000035217/16.09.2019 г.; Заповеди.
При гореустановената фактическа обстановка съдът достига до следните правни
изводи:
Жалбата против атакуваното НП е подадена в законоустановения седемдневен
срок и същата е процесуално допустима.
Актът за установяване на административно нарушение и наказателното
постановление са издадени от материално и териториално компетентните за това
органи, което се установява от приложените Заповеди от л.42 до л.48 вкл. от делото,
издадени от директора на Агенцията за държавна финансова инспекция, с която са
определени, както актосъставителя, така и неговите задачи.
Актът за установяване на административно нарушение и наказателното
постановление са издадени в предвидената от закона писмена форма. Изискванията
към процедурата по връчването на АУАН и НП на жалбоподателя са спазени съгласно
нормативните разпоредби. Актът за установяване на административно нарушение и
НП съдържат всички необходими реквизити съобразно чл.42 от ЗАНН и чл.57, ал.1 от
ЗАНН. Посочена е дата - 16.09.2019 г. и място - град Враца на извършване на
нарушението. Посочени са обстоятелствата, при които същото е било извършено,
прецизно е описано самото нарушение и е дадена правилната правна квалификация, от
което следва, че не са налице неотстраними съществени процесуални нарушения,
водещи до отмяна на издаденото НП.
Установява се безспорно от приетите и приложени писмени доказателства, че по
време на финансовата инспекция на ,,Тролейбусен транспорт - Враца” ЕООД,
извършена от АДФИ гр.София е констатирано, че жалбоподателят В.Х. е управител на
,,Тролейбусен транспорт-Враца” ЕООД-гр.Враца, регистрирано с Решение 1128 от
11.08.2005 г. по фирмено дело 35911991/1998 г. на ВрОС, с размер на капитала - 51 976
лева и едноличен собственик на капитала Община Враца, притежаваща 100 % от
капитала му, и с предмет на дейност - превоз на пътници, търговска, рекламна и
3
производствена дейност и услуги. През периода от 01.01.2018 г. до 31.12.2019 г.
дружеството извършва секторна дейност по смисъла на чл.123, т. 4 вр. чл.127, ал.1 и
ал.2 ЗОП. Съгласно § 2, т.42 от ДР на ЗОП същото е ,,публично предприятие”.
Секторен възложител на основание чл.5, ал.4, т.1 ЗОП е представляващият публичното
предприятие, извършващо секторна дейност по чл.123, т.4 ЗОП, в случая -транспортни
услуги. Съгласно представено Становище изх.453/04.08.2020 г. на управителя на
,,Тролейбусен транспорт - Враца” ЕООД, през проверявания период 2018 г. - 2019 г.
дружеството не е извършвало дейности, които не са свързани със секторните дейности,
както и не е извършвана процедура за изключване на секторна дейност, съгласно
чл.130-чл.131 от ЗОП. През проверявания период управителят на ,,Тролейбусен
транспорт - Враца” ЕООД не е упълномощавал друго длъжностно лице да организира
и/или да възлага обществени поръчки по реда на чл.7, ал.1 от ЗОП.
След проведена обществена поръчка чрез събиране оферти с обява въз основа на
публикувана Обява 155/10.05.2018г. в профила на купувача с предмет: ,,Наемане на
употребявани моторни превозни средства за нуждите на “Тролейбусен транспорт-
Враца” ЕООД е сключен договор с ,,Автобусни превози 98” АД гр.Враца 2018-ОП-
02/01.06.2018г. за наемане на седем броя употребявани автобуси на стойност до
23800.00 лева без ДДС. Срокът на договора е седем месеца, считано от датата на
подписването му 01.06.2018г. и същият изтича на 01.01.2019 г., за което време
«Тролейбусен транспорт» ЕООД е изплатило разходи за наем в размер на 23800.00
лева без ДДС или 28560.00 лева с ДДС. След изтичане на договора — на 03.01.2019 г.
В.Н. е подписала допълнително споразумение към Договор 2018-ОП-02/01.06.2018 г., с
което е продължила срока на договора с «Автобусни превози 98» АД гр.Враца за срок
от 10 месеца. Допълнителното споразумение не влече правни последици между
страните по договора, тъй Като последният е прекратен с изтичане на срока. За
периода 01.01.2019 г. – 31.12.2019 г. проверяваното дружество е изплатило на
изпълнителя на ОП сума в размер на 40800.00 с ДДС.
На 16.09.2019 г. с Фактура 00000035217/16.09.2019 г. е превишен минималния
стойностен праг по чл.20, ал.3, т.2 ЗОП от 30000.00 лева, който задължава възложителя
да приложи предвидения в закона ред чрез събиране на оферти с обява за възлагане на
обществена поръчка за наем на употребявани моторни превозни средства по
предвидения в ЗОП ред, при наличие на всички законови основания за това - обект,
субект и стойност. Към 16.09.20 19 година управителят на «Тролейбусен транспорт»
ЕООД, в качеството си на секторен възложител на обществени поръчки по чл.5, ал.4,
т.1 ЗОП, въпреки .-наличието на законовите предпоставки за това — обект, субект и
стойност не е приложил предвидения в закона ред за възлагане на обществена поръчка
на стойност по чл.20, ал.3, т.2 ЗОП. Възложителят е възложил обществената поръчка
по реда на чл. 20, ал. 4, т.3, който е приложим за обществени поръчки за доставки на
стойност под 30 000.00 лева без ДДС., с което е нарушил чл.17, ал.1 вр. Чл.20, ал.3, т.2
4
вр. чл.3, ал.1, т.2 ЗОП.
След преценка на обстоятелствата и доказателствата по делото, съдът намира, че
въззивникът е извършил посоченото в АУАН и НП нарушение на чл.17, ал.1 вр. чл.20,
ал.3, т.2 вр. чл.3, ал.1, т.2 ЗОП /в редакцията му към момента на извършване на
деянието/. При така изяснената фактическа обстановка на база на събраните
доказателства по същество е налице безспорна установеност на нарушението, поради
което правилно е ангажирана административнонаказателната отговорност на
жалбоподателя.
Не е налице маловажност на случая, тъй като в конкретния случай
санкционираното нарушение не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност
на обичайните нарушения от същия вид. В тази насока възражението е неоснователно.
В АУАН и НП е налице ясно и конкретно описание на нарушението. Фактическото
описание на нарушението е достатъчно ясно, същото е описано в пълнота и дава
възможност на жалбоподателя да установи срещу какви факти следва да се защитава,
поради което в тази насока липсва допуснато съществено нарушение на процесуалните
правила при съставяне на АУАН и при издаване на НП. Наложеното наказание „глоба”
е в размер от 408.00 лева, като АНО правилно е приложил закона по отношение на
приложимите санкционни разпоредби.
По отношение възраженията на жалбоподателя, съдът намира същите за
неоснователни, тъй като в настоящия случай в съставените АУАН и НП са визирани
дата и място на нарушението, описаното деяние отговаря на правната квалификация, а
извършването на визираното нарушение е доказано от обективна и субективна страна.
Предвид гореизложеното, съдът намира жалбата за неоснователна, поради което
същата не следва да бъде уважена, а атакуванато НП следва да бъде потвърдено изцяло
като правилно и законосъобразно.
Предвид обстоятелството, че АНО претендира направени по делото разноски и
при този изход на делото, жалбоподателят следва да бъде осъден на основание чл.63,
ал.3 ЗАНН да заплати на АДФИ гр.София направените в хода на делото разноски за
юрисконсултско възнаграждение в минимален размер от 80.00 /осемдесет/ лева,
съгласно чл.27е от Наредба за заплащането на правната помощ.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН Врачанският районен съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 11-01-126 от 16.08.2021 г.,
издадено от директора на АДФИ – гр.София, с което за извършено нарушение на чл.17,
ал.1 вр. чл.20, ал.3, т.2 вр. чл.3, ал.1, т.2 ЗОП, на основание чл.256, ал.2 вр. чл.261, ал.2
от ЗОП на В. КР. ХР. от гр.Враца-управител на „Тролейбусен транспорт-Враца“ ЕООД
5
е наложено административно наказание „глоба” в размер на 408.00 лева.
ОСЪЖДА на основание чл.63, ал.3 ЗАНН В. КР. ХР. от гр.Враца да заплати на
АДФИ гр.София разноски в размер на 80.00 лева, направени в хода на делото за
юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд–
Враца по реда на гл.XII АПК в 14-дневен срок от получаване на съобщението за
неговото изготвяне.
Съдия при Районен съд – Враца: _______________________
6