Решение по дело №265/2024 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 1229
Дата: 2 юли 2024 г.
Съдия: Татяна Коцева
Дело: 20247080700265
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 април 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№ 1229

Враца, 02.07.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Враца - VI състав, в съдебно заседание на тринадесети юни две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ТАТЯНА КОЦЕВА
   

При секретар СТЕЛА БОБОЙЧЕВА като разгледа докладваното от съдия ТАТЯНА КОЦЕВА административно дело № 20247080700265 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано по жалба на Н.И.Н., депозирана чрез * Т.П. против РЕШЕНИЕ №369р-369005-6/12.02.2024г.  на Директора на ОДМВР-Враца, относно заявление на оспорващия вх.№369005-1/05.01.2024г., по описа на ОДМВР-Враца, с което се отказва да бъдат изтрити лични данни на Н.И.Н. ***, за заличаване на личните му данни като лице привлечено като * по ЗМ-474/04.06.2021г. за * и свързаното с горния ЗМ деяние със СИП №*********. Излагат се доводи за незаконосъобразност на оспореното решение и се прави искане за неговата отмяна. Претендират се разноски.

В съдебно заседание жалбоподателя не се явява. От процесуалния представител на същия * Т.П. е депозирана молба по хода на делото и съществото на спора. Претендират се разноски, съгласно представен списък. 

Ответникът по жалбата - Директор на ОДМВР-Враца в с.з. се представлява от ** Д.П.. Моли за решение, с което се отхвърли жалбата, като неоснователна. Счита постановеното решение на директора на ОДМВР-Враца за правилно и законосъобразно, за което се навеждат доводи. Посочва се, че в случая  органа е направил и допълване на решение. Възразява се срещу поисканото адвокатско възнаграждение, като завишено.

Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установено от фактическа страна следното:

Със Заявление вх. № 369005-1/05.01.2024 г., по описа на ОДМВР-Враца Н.И.Н. *** е поискал да му бъде премахната криминалната регистрация и заличени лични данни по ЗМ 2021г. на РУ-Враца/л.18/. По така направеното искане е образувана преписка, по която е изготвена справка с рег.№ 369р-2665/01.02.2024г. /л.15/. В справката, изготвена от инспектор група ОАПС, в резултат на установено при проверката, за което са посочени подробни факти и обстоятелства е предложено да бъде изготвено предложение до Директора на ГДНП за издаване на заповед за отказ от снемане на полицейска регистрация  №43893/05.06.2021г. по описа на РУ-Враца, направена от Н.Н.- т.1, т.2 - да се отделят материалите по преписка 369005-1/05.01.2024г., касаещи полицейската регистрация, които ведно с предложението да бъдат изпратени по компетентност на ГДНП,  т.3 - да бъде изготвено решение на Директора на ОДМВР-Враца по отношение на искането на заявителя за изтриване на лични данни и т.4 - решението по т.3 да бъде съобщено на заявителя  от сектор КАПОЧР.

Към преписката е приложено Удостоверение от РП-Враца изх.№ 8268-ВР-21/13.12.2023г. /л.19/, Свидетелство за съдимост от 22.12.2023г. /л.21/, Искане за издаване на справка за съдимост и прилагане на бюлетин за съдимост за лицето Н.Н. от Началник група ОА до РС-Враца/л.20/ , Справка за съдимост на лицето Н.И.,***, бюро съдимост, ведно с бюлетин за съдимост с дата 22.01.2024г. /л.22-26/, Писмо от ОДМВР-Враца до РП-Враца от 18.01.2024г. за предоставяне на справка за хода на ДП ЗМ №474/2021г./л.27/, Писмо от РП-Враца с дата 26.01.2024г. до ОДМВР-Враца /л.28/, ведно със заверено копие от определение на ВРС, постановено по НОХД №764/2021г. на РС-Враца/л.28-32/,Писмо от ОДМВР-Враца до РУ-Враца /л.33/, Писмо от РУ-Враца до ОДМВР-Враца /л.34/, Писмо от директора на ОДМВР-Враца с дата 01.02.2024г. до Директора на ГДНП/л.35/, Предложение  от директора на ОДМВР-Враца, рег.№ 369р-2664/01.02.2024г. до директора на ГДНП за отказ от снемане на полицейска регистрация №43893/05.06.2021г. по описа на РУ-Враца/л.37/,  Заповед № 3286з-890/06.03.2024г. на директора на ГДНП относно снемане на полицейска регистрация извършена на основание чл.68,ал.1 ЗМВР/л.38/, връчена на лицето на дата 08.03.2024г./л.38/.

Видно от представената по делото справка за съдимост  и бюлетин за съдимост жалбоподателят Н.Н. ***.  

С Решение №369р-369005-6/12.02.2024г. на Директора на ОДМВР-Враца, относно заявление на оспорващия вх.№369005-1/05.01.2024г., по описа на ОДМВР-Враца е постановен отказ да бъдат изтрити лични данни на Н.И.Н. ***, за заличаване на личните му данни като лице привлечено като * по ЗМ-474/04.06.2021г. за * и свързаното с горния ЗМ деяние със СИП №*********.  Административният орган е мотивирал  решението  с липсата на предпоставките на  чл.3,т.1-8 от Инструкция рег.№8121з-748/20.10.2014г., доколкото, осъждането и настъпила реабилитация, не са сред нито една от хипотезите разписани в горепосочения член от инструкцията. Решението е връчено на жалбоподателя на дата 08.03.2024г. срещу подпис, видно от направеното отбелязване върху него, а жалбата е подадена на  22.03.2024г., видно от рег.номер на същата.

Със Заповед № 8121з-1111/08.10.2019г. на Министъра на МВР  са оправомощени Директорите на ОДМВР-Враца  да разглеждат и да се произнасят по заявления по чл.53-56 ЗЗЛД/т.1.6/.  

От ответника е представено и допълване на решение с рег.№ 369005-24/29.05.2024г., относно допълване на мотиви към решение с рег.№ 369р-369005-6/12.02.2024г. по заявление на Н.И.Н. с вх.№ 369005-1/05.01.2024г. по описа на ОДМВР-Враца/л.59/, връчено на лицето срещу подпис на дата 30.05.2024г., видно от направеното отбелязване върху него.

При така установената фактическа обстановка, която не се оспорва от страните, съдът достигна до следните правни изводи:

Жалбата е подадена от надлежна страна, адресат на оспорения административен акт, в законоустановения 14-дневен срок /решението е връчено на 08.03.2024г., а жалбата е депозирана на 22.03.2024г./, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество, същата е и основателна  по следните съображения:

Съгласно изричната разпоредба на чл.168, ал.1 АПК съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени в жалбата. Той е длъжен, въз основа на представените от страните доказателства, да провери законосъобразността на оспорения пред него административен акт на всички основания по чл.168   АПК, като съгласно ал. 2 на същия текст, при наличие на съответните предпоставки за това, съдът обявява нищожността на акта, дори да липсва искане в тази посока.

Съдът счита, че оспореният в настоящото производство адм.акт е издаден от компетентен орган, в рамките на предоставените му правомощия, в установената писмена форма. Видно от приложената по делото заповед № 8121з-1111/08.10.2019г. на Министъра на МВР  са оправомощени Директорите на ОДМВР-Враца  да издават актове от вида на оспорения, поради което и същия не е нищожен. Съгласно чл.29,ал.1 ЗМВР администратор на лични данни е министърът на вътрешните работи, който може да възлага обработването на лични данни на определени от него длъжностни лица,а съгласно ал.3 министърът на вътрешните работи определя длъжностно лице по защита на данните.

Настоящият съдебен състав намира, че  оспорения акт е издаден в нарушение на чл.35   АПК, без да са изяснени фактите и обстоятелствата от значение за случая и без извършване на необходимата преценка и анализ на обстоятелствата довели до постановяване на акта. Оспореното решение е и немотивирано,  тъй като не съдържа конкретни фактически основния, относно постановения отказ при липсата на пълно и точно установяване на релевантните факти и обстоятелства.

Безспорно е, че нито една от разписаните хипотези в чл.3,т.1-8 от Инструкция рег.№ 8121з-748/20.10.2014г., за заличаване на  лични данни от полицейския регистър не е приложима в разглежданата хипотеза на лице, осъдено с влязла в сила присъда, дори след като е реабилитирано, поради което тези данни се съхраняват в съответния регистър и могат да бъдат обработвани от имащите достъп до тях органи без никакви ограничения във времето.Безспорно е, че заявителя Н. ***.

В решение на СЕС от 30.01.2024г. по дело С-118/22г. е дадено задължително тълкуване, че чл.4, параграф 1, букви в) и д) от Директива 2016/680, разглеждан във връзка с чл.5 и 10, чл.13, параграф 2, буква б) и чл.16, параграф 2 и 3 от тази директива в светлината на членове 7 и 8 от Хартата, трябва да се тълкуват в смисъл, че не допуска национално законодателство, което за целите на предотвратяването, разследването, разкриването или наказателното преследване на престъпления или изпълнението на наказания предвижда съхранение от полицейските органи на лични данни, и по-конкретно на биометрични и генетични данни за лица, осъдени с влязла в сила присъда за умишлено престъпление от общ характер, и то до смъртта на субекта на данни, включително когато той е реабилитиран, без да задължава администратора периодично да проверява дали това съхранение все още е необходимо, и без да признава правото на субекта на данни на изтриване на горепосочените данни, щом съхранението им вече не е необходимо за целите, за които те са били обработвани, или евентуално правото на ограничаване на тяхното обработване

Доколкото съгласно чл.633 ГПК, приложим на основание чл.144 АПК, решението на Съда на Европейските общности е задължително за всички съдилища и учреждения в Република България и дадените с Решение на СЕС от 30.01.2024г. по дело С -118/2022г. разрешения са безспорно относими към настоящия казус се налага извода, че обработването на лични данни в случаите, свързани с противодействие на престъпността и опазване на обществения ред и по-конкретно по повод извършена в тази връзка полицейска регистрация е допустимо само ако администраторът периодично проверява дали съхранението е необходимо за целите, за които те са били обработвани, като същия следва във всеки конкретен случай по искане на заинтересовано лице да осъществява тази проверка като съобрази характера и тежестта на престъплението за което е осъдено лицето, настъпилата реабилитация, дали в срока от извършване на престъплението до настъпилата реабилитация лицето е извършило друго престъпление и дали то е от общ характер, както и данните за личността на лицето, респ. риска който то представлява. Едва след извършване на тази преценка, органът може да даде отговор на въпроса необходимо ли е обработката на лични данни да продължи да бъде осъществявана или следва полицейската регистрация на лицето да бъде снета и заличена, респективно ограничена.

В оспореното решение не е извършен необходимия анализ в посочения по - горе смисъл, относно личността на жалбоподателя, осъщественото от него престъпно деяние, за което е бил * и *, за целите за защита националната сигурност ли се съхраняват и обработват данните или за целите на противодействие на престъпността и опазване на обществения ред, налице ли са други данни за извършени от лицето престъпления и противообществени прояви, какъв период е изминали от извършване на деянието, за което е осъдено лицето, периода от изтърпяване на наказанието до датата на подаване на искането за снемане на полицейската регистрация. Липсва анализ и оценка, както и извършване на проверка от органа, дали съхранението на данните все още е необходимо за целите, за които те са били обработвани или то понастоящем се осъществява в нарушение на чл.4, §1, б "в" и "д" от Директива 2016/680.

В случая е представено в с.з. от процесуалния представител на ответника допълване на решение от 29.05.2024г., в което  е направена такава преценка и е постановен отказ, който е надлежно връчен  на лицето и подлежи на оспорване. Въпреки това  с допълването на решението не може да се приеме, че оспореното решение е мотивирано. Съгласно чл.62, ал.1 АПК преди изтичане на срока за обжалване административният орган може да отстрани допуснати непълноти в акта. За нанесените промени се съобщава на заинтересованите лица. Органът, издал акта, може по своя инициатива да отстрани непълнотите в него, но това може да стори само в срока за обжалване на акта. Посоченото означава, че след издаването му, административният орган не може да преразглежда съдържанието на административния акт /освен в хипотезата на оспорване по административен ред, каквото в случая няма извършено - чл. 91, ал.1 АПК/. Така постановеното допълване  на решение с рег.№ 369005-24 от 29.05.2024г. на Директора на ОДМВР-Враца,  не съответства на предвидените в чл. 62, ал. 1 и ал. 2 АПК хипотези, при които един вече издаден административен акт може да бъде поправен. В случая не се касае за отстраняване на допуснати непълноти в акта, нито за отстраняване на фактическа грешка, а до промяна на вече формираната воля на  адм. орган  чрез допълване на  мотивите. Мотивите на адм.акт не могат да бъдат допълвани след приключване на процедурата по издаване на адм.акт и неговото съобщаване в хода на съдебното  му обжалване.  Недопустимо е адм.акт да се  мотивира във фазата на съдебното оспорване, защото е извън хипотезата на ТР №16/75г.  В тази насока не следва да се обсъждат мотивите изложени в представеното по делото допълване на решение, поради което  и довода на ответника за извършено допълване на решението е неоснователно.

Изложеното налага извод за неправилност на оспореното решение и постановяване на решение по същество за отмяна на оспорения акт и връщане на преписката на органа за ново произнасяне по подаденото заявление от Н.. При новото произнасяне, органът освен да събере относимите доказателства, следва да извърши пълен и обстоен анализ на същите и да постанови своя акт при излагане на конкретни фактически съображения, относно необходимостта от съхранение на личните данни за целите, за които са били обработвани, при съобразяване с мотивите на настоящото решение и дадените разрешения по въпроса с Решение от 30.01.2024г. по дело С -118/22г. на СЕС.

С оглед изхода на делото и съобразявайки разпоредбите чл.143, ал.1 АПК, своевременно направеното искане от жалбоподателя  за присъждане на направените разноски, съгласно представен списък следва да бъде уважено. Следва на същия да се присъдят разноски в общ размер на 510.00 лева, от които 10.00 лева-заплатена държавна такса и 500.00 лева –адвокатско възнаграждение, доказано по основание и размер с представения по делото договор  за правна защита и съдействие/л.56/, платими от ОДМВР-Враца. Възражението за прекомерност на адвокатско възнаграждение от страна на проц. представител на ответника е неоснователно, тъй като  същото  не е завишено и дори е под минималния размер  определен в чл.8,ал.2,т.3 и т.10 от Наредба №1/2004г. за минималните размери на  адвокатските възнаграждения.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл.173,ал.2   АПК, съдът                                              

Р  Е  Ш  И :

ОТМЕНЯ РЕШЕНИЕ №369р-369005-6/12.02.2024г. на Директора на ОДМВР-Враца, относно заявление на оспорващия вх.№369005-1/05.01.2024г., по описа на ОДМВР-Враца, с отказ да бъдат изтрити лични данни на Н.И.Н. ***, за заличаване на личните му данни като лице привлечено като * по ЗМ-474/04.06.2021г. за * и свързаното с горния ЗМ деяние със СИП №*********.

ВРЪЩА преписката на Директора на ОДМВР-Враца за ново разглеждане при съобразяване с  указанията, дадени в настоящото решение.

ОСЪЖДА  ОДМВР-Враца  да заплати на  Н.И.Н.  сума в общ размер на 510.00 / петстотин и десет/ лева, разноски по делото.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване, чрез АдмС–Враца, пред ВАС-София, в 14 - дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл.138 АПК да се изпрати препис от същото.

          


Съдия: