Р Е Ш Е Н И Е
град
София, 08.03.2021 г.
СОФИЙСКИ
ГРАДСКИ СЪД, Търговско отделение, VI-14 състав, в закрито заседание на осми март през две
хиляди двадесет и първа година, в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЕТЯ ГЕОРГИЕВА
като
разгледа докладваното от съдията Георгиева
търг. дело № 2454 по описа на съда за 2020 година,
взе предвид
следното:
Производството
е по реда на чл. 25 от Закона за търговския регистър и регистъра на
юридическите лица с нестопанска цел (ЗТРРЮЛНЦ) вр.с чл.274, ал.1, т.2 и сл. от
Гражданския процесуален кодекс.
Образувано
е по жалба от Р.А.П. председател на УС на Сдружение с нестопанска цел „С.на С.Р.в
Б..“ срещу отказ 20201125143937/26.11.2020 г. на длъжностното лице по регистрация,
с искане да се отмени и да дадат задължителни указания за вписването на
първоначална регистрация на сдружението.
Софийски
градски съд, след като обсъди доводите на жалбоподателя и събраните по делото
доказателства, намира следното:
Обжалваният
отказ е постановен в производството по подаденото по електронен път заявление
по образец приложение А15 от Наредба № 1 от 14
февруари 2007 г. за водене,
съхраняване и достъп до търговския регистър и регистъра на юридическите лица с
нестопанска цел с вх. № 20201125143937 / 25.11.2020г. и документите
приложени към него, за първоначално вписване в Търговския регистър и регистъра на ЮЛНЦ по партидата на Сдружение с нестопанска цел „СИНДИКАТ НА С. Р. В Б..“.
ДЛР е отказало вписването с мотиви, че видно от заявените за вписване обстоятелства -
цели, средства за тяхното постигане, както
наименованието на сдружението, същото ще извършва дейност като синдикална организация
на С.Р.в Б.. и не подлежи на регистрация в ТРРЮЛНЦ,
съгласно чл. 1, ал. 2 от  ЗТРРЮЛНЦ. Позовал се е на разпоредбата на §2, ал.1
от ПЗР на ЗЮЛНЦ предвиждаща, че такива организации се уреждате с
отделен закон. Също така, че съгласно
ал.2 от същата разпоредба до влизането на закона по ал.1
в сила регистрацията на нови синдикални организации,
вписването на
промени в подлежащи на регистрация обстоятелства на юридически лица на съществуващи
синдикални организации,
както и свързаните с това заварени съдебни производства,
се извършват по реда на глава първа. Съдът вписва в регистъра данните по чл.18,
ал.1, т. 1-3, 5-7 и 9 от закона и
тази разпоредба не е променена,
след последните промени, които са в сила от 01.01.2018
г.,
предвид което вписването в ТРРЮЛЦ е недопустимо.
Изложил е мотиви, че съгласно разпоредбата на чл.49, ал.1 от КТ синдикалните
организации придобиват качеството на юридическо лица след вписването им в
специален регистър към съответния окръжен съд по седалището им.
Частната
жалба е подадена в законоустановения срок срещу акт, подлежащ на обжалване
съгласно разпоредбата на чл. 25 ЗТРРЮЛНЦ и от лице, което има право и интерес от обжалването, поради което
същата е процесуално допустима.
Разгледана по същество, частната жалба е неоснователна.
Съгласно
разпоредбата на чл.
21 ЗТРРЮЛНЦ, длъжностното лице по регистрацията проверява дали е подадено
заявление за исканото вписване, заличаване или обявяване при спазване на
предвидените за това форма и ред, дали заявеното обстоятелство подлежи на
вписване и не е вписано или представеният акт подлежи на обявяване и не е
обявен в търговския регистър, дали заявлението изхожда от оправомощено лице,
дали към заявлението са приложени всички документи съгласно изискванията на
закон, съответно подлежащият на обявяване акт, съществуването на заявеното за
вписване обстоятелство и съответствието му със закона съобразно представените
документи, съответно дали подлежащият на обявяване акт отговаря по външните си
белези на изискванията на закона, дали е представена декларация по чл.
13, ал. 4 ЗТРРЮЛНЦ, дали друго лице няма права върху фирмата и тя отговаря
на изискванията на чл.
7, ал. 2 ТЗ /при първоначално вписване или промяна на фирмата/; дали
документите, които по силата на закон се съставят с нотариално удостоверен
подпис или с нотариално удостоверен подпис и съдържание, са въведени в базата
данни на Информационната система по чл. 28б
от Закона за нотариусите и нотариалната дейност, и дали представените
документи съответстват на въведените данни за тях в Информационната система; и
платена ли е държавна такса, в случаите когато такава се дължи. Проверката обхваща както редовността на
подаденото заявление – дали то изхожда от оправомощено лице и е изготвено при
спазване на предвидените в закона форма и ред, а също така и за това дали от
представените от заявителя документи се доказва, че заявените за вписване
обстоятелства съществуват, както и че те съответстват на закона, т. е. че не
противоречат на императивни законови норми /чл.
21, т. 5 ЗТРРЮЛНЦ/. Съгласно чл. 22, длъжностното лице по регистрацията
извършва в съответния срок по чл. 19 вписване или заличаване на вписването,
съответно обявяване на представения акт, когато са налице предвидените в чл. 21
изисквания. Само когато към заявлението за вписване, заличаване или обявяване
на търговеца или юридическото лице с нестопанска цел не са приложени всички
документи, които се изискват по закон, или когато не е платена дължимата
държавна такса, длъжностното лице по регистрацията дава указания на заявителя
за отстраняване на нередовността. Заявителят може да изпълни дадените указания
и да представи съответните документи чрез заявление по образец, определен с наредбата
по чл. 31. Длъжностното лице постановява отказ, ако тези указания не са
изпълнени до изтичането на срока по чл.
19, ал. 2 от ЗТРРЮЛНЦ.
В
случая подаденото заявление за вписване в ТРРЮЛНЦ, регистрирано с вх. № 20201125143937/25.11.2020
г., е подадено при спазване на предвидените за това форма и ред, от
компетентното съгласно чл. 15
от ЗТРРЮЛНЦ лице. Заявено е първоначално регистриране на Сдружение с
нестопанска цел "С.на С.Р.в Б.." (Trade union of social workers in
Bulgaria), със седалище и адрес на управление Б.., гр.
София 1000, Област София (столица); Община Столична,
Район р-н Възраждане *******. Видно от представения със заявлението
устав, целите на сдружението са:1) Защитата и представителството на трайните и непосредствени интереси на своите
членове в областта на труда, заетостта, трудовите отношения,
заплащането,
социалното осигуряване и жизненото равнище и защитава
следните трудови, социални и синдикални права: 1.
Правото на труд, квалификация и преквалификация,
свободен избор на професия и работно място и условия за
професионална реализация. 2.
Правото на безопасни и здравословни условия на труд,
екологично чиста производствена и жизнена среда и осигуряване на пълноценно здравно
обслужване. 3.
Правото на свободно и равноправно договаряне с работодателите и участие
на представителите на наемния труд в управлението на колективната трудова дейност.
4. Правото на справедливо заплащане на труда,
участие в разпределението на социалните разходи,
достойно социално и жизнено равнище. 5. Правото на социално подпомагане,
обезщетение при безработица,
социално осигуряване и защита срещу незаконни действия в
трудовите отношения. 6. Правото на синдикална дейност в предприятията,
на свободно и
доброволно сдружаване на синдикални организации. 7. Специфичните права на жените,
безработните, непълнолетните, инвалидите и пенсионерите. (2)
Участие в развитието на
институционалната среда в Б..; (3)
Утвърждаване на демократичните принципи и
принципите на доброто управление в дейността на СУ и на добрите практики в социалната
сфера; (4)
Отстояване и защита правата и законните интереси на работещите в социалната
сфера по въпросите на служебните и осигурителните отношения,
безопасните и здравословни условия на труд,
осигуряването на високо жизнено равнище и професионална
реализация; (5) Утвърждаване на професионална служба,
ориентирана към нуждите на обществото. (6)
Обединяване и координиране действията на синдикалните организации,
представляващ и защитаващ техните интереси и спомагащ постигането на общите цели.
(7) Участие в преговори с представителите на работодателите за подписване на колективни
трудови договори и споразумения. (8)
Осъществяване специфичните функции за синдикален контрол според правомощията си в трудовото и социалното законодателство.
(9) Разработване на предложения,
проекти и становища по социалното партньорство,
колективното договаряне и нормативните актове в областта на труда,
доходите и социалното осигуряване. (10)
Организиране и подпомагане протестни и солидарни
синдикални действия в защита на исканията на своите членове и общите интереси на
синдикалното движение. (11)
Осъществяване взаимодействието с международни
синдикални организации и двустранни международни контакти за синдикално
сътрудничество.(12)за развитието на институционалната среда в Б.. и утвърждаване
на демократичните принципи и принципите на доброто управление в дейността на СУ и
други социални дейности: а) изготвя анализи, доклади,
предложения и становища; б) участва при провеждане на обществени консултации;
в) консултира и подпомага
Министерския съвет и останалите органи на власт;
г) изпълнява и управлява проекти. (13)
при подпомагането и защитата на своите членове:
а)набира и разпространява информация,
свързана с прилагането на нормативните актове относно социалните услуги и др дейности;
б)
подкрепя и подпомага повишаването на професионалната квалификация и служебното
развитие на работещите в СУ и социалната сфера;
в) изследва законодателството,
регламентиращо функционирането на СУ и социалната сфера ;
г) привлича експерти и
специалисти за консултиране по проблеми,
свързани със служебните и осигурителните отношения;
д) подпомага реализирането на защитата при нарушаване статута на
работещите в СУ и социалната сфера; е)
определя свои представители за участие в
разработването на проекти за нормативни актове и на други принципи и решения относно
статута на работещите в СУ и социалната сфера;
ж) разработва и реализира проекти и
инициативи по значими проблеми,
свързани със статута на работещите в СУ и социалната
сфера; з)
участва в или си сътрудничи със сродни организации в Б.. и чужбина;
и) представлява своите членове пред изпълнителната,
законодателната и местната власт,
неправителствени и други сродни организации и международни организации.
От основните цели на ЮЛНЦ е видно, че същите
разкриват извършването на синдикална дейност на организация, която следва да
бъде учредена по реда на чл.
49, ал.2 вр. ал.1
от КТ и Глава
Петдесет и пета от ГПК. Съгласно тази разпоредба
синдикалните организации и организациите на работодателите придобиват качеството на юридическо лице се
вписват
в регистър на синдикални и работодателски организации към съответния окръжен
съд по седалището им.Същите са юридически лица, чиито цели и статут се урежда от специален закон –
Кодекса на труда, като законът ги разграничава, вкл.
и заварените такива, от ЮЛНЦ. С изричното правило на чл.
1, ал. 2 ЗТРРЮЛНЦ се изключва
приложението на общия ред за този вид юридически лица.
С нормата на §
2 от ПЗР на ЗЮЛНЦ е предвидено, че организациите, които имат за цел
извършването на политическа и синдикална дейност, присъща на вероизповеданията,
както и на читалищата, се уреждат в отделен закон. Следователно организации с
такива цели, не подлежат на регистрация по реда на ЗТРРЮЛНЦ и постановеният
отказ е законосъобразен, поради което подадената жалба следва да се остави без
уважение.
Водим
от горното, съдът
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ жалба от Р.А.П.
председател на Управителния съвет на Сдружение с нестопанска цел „С.на с.р.в Б..“
срещу отказ 20201125143937/26.11.2020 г. на длъжностното лице по регистрация
постановен по заявление с вх. №
20201125143937 / 25.11.2020г. за първоначално вписване.
Решението
подлежи на обжалване пред Софийски апелативен съд в едноседмичен срок от
съобщаването му.
СЪДИЯ: