Решение по дело №2454/2020 на Софийски градски съд

Номер на акта: 260400
Дата: 8 март 2021 г. (в сила от 19 август 2021 г.)
Съдия: Петя Георгиева Георгиева
Дело: 20201100902454
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 10 декември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

град София, 08.03.2021 г.

                                                                                                                         

            СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, Търговско отделение, VI-14 състав, в закрито заседание на осми март през две хиляди двадесет и първа година, в следния състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЕТЯ ГЕОРГИЕВА

 

като разгледа докладваното от съдията Георгиева

търг. дело №   2454  по описа на съда за 2020 година, взе предвид

следното:

            Производството е по реда на чл. 25 от Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел (ЗТРРЮЛНЦ) вр.с чл.274, ал.1, т.2 и сл. от Гражданския процесуален кодекс. 

            Образувано е по жалба от Р.А.П. председател на УС на Сдружение с нестопанска цел „С.на С.Р.в Б..“ срещу отказ 20201125143937/26.11.2020 г. на длъжностното лице по регистрация, с искане да се отмени и да дадат задължителни указания за вписването на първоначална регистрация на сдружението.

            Софийски градски съд, след като обсъди доводите на жалбоподателя и събраните по делото доказателства, намира следното:

            Обжалваният отказ е постановен в производството по подаденото по електронен път заявление по образец приложение А15 от Наредба № 1 от 14 февруари 2007 г. за водене, съхраняване и достъп до търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел  с вх. № 20201125143937 / 25.11.2020г. и документите приложени към него, за първоначално вписване в Търговския регистър и регистъра на ЮЛНЦ по партидата на Сдружение с нестопанска цел „СИНДИКАТ НА С. Р. В Б..“. ДЛР  е отказало вписването  с мотиви, че видно от заявените за вписване обстоятелства - цели, средства за тяхното постигане, както  наименованието на сдружението, същото ще извършва дейност като синдикална организация  на С.Р.в Б.. и не подлежи на регистрация в ТРРЮЛНЦ, съгласно чл. 1, ал. 2 от  ЗТРРЮЛНЦ. Позовал се е на разпоредбата на §2, ал.1 от ПЗР на ЗЮЛНЦ предвиждаща, че такива организации се уреждате с отделен закон. Също така, че съгласно  ал.2 от същата разпоредба до влизането на закона по ал.1 в сила регистрацията на нови синдикални организации, вписването на  промени в подлежащи на регистрация обстоятелства на юридически лица на съществуващи синдикални организации, както и свързаните с това заварени съдебни производства, се извършват  по реда на глава първа. Съдът вписва в регистъра данните по чл.18, ал.1, т. 1-3, 5-7 и 9 от закона и  тази разпоредба не е променена, след последните промени, които са в сила от 01.01.2018 г., предвид което вписването в ТРРЮЛЦ е недопустимо. Изложил е мотиви, че съгласно разпоредбата на чл.49, ал.1 от КТ синдикалните организации придобиват качеството на юридическо лица след вписването им в специален регистър към съответния окръжен съд по седалището им.

            Частната жалба е подадена в законоустановения срок срещу акт, подлежащ на обжалване съгласно разпоредбата на чл. 25 ЗТРРЮЛНЦ и от лице, което има право и интерес от обжалването, поради което същата е процесуално допустима. Разгледана по същество, частната жалба е неоснователна.

            Съгласно разпоредбата на чл. 21 ЗТРРЮЛНЦ, длъжностното лице по регистрацията проверява дали е подадено заявление за исканото вписване, заличаване или обявяване при спазване на предвидените за това форма и ред, дали заявеното обстоятелство подлежи на вписване и не е вписано или представеният акт подлежи на обявяване и не е обявен в търговския регистър, дали заявлението изхожда от оправомощено лице, дали към заявлението са приложени всички документи съгласно изискванията на закон, съответно подлежащият на обявяване акт, съществуването на заявеното за вписване обстоятелство и съответствието му със закона съобразно представените документи, съответно дали подлежащият на обявяване акт отговаря по външните си белези на изискванията на закона, дали е представена декларация по чл. 13, ал. 4 ЗТРРЮЛНЦ, дали друго лице няма права върху фирмата и тя отговаря на изискванията на чл. 7, ал. 2 ТЗ /при първоначално вписване или промяна на фирмата/; дали документите, които по силата на закон се съставят с нотариално удостоверен подпис или с нотариално удостоверен подпис и съдържание, са въведени в базата данни на Информационната система по чл. 28б от Закона за нотариусите и нотариалната дейност, и дали представените документи съответстват на въведените данни за тях в Информационната система; и платена ли е държавна такса, в случаите когато такава се дължи.  Проверката обхваща както редовността на подаденото заявление – дали то изхожда от оправомощено лице и е изготвено при спазване на предвидените в закона форма и ред, а също така и за това дали от представените от заявителя документи се доказва, че заявените за вписване обстоятелства съществуват, както и че те съответстват на закона, т. е. че не противоречат на императивни законови норми /чл. 21, т. 5 ЗТРРЮЛНЦ/. Съгласно чл. 22, длъжностното лице по регистрацията извършва в съответния срок по чл. 19 вписване или заличаване на вписването, съответно обявяване на представения акт, когато са налице предвидените в чл. 21 изисквания. Само когато към заявлението за вписване, заличаване или обявяване на търговеца или юридическото лице с нестопанска цел не са приложени всички документи, които се изискват по закон, или когато не е платена дължимата държавна такса, длъжностното лице по регистрацията дава указания на заявителя за отстраняване на нередовността. Заявителят може да изпълни дадените указания и да представи съответните документи чрез заявление по образец, определен с наредбата по чл. 31. Длъжностното лице постановява отказ, ако тези указания не са изпълнени до изтичането на срока по чл. 19, ал. 2 от ЗТРРЮЛНЦ.

            В случая подаденото заявление за вписване в ТРРЮЛНЦ, регистрирано с вх. № 20201125143937/25.11.2020 г., е подадено при спазване на предвидените за това форма и ред, от компетентното съгласно чл. 15 от ЗТРРЮЛНЦ лице. Заявено е първоначално регистриране на Сдружение с нестопанска цел "С.на С.Р.в Б.." (Trade union of social workers in Bulgaria), със седалище и адрес на управление Б.., гр. София 1000, Област София (столица); Община Столична, Район р-н Възраждане *******. Видно от представения със заявлението устав, целите на сдружението са:1) Защитата и представителството на трайните и непосредствени интереси на своите членове в областта на труда, заетостта, трудовите  отношения, заплащането, социалното осигуряване и жизненото равнище и защитава  следните трудови, социални и синдикални права: 1. Правото на труд, квалификация и  преквалификация, свободен избор на професия и работно място и условия за  професионална реализация. 2. Правото на безопасни и здравословни условия на труд, екологично чиста производствена и жизнена среда и осигуряване на пълноценно здравно  обслужване. 3. Правото на свободно и равноправно договаряне с работодателите и участие  на представителите на наемния труд в управлението на колективната трудова дейност. 4. Правото на справедливо заплащане на труда, участие в разпределението на социалните  разходи, достойно социално и жизнено равнище. 5. Правото на социално подпомагане, обезщетение при безработица, социално осигуряване и защита срещу незаконни действия в  трудовите отношения. 6. Правото на синдикална дейност в предприятията, на свободно и  доброволно сдружаване на синдикални организации. 7. Специфичните права на жените, безработните, непълнолетните, инвалидите и пенсионерите. (2) Участие в развитието на  институционалната среда в Б..; (3) Утвърждаване на демократичните принципи и  принципите на доброто управление в дейността на СУ и на добрите практики в социалната  сфера; (4) Отстояване и защита правата и законните интереси на работещите в социалната  сфера по въпросите на служебните и осигурителните отношения, безопасните и  здравословни условия на труд, осигуряването на високо жизнено равнище и професионална реализация; (5) Утвърждаване на професионална служба, ориентирана към нуждите на  обществото. (6) Обединяване и координиране действията на синдикалните организации, представляващ и защитаващ техните интереси и спомагащ постигането на общите цели. (7) Участие в преговори с представителите на работодателите за подписване на колективни  трудови договори и споразумения. (8) Осъществяване специфичните функции за  синдикален контрол според правомощията си в трудовото и социалното законодателство. (9) Разработване на предложения, проекти и становища по социалното партньорство, колективното договаряне и нормативните актове в областта на труда, доходите и  социалното осигуряване. (10) Организиране и подпомагане протестни и солидарни  синдикални действия в защита на исканията на своите членове и общите интереси на  синдикалното движение. (11) Осъществяване взаимодействието с международни  синдикални организации и двустранни международни контакти за синдикално  сътрудничество.(12)за развитието на институционалната среда в Б.. и утвърждаване на демократичните принципи и принципите на доброто управление в дейността на СУ и  други социални дейности: а) изготвя анализи, доклади, предложения и становища; б) участва при провеждане на обществени консултации; в) консултира и подпомага  Министерския съвет и останалите органи на власт; г) изпълнява и управлява проекти. (13) при подпомагането и защитата на своите членове: а)набира и разпространява информация, свързана с прилагането на нормативните актове относно социалните услуги и др дейности; б) подкрепя и подпомага повишаването на професионалната квалификация и служебното  развитие на работещите в СУ и социалната сфера; в) изследва законодателството, регламентиращо функционирането на СУ и социалната сфера ; г) привлича експерти и  специалисти за консултиране по проблеми, свързани със служебните и осигурителните  отношения; д) подпомага реализирането на защитата при нарушаване статута на  работещите в СУ и социалната сфера; е) определя свои представители за участие в  разработването на проекти за нормативни актове и на други принципи и решения относно  статута на работещите в СУ и социалната сфера; ж) разработва и реализира проекти и  инициативи по значими проблеми, свързани със статута на работещите в СУ и социалната  сфера; з) участва в или си сътрудничи със сродни организации в Б.. и чужбина; и) представлява своите членове пред изпълнителната, законодателната и местната власт, неправителствени и други сродни организации и международни организации. 

             От основните цели на ЮЛНЦ е видно, че същите разкриват извършването на синдикална дейност на организация, която следва да бъде учредена по реда на чл. 49, ал.2 вр. ал.1 от КТ и Глава Петдесет и пета от ГПК. Съгласно тази разпоредба синдикалните организации и организациите на работодателите придобиват качеството на юридическо лице се вписват в регистър на синдикални и работодателски организации към съответния окръжен  съд по седалището им.Същите са юридически лица, чиито цели и статут се урежда от специален закон – Кодекса на труда, като законът ги разграничава, вкл. и заварените такива, от ЮЛНЦ. С изричното правило на чл. 1, ал. 2 ЗТРРЮЛНЦ се изключва  приложението на общия ред за този вид юридически лица. С нормата на § 2 от ПЗР на ЗЮЛНЦ е предвидено, че организациите, които имат за цел извършването на политическа и синдикална дейност, присъща на вероизповеданията, както и на читалищата, се уреждат в отделен закон. Следователно организации с такива цели, не подлежат на регистрация по реда на ЗТРРЮЛНЦ и постановеният отказ е законосъобразен, поради което подадената жалба следва да се остави без уважение.

            Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

            ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ жалба от Р.А.П. председател на Управителния съвет на Сдружение с нестопанска цел „С.на с.р.в Б..“ срещу отказ 20201125143937/26.11.2020 г. на длъжностното лице по регистрация постановен по заявление  с вх. № 20201125143937 / 25.11.2020г. за първоначално вписване.

            Решението подлежи на обжалване пред Софийски апелативен съд в едноседмичен срок от съобщаването му.

 

СЪДИЯ: