Решение по дело №31/2021 на Районен съд - Видин

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 април 2021 г. (в сила от 11 май 2021 г.)
Съдия: Нина Донкова Николова
Дело: 20211320100031
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 12 януари 2021 г.

Съдържание на акта

                                      Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е № 132                                              

     гр.Видин, 12.04.2021г.

                                        В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Видинският районен съд, гражданска колегия,  в публичното заседание на единадесети март през две хиляди двадесет и първа  година в състав :

 

                                                            Председател: Нина Николова

 

при секретаря Милена Евтимова, като разгледа докладваното от съдията Николова гр.дело №31 по описа за 2021г. и за да се произнесе, взе предвид следното :

Делото е образувано по искова молба от К.Т.И. ***, представляван от адв. М.И. против ОД на МВР – Видин, с която са предявени искове с правна квалификация  чл. 179 вр.  чл. 187, ал. 5, т. 2 от ЗМВР и чл. 86 от ЗЗД.

Претенциите на ищеца  произтичат от  възникнало  служебно правоотношение с ответника. Посочва се, че  ищецът е служител на МВР като изпълнява задълженията си на територията на гр. Видин. През последните три години работи като младши инспектор в отделение ООР при РУ на МВР – Видин. Посочва също, че през цялото време е работил на сменен режим на работа като смените са били по 12ч., поради което е полагал труд повече от 40 часа седмично. За времевия период от 22.00ч. на текущия ден до 06.00ч. на следващия ден ищецът твърди, че е полагал нощен труд, който не му е заплатен. 

Иска да бъде постановено решение, след допуснато изменение на размерите на исковете на основание чл. 214 от ГПК,  с което ответникът да бъде осъден да му заплати сумата от 1580.33 лева, представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд за периода от 11.01.2018г. до 10.01.2021г., както и сумата от  243.53 лева, представляваща обезщетение за забавено плащане на главницата по тримесечия, считано от последния ден от месеца, следващ този за тримесечието за което се отнася до подаване на исковата молба в съда. Претендират се разноските по делото.

Ответникът в срока за отговор е  оспорил иска като неоснователен и недоказан по размер. Не е оспорил, че ищецът се намира в служебно правоотношение с ОДМВР – Видин. Оспорил е, че на ищеца се дължи възнаграждение за извънреден труд и нощен труд за процесния период като е посочил, че на ищеца е изплатено възнаграждение за всичкия положен от него извънреден и нощен труд . Оспорил е приложимостта на разпоредбите на ЗДС и НСОРЗ по отношение на служителите на МВР като са развити доводи, че статутът им се урежда единствено в ЗМВР, където е налице регламентация на заплащането им и в действалите за процесния период Наредби издадени от министъра на вътрешните работи, в изпълнение разпоредбите на ЗМВР. 

По делото са събрани писмени доказателства, назначена и изслушана е съдебно-счетоводна експертиза.

С оглед данните по делото, Съдът намира за установено от фактическа  страна следното :

Не се оспорва, че страните се намират в служебно правоотношение на  посоченото основание, както и не е се оспорва, че за исковия период от  11.01.2018г. до 10.01.2021г.  ищецът е работил на сменен режим по график при сумарно отчитане на отработеното време между 22.00 ч. и 06.00 ч., времето на разположение и положения труд по време на официални празници.

От заключението на вещото лице по назначената и приета по делото  съдебно-икономическа експертиза, изготвена въз основа на представените разплащателни ведомости за начисленото трудово възнаграждение на ищеца, както и графиците за отработени смени, и последните изменения в наредбата, регламентираща правоотношението,  се установява, че през  исковия период  ищецът е отработил  1720 часа нощен труд, от които следва да се приспаднат 44 часа за периода 3 –то и 4 -то тримесечия на 2020г и първо на 2021 година.. Приравненият с коефициент 1, 143 нощен труд в дневен възлиза на 201 часа положен извънреден труд, който се равнява на  1580.33 лева. Според заключението на вещото лице, обезщетението за забава на плащането на главниците за заявения три годишен период по периоди на възникване до 01.08.2019г. е в размер на  243.53 лева.

Съдът кредитира заключението на вещото лице като обективно и компетентно изготвено.

При така установената фактическа обстановка, настоящия съдебен състав намира от правна страна следното:

Съгласно чл. 176 от ЗМВР брутното месечно възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения. Към основното месечно възнаграждение на държавните служители се изплащат допълнителни възнаграждения за извънреден труд /178, ал. 1, т. 3 от ЗМВР/. Съгласно чл. 143, ал. 1 от КТ, извънреден е трудът, който се полага по разпореждане или със знанието и без противопоставянето на работодателя или на съответния ръководител от работника или служителя извън установеното за него работно време. Нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица / чл. 187, ал. 1 от ЗМВР/. Работното време на държавните служители се изчислява в работни дни – подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени – сумирано за тримесечен период / чл. 187, ал. 3, изр. 1 от ЗМВР/. При работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22, 00 ч. и 6, 00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период / чл. 187, ал. 3, изр. 3 от ЗМВР/. Работата извън редовното работно време до 280 часа годишно се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период – за служителите, работещи на смени, чрез заплащане с 50 на сто увеличение върху основното месечно възнаграждение / чл. 187, ал. 6, вр. ал. 5, т. 2 от ЗМВР/.

 Редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с Наредба на Министъра на вътрешните работи / чл. 187, ал. 9 от ЗМВР/.

През процесния период 11.01.2018 г. –10.01.2021 г. са действали Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г., № 8121з-36 от 07.01.2020г., № 8121з-1174 от 21.10.2020г., № 8121з-1353 от 15.12.2020г.,   издадени от Министъра на вътрешните работи. В чл. 3, ал. 3 от първата  и чл.3, ал.2 от останалите три наредби е предвидена възможността за полагането на труд и през нощта - между 22. 00 и 06. 00 часа, при работа на смени, като работните часове не следва да надвишават средно 8 за всеки 24-часов период.

Съгласно чл. 179, ал. 1, предл. 2 от ЗМВР, на държавните служители се изплащат допълнителни възнаграждения за полагане на труд през нощта от 22.00 ч. до 6.00 ч., а съобразно чл. 9 и чл. 12 от раздел III на   Наредба № 8121з-1059 от 26 септември 2019 г. за условията и реда за изплащане на допълнителни възнаграждения на държавните служители за научна степен, за полагане на труд през нощта от 22,00 до 6,00 ч., за полагане на труд на официални празници и за времето на разположение, в сила от 04.10.2019 г, за всеки отработен нощен час или за част от него от 22, 00 ч. до 6, 00 ч., на държавните служители се изплаща допълнително възнаграждение за нощен труд след предоставяне в съответните финансови звена на протокол-приложение № 6 към чл. 31, ал. 1 от Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. При липсата на специално правило за ставка на допълнителното възнаграждение за нощен труд или което да определи методология за превръщането на отработените нощни часове в дневни при сумирано изчисляване на работното време по отношение на държавните служители в МВР до влизане в сила на Наредба № 8121з-1174 от 21.10.2020г. съдът намира, че е налице нормативна празнота, която следва да се преодолее чрез субсидиарното приложение на чл. 9, ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата /НСОРЗ/. Съгласно това общо правило, при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място, т. е. приложимият коефициент за преизчисляване на нощния труд в дневен е 1, 143, получен като частно при деление на нормалната продължителност на дневното /8 часа/ и нощното /7 часа/ работно време. Възприемането на обратното становище би поставило държавния служител в МВР в неравностойно положение спрямо работниците и служителите, чиито правоотношения се регулират от Кодекса на труда и Наредбата за структурата и организацията на работната заплата. Ето защо, съдът намира за неоснователни изложените в отговора възражения относно приложимостта на установения в чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ коефициент към процесното служебно правоотношение. В този смисъл, представената от ответника правна консултация на проф.д-р на юрид.н. Васил Мръчков следва да бъде възприета в цялост, като се има предвид и изложеното в т.8 от същата , в която е направен извода, че задължението за плащане на допълнително трудово възнаграждение по чл.187, ал.1,т.3 и чл.179 ЗМВР не може да се приеме за изпълнено с плащането на 0.25 лева на отработен един час  нощен труд на две основания: първо , защото то  не се дължи на основание чл.8 НСОРЗ на държавните служители в МВР, а на работници и служители по трудови правоотношения, макар че по размер е обидно и за тях, и второ, защото неговия мизерен размер не отговаря на основанието и предназначението си.

Относно нормата на чл. 9г от Наредбата за работното време, почивките и отпуските, както и редакцията й от 01.01.2018 г., която предвижда отпадане на израза "без превръщане на нощните часове в дневни", няма отношение при преценката за начина на начисляването положения труд и дължимостта на претендираното възнаграждение за извънреден труд, тъй като въпросната разпоредба касае само отчитането на същия пред Инспекцията по труда. След влизане в сила на Наредба № 8121з-1174 от 21.10.2020г.,е предвидено в чл.22, ал.3 от същата, както и в чл.21, ал.3 от    № 8121з-1353 от 15.12.2020г, че                при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент 1 съгласно чл. 187, ал. 4 от ЗМВР, който текст вещото лице в съдебно заседание посочва, че не е взело предвид при изготвяне на заключението, но е направило съответното преизчисление в съдебно заседание.

 Ето защо исковата претенция за заплащане на извънреден труд за периода от 11.01.2018 г. – 10.01.2021г., получен след преобразуване на положените часове нощен труд в дневен, се явява доказана по основание. От събраните по делото доказателства се установи, че ищецът е положил нощен труд, който изчислен със съответните  коефициенти 1,143  и 1 и превърнат в дневен труд,  като разликата между тези стойности е в размер на 201 часа, което представлява положен от ищеца извънреден труд, поради което дължимото възнаграждение според заключението на вещото лице възлиза в размер на  1 580.33 лева.

 Искът за лихва за забава е акцесорен по отношение на иска за главното вземане. С оглед уважаването на главния иск подлежи на уважаване и обусловената претенция, която за периода на забавата от момента, в който вземанията за трудови възнаграждения по отчетни периоди са станали изискуеми, до депозиране на исковата молба /11.01.2021г. / възлиза според заключението на вещото лице в размер на 243.53 лева.

Ответната страна не е ангажирала доказателства на ищеца да е изплатено дължимото възнаграждение в горния размер за положения от него извънреден труд, поради което исковите претенции ще следва да се уважат изцяло.

При този изход на делото и на основание чл. 78, ал. 1 от ГПК, в тежест на ответника следва да бъдат възложени направените от ищеца разноски за адвокатско възнаграждение.

Съдът намира за основателно направеното от ответната страна възражение за прекомерност на адвокатския хонорар в общ размер от  500.00 лева, който се претендира от ищеца. Съгласно чл. 78, ал. 5 ГПК, при възражение за прекомерност на хонорара, съдът може да намали същия съобразно действителната правна и фактическа сложност на делото. Съгласно чл. 7, ал. 2, т. 2 от Наредба № 1/09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, минималният размер за защита в една инстанция по оценяем иск /какъвто е предявеният/, при интерес от 1 000 до 5000 лева е 300 лева плюс 7 % за горницата над 1000 лева. В случая, така изчислен минимален размер от  357.68 лева се явява справедлив и обоснован с оглед на фактическата и правната сложност на делото. Следва да се съобразят  обстоятелствата, че изискването на разпоредбата на чл. 2 ал. 5 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения за определяне възнаграждение съобразно вида и броя на предявените искове касае възнаграждения при искове  в защита на различни интереси, а не само съобразно броя на същите т.е. само при кумулативно съединяване на искове, които не са в съотношение на зависимост на единия от другия. В случая интереса, който търси ищеца е един, тъй като претендираните вземания са за дължимост на парични суми, които се основават изцяло на идентични факти, като иска за лихви е изцяло в зависимост от иска за дължимост на главницата, предвид акцесорния характер. При това положение при определяне на дължимото възнаграждение за адвокат следва да се вземе общия размер на исковите претенции. Съгласно константната съдебна практика,  –определение № №366/18.07.2016г. по гр.д.№ 2443/2016г., определение №95 /03.04.2017г. по ч.гр.д.№ 868/2017г., определение №292/13.06.2017г. по ч.гр.д.№ 2096/2017г. на ВКС , при обективно съединяване на искове, материалния интерес  съвпада със сбора на цената на отделните искове.   

Тъй като ищецът е освободен по силата на закона от заплащане на държавна такса за водене на делото /т.23 от Тълкувателно решение № 6/06.11.2013 г. по тълк.д.№ 6/2012 г.,ОСГТК на ВКС/, по правилото на чл. 78, ал. 6 от ГПК, при този изход от спора ответникът следва да бъде осъден да заплати дължимата държавна такса в размер на  72.96 лева. Ответникът като държавно учреждение не е освободено от заплащане на държавни такси по смисъла на чл. 84, ал. 1, т. 1 от ГПК, тъй като предмет на делото не са публични държавни вземания, а частни субективни права на ищеца /така т.10 от Тълкувателно решение № 6/06.11.2013 г. по тълк.д.№ 6/2012 г.,ОСГТК на ВКС/.

 Ответникът следва да понесе и разноските за вещо лице в размер на 90.00 лева, платени от бюджета на съда.

Воден от горното,  Съдът                                                  

 

         Р   Е   Ш   И   :

           

  ОСЪЖДА  Областна дирекция на МВР – Видин с адрес: гр. Видин, ул. Цар Симеон Велики № 87, представлявана от Директора Петър Коцин да заплати на К.Т.И. с ЕГН ********** с адрес *** със съдебен адрес:***,  сумата от 1580.33 лева, представляваща дължимо допълнително трудово възнаграждение за положен извънреден труд за периода 11.01.2018 г. – 10.01.2021г., получен след преобразуване на положени часове нощен труд в дневен, ведно със законната лихва върху тази сума, считано от предявяване на иска в съда – 12.01.2021г. до окончателното плащане, както и сумата от 243.53 лева, представляваща лихва за забава върху главницата по периоди на възникване до предявяване на иска в съда.

ОСЪЖДА  Областна дирекция на МВР – Видин с адрес: гр. Видин, ул. Цар Симеон Велики № 87, представлявана от Директора Петър Коцин да заплати на К.Т.И. с ЕГН ********** разноски за адвокатско възнаграждение в размер 357.68 лева.

ОСЪЖДА  Областна дирекция на МВР – Видин с адрес: гр. Видин, ул. Цар Симеон Велики № 87, представлявана от Директора Петър Коцин да заплати  по сметка на РС – Видин  сумата от 72.96 лева – държавна такса, както и сумата от 90.00 лева – разноски за вещо лице.

            Решението подлежи на въззивно обжалване пред Видински окръжен съд в двуседмичен срок от връчването му на страните.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: