Решение по дело №9/2018 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 81
Дата: 15 март 2018 г.
Съдия: Галина Колева Динкова
Дело: 20187240700009
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 януари 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

                   

№ 47                                            15.03.2018 год.                          град Стара Загора

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

Старозагорският административен съд, в публично заседание на петнадесети февруари през две хиляди и осемнадесета година в състав:

                                      

 

                                                                           Председател: ГАЛИНА ДИНКОВА

                                                                                  Членове: ДАРИНА ДРАГНЕВА

                                                                                                  МИХАИЛ РУСЕВ

 

при секретаря   Минка Петкова

и в присъствието на  прокурора   Петко Георгиев

като разгледа докладваното от  съдия Г. ДИНКОВА   КАН дело   № 9 по описа  за 2018г., за да се произнесе, съобрази следното:

  

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.63, ал.1, изр. второ  от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.   

Образувано е по касационна жалба на Т.Г.Т. ***, подадена чрез пълномощника й по делото адв.Б.,  против Решение № 32 от 28.11.2017г., постановено по АНД № 405/ 2017г. по описа на Районен съд – Чирпан, с което е потвърдено  Наказателно постановление /НП/ № 11-01-523/ 15.02.2017г., издадено от Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция /АДФИ/ гр.София. В жалбата се съдържат оплаквания за постановяване на решението в нарушение на материалния закон и при допуснати съществени процесуални нарушения -  касационни основания по чл. 348, ал.1, т.1 и т. 2 от НПК във вр. с  чл. 63, ал.1, изр. второ от ЗАНН.  Оспорва се извода на съда за формална  и материална законосъобразност на обжалваното наказателно постановление. Направено е искане да бъде отменено обжалваното решение и да бъде постановено друго с което да се отмени издаденото наказателно постановление като незаконосъобразно.

 

Ответникът по касационната жалба – Агенцията за държавна финансова инспекция /АДФИ/ гр.София, чрез процесуалния си представител оспорва касационната жалба като неоснователна и моли решението на въззивния съд да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно. 

Представителят на Окръжна прокуратура – Стара Загора дава заключение за неоснователност на жалбата и предлага съдебното решение да бъде оставено в сила.

Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведеното от жалбоподателя касационно основание, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна, за която съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално допустима.

Разгледана по същество, се явява неоснователна.

Производството пред Чирпанския районен съд се е развило по жалба  на Т.Г.Т. против Наказателно постановление /НП/ № 11-01-523/ 15.02.2017г. на  Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция гр.София, издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № 11-01-523 от 16.08.2016г., с което на основание чл. 129, ал. 5 от Закона за обществените поръчки /отм., бр. 13 от 16.02.2016г., в сила от 15.04.2016г./ е наложено административно наказание глоба в размер на 500 лв. за нарушение на чл. 101е, ал. 2 от същия закон. Административнонаказателното обвинение от фактическа страна се основава на това, че Т.Т., в качеството си на директор на Гимназия по селско стопанство гр.Чирпан и лице по чл.8, ал.3 от Закона за обществените поръчки /отм./,  е  сключила на 25.09.2014г. договор с ЕТ“Корели-Т.П.Трендафилов“ за възлагане на обществена поръчка на стойност 59600лв. с ДДС,  без при сключване на договора да са представени документи, издадени от компетентен орган за липсата на обстоятелствата по чл.47, ал.1, т.1 от ЗОП/отм./ от управителя на ЕТ“Корели-Т.П.Трендафилов“ гр. Чирпан – Петър Трендафилов Трендафилов. 

За да потвърди НП, районният съд е счел, че  същото е издадено при съобразяване с изискванията на материалния и процесуалния закон. Излага доводи, че въз основа на установената по безспорен начин фактическа обстановка се явява правилен извода на АНО  за осъществен състав на вмененото нарушение. В мотивите на съдебния акт са изложени съображения относно липсата на по-благоприятен закон, с който да е отпаднала съставомерността на деянието или да се намали размера на следващото се за деянието административно наказание. Намира, че в конкретния случай не са налице и предпоставките за прилагане на чл. 28 ЗАНН.  

Решението на Районен съд Чирпан е постановено при правилно приложение на закона.

            Т.Г.Т. е привлечена към  отговорност в качеството й на лице по чл.8, ал.3 от ЗОП – като представляваща юридическото лице – възложител и в това си качество упражняваща правомощията по организиране и провеждане на процедурата за възлагане на обществена поръчка и сключване на договорите за нея. Наложеното на Т. административно наказание се основава на нормата на чл.129, ал.5 от ЗОП/отм./, съгласно която възложител, който възложи обществена поръчка на стойност по чл. 14, ал. 4, без да спази правилата на чл. 101а, 101б, 101в, 101г или 101е, се наказва с имуществена санкция в размер от 1000 до 2000 лв. или с глоба в размер от 500 до 1000 лв., а лицето по чл. 8, ал. 2 или 3 - с глоба в размер от 500 до 1000 лв. Ангажирането на отговорността на касатора от правна страна е обосновано с допуснато нарушение на чл.101е, ал.2 от ЗУТ, а от фактическа страна повдигнатото административно обвинение се основава на сключване на договор с ЕТ“Корели-Т.П.Трендафилов“ за възлагане на обществена поръчка без да са представени от изпълнителя документи, издадени от компетентен орган, за липсата на обстоятелствата по чл.47, ал.1, т.1 от ЗОП/отм./. 

С разпоредбата на чл.47, ал.1, т.1 от ЗОП / Изм. – ДВ, бр. 40 от 2014 г., в сила от 1.07.2014 г., отм.ДВ, бр. 13 от 16.02.2016 г., в сила от 15.04.2016г/  е предвидено, че възложителят отстранява от участие в процедура за възлагане на обществена поръчка кандидат или участник, който е осъден с влязла в сила присъда, освен ако е реабилитиран, за: а) престъпление против финансовата, данъчната или осигурителната система, включително изпиране на пари, по чл. 253 - 260 от Наказателния кодекс; б) подкуп по чл. 301 - 307 от Наказателния кодекс; в) участие в организирана престъпна група по чл. 321 и 321а от Наказателния кодекс; г) престъпление против собствеността по чл. 194 - 217 от Наказателния кодекс; д) престъпление против стопанството по чл. 219 - 252 от Наказателния кодекс; е) (нова - ДВ, бр. 33 от 2012 г.) престъпление по чл. 108а от Наказателния кодекс - при възлагане на поръчки по чл. 3, ал. 2. 

С оглед така очертаната нормативна уредба касационният състав  споделя извода на Районен съд Чирпан за формална и материална законосъобразност на НП. Административно наказателното обвинение в случая е формулирано ясно и точно. То е обосновано с всички обстоятелства от значение за индивидуализацията на административното нарушение, като изпълнителното деяние е описано в необходимата и достатъчна степен и от фактическа, и от правна страна.  Не може да бъде споделено твърдението на касатора за допуснато нарушение на императивните изисквания на чл.42, т.5 и чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН при съставяне на АУАН и издаване на НП, обосновано с липсата на конкретизация в НП коя от двете точки на ал.2 от чл.101е ЗОП/отм./ е нарушена. Действително в случая не е посочено за нарушения на т.1 или на т.2 от чл.101е, ал.2 ЗОП /отм./ е ангажирана административнонаказателната отговорност на Т., но доколкото при фактическото описание на нарушението конкретно и ясно е отразено, че санкцията се налага на за това, че Т.Т., в качеството си на лице по чл.8, ал.3 от ЗОП /отм./ е сключила договор за възлагане на обществена поръчка с ЕТ“Корели-Т.П.Трендафилов“ без да са представени от управителя на едноличния търговец – Петър Трендафилов Трендафилов, документи, издадени от компетентен орган, за липсата на обстоятелствата по чл.47, ал.1, т.1 от ЗОП/отм./, липсата на конкретизация в сочения смисъл не може да бъде квалифицирана като съществена нередовност в съдържанието на наказателното постановление, респ. допуснато съществено процесуално нарушение, водещо до непълнота и неяснота в правната формулировка на административното обвинение.

Фактически, правно и доказателствено обоснован е и направения от въззивния съд извод, че извършването на вмененото на санкционираното лице административно нарушение е доказано по безспорен начин.  Наличието на всички релевантни за съставомерността на деянието факти, които обуславят административно-наказателната отговорност и с които е обосновано административното обвинение се установяват от събраните в хода на съдебното следствие доказателства, а от друга – жалбоподателят не е ангажирал надлежни доказателства, опровергаващи фактическата обстановка, посочена в обстоятелствената част на наказателното постановление. С оглед на което Старозагорският административен съд приема за обосновани от гл.т. на доказателствата и установените въз основа на тях обстоятелства и правилни от гл. т. на закона съображенията на районния съд, мотивирали направения извод по съществото на спора, за допуснато от Т.Г.Т. неизпълнение на задължението по чл.129, ал.5 във вр. с чл.101е, ал.2 от ЗОП /отм./, като основание за налагане на глоба в минимален размер съгласно чл.129, ал.5 от ЗОп /отм./.

Изложените от въззивния съд мотиви за неприложимост на чл.28 от ЗАНН в случая изцяло се споделят от настоящия касационен състав, поради което няма нужда да бъдат повтаряни. А освен това касаторът не сочи други  конкретни обстоятелства, които да обуславят малозначителност на процесното деянието спрямо другите нарушения от този вид. Поради това наложеното наказание в минимален размер се явява съответно на извършеното административно нарушение.

Последвалата нормативна промяна с влизане в сила на нов Закон за обществените поръчки /обн. ДВ, бр. 13 от 16.02.2016 г., в сила от 15.04.2016г/ не въвежда по-благоприятен режим за нарушителя, тъй като в разпоредбата на чл.254 от ЗОП отново е предвидено за нарушения от вида на процесното налагане на административно наказание „глоба” в размер на 2% от стойността на сключения договор с включен ДДС, но не повече от 5000 лв. В случая стойността на сключения с ЕТ“Корели-Т.П.Трендафилов“ договор за изпълнение на обществена поръчка е в размер на 59600лв. с ДДС, поради което размера на глобата, определен съгласно чл.254 ЗОП възлиза на 1192.00лв. и съответно е по-висок от глобата, наложена с обжалваното наказателно постановление.

            Неоснователно е и въведеното като касационно основание по чл. 348, ал.1, т.2 от НПК възражение за допуснато от въззивния съд съществено нарушение на процесуалните правила по см. на чл.348, ал.3, т.1 – т.4 от НПК. Разгледани, подложени на преценка и отхвърлени като неоснователни са всички възражения на санкционираното лице, като в изпълнение на изискването на чл. 339, ал.2 от НПК във вр. с чл. 84 от ЗАНН, съдебното решение съдържа мотиви защо не се приемат доводите, изложени в подкрепа на подадената жалба. При формиране на вътрешното убеждение, фактическите и правните изводи, не са установени порочни действия на въззивния съд, съотв. не са констатирани порочни съдопроизводствени действия при разглеждане на делото и постановяване на съдебното решение.

            С оглед на изложените съображения съдът намира че не са налице твърдените касационни основания, поради което обжалваното решение като валидно, допустимо, постановено в съответствие и при правилно приложение на закона и при спазване на съдопроизводствените правила, следва да бъде оставено в сила.

            Водим от горното и на основание чл. 221, ал.2, предл. първо от АПК, Старозагорският административен съд

 

Р     Е      Ш     И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 32 от 28.11.2017г., постановено по АНД № 405/ 2017г. по описа на Районен съд Чирпан.

           Решението не подлежи на обжалване и/или протестиране.

         

 

                                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: 

                                                

                                                                               ЧЛЕНОВЕ: 1.     

                                                                                                                                                                     

                                                                                                  2.