Решение по дело №415/2019 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 декември 2019 г. (в сила от 17 декември 2019 г.)
Съдия: Детелина Кръстева Бозукова Ганева
Дело: 20197220700415
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

                                         

 

                                            Р Е Ш Е Н И Е № 262

 

                                        Гр. Сливен, 17.12.2019 г.

 

                               В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в публично заседание на двадесети и шести ноември през две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

 

                   АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

 

 

при участието на прокурора...........................

и при секретаря Николинка Йорданова, като разгледа докладваното от съдия Бозукова административно дело № 415 по описа на Административен съд гр. Сливен за 2019 година, за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е образувано по жалба от Ж.Ж.Б. *** срещу решение № РД15-2431/04.10.2019 г. на Секретаря на Община Сливен по Заявление вх. № 9400-18142/20.09.2019 г. за достъп до обществена информация. Оспорването намира правното си основание в нормата на  чл. 40, ал. 2 от Закона за достъп до обществена информация, като образуваното съдебно производство се движи по реда на чл. 145 и сл. от АПК.

В жалбата си оспорващият твърди, че с цитираното заявление е поискал от Кмета на Община Сливен да му бъде предоставен достъп до обществена информация, описана в две точки и свързана с това, какви са реализираните приходи от провеждане на фестивала на 100-те войводи, както и извършените разходи, свързани с организирането му, както и какъв е платения хонорар на а. П. Б. *** за участието му във фестивала. Твърди, че с оспореното решение не се дават отговори на поставените въпроси, като на практика Секретаря на община Сливен е постановил отказ, накърняващ правото на заявителя да получи обществена информация. Моли съда да отмени решението на Секретаря на община Сливен и да реши делото по същество, като признае правото му на достъп до обществена информация и задължи ответника да му я предостави в исканата форма.

В с. з. жалбоподателят, редовно и своевременно призован, се явява лично и поддържа жалбата. Моли съда да я уважи.

В с. з. административният орган – Секретаря на Община Сливен, редовно и своевременно призован, се представлява от упълномощен представител - юриск. М., която оспорва жалбата. Моли съда да я отхвърли. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Въз основа на всички събрани по делото писмени доказателства, съдът прие за установена следната фактическа обстановка:

На 20.09.2019 г. Ж.Б. подал Заявление за достъп до обществена информация, адресирано до Кмета на Община Сливен. Заявено било желание да бъде предоставена информация по следните въпроси: 1. "Отчет на Община Сливен, свързан с реализираните приходи от провеждането на Фестивала на 100-те войводи в гр. Сливен и извършените разходи, свързани с организирането му в периода от 2015 г. до 2019 г. включително. Отчетът да ми бъде предоставен по години – 2015 г., 2016 г., 2017 г., 2018 г. и 2019 г. 2.“Справка за платения хонорар на а. П. – „У.“ Б. по години от 2015 г. до 2019 г. от Община Сливен за участието му в Фестивала на 100-те войводи в гр. Сливен“. В отделен абзац заявителят е поискал информацията да бъде получена във вид на копия на технически носител и/или на хартиен носител.

На 04.10.2019 г. заявителят Б. получил отговор по подаденото заявление под формата на решение № РД-15-2431/04.10.2019 г. на Секретаря на Община Сливен. По постъпилото заявление, същият, съгласно заповед № РД-15-269/14.02.2018 г. на Кмета на община Сливен, се произнесъл с оспореното решение, с което постановил следното: По т. 1 от заявлението: „През 2015 г. Фестивалът на 100-те войводи не е културна проява, организирана от Община Сливен. Предоставя Календар на културните прояви на община Сливен за 2016 г., утвърден от Кмета на Общината - в прикачен файл: 12стр. ф.А4; Календар на културните прояви на община Сливен за 2017 г., утвърден от Кмета на Общината - в прикачен файл: 11 стр. ф.А4. Календарът на културните прояви на община Сливен за 2018 г. е приет от Общински съвет Сливен и публикуван на официалната страница на Общински съвет – с даден линк за достъп,  Календарът на културните прояви на община Сливен за 2019 г. е приет от Общински съвет Сливен и публикуван на официалната страница на Общински съвет – линк за достъп“.

 По т.2 от заявлението: „Община Сливен няма сключен договор с а. П. /У./ Б.“. В решението за пълнота е посочено, че изготвянето на нарочна справка по критерии на заявителя е недопустимо, задълженият субект по ЗДОИ предоставя само налична и/или създадена вече информация в организацията или администрацията, която представлява.

На 17.10.2019 г. е сезиран настоящият съд с процесната жалба вх. № 9400-20356/17.10.2019 г. срещу отказ на Секретаря на Община Сливен да предостави исканата информация по Заявление за достъп до обществена информация с вх. № 9400-18142/20.09.2019 г.

Горната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на всички събрани в хода на съдебното дирене годни, относими и допустими доказателства. Съдът изгради своите изводи от фактическа страна на база всички приети по делото доказателствени средства, които не бяха оспорени от страните по предвидения в закона ред.

Въз основа на така изградената фактическа обстановка, съдът формира следните изводи от правно естество:

Разгледана по същество, жалбата е процесуално допустима. В процесния случай е налице активна легитимация за жалбоподателя Б., доколкото чл. 4, ал. 1 от ЗДОИ дава право на всеки гражданин на РБ да получи достъп до обществена информация, което право е обвързано с уредената в чл. 2 възможност заявителят да си състави мнение относно дейността на задължения субект. Следователно, жалбата е допустима, като подадена в нормативно установените срокове, от лице с правен интерес и срещу акт, който подлежи на съдебен контрол. Освен като процесуално допустимо, настоящата съдебна инстанция намира, че оспорването е и основателно. Съображенията на съда в тази насока са следните:

След като е сезиран с оспорване, при служебния и цялостен контрол върху законосъобразността на обжалвания административен акт, съгласно нормата на чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът провери изначално неговата валидност. Това се налага поради принципа на служебното начало в административния процес, въведен с нормата на чл. 9 от АПК.

Обжалваният административен акт – Решение на Секретаря на Община Сливен, формулиран в жалбата като отказ за предоставяне на достъп до обществена информация е  постановен от материално, териториално и персонално компетентен орган, поради което е валиден. Съгласно чл. 38 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, кметът на общината е орган на изпълнителната власт и като такъв, съобразно чл. 3 ал. 1 от ЗДОИ се явява задължен субект по смисъла на тази норма. Същият със заповед № РД-15-269/14.02.2018 г. е определил Секретарят на Община Сливен да изпълнява функции на задължен субект по смисъла на ЗДОИ. При  постановяване на акта не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Постановеното решение обаче е материално незаконосъобразно.

Процедурата по предоставяне на достъп до обществена информация е уредена в глава трета от ЗДОИ, като в чл. 28 е регламентиран редът за разглеждане на заявленията за достъп, като в ал. 2 са указани действията с императивен характер, които сезираният субект следва да извърши при постъпило заявление, а именно: органите или определени от тях лица вземат решение за предоставяне или за отказ за предоставяне на достъп до исканата обществена информация и уведомяват писмено заявителя за своето решение. Следователно, законодателят е вменил на задължения по закона субект да се произнесе по подаденото заявление за достъп с изричен акт в писмена форма, независимо от обстоятелството дали искането се удовлетворява или не и в каква форма е поискана информацията.

В конкретния случай, при съобразяване с формулировката на въпросите в заявлението и дадените от задължения субект отговори в процесното решение, съдът намира, че твърдението на жалбоподателя, че на искането му на практика не е отговорено, е обосновано. Видно от оспореното решение е, че не е предоставен достъп до информацията, така както е формулирано изричното искане в т. 1 и в т.2 от заявлението. Дадените отговори няма как да удовлетворяват заявителя, доколкото се установява, че същите не отговарят на поставените от него въпроси. Следва да е отбележи, че ако информацията, поискана по т.1 от заявлението не съществува, защото фестивалът не се организира от Община Сливен, а информацията, поискана по т.2 от заявлението, не е налична и не се съхранява, в какъвто смисъл е постановеното решение, то на подаденото от Б. искане е следвало да бъде отговорено ясно, категорично и недвусмислено, че такава информация няма. В случая с оспореното решение е даден отговор на въпроси, които не са зададени и са предоставени данни и материали, каквито не са поискани. В този смисъл решението противоречи на принципите за откритост, достоверност и пълнота на търсената информация с цел гарантиране сигурността на обществото и държавата.

При изложените по – горе съображения настоящата съдебна инстанция намира, че жалбата е основателна и следва да бъде уважена, като постановеното решение следва да бъде отменено, а преписката – върната на органа за конкретно произнасяне по въпросите, формулирани в Заявление вх. № 9400-18142/20.09.2019 г.

              Разноски в производството не се претендират, поради което не се присъждат.

              Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. второ от АПК, Административен съд Сливен

 

 

                                                     Р Е Ш И:

 

 

ОТМЕНЯ Решение № РД-15-2431/04.10.2019 г. на Секретаря на Община Сливен по заявление за достъп до обществена информация вх. № 9400-18142/20.09.2019 г., подадено от Ж.Ж.Б. ***, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

 

 

ВРЪЩА административната преписка на Секретаря на Община Сливен за изрично и конкретно произнасяне по въпросите, поставени в заявление за достъп до обществена информация вх. № 9400-18142/20.09.2019 г., подадено от Ж.Ж.Б. ***, съобразно мотивите на настоящото решение и при спазване на срока, визиран в чл. 28 от ЗДОИ.

 

 

Решението не подлежи на обжалване на основание чл. 40 ал.3 от ЗДОИ.

 

 

 

 

                                                     Административен съдия: