Решение по дело №1539/2021 на Районен съд - Видин

Номер на акта: 52
Дата: 13 януари 2023 г. (в сила от 13 януари 2023 г.)
Съдия: Владимир Калоянов Крумов
Дело: 20211320101539
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 15 юли 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 52
гр. Видин, 13.01.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВИДИН, VII СЪСТАВ ГО, в публично заседание на
шестнадесети септември през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:Владимир К. Крумов
при участието на секретаря Галина Арс. Начева
като разгледа докладваното от Владимир К. Крумов Гражданско дело №
20211320101539 по описа за 2021 година
и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството по настоящото дело е образувано по предявени от „Йеттел
България” ЕАД, ЕИК *******, със седалище и адрес на управление: гр. София, ж.к.
„Младост 4“, Бизнес парк София, сграда 6, чрез адв. В.Г. САК, против Т. С. Р. с ЕГН
**********, с адрес: с. Т. обл. Видин, ул. „Д № ** установителни искове по реда на чл. 422
от ГПК, във връзка с чл. 415 от ГПК, във връзка с чл. 79, ал. 1, предложение първо от ЗЗД и
чл. 92 от ЗЗД.
Твърди се в исковата молба, че ответникът Т. С. Р. е абонат на дружеството-
доставчик на мобилни услуги – „Йеттел България“ ЕАД /с предишно наименование Теленор
България" ЕАД/ със сключени договори, както следва:
Договор за мобилни услуги от 02.07.2018г., за ползване на мобилен номер
************* със срок на действие 24 месеца до 02.07.2020г. и избран абонамент Тотал+
20,99лв. Правоотношенията са подновени с подписано допълнително споразумение към
договор за мобилни услуги от дата 05.11.2018г. с предпочетен абонаментен план Тотал
44.99лв. с допълнителни 10000 МВ.
Договор за лизинг от 05.11.2018г., по силата на който на ответника е предоставено за
ползване мобилно устройство HUAWEI Y7 Prime 2018 Dual Black за период от 23 месеца
срещу заплащане на месечна лизингова вноска в размер на 4.89лв., съгласно уговорения
погасителен план по лизинговия договор, както и с правото на абоната след изтичане на 23-
месечния срок на договора срещу заплащане на допълнителна сума от 4.89 лв. да придобие
1
собствеността върху лизинговата вещ /чл. 1, ал.2 от договора за лизинг/. Видно от т. 7 от
договора е, че общата лизингова цена с избрания абонамент, на която устройството е
предоставено с отстъпка от стандартната цена в размер на 402.54 лв.
Въз основа на посочените договори ответникът ползвал предоставяните от
Дружеството - ищец мобилни услуги, като потреблението е фактурирано под клиентския
номер на абоната № *********.
Твърди се, че за потребените от абоната-ответник услуги за периода от 05.03.2019 до
04.05.2019 г. ищцовото дружество издало фактури, подробно описани в исковата молба. За
следващ отчетен период 05.05.2019 г. – 04.06.2019 г. е издадено Кредитно известие от
05.06.2019 г. за извършена корекция по дълга.
Излага се, че неизпълнението на абоната-ответник да заплати стойността на
потребените и фактурирани услуги на стойност 60.42 лева, представляващи дължими
месечни абонаментни такси, ангажирало договорната отговорност на абоната по т. 11 от
процесните договори за услуги, като във връзка с чл. 75, вр. с чл. 19, буква „в“ от ОУ на
мобилния оператор, ищцовото дружество прекратило едностранно индивидуалните
договори на ответника за ползваните абонаменти и издал крайна фактура от 05.07.2019 г.
Посочва се в исковата молба, че датата на деактивация на процесните абонаменти е
27.05.2019 г., като същата се генерира автоматично по вградената електронна система на
Оператора при нерегистрирано плащане и наличието на незаплатени суми след изтичането
на предвидените в месечните фактури срокове за заплащане и съобразно уговорения краен
срок на действие на ползвания абонамент.
Излага се, че неизпълнението на ответника е обусловило правото на ищеца да
ангажира договорната му отговорност, съгласно изричната клауза, съдържаща се в т. 11 от
договорите, като начисли в крайната издадена фактура неустойка за предсрочно
прекратяване на сключения абонамент. Предвид влизане в сила на постигната Спогодба
между ищеца и Комисия за защита на потребитЕ.те относно начина на формиране на
неустойките, претендирани при предсрочно прекратяване на договорен абонамент,
начислената на абоната неустойка в размер на 355.10 лв. е формирана съобразно новите
правила за изчисление, уговорен в т. 11 от договорите.
Поддържа се, че претендираната неустойка в размер на 355.10 лв. представлява
стойността на три месечни абонаменти такси на ползваната програма за всеки ползван
номер. Посочва се, че съгласно т. 11 от договорите, в случай на прекратяване на подписан
договор преди изтичане на уговорения срок по вина или инициатива на Потребителя или по
нарушение на задълженията му по договора или приложения/документи свързани с него,
същият е длъжен да заплати за всяка СИМ карта, по отношение на която е налице
прекратяване (1) неустойка в размер на всички стандартни месечни абонаменти за периода
от прекратяване на договора до изтичане на уговорения срок, като сумата не може да
надвишава трикратния размер на стандартните месечни абонаменти, взети без ДДС, (2) а в
случай, че е предоставяна отстъпка от цената на месечния абонамент, потребителят дължи и
2
възстановяване на част от стойността на ползваните отстъпки, съответстващи на оставащия
срок на договора. (3) В случаите, в които на абоната е предоставено мобилно устройство за
ползване на услуги, съгласно посоченото в подписания договор или по предходно подписан
документ, чийто срок не е изтекъл, Потребителят дължи такава част от разликата между
стандартната цена на устройството (в брой и без абонамент) съгласно ценовата листа,
действаща към момента на сключване на договора и заплатената от него при предоставянето
му (в брой или съответно обща лизингова цена по договора за лизинг), какъвто съответства
на оставащия срок на договора. Сочи се, че уговорената клауза била в унисон с
предписанията на Комисия за защита на потребитЕ.те и с уговореното в постигнатата
Спогодба.
Посочено е, че неустойката в размер на 355.10 лв. е формирана по следния начин:
112.47 лв. - представляваща стойността на 3 месечни абонаментни такси и
242.63 лв. – представляваща неустойка за предоставено за ползване устройство
HUAWEI Y7 Prime 2018 Dual Black, с отстъпка от стандартната цена, съгласно Раздел II, т. 1
от Допълнителното споразумение от дата 05.11.2018 г.
Твърди се, че поради прекратяване на договора за мобилни услуги и преустановяване
на предоставяните услуги, на основание т. 12, ал. 2 от Общите условия, приложени към
лизинговия договор, дължимите месечните вноски за предоставеното на абоната мобилно
устройство - HUAWEI Y7 Prime 2018 Dual Black били обявени за предсрочно изискуеми.
Поддържа се, че поради неизпълнението на абоната да заплати в указаните срокове
дължими към оператора месечни плащания, довело до предсрочното прекратяване по вина
на абоната на индивидуалния му абонамент за ползвания мобилен номер, на основание чл.
12, ал. 2 от Общите условия към договора за лизинг /„Месечните вноски и други плащания
стават предсрочно изискуеми в случай на прекратяване на договорите за мобилни или
фиксирани услуги, както и в случай на забава на дължими съгласно тези договори
плащания"/ били обявени за предсрочно изискуеми лизинговите вноски, дължими от месеца
на издаване на крайната фактура м. 07.2019 г. до края на уговорения погасителен план по
всеки договор, както следва: 83.13 лв. по Договор за лизинг от дата 05.11.2018 г., сключен
във връзка е договорен абонамент за номер *************, по силата на който абонатът е
взел мобилно устройство HUAWEI Y7 Prime 2018 Dual Black на изплащане посредством 23
месечни лизингови вноски в размер на 4.89 лв. всяка. Длъжникът не е заплатил 16 бр.
лизингови вноски на обща стойност в размер на 78.24 лв., дължими за периода от месец
7/2019 г. до месец 11/2020 г., нито е върнал мобилното устройство на Лизингодателя при
условията на чл. 1, ал. 3 от договора за лизинг, поради което е дължима и допълнителната
сума в размер на 4.89 лв. по чл. 1, ал. 2 от договора. Общо дължимата от длъжника сума
възлиза в размер на 83.13 лв.
Сочи се, че ищецът е подал заявление за издаване на заповед за изпълнение по чл.
410 ГПК в РС - Видин против ответника. В резултат на реализираното заповедно
производство по ч.гр.д. № 794/2021 в полза на ищеца е издадена заповед за изпълнение.
3
Иска се от съда да постанови Решение, с което да признае за установено по
отношение на ответника Т. С. Р., че към нея съществуват следните изискуеми вземания на
ищеца „ЙЕТТЕЛ БЪЛГАРИЯ" ЕАД, а именно:
Сумата в размер на 60.42 лв. представляваща дължими и незаплатени месечни
абонаментни такси за потребление на мобилни услуги, по договори с абонатен номер №
*********, за които са издадени фактури № **********/05.04.2019 г., №
**********/05.05.2019 г. за периода от 05.03.2019г. до 04.05.2019г., ведно със законната
лихва за забава, считано от датата на подаване на заявлението по реда на чл. 410 ГПК до
окончателното плащане на сумата.
Сумата в размер на 83.13 лв., представляваща незаплатени лизингови вноски по
Договор за лизинг от дата 05.11.2018г., сключен във връзка с договорен абонамент за номер
*************, по силата на който абонатът е взел мобилно устройство HUAWEI Y7 Prime
2018 Dual Black.
Сумата в размер 355.10 лв., представляваща неустойка за предсрочно прекратяване
на договорен абонамент от дата 05.11.2018 г. за мобилен номер *************, от които
112.47 лв. - представляващи стойността на 3 месечни абонаментни такси и 242.63 лв. -
представляващи неустойка за предоставено за ползване устройство HUAWEI Y7 Prime 2018
Dual Black, c отстъпка от стандартната цена, съгласно Раздел II, т.1 от Допълнителното
споразумение от дата 05.11.2018 г.
Претендират се направените по делото разноски в настоящото исково производство и
в заповедното производство.
В срока по чл. 131 от ГПК от назначения особен представител на ответника е
постъпил отговор на исковата молба, с който се оспорва основателността на исковете.
По делото са събрани писмени доказателства, приложено е ч.гр.д. № 794/2021 г. по
описа на РС – Видин. Назначена и изслушана е съдебно-счетоводна експертиза.
С оглед данните по делото, съдът намира следното от фактическа страна:
Ответникът е сключил с ищеца Договор за мобилни услуги от 02.07.2018 г. за
мобилен номер ************* със срок на действие 24 месеца до 02.07.2020 г. и избран
абонаментен план Тотал+ 20.99 лева. Сключил е и допълнително споразумение към
договора от 05.11.2018 г. с предпочетен абонаментен план Тотал 44.99 лева. Ответникът е
сключил с ищеца и Договор за лизинг от 05.11.2018 г. , с който му е предоставено
устройство HUAWEI Y7 Prime 2018 Dual Black за период от 23 месеца срещу заплащане на
месечна лизингова вноска в размер на 4.89 лева, съгласно уговорения погасителен план по
лизинговия договор, както и с правото на абоната след изтичане на 23-месечния срок на
договора срещу заплащане на допълнителна сума от 4.89 лева да придобие собствеността
върху лизинговата вещ. Общата лизингова цена с избрания абонамент, на която
устройството е предоставено с отстъпка от стандартната цена в размер на 402.54 лева.
С Декларация-съгласие, подписана ответника при сключване на процесните
договори, същият е удостоверил, че е запознат, приема и се задължава да спазва Общите
4
условия на дружеството-ищец, представляващи неразделна част от договора. От тях е видно,
че дружеството има право да получава месечна абонаментна цена, заплащаща се от
абонатите всеки месец, както и дължимата цена на всички използвани от него услуги, като
периодът на отчитане е на ежемесечна база. Съгласно договора дружеството-оператор
издава ежемесечно фактура на определена дата /в случая 5-то число от месеца/за ползваните
услуги и неполучаването на фактурата не освобождава абоната от задълженията да я
заплати съгласно определения в т. 27 от ОУ срок, който е 15-дневен от издаване на
фактурите, съгласно същите, но не по-късно от 18 дни - съгласно ОУ.
За ползваните от абоната услуги за процесния период от 05.03.2019 г. до 04.05.2019 г.
ищцовото дружество е издало на ответника следните данъчни фактури:
Фактура № **********/05.03.2019 г. на стойност с ДДС в размер на 50.43 лева. На
11.03.2019 г. е платена от ответника сума в размер на 50.50 лева.
Фактура № **********/05.04.2019 г. на стойност с ДДС в размер на 49.88 лева /за
период от 05.03.2019 г. до 04.04.2019 г., от които: за месечен абонамент 37.49 лева,
ДДС – 7.50 лева и 4.89 лева за месечна лизингова вноска/. Срокът на плащане на
сумата е 20.04.2019 г., към фактурата е приложено извлечение от потреблението на
ползвания мобилен номер. На 04.04.2019 г. е платена от ответника сума в размер на
32.00 лева.
Фактура № **********/05.05.2019 г. на стойност с ДДС в размер на 50.78 лева /за
период от 05.04.2019 г. до 04.05.2019 г., от които: за месечен абонамент 38.24 лева,
ДДС – 7.65 лева и 4.89 лева за месечна лизингова вноска/. Срокът за плащане на
сумата е 20.05.2019 г., към фактурата е приложено извлечение от потреблението на
ползвания мобилен номер. Към издадената фактура е прибавена и незаплатената
стойност от предходен период в размер на 17.81 лева, общо дължимото задължение е в
размер на 68.59 лева.
Кредит Фактура № **********/05.06.2019 г. на стойност с ДДС в размер на -8.17лева
/за период от 05.05.2019 г. до 04.06.2019 г., от които: за месечен абонамент 10.88 лева;
ДДС – 2.18 лева и 4.89 лева за месечна лизингова вноска/. Срокът за плащане на
сумата е 20.06.2019 г., към фактурата е приложено извлечение от потреблението на
ползвания мобилен номер. Към издадената фактура е прибавена и незаплатената
стойност от предходен период в размер на 68.59 лева, общо дължимото задължение е в
размер на 60.42 лева.
Фактура № **********/05.07.2019 г. на стойност с ДДС в размер на 438.23 лева /за
период от 05.06.2019 г. до 04.07.2019 г., от които: 355.10 лева – неустойка предсрочно
прекратяване на договори за услуги и 83.13 лева – вноска лизинг/. Срокът за плащане
на сумата е 20.07.2019 г. Към издадената фактура е прибавена и незаплатената
стойност от предходен период в размер на 60.42 лева, общо дължимото задължение е в
размер на 498.65 лева.
На 16.04.2021 г. ищецът е депозирал заявление по чл. 410 от ГПК, образувано е
ч.гр.д. № 794/2021 г. по описа на РС – Видин, по което е издадена заповед за изпълнение №
5
20576-РЗ от 21.04.2021 г. за процесните суми.
Вещото лице е посочило в заключението си, че незаплатените месечни абонаментни
такси и услуги по горецитираните фактури са в общ размер на 498.65 лева, от които: 60.42
лева – незаплатени месечни абонаментни такси, 83.13 лева – незаплатени 17 бр. лизингови
вноски и 355.10 лева – незаплатена неустойка.
По делото не са ангажирани доказателства за заплащане на сумите по фактурите от
ответника.
След изтичане на определения за плащане срок по издадените фактури, сумите по тях
стават изискуеми.
При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:
Ищцовото дружество претендира плащане на дължими и незаплатени месечни
абонаментни такси за потребление на мобилни услуги, по договори с абонатен номер №
*********, за които са издадени гореописаните фактури, ведно със законната лихва за
забава, претендира плащане на дължими и незаплатени лизингови вноски по Договор за
лизинг от дата 05.11.2018 г., сключен във връзка с договорен абонамент за номер
*************, по силата на който абонатът е взел мобилно устройство HUAWEI Y7 Prime
2018 Dual Black, както и начислена неустойка поради предсрочно прекратяване на договори.

Между страните са възникнали валидни облигационни правоотношения, по силата на
които операторът е предоставил на абоната телефонен номер и мобилно устройство на
лизинг, при съответни месечни такси и условия и срок на действие на договорите, срещу
задължението за заплащане на уговорените цени на услугите - абонаментни такси и цени на
услуги извън включените в съответния тарифен план, също така и лизингови вноски за
закупеното мобилно устройство. В договорите се съдържа описание на тарифният план,
ценовите условия, като са посочени задълженията на абоната и последиците от
неизпълнението им, свързани с начисляване на неустойки.
В договора за мобилни услуги /стр. 2 от договора/ и допълнителното споразумение
към договора за мобилни услуги е уговорено, че в случай на прекратяване на договора преди
изтичане на срока, посочен в раздела на договора по вина или инициатива на потребителя
или при нарушение на задълженията му по договора или други документи, свързани с него,
в това число приложимите Общи условия, последният дължи за всяка СИМ карта, по
отношение на която е налице прекратяване: (а) неустойка в размер на всички стандартни
месечни абонаменти за периода от прекратяване до изтичане на уговорения срок, като
максималният размер на неустойката не може да надвишава трикратния размер на
стандартните месечни абонаменти. В допълнение на неустойката по предходното изречение,
потребителят дължи и възстановяване на част от ползваната стойност на отстъпките от
абонаментните планове съответстваща на оставащия срок на договора; и (б) в случаите, в
които е предоставено устройство за ползване на услуги, съгласно посоченото в договора или
по предходно подписан документ, чийто срок не е изтекъл, потребителят дължи и такава
6
част от разликата между стандартната цена на устройството (в брой, без абонамент),
съгласно действащата към момента на сключване на договора ценова листа, и заплатената
от него при предоставянето му (в брой или обща лизингова цена по договора за лизинг),
съответстваща на оставащия срок на договора.
Договорите по своето съдържание и допълнителното споразумение отговарят на
законовите изисквания за договори, сключени при общи условия, като те включват
необходимите реквизити за страни, предмет, срок и описание на услугите, а липсващите
елементи могат да бъдат заместени от общите условия, които са неразделна част от тях. Те
са приети с положения подпис на абоната в самите договори, който не е оспорен и по този
начин лицето е декларирало, че е запознато с тях.
Видно от договора за лизинг, сключен на 05.11.2018 г., ищецът, в качеството си на
лизингодател предоставил на ответника – лизингополучател мобилно устройство, което
следвало да бъде заплатено на 23 месечни вноски. С подписване на договора,
лизингополучателят декларирал, че лизингодателят му е предал устройството, предмет на
договора. В чл.12, ал. 2 от Общите условия на договора за лизинг е уговорено, че месечните
вноски и другите дължими възнаграждения стават предсрочно изискуеми в случай на
прекратяване на договора/ договорите за предоставяне на мобилни и/или фиксирани услуги
сключени от лизингополучателя, както и в случай на забава в плащане на дължими съгласно
тези договори плащания.
В Общите условия на „Теленор България” ЕАД за взаимоотношенията с потребитЕ.те
на електронни съобщителни услуги е предвидено, че когато потребител, с вече сключен и
действащ индивидуален договор, сключи нов индивидуален договор, всички използвани от
него услуги преминават на обща сметка и се заплащат по една фактура – т. 18. Съответно т.
23, б. „б” и „в” от Общите условия предвиждат абонатите да заплащат месечния абонамент,
който се предплаща от потребителя ежемесечно, в размери съобразно избрания от
потребителя абонаментен план/програма/пакет, и месечна цена за ползвани услуги,
представляваща сумата от стойността на всички услуги, ползвани от потребителя през
дадения месец. В т. 26 и т. 27 от Общите условия е предвидено при ползване на услуги чрез
индивидуален договор заплащането на ползваните услуги да се извършва въз основа на
фактура, която се издава ежемесечно на името на потребителя. При сключване на
индивидуален договор всеки потребител – страна по договора бива уведомен за датата от
месеца, на която ще му бъде издавана фактура. Неполучаването на фактурата не
освобождава потребителя от задължението му за плащане на дължимите суми. Плащането
на посочената във фактурата сума се извършва в срока, указан в нея, но не по-късно от 18
дни след датата на издаването й. В случай, че сумата по фактурата не е заплатена в срок,
Теленор има право да ограничи и/или спре достъпа на потребителя до услуга/услугите, с
изключение на достъпа до услугите за спешни повиквания, до заплащане на дължимите
суми. Съгласно чл. 19б, б. „в” от Общите условия Теленор има право едностранно да
прекрати индивидуален договор, срочен или безсрочен, в случай че потребителят не е
платил дължими суми след изтичането на сроковете за плащане по индивидуалния договор,
7
съответно съгласно Общите условия.
От страна на ответника не са представени доказателства за изпълнение на
договорените и отразени във фактурите парични задължения по договорите за абонаментни
такси и лизингови вноски, поради което съдът приема, че същият не е изпълнил поетите с
договорите задължения.
Съгласно чл. 92 от ЗЗД задължението за неустойка възниква при неизпълнение на
конкретно задължение за едната страна по договора, като страните следва да са уговорили
начина, по който евентуално ще бъде начислявана неустойката.
Съдът намира, че ответникът е изпаднал в забава, доколкото не е изпълнил в
указания във фактурите срок задължението си към ищеца. Съгласно посоченото в
договорите и допълнителното споразумение, ако договорът бъде прекратен по вина на
абоната, включително при неплащане на дължими суми, абонатът дължи неустойка в размер
на не повече от трикратния размер на месечните такси.
В настоящият случай, абонатът - длъжник е сключил Договор за мобилни услуги с
оператора и допълнително споразумение към него, като се е съгласил 24 месеца да заплаща
месечна абонаментна такса срещу задължението на последния да му предоставя достъп до
мобилната мрежа. Абонатът е подписал договор с конкретен оператор, при условията
уговорени в договора. При сключване на договора, на абонатът са предоставени
преференциални условия, за да получи мобилно устройство, като същият е получил
възможността да вземе мобилно устройство на цена, по-ниска от пазарната, от която
възможност длъжникът се е възползвал. Предвид сключените 24-месечени абонаменти,
абонатът е получил мобилното устройство на цена, която е много по-ниска от пазарната, но
с оглед задължение на потребителя да запази облигацията за 2 години.
Следва да се има предвид още, че абонатът е имал свободата да сключи безсрочен
абонамент, както и да вземе предплатена СИМ карта, щом като не е искал да се обвърже с
договор за 24 месеца, но тогава не би получил отстъпките и условията, който следват от
срочния абонамент. Устройството е предоставено по повод и поради това, че ответникът е
избрал „Теленор България“ ЕАД за свой доставчик на мобилни услуги. При положение,
обаче, че абонатът е променил решението си и е преустановил изпълнението на
задълженията си по договорите, необосновано е да се ползва от преференциите на лоялните
клиенти за закупуване на устройства на специални, по- ниски цени. Ето защо тази клауза от
договора не води до заключение за възлагане на необосновано високи тежести върху
потребителя, а възстановява баланса в отношенията.
В конкретния случай, ответникът е получил повече от това, което е престирал по
договора. Най-малкото той е придобил собствеността на мобилното устройство, като не е
заплатил цената, която се дължи.
Видно от неустоечните клаузи в договорите, начинът на формиране на
претендираната неустойка в размер на 355.10 лева е следният:
112.47 лв. - представляваща стойността на 3 месечни абонаментни такси и
8
242.63 лв. – представляваща неустойка за предоставено за ползване устройство
HUAWEI Y7 Prime 2018 Dual Black, с отстъпка от стандартната цена, съгласно Раздел II, т. 1
от Допълнителното споразумение от дата 05.11.2018 г.
Съдът намира, че не се претендират суми основани на неравноправни клаузи по
смисъла на чл. 143 от ЗЗП. Неустойката не се формира от стандартните за договора месечни
абонаментни такси за всяка СИМ карта до края на договора. Точно обратното- ищецът
претендира стойността на 3-месечни абонаментни такси без ДДС, както и такава част от
разликата между стандартната цена на устройството (в брой, без абонамент), съгласно
действащата към момента на сключване на договора ценова листа, и заплатената от него при
предоставянето му (в брой или обща лизингова цена по договора за лизинг), съответстваща
на оставащия срок на договора. Чл. 143, ал. 2, т. 5 от ЗЗП е насочен към избягване
понасянето на прекомерни тежести върху икономически по-слабата страна. Заключение за
несъразмерност на дължимото обезщетение, договорено като неустойка, със загубите на
търговеца, следва да бъде изведено по правилата на житейската логика. Видно е, че
процесните договори и допълнителното споразумение са със срок на действие 24 месеца до
05.11.2020 г. Неизпълнението на абоната започва считано от месец 27.05.2019 г. /датата на
деактивация/. Вследствие на това търговецът е прекратил предсрочно процесния абонамент.
Съпоставката на горните периоди посочва, че търговецът ще се лиши от съответните
месечни абонаментни такси, за които е бил готов да предостави мобилни услуги за период
от приблизително една година. Именно така уговорената сума за неустойка цЕ. постигане на
основните функции на неустойката - превантивна - да стимулира страната да изпълни
задължението си, обезпечителна - да осигури точното изпълнение на договора и
обезщетителна - да компенсира вредите, възникващи за кредитора от неизпълнението на
договора. При положение, че на търговеца не са заплатени месечните абонаментни такси за
период от около една година и половина и доколкото неговото първоначално очакване е да
получи 24 такива (колкото месеца е срокът на договора), то заплащането на обезщетение в
размер на 3-месечни абонаментни такси не може да бъде прекомерно и необосновано
високо. На следващо място, видно от раздел 2, т. 1 от Допълнителното споразумение е, че
процесното устройство е предоставено на абоната на обща лизингова цена с абонаментния
план в размер на 147.36 лв., докато стандартната цена на устройството е 549.90 лв. Т. е.
търговецът е направил отстъпка на абоната в размер на 402.54 лв., само и доколкото
последният е сключил абонамент за 24 месеца. При положение, че абонатът е преустановил
заплащането на дължимите от него суми, не е обосновано същият да се ползва от
преференциалните условия за лоялни клиенти за закупуване на устройства на специални, по-
ниски цени.
Неустойката е индивидуално договорена в сключените допълнителни споразумения
към договорите, като ясно е посочен начина на формирането й - същата представлява
трикратния размер на месечната такса. Отделно в договорите и допълнителните
споразумения изрично е уговорена следната клауза: „(б) в случаите, в които е предоставено
устройство за ползване на услуги, съгласно посоченото в договора или по предходно
9
подписан документ, чийто срок не е изтекъл, потребителят дължи и такава част от разликата
между стандартната цена на устройството (в брой, без абонамент), съгласно действащата
към момента на сключване на договора ценова листа, и заплатената от него при
предоставянето му (в брой или обща лизингова цена по договора за лизинг), съответстваща
на оставащия срок на договора.“ Така определена, неустойката не противоречи на добрите
нрави, нито поставя потребителя в неравноправно положение. Същата служи като
обезщетение за вредите от неизпълнението, без да е нужно те да се доказват.
С оглед на гореизложеното, съдът намира, че ответникът дължи претендираните от
ищеца суми, поради което предявените искове следва да бъдат уважени.
В случая основателна се явява и претенцията за присъждане на направените
разноски.
Съобразявайки т. 12 на ТР № 4/2013 на ОС ГТК на ВКС и изхода на делото
ответникът следва да понесе отговорността за разноските, както в исковото, така и в
заповедното производство.
В тази връзка ответната страна следва да заплати на ищеца направените разноски по
настоящето производството, в общ размер от 605.00 лева /25.00 лева за внесена държавна
такса, 180.00 лева адвокатско възнаграждение и 300.00 лева разноски за особен представител
и 100.00 лева възнаграждение за вещо лице/. Ответникът следва да заплати направените в
заповедното производство разноски. Ищецът е претендирал разноски в заповедното
производство в общ размер 242.06 лева, от които: 33.57 лева – за държавна такса и 208.49
лева – адвокатско възнаграждение. Съдът констатира от издадената заповед за изпълнение
по ч.гр.д. № 794/2021 г. по описа на РС – Видин, че съгласно същата на ищеца са присъдени
разноски в общ размер на 205.00 лева /25.00 лева - за държавна такса и 180.00 лева -
адвокатско възнаграждение/, поради което искането на ищеца за присъждане на разноски в
заповедното производство следва да бъде уважено за сумата до този размер, а за горницата
над тази сума искането следва да се отхвърли като неоснователно.
Водим от горното, Съдът

РЕШИ:
ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО по отношение на Т. С. Р. с ЕГН **********, с адрес:
с. Т. обл. Видин, ул. „Д № ** че „Йеттел България” ЕАД, ЕИК *******, със седалище и
адрес на управление: гр. София, ж.к. „Младост 4“, Бизнес парк София, сграда 6 има вземане
спрямо Т. С. Р. с ЕГН **********, с адрес: с. Т. обл. Видин, ул. „Д.№ **а следните суми:
Сумата в размер на 60.42 лв. представляваща дължими и незаплатени месечни
абонаментни такси за потребление на мобилни услуги, по договори с абонатен номер №
*********, за които са издадени фактури № **********/05.04.2019 г., №
**********/05.05.2019 г. за периода от 05.03.2019г. до 04.05.2019г., ведно със законната
10
лихва за забава, считано от 16.04.2021 г. - датата на подаване на заявлението по чл. 410 ГПК
по ч.гр.д. № 794/2021 г. по описа на РС - Видин до окончателното плащане на сумата.
Сумата в размер на 83.13 лв., представляваща незаплатени лизингови вноски по
Договор за лизинг от дата 05.11.2018г., сключен във връзка с договорен абонамент за номер
*************, по силата на който ответникът е взел мобилно устройство HUAWEI Y7
Prime 2018 Dual Black.
Сумата в размер 355.10 лв., представляваща неустойка за предсрочно прекратяване
на договорен абонамент от дата 05.11.2018 г. за мобилен номер *************, от които:
112.47 лв. - представляващи стойността на 3 месечни абонаментни такси и 242.63 лв. -
представляващи неустойка за предоставено за ползване устройство HUAWEI Y7 Prime 2018
Dual Black, c отстъпка от стандартната цена, съгласно Раздел II, т.1 от Допълнителното
споразумение от дата 05.11.2018 г.
ОСЪЖДА Т. С. Р. с ЕГН **********, с адрес: с. Т. обл. Видин, ул. „Д. № ** да
заплати на „Йеттел България” ЕАД, ЕИК *******, със седалище и адрес на управление: гр.
София, ж.к. „Младост 4“, Бизнес парк София, сграда 6, чрез адв. В.Г. САК, направени
разноски в заповедното производство по ч.гр.д № 794/2021 г. по описа на РС - Видин в общ
размер на 205.00 лева /25.00 лева за държавна такса и 180.00 лева за адвокатско
възнаграждение/, като ОТХВЪРЛЯ искането до пълния му претендиран размер като
неоснователно.
ОСЪЖДА Т. С. Р. с ЕГН **********, с адрес: с. Т. обл. Видин, ул. „Д. № ** да
заплати на „Йеттел България” ЕАД, ЕИК *******, със седалище и адрес на управление: гр.
София, ж.к. „Младост 4“, Бизнес парк София, сграда 6, чрез адв. В.Г. САК, сумата в общ
размер от 605.00 лева /25.00 лева за внесена държавна такса, 180.00 лева адвокатско
възнаграждение, 300.00 лева разноски за особен представител и 100.00 лева възнаграждение
за вещо лице/ - направени разноски в исковото производство.
Решението може да бъде обжалвано пред Окръжен съд Видин в двуседмичен срок от
връчването му на страните, като след влизането му в сила да се приложи препис по ч.гр.д. №
794/2021 г. по описа на РС - Видин.

Съдия при Районен съд – Видин: _______________________
11