Решение по дело №940/2019 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 817
Дата: 21 ноември 2019 г. (в сила от 21 ноември 2019 г.)
Съдия: Васко Димитров Нанев
Дело: 20197150700940
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 817/21.11.2019г.

 

гр. Пазарджик

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Пазарджик, IV-ти състав, в открито съдебно заседание на двадесет и втори октомври, две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

СЪДИЯ: ВАСКО НАНЕВ

 

 

при секретаря Димитрина Георгиева, като разгледа докладваното от съдия Нанев административно дело № 940, по описа на съда за 2019 г., намери за установено следното:

Производството е по реда на чл. 145 от АПК, във връзка с чл. 211 от Закона за Министерство на вътрешните работи.

Образувано е по жалба, подадена от Д.Б.Б. ***, против Заповед за налагане на дисциплинарно наказание „Порицание“ на държавен служител от Областна дирекция на МВР – Пазарджик № 312з-2073/12.07.2019 г. на директора на ОД на МВР – Пазарджик.

С обжалваната заповед директорът на ОД на МВР Пазарджик е наложил дисциплинарно наказание „Порицание“ за срок от шест месеца на държавния служител гл. инсп. Д.Б.Б. – началник на РУ І степен – Велинград при Областна дирекция на МВР – Пазарджик, считано от датата на връчване на заповедта.

  Иска се от съда да постанови решение, с което да отмени заповедта за налагане на дисциплинарно наказание „Порицание“. В жалбата са развити съображения, които навеждат както на нарушения на материалноправни разпоредби, така и на административно-производствените правила.

Ответникът – директорът на ОД на МВР – Пазарджик, редовно призован, се представлява от юрк. П., която в съдебно заседание и в представени писмени бележки оспорва жалбата.

Административен съд – Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа страна:

Със Заповед рег. № 312з-913/21.02.2019 г. на директора на ОД на МВР – Пазарджик, е образувано дисциплинарно производство по чл. 205, ал. 2 от ЗМВР, срещу жалбоподателя за нарушаване на служебната дисциплина по смисъла на чл. 199, ал. 1, т. 3, предл. трето от ЗМВР – „лошо изпълнение на заповед“ и чл. 200, ал. 1, т. 6 от ЗМВР – „неупражняване на контрол на подчинени“. Резултатите от извършената проверка са обобщени в Справка № 312р-11367/12.06.2019 г., като са направени констатации, относно държавния служител – жалбоподател в настоящото производство.

По повод на проверка срещу постъпил сигнал за нарушение на служителите на МВР, на 11.06.2018 г. е изготвена регистрационна карта за сигнала, в която регистрационна карта е отразен само код на характера на сигнала. Със Заповед № 312з-589/15.03.2018 г. на директора на ОД на МВР Пазарджик е видно, че определянето на характера на сигналите, постъпили в деловодството на ОД на МВР – Пазарджик следва да се извършва от началник Отдел „Административен“ при ОД на МВР – Пазарджик при регистрирането му като такъв, а за постъпилите сигнали в РУ при ОД на МВР – Пазарджик, от началника на съответното РУ. От проведените разговори и снетите писмени сведения е установено, че кодът на характера е определен от гл. инсп. Б. *** на 11.06.2018 г., т.е. шест дни след постъпването на сигнала. С неопределянето на правилния код на характера на сигнала е опорочен редът за извършване на проверка по случая. С неправилното определяне на кода на характера на сигнала са налице данни за извършено от гл. инсп. Д.Б. дисциплинарно нарушение по смисъла на чл. 199, ал. 1, т. 3, предл. трето от ЗМВР – лошо изпълнение на заповед.

В същата обобщена справка е прието, че гл. инсп. Б. е подписал решение по сигнала рег. № 367р-10826/06.07.2018 г. и съобщение до подателя, които са били предварително деловодно регистрирани, без да са подписани от него, като от друга страна е поставил резолюция на вътрешни документи (докладни-записки), изготвени от служители, без да са регистрирани деловодно, т.е. не е изпълнил разпоредбата на чл. 17, т. 1 от Вътрешните правила за организация на документооборота в МВР, утвърдени с МЗ № 8121з-1013/08.08.2017 г., а именно че ръководителите са задължени да контролират точното спазване на правилата от подчинените му служители. Според комисията, с това си деяние оспорващият е извършил дисциплинарно нарушение по смисъла на чл. 200, ал. 1, т. 6 от ЗМВР – неупражняване на контрол над подчинени.

На жалбоподателя е отправена покана за даване на писмени обяснения. В поставения срок не е постъпило възражение. На 06.06.2019 г. е съставен протокол за отказ от даване на писмени обяснения от служител, извършил дисциплинарно нарушение.

Въз основа на събраните в дисциплинарното производство доказателства административният орган е приел, че жалбоподателят е извършил две дисциплинарни нарушения. С неопределянето на правилния код на характера на 11.06.2018 г. на подадения сигнал е опорочен редът за извършване на проверката по случая. С неправилното определяне на кода на характера на сигнала е извършено дисциплинарно нарушение – „лошо изпълнение на заповед“, с което е осъществен съставът на дисциплинарно нарушение по чл. 199, ал. 1, т. 3, предл. 3 от ЗМВР. Деянието по второто нарушение се състои в това, че оспорващият Б. е подписал решение по сигнала на 23.07.2018 г. и съобщение до подателя му, предварително деловодно регистрирани, без да са подписани от него, както и поставя резолюция на вътрешни документи (докладни-записки, изготвени от служители), без да са регистрирани деловодно. Според дисциплинарно-наказващия орган жалбоподателят е допуснал дисциплинарно нарушение – неупражняване на контрол над подчинени по чл. 200, ал. 1, т. 6 от ЗМВР.

При така установеното от фактическа страна, съдът обосновава следните правни изводи:

Жалбата, като подадена в срок и от надлежна страна, е процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган по смисъла на чл. 204, т. 4 от ЗМВР. По делото е представена и приета Заповед № 8121з-1013/08.08.2017 г. на Министъра на вътрешните работи, относно утвърждаване на Вътрешни правила за организацията на документооборота в МВР. Съгласно т. ІІ, ръководителите на структурите по чл. 37 от ЗМВР трябва да създадат организация за запознаване на служителите със заповедта. Видно от представения протокол рег. № 315р-10250/12.09.2017 г., ст. инсп. Д.Б. е запознат със заповедта за утвърждаване на правилата на 11.09.2017 г. Видно от представената и приета по делото Заповед № 312з-589/15.03.2018 г. за създаване на организация в ОД на МВР – Пазарджик по предложенията и сигналите, издадена от директора на ОД на МВР – Пазарджик – т. І.1.2., характерът на постъпилите сигнали следва да се определя съгласно Приложение № 2 към Правилата и в срок до три дни след постъпването им да се въвеждат в ЦАИСДО. За всеки получен сигнал за неправомерна употреба на оръжие, помощни средства или физическа сила, или незаконосъобразно задържане, да се попълва регистрационна карта (Приложение № 3), която заедно със сигнала да се изпраща по ЦАИСДО в ДКО до три дни от постъпването. Видно от т. 1.3., определянето на характера на сигналите, постъпили в деловодството на ОД на МВР – Пазарджик да се извършва от началника на Отдел „Административен“ при ОД на МВР – Пазарджик при регистрирането му като такъв, а за постъпилите сигнали в районните управления при ОД на МВР – Пазарджик – от началника на съответното районно управление.

Дисциплинарното обвинение срещу оспорващия Б. е, че същият неправилно е определил кода на характера по сигнал с вх. № 812102-1376/07.06.2018 г., вследствие на което е налице лошо изпълнение на издадената от директора на ОД на МВР – Пазарджик заповед за създаване на организация по предложенията и сигналите.

Настоящият съдебен състав намира, че жалбоподателят не е извършил такова нарушение. Цитираната т. 1.3. задължава началника на районното управление, какъвто е жалбоподателят, да определи характера на сигналите, постъпили в деловодството на Районно управление – Велинград към ОД на МВР – Пазарджик. Жалбоподателят е сторил това, като е определил характера на сигнала. Същият е обвинен, че неправилно е определил кода на характера на сигнала, което може да бъде субективна или техническа грешка, вкл. и дисциплинарно нарушение, но жалбоподателят е изпълнил задължението, вменено му в заповедта на директора на ОД на МВР – Пазарджик, като е определил характера на сигнала. Неправилното определяне на кода на характера на сигнала би могло да изпълни състава на друго дисциплинарно нарушение на друг нормативен или вътрешноведомствен акт, по чиято правна квалификация жалбоподателят не е обвинен дисциплинарно.

Що се отнася до второто нарушение, съдът намира, че заповедта е издадена в противоречие с разпоредбата на чл. 210, ал. 1 от ЗМВР, съгласно която дисциплинарното наказание се налага с писмена заповед, в която задължително се посочват извършителят, мястото, времето и обстоятелствата, при които е извършено нарушението, разпоредбите, които са нарушени, доказателствата, въз основа на които то е установено, правното основание и наказанието, което се налага, срокът на наказанието, пред кой орган и в какъв срок може да се обжалва заповедта. В случая е посочена като нарушена материалноправната норма на чл. 200, ал. 1, т. 6 от ЗМВР, която е послужила за правно основание за налагане на дисциплинарно наказание. Липсва посочване на каквито и да е конкретни контролни действия, които е следвало да извърши жалбоподателят и съответно е нарушил, за да е налице хипотезата на чл. 200, ал. 1, т. 6 от ЗМВР. По делото не са налице данни, които да сочат, че като ръководител на РУ – Велинград жалбоподателят не е създал условия за изпълнение на вътрешните правила за организация на документооборота в МВР.

Конкретните извършени действия или бездействия, относно деловодното регистриране на постъпили документи, следва да бъдат вменени като нарушение на тези служители, които по длъжностна характеристика отговарят за това. Тъй като се твърди в оспорената заповед, че предварително са регистрирани деловодно решение и съобщение, без да са подписани от жалбоподателя, както и че същият е поставил резолюция на вътрешни документи, изготвени от служители, без да са регистрирани деловодно, настоящият съдебен състав намира, че с това си деяние жалбоподателят би могло да е извършил друго нарушение, но не такова по чл. 200, ал. 1, т. 6 от ЗМВР – неупражняване на контрол на подчинени.

С оглед изложеното, съдът намира, че оспорената заповед е издадена при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила и е материално незаконосъобразна, тъй като след анализ на събраните по делото доказателства, не се установява жалбоподателят да е извършил вменените му нарушения, както и е налице противоречие на съдържанието на заповедта с разпоредбата на чл. 210, ал. 1 от ЗМВР.

По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2, предл. второ от АПК, Административен съд – Пазарджик, IV-ти състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Заповед за налагане на дисциплинарно наказание „Порицание“ на държавен служител от Областна дирекция на МВР – Пазарджик № 312з-2073/12.07.2019 г. на директора на ОД на МВР – Пазарджик.

Решението НЕ ПОДЛЕЖИ на обжалване, съгласно разпоредбата на чл. 211, изр. последно от ЗМВР.

 

       

  Съдия:/П/