РЕШЕНИЕ
№ 1957
Бургас, 28.02.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Бургас - IX-ти състав, в съдебно заседание на шести февруари две хиляди двадесет и пета година в състав:
Съдия: | ПАВЛИНА СТОЙЧЕВА |
При секретар ИЛИЯНА ГЕОРГИЕВА като разгледа докладваното от съдия ПАВЛИНА СТОЙЧЕВА административно дело № 20247040701986 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.10, ал.6 от Закона за семейни помощи за деца (ЗСПД).
Съдът е сезиран с жалба, подадена от Я. Ф., гражданка на Украйна, с настоящ адрес в гр.Китен, ул.“Корал“ № 15, против Заповед № ЗСПД/Д-А-С/1533 от 04.10.2024г. на директора на Дирекция "Социално подпомагане" – Созопол, с която е отказана еднократна помощ за дете - ученици, записани в I, II, III и IV-ти клас, за децата К. Ф. и В. Ф..
Жалбоподателката Я. Ф. оспорва заповедта като незаконосъобразна, постановена в противоречие с материалноправните разпоредби и в несъответствие с целта на закона. Възразява, че правната норма на чл.5, т.3 от ЗСПД, на която се позовава административният орган, не съответства на минималните стандарти за предоставяне на временна закрила, съдържащи се в Директива 2001/55/ЕО на Съвета от 20.07.2001г., както и противоречи на чл.2 и чл.27 от Конвенцията за правата на детето, ратифицирана и представляваща част от вътрешното право. Иска се отмяна на заповедта и връщане на преписката на административния орган с указания за ново произнасяне по подаденото заявление-декларация, както и присъждане на разноските по делото.
В съдебно заседание жалбоподателката не се явява и не се представлява.
Ответникът – Директор на Дирекция "Социално подпомагане" – Созопол не изпраща представител. Депозирал е становище, видно от което позовава се на сключения между България и Украйна договор за социално подпомагане, в чийто обхват не са включени семейните помощи за деца.
Жалбата е процесуално допустима за разглеждане, като подадена от надлежна страна, засегната от действието на издадения административен акт и депозирана в предвидения от закона срок.
Разгледана по същество е основателна.
Жалбоподателката Я. Ф. е гражданка на Украйна, по отношение на която е предоставена временна закрила, видно от издадената регистрационна карта на чужденец. Подала е заявление-декларация вх.№ ЗСПД/Д-А-С/1533/26.09.2024г. до Дирекция „Социално подпомагане“ Созопол за отпускане на еднократна помощ за ученици, записани в I, II, III и IV-ти клас по чл.10а от ЗСПД, за нейните деца К. Ф. и В. Ф. - записани ученици в трети и в първи клас в ОУ „Св.Княз Борис I“, гр.Бургас.
В процеса на разглеждане на заявлението е извършен предварителен контрол за законосъобразност на заявлението, за което е изготвен нарочен лист. Становището на длъжностното лице, разгледало заявлението, видно от отбелязването в него, е, че семейство Федосеенко са украински граждани с предоставена временна закрила, а право на семейни помощи за деца имат семействата на чужди граждани, които постоянно пребивават и отглеждат децата си в страната, ако получаването на такива помощи е предвидено в друг закон или в международен договор, по който България е страна.
По подаденото заявление е постановена процесната Заповед № ЗСПД/Д-А-С/1533/04.10.2024г. на директора на Дирекция "Социално подпомагане" - Созопол, издадена на основание чл.10, ал.4 от ЗСПД и чл.4, ал.1 от ППЗСПД, във връзка с чл.10а, ал.5 и ал.6 от ЗСПД, с която, на основание чл.3, т.5 от ЗСПД, на жалбоподателката Федосеенко е отказано отпускането на еднократна помощ за децата К. Ф. и В. Ф..
Заповедта е незаконосъобразна.
Кръгът от лицата, с право на семейни помощи за деца, е очертан в нормата на чл.3 от ЗСПД. Видно от неговата точка 5, право на семейни помощи за деца имат семействата на чужди граждани, които постоянно пребивават и отглеждат децата си в страната, ако получаването на такива помощи е предвидено в друг закон или в международен договор, по който Република България е страна. Жалбоподателката, като гражданка на Украйна, е чужденец с предоставена временна закрила, следователно има право на социално подпомагане на основание чл.39, ал.1, т.4 от ЗЧРБ, съгласно който чужденците с предоставена временна закрила имат право на социално подпомагане. Доколкото семейните помощи за деца са елемент на социалното подпомагане по арг. от Решение № 3 от 27.06.2013г. по к. д. № 7/2013г. и Решение № 2 от 2006г. по к. д. № 9 от 2005г. на Конституционния съд на Република България, следва да се приеме, че лицата-чужди граждани, с предоставена закрила по реда на ЗУБ, имат право на социални помощи за деца по ЗСПД като форма на социално подпомагане, респ. посочената норма от ЗЧРБ следва да се приеме като хипотеза на предвидено в друг закон съобразно посочената т.5 на чл.3 от ЗСПД.
Нормативното ограничение на чл.3, т.5 от ЗСПД не съответства и на минималните стандарти за предоставяне на временна закрила в случай на масово навлизане на разселени лица от трети страни, които не са в състояние да се върнат в страната по произход, посочени в Директива 2001/55/ЕО на Съвета от 20 юли 2001г., като видно от т.45 от нейния преамбюл - с цел да се избегнат социални трудности, е уместно на лицата, на които е предоставена международна закрила, да се осигури адекватна социална помощ и средства за издръжка, без дискриминация в контекста на социалното подпомагане. По отношение на социалното подпомагане, условията и редът за предоставяне на основни обезщетения на лицата, на които е предоставен статут на субсидиарна закрила, следва да се определят от националното право. Възможността за ограничаване на това подпомагане до основните обезщетения трябва да се разбира в смисъл, че обхваща най-малко минимален гарантиран доход за съответното лице, помощи в случай на заболяване или бременност и семейни помощи за деца, доколкото такива обезщетения се предоставят на гражданите съгласно националното право. Предвидените с директивата минимални стандарти са въведени с § 1а от ПЗР на Закона за убежището и бежанците.
Съгласно чл.10а, ал.1 от ЗСПД, на семействата, чиито деца са записани в първи клас или са записани или продължават обучението си, във втори, трети и четвърти клас на училище, се отпуска еднократна помощ за покриване част от разходите в началото на учебната година, когато децата живеят постоянно в страната и не са настанени за отглеждане извън семейството по реда на чл. 26 от Закона за закрила на детето. В случая не е спорно между страните, че детето К. Ф. е записан в трети клас за учебната 2024/2025г. в ОУ „Св.Княз Борис I“, гр.Бургас, а детето В. Ф. е записана в първи клас в същото училище, съответно не са настанени за отглеждане извън семейството, поради което по отношение на тях са налице установените в нормата предпоставки за отпускане на поисканата еднократна помощ, поради което заповедта за отказ, като незаконосъобразна, следва да бъде отменена.
Предвид естеството на спора, преписката следва да се върне на административния орган за ново произнасяне при съобразяване с дадените с настоящото решение задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона. Разноски не се присъждат, тъй като не са поискани.
На основание изложеното и чл.172, ал.2, чл.173, ал.2, чл.174 от АПК и чл.10, ал.6 от ЗСПД, Бургаският административен съд,
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Заповед № ЗСПД/Д-А-С/1533 от 04.10.2024г. на директора на Дирекция "Социално подпомагане" – Созопол.
ИЗПРАЩА административната преписка на директора на Дирекция "Социално подпомагане" – Созопол за ново произнасяне по заявление-декларация вх.№ ЗСПД/Д-А-С/1533/26.09.2024г., подадено от Я. Ф., съгласно мотивите на настоящето решение, в 14-дневен срок от влизането му в сила.
Решението е окончателно.
Съдия: | |