Решение по дело №360/2018 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 февруари 2019 г. (в сила от 26 февруари 2020 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20187220700360
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 декември 2018 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 28

 

гр. Сливен, 18. 02. 2019 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на седми  февруари,  две  хиляди  и  деветнадесета  година,  в  състав:

             

                                          АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  Галя  Иванова

 

При участието на секретаря Радостина Желева, като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 360 по описа на съда за 2018 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба от Едноличен търговец „В. – Н – **– В. К.“ с ЕИК: ********, със седалище и адрес на управление: с. Ж., община Котел, ул. „*“ № *, подадена против Решение № 20/311/00921/3/01/04/03 за налагане на финансова корекция с Изх. № 01-6500/389 #20 от 20.11.2018 г., издадено от Изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие” – София, с което на оспорващия е определена финансова корекция в размер на 6 624,92 лева.

            В жалбата си оспорващият твърди, че оспореният административен акт е незаконосъобразен като постановен при съществени нарушения на административнопроизводствените правила, в противоречие с материално-правни разпоредби и при несъответствие с целта на закона. Излага съображения, че: оспореният акт е постановен в противоречие със съдебните решения, цитирани в акта; с оспорения акт е определена отново финансова корекция в противоречие със Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/, като е разширена базата и отново е включено и националното финансиране; преписката не е върната на органа от съда, поради което е недопустимо след влязъл в сила съдебен акт да се „довършва“ процедура; оспорения акт е издаден при пълно несъответствие с изискванията на чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕСИФ; посочените в акта правни основания не кореспондират с посоченото фактическо основание за налагане на финансовата корекция; не са налице основания за налагане на финансова корекция. Моли оспореният акт да бъде отменен. Претендира присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, се представлява от упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата и моли да бъде уважена. В представена писмена защита излага съображенията си в подкрепа на твърденията за незаконосъобразност на оспореното решение.

Административният орган – Изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие” /ДФЗ/ – София, редовно призован, не се представлява в съдебно заседание. В представена писмена молба чрез упълномощен процесуален представител изразява становище за неоснователност на жалбата, излага съображения в подкрепа на твърденията си, моли жалбата да бъде отхвърлена. Счита, че административният орган е съобразил настъпилата законодателна промяна – изменение на ЗУСЕСИФ, ДВ, бр. 85 от  2017 г., и правилно е наложил финансова корекция с процесното решение. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните, събраните по делото относими към спора доказателства и извърши проверка за законосъобразност на оспорения административен акт, приема за установено от фактическа страна следното:

На 30.10.2014 г. между ДФЗ и Едноличен търговец „В. – Н – **– В. К.“ /ползвател/ е сключен Договор № 20/311/00921 от 30.10.2014 г. за отпускане на финансова помощ по мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от Програмата за развитие на селските райони /ПРСР/ за периода 2007-2013 г., подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони /ЕЗФРСР/ – за осъществяване на проект № 20/311/00921 от 16.05.2013 г. /л.56 – л.61/. Съгласно договора, изменен с анекс от 14.09.2015 г. /л.72-л.73/, първоначално одобрената финансова помощ е в размер на 235 594,59 лева. Плащането е оторизирано в Писмо № 20/311/00921/3/01N01 от 23.11.2015 г. по описа на ДФЗ, в което е отразено, че източник на финансиране на 80% от одобрената сума от 235 594,59 лева или 188 475,67 лева е ЕЗФРСР, а 20% от сумата или 47 118,92 лева представлява национално съфинансиране /л.436-л.437/. Одобрената сума от 235 594,59 лева е изплатена на оспорващия на 07.12.2015 г.

С Писмо Изх. № 01-6500/389 от 23.01.2017 г. по описа на ДФЗ, получено на 13.03.2017 г., оспорващият е уведомен, че на основание чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, ДФЗ открива производство по налагане на финансова корекция в размер на 33 760,70 лева, тъй като при извършена проверка на място е установено неспазване на разпоредбите на т. 4.12 от Договор № 20/311/00921 от 30.10.2014 г. – за периода от 01.01.2016 г. до 31.12.2016 г. е установено 10,67 % изпълнение на заложените приходи по бизнес план /л.44-л.46/.

Издадено е Решение № 20/311/00921/3/01/04/01 за налагане на финансова корекция с Изх. № 01-6500/389 от 05.04.2017 г. на Изпълнителния директор на ДФЗ /л.512-л.516/. С решението на Едноличен търговец „В. – Н – **– В. К.“ е определена финансова корекция в размер на 33 760,70 лева. Посочено е, че финансовата корекция представлява 14,33 % санкция от размера на отпуснатата финансова помощ, определена съгласно Методика за определяне на санкциите след плащане по проекти по ПРСР 2007 – 2013 г., поради неизпълнение на залегналите задължения в Договор № 20/311/00921 от 30.10.2014 г. и установено изпълнение на бизнес плана в размер на 10,67 % от заложените приходи за 2016 г. Решението е издадено на основание чл. 20а, ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/, чл. 46, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 30 от 11.08.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка "Разнообразяване към неземеделски дейности" от ПРСР 2007 - 2013 г., т. 8.1 от Договор № 20/311/00921 от 30.10.2014 г., чл. 70, ал. 1, т. 4, т. 7 и т. 9 във връзка с чл. 72, ал. 1, чл. 73, ал. 1 и § 4, ал. 3 от ДР от ЗУСЕСИФ. В мотивите на решението е отразено, че: при извършена на 23.12.2016 г. проверка на място е установено неспазване на разпоредбите на т. 4.12 т. 4.18 от Договор № 20/311/00921 от 30.10.2014 г., респективно чл. 46, ал. 1 от Наредба № 30 от 11.08.2008 г.; от представените при проверката на място документи за периода 01.01.2016 г.- 31.12.2016 г. е установено 10,67 % изпълнение на заложените приходи по бизнес план, което води до икономическа нежизнеспособност на инвестицията; размерът на нанесената вреда на европейския бюджет е 33 760,70 лева.

Горепосоченото решение е обжалвано по съдебен ред и с Решение № 130 от 01.08.2017 г., постановено по адм. дело № 128 / 2017 г. по описа на Административен съд – Сливен /л.833-л.836/, е изменено в частта, с която за база на определената финансовата корекция е определена „отпуснатата финансова помощ“ по договор № 20/311/00921 от 30.10.2014 г., като със съдебното решение е определена за база „отпусната финансова помощ от ЕЗФРСР“, и в частта, с която е определен процент на финансовата корекция „14,33%“, като със съдебното решение е определен процент на финансовата корекция „14,06 %“, и е отхвърлена жалбата в останалата част. В мотивите на решението е прието, че: на 23.12.2016 г. е извършена проверка на място, при която са констатирани несъответствия и неспазване на разпоредби от Договор № 20/311/00921 от 30.10.2014 г.; по делото е установено бездействие от страна на оспорващия, изразяващо се в неизпълнение на заложени финансови параметри в бизнес плана, което води до недостатъчна икономическа жизнеспособност на инвестицията; налице е нарушение на т. 4.12 и т. 4.18 от Договор № 20/311/00921 от 30.10.2014 г.; процентът на изпълнение на заложените по бизнес плана приходи за периода 01.01.2016 г. – 31.12.2016 г. е 10,94%; административният орган правилно е установил основанието за налагане на финансова корекция– налице е нередност по смисъла на ЗУСЕСИФ, като е съобразил финансовата корекция, прилагайки т. 30 от Методика за определяне на санкциите след плащане по проекти по ПРСР 2007 – 2013 г., но в нарушение на чл. 72, ал. 1 от ЗУСЕСИФ финансовата корекция е определена върху стойността на цялата изплатена сума, финансирана както от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, така и от националния бюджет; размерът от 33 760,70 лева, представляващ 14,33 % от предоставената финансова помощ, е неправилно определен; същият следва да бъде определен като се използва процент на финансова корекция от 14,06 % върху размера на отпуснатата от ЕЗФРСР финансова помощ, която следва да бъде база за изчисляване на корекцията /188 475,67 лева - средствата, финансирани от ЕЗФРСР  - 80%, предвид националното съфинансиране от 20%, възлизащо на 47 118, 92 лева/; административният орган с акта си по чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕСИФ не е оправомощен да наложи финансова корекция и на средствата, представляващи национално съфинансиране; както процентът на корекцията е неправилно определен от административния орган на 14,33%, вместо 14,06%, така и основата, върху която следва да се определи финансовата корекция, е не цялата изплатена сума, а само тази, представляваща средства, финансирани от ЕЗФРСР; финансовата корекция следва да бъде определена в размер на 26 499,68 лева.

Първоинстанционното съдебно решение е оставено в сила с Решение № 12156 от 10.10.2018 г., постановено по адм. дело № 12736 / 2017 г. по описа на Върховен административен съд на Република България – Четвърто отделение /л.837-л.841/. В касационното решение са споделени мотивите на първоинстанционния съд.

С преводно нареждане от 29.09.2017 г. от оспорващия е внесена по сметка на ДФЗ сумата 26 499,68 лева с посочено основание: главница финансова корекция по Решение № 20/311/00921/3/01/04/01 във връзка с Решение № 130 от 01.08.2017 г., постановено по адм. дело № 128 / 2017 г. /л.32/. За извършеното плащане от оспорващия е изготвено уведомление до ДФЗ, входирано в деловодството на ДФЗ на 29.09.2017 г. /л.831/.

Оспореният в настоящото производство акт е с изходящ номер от 20.11.2018 г. – след постановяване и влизане в сила на съдебното решение, с което е частично изменен предходно издаденият акт за налагане на финансова корекция. С процесното решение /л.38–л.42/ на Едноличен търговец „В.– Н – **– В. К.“ е определена финансова корекция в размер на 6 624,92 лева. Решението е издадено на основание чл. 20а, ал. 2 от ЗПЗП, чл. 46, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 30 от 11.08.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка "Разнообразяване към неземеделски дейности" от ПРСР 2007 - 2013 г., т. 8.1 от Договор № 20/311/00921 от 30.10.2014 г., във връзка с чл. 1, ал. 2, чл. 70, ал. 1, т. 4, т. 7 и т. 10, чл. 72, ал. 1, чл. 73, ал. 1 и § 4, ал. 3 от ДР от ЗУСЕСИФ. В процесното решение е посочено, че е във връзка с влязло в сила Решение № 130 от 01.08.2017 г., постановено по адм. дело № 128 / 2017 г. по описа на Административен съд – Сливен, потвърдено с Решение № 12156 от 10.10.2018 г., постановено по адм. дело № 12736 / 2017 г. по описа на Върховен административен съд на Република България – Четвърто отделение. В мотивите на решението е извършено позоваване на сключения Договор № 20/311/00921 от 30.10.2014 г., с посочване на изплатената по договора безвъзмездна финансова помощ в размер на 235 594,59 лева. Описани са: Писмо Изх. № 01-6500/389 от 23.01.2017 г. по описа на ДФЗ, с което е открито производство по налагане на финансова корекция, на основание чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, във връзка с направени констатации, установени след проверка за изпълнението на сключен Договор № 20/311/00921 от 30.10.2014 г.; първоначално издаденото Решение за налагане на финансова корекция от 05.04.2017 г. и приетото с него; постановените при обжалването му съдебни решения и частите, в които е изменено. Отразено е извършеното от едноличния търговец на 29.09.2017 г. доброволно възстановяване на сумата 26 499,68 лева. Прието е, че: с оглед изменения от съда процент на финансова корекция на 14,06 %, размерът на санкцията е 33 124,60 лева /235 594,59 х 14,06%/, която според източниците на финансиране е: ЕЗФРСР - 26 499,68 лева, Национален бюджет - 6 624,92 лева; сумата 6 624,92 лева представлява финансова корекция за частта национално финансиране, на основание влязлото в сила съдебно решение, което установява неизпълнението на бенефициера, и изменението на ЗУСЕСИФ /ДВ, бр. 85 / 2017г./, съгласно което в изплатените по ЕСИФ средства се включва и предвиденото в програмите национално финансиране, и следва да бъде възстановена от едноличния търговец.

Оспореният административен акт е съобщен на оспорващия на 23.11.2018 г. Жалбата срещу акта е входирана в деловодството на административния орган на 07.12.2018 г. Жалбата е подадена чрез пълномощник по чл. 32, т. 2 от ГПК, надлежно упълномощен /л. 816 – л.818 и л.842/.

Въз основа на установените по делото факти, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Подадена е в срок, от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Съдът, след като извърши проверка за законосъобразност на оспорения административен акт, счита, че същият е нищожен по следните съображения:

Оспореният акт е издаден от компетентен орган по смисъла на чл. 20а от ЗПЗП, но е нищожен на основание чл. 177, ал. 2 от АПК.

Съгласно разпоредбата на чл. 177, ал. 1 от АПК, съдебното решение има сила за страните по делото, а ако оспореният акт бъде отменен или изменен, решението има действие по отношение на всички. Конститутивното действие на решението за отмяна на административния акт, състоящо се в отпадането с обратна сила на разпоредените с акта правни последици, се разпростира не само по отношение на страните по делото, а важи за всички. Аргумент в тази насока е и разпоредбата на чл. 297 от ГПК, приложима в настоящото производство с оглед препращащата норма на чл. 144 АПК, съгласно която влязлото в сила решение е задължително за съда, който го е постановил, и за всички съдилища, учреждения и общини в Република България.

Съгласно чл. 177, ал. 2 от АПК, актове и действия на административния орган, извършени в противоречие с влязло в сила решение на съда, са нищожни. Повторно издаденият акт – при обективна и субективна тъждественост с предходно издадения отменен акт, не поражда правни последици.

Оспореният в настоящото производство акт е в противоречие с влязлото в сила решение на съда. Издаден е между същите страни, а в частта относно основата, върху която е определена финансовата корекция, има същото съдържание като предходно издадения и изменен с влязло в сила съдебно решение акт. С повторно издадения акт е разпоредено задължение, което е част от първоначалния акт, по отношение на която част с влязло в сила съдебно решение е прието, че е незаконосъобразна. Двата акта са издадени на едни и същи фактически и правни основания, с изключение на разпоредбата на чл. 1, ал. 2, изр. 2 от ЗУСЕСИФ, на която е извършено позоваване с оспорения в настоящото производство акт. Налице е обективна и субективна тъждественост. С двата акта е наложена финансова корекция, като корекцията, наложена с повторно издадения акт, вече е била налагана с първоначално издадения акт– преди последният да бъде изменен от съда. С повторно издадения акт – в едно приключило административно производство, чиято висящност не е възобновена с влязлото в сила решение на съда, административният орган е пререшил в една част разрешения със сила на пресъдено нещо спор. Касае се за същото административно производство, чието начало е поставено с издаването на Писмо Изх. № 01-6500/389 от 23.01.2017 г. по описа на ДФЗ, с което е открито производството по налагане на финансова корекция, на основание чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕСИФ.

Предходно издаденият акт е изменен от съда частично със следните мотиви: в нарушение на чл. 72, ал. 1 от ЗУСЕСИФ финансовата корекция е определена върху стойността на цялата изплатена сума, финансирана както от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, така и от националния бюджет; финансовата корекция следва да бъде определена като процент върху размера на отпуснатата от ЕЗФРСР финансова помощ, която следва да бъде база за изчисляване на корекцията /188 475,67 лева - средствата, финансирани от ЕЗФРСР  - 80%/; административният орган с акта си по чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕСИФ не е оправомощен да наложи финансова корекция и на средствата, представляващи национално съфинансиране; основата, върху която следва да се определи финансовата корекция, е не цялата изплатена сума, а само тази, представляваща средства, финансирани от ЕЗФРСР; финансовата корекция следва да бъде определена в размер на 26 499,68 лева.

Въпреки приетото от съда с влязъл в сила съдебен акт, в повторно издадения от административния орган акт отново е посочено, че финансовата корекция следва да бъде определена и върху средствата, представляващи изплатено финансиране от националния бюджет. Извършено е позоваване на разпоредбата на чл. 1, ал. 2, изр. 2 от ЗУСЕСЕФ, съгласно която за средства от ЕСИФ се счита и предвиденото в програмите национално съфинансиране. Посочената разпоредба е приета със Закона за изменение и допълнение на ЗУСЕСИФ, който е обнародван в ДВ, бр. 85 от 24.10.2017 г., и не е била действащо право към датата на издаване на предходния акт за налагане на финансова корекция. Тази разпоредба, макар и действаща към датата на издаване на оспорения в настоящото производство акт, не би могла да обоснове извод за законосъобразност на този акт, тъй като е издаден на същите фактически основания, на които е издаден и предходният такъв. Добавеното в оспорения акт правно основание на чл. 1, ал. 2, изр. 2 от ЗУСЕСЕФ не е във връзка с нови факти – такива, които да са настъпили след първоначално издадения административен акт. Касае са за едни и същи фактически установявания, по отношение на които е налице влязло в сила съдебно решение, поради което е недопустимо с настъпила законодателна промяна да се обосновава последващия акт.  

По изложените съображения и на основание чл. 177, ал. 2 от АПК, оспореният административен акт е нищожен.

С оглед изхода на спора, основателна е претенцията на оспорващия за присъждане на направените по делото разноски с представен списък на разноските в общ размер на 726,25 лева, от които: 660 лева – договорено и внесено адвокатско възнаграждение, и 66,25 лева – платена държавна такса. С оглед възражението на административния орган за прекомерност на адвокатското възнаграждение, съдът счита, че заплатеното от оспорващия възнаграждение за адвокат не е прекомерно. Същото е под минимално предвидения размер в нормата на чл. 8, ал. 1, т. 3 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. на Висшия адвокатски съвет за минималните размери на адвокатските възнаграждения, поради което платеното адвокатско възнаграждение следва да бъде присъдено в пълен размер. По тези съображения, ДФЗ следва да бъде осъден да заплати на оспорващия направените и претендирани по делото разноски в размер на 726,25 лева.

С оглед изхода на спора, претенцията на административния орган за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е неоснователна.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, пр. 1 от АПК във връзка с чл. 177, ал. 2 от АПК, Административен  съд - Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТТА на Решение № 20/311/00921/3/01/04/03 за налагане на финансова корекция с Изх. № 01–6500/389 #20 от 20.11.2018 г., издадено от Изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие” – София.

ОСЪЖДА Държавен фонд “Земеделие” – София, да заплати на Едноличен търговец „В. – Н – ** – В. К.“ с ЕИК: ********, със седалище и адрес на управление: с. Ж., община Котел, ул. „*“ № *, сумата от 726,25 /седемстотин двадесет и шест лева и двадесет и пет стотинки/ лева, представляваща разноски по делото.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

               

                                   АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: