Решение по дело №324/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 891
Дата: 18 юни 2021 г.
Съдия: Марина Христова Николова
Дело: 20217040700324
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 891

 

гр. Бургас, 18.06.2021 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд Бургас, осемнадесети състав, в открито съдебно заседание на двадесет и седми май две хиляди двадесет и първа година, в състав:

СЪДИЯ: М. НИКОЛОВА

 

при секретаря Г. С., като разгледа докладваното от съдията Николова административно дело № 324 по описа за 2021 г. на Административен съд - гр. Бургас и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във връзка с чл.27, ал.5 – ал.7 от ЗПЗП, във вр. с чл.166, ал 2 от ДОПК.

Образувано е по жалба на ЕТ „БИСТЪР ИЗВОР 2012 – К.Г.“, представляван от К.Г., със седалище и адрес на управление: гр.Средец, ул.„Васил Коларов“ № 65, ет.1, чрез адв. Х.К. против Акт за установяване на публично държавно вземане № 60/3/3120695/3/01/04/01 от 25.01.2021 година, издаден от изпълнителен директор на Държавен фонд „З.“, с който е определено подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер на 121 739.44 лева (сто двадесет и една хиляди седемстотин тридесет и девет лева и четиридесет и четири стотинки), което като най-голямо по размер представлява окончателната подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ по акта. В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения акт, поради допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, противоречие с материалноправните разпоредби и с целта на закона.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован се представлява от адв. Х.К., която поддържа жалбата по изложените в същата съображения и ангажира доказателства, а именно: съдебно-икономическа експертиза. Моли за постановяване на решение, с което АУПДВ да бъде отменен и претендира присъждане на разноски. Прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар на ответника.

Ответникът-изпълнителен директор на Държавен фонд „З.“, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител адв.В.Н., оспорва жалбата. Прави искане жалбата да бъде отхвърлена, както и да бъдат присъдени направените по делото разноски, за което представя списък и доказателства за извършването им.

Административен съд - Бургас, осемнадесети състав, след преценка на събраните по делото доказателства и като взе предвид становищата на страните, намира за установено следното от фактическа страна:

На 15.10.2014 год. между жалбоподателя ЕТ „БИСТЪР ИЗВОР 2012 – К.Г.“, регистриран под УРН 609022 и Държавен фонд „З.” е сключен договор № 60/3/3120695 от 15.10.2014 год. (л.66-л.83), по силата на който фондът се е задължил да предостави на ЕТ като ползвател безвъзмездна финансова помощ, представляваща до 70% от одобрените и реално извършени разходи, свързани с осъществяването на проект с ИД № 60/3/3120695 от 11.09.2013г., на основание чл.23, ал.4, т.2 от Наредба № 23 от 18.12.2009 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка „Прилагане на стратегиите за местно развитие” и по мярка „Управление на местни инициативни групи, придобиване на умения и постигане на обществена активност на съответната територия за местните инициативни групи, прилагащи стратегии за местно развитие” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 г.- 2013 г. Договорът е сключен въз основа на подаденото от жалбоподателя на етапа на кандидатстването по мярката и одобрено от Фонда заявление за подпомагане заедно с всички изискуеми, съгласно Наредба № 23 от 18.12.2009 год. документи, включително и представения от ползвателя и одобрен от Фонда бизнес план (л.44-80). Въз основа на подадена заявка за плащане е одобрена субсидия по договора и на жалбоподателя е изплатена финансова помощ в размер на 121 739.50 лева на 23.09.2015г., видно от писмо за оторизация на плащането от 10.09.2015г. и уведомително 31314.

След извършеното плащане и в изпълнение на Заповед 374297/ 28.06.2019 г. на началник отдел Регионален технически инспекторат (л.146), в периода от 01.07.2019 г. до 05.07.2019 г. е извършена проверка на място от експерти от РТИ Ямбол за изпълнение на задълженията по сключения ДБФП и допълнителни административни проверки, при които е констатирано неизпълнение на задължения от ползвателя, съгласно одобрения бизнес план с договор № 60/3/3120695 от 15.10.2014 година. Констатациите, направени в хода на проверката са обективирани в контролен лист, съставен на 05.07.2019 год. (л.148-л.171) и връчен на К.Г. на същата дата. От представените при проверката на място документи - регистър за настаняване на туристи, фактури за реализирани нощувки, счетоводни справки и други за 3 (три) пълни финансови години – 2016 год., 2017 год. и 2018 год. е установено средноаритметично изпълнение на бизнес плана в размер на 11,70% от заложените приходи за посочените 3 финансови години, което е под 20% от предвидените приходи, съгласно одобрения бизнес план.

Видно от работен лист за проверка за реализиране на заложени параметри и показатели в бизнес плана (л.169), заложените приходи за тези три години в бизнес плана са в размер на 134 000 лева, а реализираните такива са в размер на 15 670 лева. За финансова 2016 год. залегналите в одобрения бизнес план приходи от продажби на услуги/нощувки са в размер на 40 000 лева, а са реализирани приходи в размер на 7950 лева, което съставлява 19.8 % изпълнение на одобрения бизнес план за годината. За 2017 год. залегналите в одобрения бизнес план приходи от продажби на услуги/нощувки са в размер на 45 000 лева, а реализираните приходи са в размер на 1 440 лева, което съставлява 3.2% изпълнение на одобрения бизнес план за годината. За 2018 год. залегналите в одобрения бизнес план приходи от продажби на услуги/нощувки са в размер на 49000 лева, а действително реализираните приходи са в размер на 6 280 лева, което съставлява 12.8 % изпълнение на одобрения бизнес план за годината.

При проверката на място е установено също, че към датата на извършването й няма нает персонал, т.е., че не е изпълнено предвиденото в бизнес плана разкриване на 2(две) работни места - 2бр. за административен персонал. Експертите са установили, след служебна справка в НАП, че за периода от 01.01.2016 г. до 31.12.2018 г. в полза на търговеца е работило само едно самоосигуряващо се лице.

С писмо изх. № 01-6500/8622 от 30.10.2019г. жалбоподателят е уведомен, на основание чл.26, ал.1 от АПК, че ДФ „З.” открива производство по издаване на акт за установяване на публично държавно вземане във връзка с горните констатациите при извършените проверки за изпълнение на договор № 60/3/3120695 от 15.10.2014 г. В писмото е посочено неизпълнение на поети задължения по т.4.17 и на т.4.25.3 от ДБФП № 60/3/3120695 от 15.10.2014 г. във връзка с дадените определения в раздел IX „Други условия”, т.9.1, буква „г” от същия договор и §1, т.19 от Допълнителните разпоредби на Наредба № 29 от 11.08.2008г., както и нарушение на чл.16, ал.2 от Наредба № 29 от 11.08.2008 г. Посочено е, че са налице основанията по чл.59, ал.1 и ал.2 от Наредба № 23 от 18.12.2009 год. вр. т.4.4 и т.8.1 от договора, свързани с неизпълнение на одобрения бизнес проект, РА да поиска връщане на вече изплатената сума, като общият размер на задължението, за което ДФ З. ще издаде акт за публично държавно вземане в размер на 121 739.44 лева, представляващи 100% от предоставената финансова помощ по договора – 121 739.44 лева. На жалбоподателя е предоставена възможност да представи в 14-дневен срок писмени възражения по основателността и размера на публичното вземане, както и документи, подкрепящи тези възражения.(л.117-120).

В указания 14-дневен срок с писмо вх. № 01-6500/8622#1 от 14.11.2019 г. ЕТ „БИСТЪР ИЗВОР 2012 – К.Г.“ е депозирал възражение срещу откритото производство, към което са представени документи, относими към производството по издаване на АУПДВ.

След подробен анализ на представените документи и след като е приел за неоснователни възраженията на ЕТ „БИСТЪР ИЗВОР 2012 – К.Г.”, ДФ "З.” издал оспорения в настоящото производство Акт за установяване публично държавно вземане № 60/3/3120695/3/01/04/01 от 25.01.2021 г., с който на основание чл.59, ал.1 от ал.1 и ал.2 от Наредба № 23 от 18.12.2009 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка „Прилагане на стратегиите за местно развитие” и по мярка „Управление на местни инициативни групи, придобиване на умения и постигане на обществена активност на съответната територия за местните инициативни групи, прилагащи стратегии за местно развитие” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013 г., чл.46, ал.1 и ал.2 от Наредба № 29/11.08.2008 г. във връзка с чл.2 и чл.16, ал.2 от Наредба № 29/11.08.2008 г., както и на основание на т.8.1 от договор № 60/3/3120695 от 15.10.2014 г., във връзка с неизпълнението на т.4.17 и т.4.25.3 от договор № 60/3/3120695 от 15.10.2014 г., както и на основание чл.59, ал.1 и ал.2 от Административнопроцесуалния кодекс и във връзка с чл.165 и чл.166 от Данъчно - процесуалния кодекс, и чл.20а, ал.1 от Закона за подпомагане на земеделските производители е определил на ЕТ „БИСТЪР ИЗВОР 2012 – К.Г.” подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер на 121 739,44 лв. (сто двадесет и една хиляди седемстотин тридесет и девет лева и четиридесет и четири стотинки), съгласно таблица 1 и т.30 от Приложение към раздел I „Общи положения” от Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл.27, ал.6 и ал.7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007 г. – 2013 г., както и подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер на 12 173,94 лв. (дванадесет хиляди сто седемдесет и три лева и деветдесет и четири стотинки), съгласно таблица 2 и т.18 от Приложение към раздел I „Общи положения” от Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл.27, ал.6 и ал.7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007 г.- 2013 г. С оспорения акт на жалбоподателя на основание чл.3, ал.1 от Правилата за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл.27, ал.6 и ал.7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007 г. - 2013 г. е наложено подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер на 121 739,44 лв. (сто двадесет и една хиляди седемстотин тридесет и девет лева и четиридесет и четири стотинки), което вземане, като най-голямо по размер представлява окончателната подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ.

АУПДВ № 60/3/3120695/3/01/04/01 от 25.01.2021 год., издаден от изпълнителен директор на Държавен фонд „З.” е връчен на жалбоподателя на 27.01.2021 год. /л.114/ и е обжалван с жалба вх.№ 1351/08.02.2021 год.

По делото е допусната и извършена съдебно-счетоводна експертиза, заключението по която е прието без оспорване от страните по делото. Вещото лице е установило, че заложените по бизнес план приходи на жалбоподателя ЕТ „БИСТЪР ИЗВОР 2012 - К.Г.“ са както следва: за 2016 г. - 40 000 лева; за 2017г.- 45 000 лева и за 2018г.- 49 000 лева. Установило е също размера на реализираните от търговеца приходи по счетоводни данни, както и процента на изпълнение на бизнес плана за тези години, а именно: 17,11 % за 2016г., 4,08 % за 2017г. и 11,76% за 2018г. или средноаритметично изпълнение спрямо заложеното в бизнес плана за трите пълни финансови години в размер на 10,78 %. Изчисленият от вещото лице размер на публичното държавно вземане, съгласно т.18 и т.30 от обнародваните в ДВ бр.69 от 30.08.2019 г. в сила от 30.08.2019 г. „Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна държавна помощ при установени нарушения по чл.27, ал.6 и ал.7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007 г. -2013 г.” е 121 739,44 лева.

При така изложените фактически данни, които се подкрепят от приложените по делото писмени доказателства съдът достигна до следните правни изводи:

Жалбоподателят е адресат на оспорения акт, правата му са пряко и непосредствено засегнати от него, поради което за него е налице правен интерес от оспорване. Жалбата е подадена в преклузивния 14-дневен срок по чл.149, ал.1 от АПК, тъй като АУПДВ е връчен на жалбоподателя на 27.01.2021 год., а жалбата е подадена на 08.02.2021 год. По изложените съображения съдът счита жалбата за процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

Съобразно разпоредбата на чл.168, ал.1 от АПК, съдът преценява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 от АПК.

Оспореният акт е издаден от компетентен орган – изпълнителен директор на ДФ „З.“, действащ при спазване пределите на териториална компетентност и при наличие на материална такава, по силата на чл.20а, ал.5 от Закона за подпомагане на земеделските производители.

Настоящият съдебен състав намира, че при издаване на акта са допуснати съществени нарушения, като съображенията за това са следните:

Съгласно чл.166, ал.1 от ДОПК установяването на публични вземания се извършва по реда и от органа, определен в съответния закон, като в случая съответният закон е ЗПЗП и конкретно нормите на чл.27, ал.6 и ал.7 и чл.20а, ал.5.

Съгласно чл.27, ал.6 от ЗПЗП, дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ поради нарушение от страна на ползвателите на помощ и бенефициентите по мерките и подмерките от програмите за развитие на селските райони, което представлява основание за налагане на финансова корекция по чл.70, ал.1, т.1-9 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ), се установява с издаването на решение за налагане на финансова корекция по реда на чл.73 от същия закон.

Съгласно чл.27, ал.7 от ЗПЗП, дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ поради неспазване на критерии за допустимост, ангажимент или друго задължение от страна на ползвателите на помощ и бенефициентите по мерките и подмерките от програмите за развитие на селските райони, извън основанията по ал.6, се установява с издаването на акт за установяване на публично държавно вземане по реда на ДОПК, който в чл.166, ал.2 ДОПК препраща към реда по АПК.

Съгласно чл.20а, ал.5 от ЗПЗП, компетентността за издаване на административния акт и в двата случая, е на изпълнителния директор на ДФ „З.“.

От така цитираните разпоредби следва, че след изменението на ЗПЗП (ДВ бр.51/2019г., в сила от 28.06.2019г.), законът изрично разграничава случаите, в които публичните вземания по мерките и подмерките от програмите за развитие на селските райони се установяват с решение за финансова корекция и с акт на установяване на публично държавно вземане. По силата на чл.27, ал.7 от ЗПЗП издаването на АУПДВ е субсидиарно, когато не са налице основанията по чл.70, ал.1, т.1-9 от ЗУСЕСИФ за налагане на финансова корекция.

Видно от посоченото по-горе, фактическото основание за издаване на оспорения акт е неизпълнение на бизнес плана за периода 2016-2018г., което обосновава извод за икономическа нежизнеспособност на проекта и несъответствие с определените изисквания, съобразно чл. 16, ал. 2  от Наредба № 29/11.08.2008 г. Заложените в бизнес плана параметри в т. ч. и финансовите показатели са индикатори за изпълнение на одобрения проект /по мерките и подмерките от ПРСР/ и непостигането им осъществява хипотезата на чл.70, ал.1, т.7 от ЗУСЕСИФ, за налагане на финансова корекция с издаването на решение по реда на чл.73 от ЗУСЕСИФ.

След изменението на ЗПЗП, ДВ бр. 51/2019 г., в сила от 28.06.2019г., специалният закон в нормата на чл.27, ал.6 от ЗПЗП, изрично препраща към ЗУСЕСИФ по отношение на: установяването дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ, поради нарушение от страна на ползвателите на помощ по мерките и подмерките от програмите за развитие на селските райони, което представлява основание за налагане на финансова корекция по чл.70, ал.1, т. 19 от ЗУСЕСИФ; видът на административния акт, с който се извършва това установяване – решение, както и по отношение на реда за неговото издаване - чл.73 от ЗУСЕСИФ. Следователно при наличие на основание по чл.27, ал.6 от ЗПЗП във връзка с чл.70, ал.1, т.1-9 от ЗУСЕСИФ /както е в случая/, дължимостта на подлежащата на възстановяване финансова помощ се установява с решение за налагане на финансова корекция, издадено от Изпълнителния директора на ДФ "З." по реда на ЗУСЕСИФ, а не с АУПДВ, както е сторено в случая.

Приложимостта на реда по чл.27, ал.7 от ЗПЗП не следва и по аргумент от § 4, ал. 3 от ДР на ЗУСЕСИФ /изм., ДВ, бр. 2 от 03.01.2018г. /, независимо, че в относимата Наредба № 29/11.08.2008 г., издадена на основание § 35, ал.3 от ПЗР на ЗИД на ЗПЗП, се съдържа предвиден специален ред за контрол и изпълнение на дейностите по проекта, като са регламентирани и условията, при които ДФЗ -РА може да иска връщане на вече изплатени суми - чл. 46.

В разпоредбата на § 12, ал. 1 от ПЗР към ЗИД на ЗПЗП /обн. ДВ, бр. 2 от 2018 г./ е предвидено, че започналите производства по издадените до датата на влизането в сила на този закон наредби по прилагането на мерките от ПРСР за периода 2007 – 2013 г. и на мерките и подмерките по чл. 9б, т. 2 от ПРСР за периода 2014 – 2020 г., се довършват по досегашния ред до изтичане на периода на мониторинг. Следователно приложимостта на досегашния ред на предвидените в наредбите по прилагането на ЗПЗП производства, вкл. и тези, касаещи възстановяване на БФП, е обусловена от наличието на започнато производство по реда и при условията на такава Наредба и неизтичането на периода на мониторинг.

В случая периода за мониторинг е пет години (т.4,14, 4.23 и 4.25 от договора и §1, т.2, б.“а“ на ДР на Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл.27, ал. 6 и ал.7 от ЗПЗП по мерките ПРСР 2007 г.-2013 г.), считано от датата на сключване на договора – 15.10.2014г. и изтича на 15.10.2019г.

Административното производство по издаване на процесния АУПДВ, е образувано на 30.10.2019г. /с изпращането на писмо изх. № 01-6500/8622 от 30.10.2019г, към който момент обаче, петгодишният мониторингов период е изтекъл.

С изтичането на този период прилагането на "досегашния ред" за установяване дължимостта на подлежащата на възстановяване БФП /т. е. редът по Наредба № 29/11.08.2008 г./, е недопустим, като определянето на приложимия процесуален ред следва да се извърши според действащите правила по чл.27, ал.6 и ал.7 от ЗПЗП /ДВ бр. 51/ 2019 г., в сила от 28.06.2019 г./ - в случая с издаването на решение за налагане на финансова корекция по реда на чл.73 от ЗУСЕСИФ, а не чрез издаване на АУПДВ за възстановяване на изплатената финансова помощ.

По изложените съображения съдът намира, че оспореният акт следва да бъде отменен, като издаден при съществено нарушение на процесуалните правила.

При този изход на спора и на основание чл.143, ал.1 от АПК, искането на жалбоподателя за присъждане на направените по делото разноски се явява основателно, с оглед на което в полза на жалбоподателя следва да се присъдят разноски по делото в общ размер на 1715.00 /хиляда седемстотин и петнадесет/ лева, от които 50,00 лева държавна такса /л.35/, 165,00 лева възнаграждение на вещото лице /л.235 и л.262/ и адвокатско възнаграждение в размер на 1500 лева /л.15/.

Мотивиран от изложеното, Административен съд - Бургас, осемнадесети  състав,

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Акт за установяване на публично държавно вземане № 60/3/3120695/3/01/04/01 от 25.01.2021 год., издаден от изпълнителен директор на Държавен фонд „З.”.

 

ОСЪЖДА Държавен фонд „З.“ да заплати в полза на ЕТ „БИСТЪР ИЗВОР 2012 – К.Г.“, представлявано от К.Г., със седалище и адрес на управление: гр. Средец, ул. „Васил Коларов“ № 65, ет.1, разноски по делото за настоящата съдебна инстанция в размер на 1715.00 /хиляда седемстотин и петнадесет/ лева.

 

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва по касационен ред в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.

 

СЪДИЯ: