№ 761
гр. Б., 19.09.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – Б., LI НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на дванадесети септември през две хиляди двадесет и четвърта
година в следния състав:
Председател:АНДОН В. ВЪЛКОВ
при участието на секретаря РАЙНА Г. ЖЕКОВА
като разгледа докладваното от АНДОН В. ВЪЛКОВ Административно
наказателно дело № 20242120202466 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл. 58д - 63д от ЗАНН.
Образувано е по жалба на П. Д. Б., ЕГН **********, срещу Електронен фиш за
налагане на глоба Серия К № 9175654 на ОД МВР - Б., с който за нарушение на чл. 21, ал. 2,
вр. ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, вр. чл. 182, ал. 1, т. 5 от ЗДвП, на
жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 600 лева.
Жалбоподателят, редовно призован, не се явява и не се представлява.
Административнонаказващият орган - ОД на МВР Б., редовно уведомен, не изпраща
представител.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и като съобрази доводите на
страните, намира за установено следното от фактическа страна:
На 22.05.2024 г., в 22:46 ч., в гр. Б., на ПП-Е773, км. 491, до б. „Р.“, в посока от кв. В.
към ..., стационарно техническо средство № 00209D32D4F9, засякло и заснело движещ със
скорост от 128 км/ч, специален автомобил „Фиат“ с рег. № ..., при максимално допустима
скорост за движение в населено място до 80 км/ч. Въпросното нарушение било записано на
файл - снимка № 103. Заснетият автомобил бил собственост на „К. Т.“ ООД, с управител П.
Д. Б.. Установено е, че скоростта следва да се счита на 124 км/ч (след приспаднатия толеранс
от 3 % в полза на водача) или с 44 км/ч над разрешената скорост.
Техническото средство - стационарна система за контрол на скоростта, към датата на
заснемане на нарушението, било годно и калибрирано, видно от приложените по делото
документи - писмо и протокол от проверка (л. 9).
Електронният фиш е бил издаден за нарушение на чл. 21, ал. 2, вр. ал. 1 от ЗДвП, и на
основание чл. 189, ал. 4, вр. с чл. 182, ал. 1, т. 5 от ЗДвП, на жалбоподателя било наложено
административно наказание "глоба" в размер на 600 лева.
По делото липсват данни жалбоподателят да е представил писмена декларация за
друго лице, което да е управлявало автомобила в деня на нарушението.
1
Горната фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по
делото материали, които съдът кредитира изцяло. Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 15
от ЗДвП - изготвените с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата,
точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство,
снимки, видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в
административнонаказателния процес, поради което и съдът кредитира изцяло, приложената
по преписката снимка.
От правна страна:
Съдът приема, че жалбата е подадена в срока за обжалване, от легитимирано да
обжалва лице и срещу подлежащ на обжалване акт, поради което следва да се приеме, че
същата се явява процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е неоснователна
по следните съображения:
Съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, при нарушение, установено и заснето с
автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание
лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни
точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за
налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш
съдържа данни за териториалната структура на МВР, на чиято територия е установено
нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния
номер на МПС, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на
нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за
доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на
вътрешните работи. Съгласно разпоредбата на § 6, т. 65 от ДР на ЗДвП, автоматизирани
технически средства и системи са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно
свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и
автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да
бъдат: стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган;
мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от
пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и
край на работния процес. В конкретния случай, видно от протокола за проверка, системата за
видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение е автоматизирано техническо
средство по смисъла на закона.
Видно от ЕФ (л. 7) и от снимката на л. 8 от делото безспорно се установява, че към
датата на нарушението в процесния участък е имало въведено ограничение на скоростта за
движение в населено място до 80 км/ч.
Електронният фиш е издаден от компетентен орган и съдържа всички предвидени в
чл. 189, ал. 4, изр. 2-ро от ЗДвП задължителни реквизити, поради което не са допуснати
съществени процесуални нарушения, които да водят до отмяна на електронния фиш на това
основание. Посочено е, че същият е издаден от ОД на МВР - Б., като компетентността на
наказващия орган произтича по силата на закона - териториалната структура на МВР, на
чиято територия е установено нарушението. В ЕФ точно е посочено мястото на извършване
на нарушението, отразено е обстоятелството, че в този участък важи забрана за движение с
по-висока от 80 км/ч скорост, както и точната измерена от АТС скорост. Посочена е също
така и разликата между засечената и разрешената скорост - 44 км/час, като коректно е
приспаднат в полза на нарушителя толерансът от 3 %, който представлява допустимата
техническа грешка при измерването на скоростта.
По делото, като писмено доказателство, е представено ксерокопие на снимка (л. 8),
изготвена чрез системата за видеоконтрол, от която става ясно, че посочената скорост е била
засечена на 22.05.2024 г., в 22:46 ч. Доколкото посочената снимка е изготвена със система,
заснемаща и записваща датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на
2
моторното превозно средство, то същата се явява веществено доказателство по смисъла на
чл. 189, ал. 15 от ЗДвП.
Всичко това кара съда да приеме, че нарушението е безспорно доказано, като не са
допуснати нарушения на материалния закон или процесуалните правила по издаване на ЕФ.
Правилно е определен и субектът на административнонаказателната отговорност в
лицето на жалбоподателя. От доказателствата по делото се установява, че с посочения номер
в системата на сектор ПП е регистриран специален автомобил „Фиат“, с рег. № ...,
собственост на „К. Т.“ ООД, с управител П. Д. Б.. Разпоредбата на чл. 188, ал. 1 от ЗДвП
предвижда административнонаказателна отговорност за собственика или за този, на когото е
предоставено МПС, а разпоредбата на ал. 2 гласи, че когато нарушението е извършено при
управление на МПС, собственост на юридическо лице, предвиденото по този закон
наказание се налага на неговия законен представител или на лицето, посочено от него, на
което е предоставил управлението на МПС. В разпоредбата на чл. 189, ал. 5 ЗДвП пък е
разписана процедурата, по която следва да процедира собственикът, ако друго лице е
управлявало автомобила - в 14-дневен срок от получаването на ЕФ да предостави в
съответната териториална структура на МВР писмена декларация с данни за лицето,
извършило нарушението, и копие на свидетелството му за управление на МПС. Само в този
случай първоначално издаденият срещу собственика ЕФ се анулира и се издава нов ЕФ
срещу посоченото в декларацията лице. В конкретния случай такава декларация не е
подадена и жалбоподателят не е посочил друго лице, поради което и правилно е бил
санкциониран с издадения ЕФ в качеството му на законен представител на собственика.
Наложеното на жалбоподателя наказание е съгласно предвиденото в разпоредбата на
чл. 182, ал. 1, т. 5 от ЗДвП - глоба в размер на 600 лв., който размер е точно определен в
закона и не може да се обсъжда въпроса за намаляването му.
Неоснователни са доводите за приложение на чл. 92, ал. 1, т. 2 от ЗДвП, съгласно
която разпоредба водачът на моторно превозно средство със специален режим на движение
може да надвишава разрешената максимална скорост на движение дотолкова, доколкото
няма да застраши нечий живот или имущество. Съгласно чл. 91, ал. 1 от ЗДвП моторни
превозни средства със специален режим на движение са автомобилите и мотоциклетите,
които при движението си подават едновременно светлинен сигнал с проблясваща синя и/или
червена светлина и специален звуков сигнал. В конкретния случай липсват каквито и да е
доказателства, че заснетият автомобил е подавал светлинен и звуков сигнал. Именно
последните обстоятелства позволяват на водача на такъв автомобил да надвишава
разрешената скорост за движение, поради което, в случая, са важали общите забрани и
ограничения.
Управлението на пътно превозно средство е дейност с повишен риск и една от най-
честите причини за настъпването на ПТП е именно движението с несъобразена или
превишена скорост, поради което и извършеното се явява деяние със завишена обществена
опасност, поради което и приложението на чл. 28 от ЗАНН в конкретния случай би било
незаконосъобразно.
Предвид всичко горепосочено, съдът счита, че законосъобразно е била ангажирана
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя, като в хода на
производството не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, поради
което и атакуваният електронен фиш следва да се потвърди.
Така мотивиран, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба Серия К № 9175654 на ОД
3
МВР - Б., с който за нарушение на чл. 21, ал. 2, вр. ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 189, ал. 4
от ЗДвП, вр. чл. 182, ал. 1, т. 5 от ЗДвП, на жалбоподателя П. Д. Б. е наложено
административно наказание глоба в размер на 600 лв.
РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано пред Административен съд - Б. в 14 - дневен
срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Б.: _______________________
4