Решение по дело №227/2021 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 222
Дата: 22 ноември 2021 г. (в сила от 2 юни 2022 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20217120700227
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 август 2021 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е 

В името на народа

гр. Кърджали, 22.11.2021 г.

Административен съд - Кърджали, в  публично съдебно заседание на двадесет и пети октомври две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ БОЖКОВА

При секретаря Мелиха Халил

Като разгледа докладваното от съдия Божкова

Административно дело 227/ 2021г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 43, ал.3 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП), във връзка с чл.145 и следващите от АПК.

Образувано е по жалба на М.М.К. от ***, подадена чрез пълномощник, срещу Уведомително писмо (УП), изх. № 02-090-6500/ 13152/ 04.08.2021 г., издадено от заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”, град София, за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2019 година. УП се оспорва в частите, с които не е оторизирана сума по:

1. Схема/мярка 13.2. – подмярка/ НР2 „Компенсационни плащания за други райони, засегнати от значителни природни ограничения”, в размер на *** лв.;

2. Схема/ мярка СЕПП – Схема за единно плащане на площ, в размер на *** лв.;

3. Схема/ мярка 12/ Натура 2000 – Плащания по натура 2000, в размер на *** лв.;

4. Схема/ мярка СПП – Схемата за преразпределително плащане, в размер на *** лв.

5. Схема/ мярка Селскостопански практики, благоприятни за климата и околната среда ( зелени директни плащания, ЗДП), в размер на *** лв. Общият размер на неоторизираната сума – *** лв.

В жалбата се посочва, че УП е незаконосъобразно, като постановено в нарушение на материалния закон, неспазване на установената форма, при съществени нарушения на административнопроизводствените правила и несъответствие с целта на закона. Твърди се, че оспореният акт не съдържа ясни фактически основания за издаването му, които да сочат неспазване на изискванията, обосноваващи приложените намаления на финансовата помощ, както и начина на определяне на конкретните суми в колона 3 от Таблица 1, поради което не може да се извърши и преценка за правилното приложение на материалния закон. В тази връзка счита, че е нарушено изискването на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, ограничаващо правото жалбоподателя на защита и препятстващо контрола за законосъобразност. В съответствие с изложеното, на основание чл.97, ал.1 от АПК, се прави искане да се отмени, като незаконосъобразно – издадено при съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалноправните разпоредби, УП в оспорените части с отказ за плащане по заявените схеми/мерки за 2019 година. Претендира присъждане на деловодни разноски. В съдебно заседание жалбоподателят не се явява и не се представлява. От пълномощникът му е постъпила молба за даване ход на делото в негово и на доверителя му отсъствие и изявление, че поддържа жалбата.

Ответникът – Заместник-изпълнителен директор на ДФЗ, град София, чрез пълномощник, оспорва жалбата като неоснователна по съображения, изложени в съдебно заседание. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Настоящият състав на АС – Кърджали приема, че жалбата е допустима като подадена в предвидения в чл.149, ал.1 от АПК 14-дневен срок и от лице, което е засегнато от обжалвания административен акт.

При извършена проверка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

Жалбоподателят е земеделски стопанин по смисъла на § 1, т. 23 от ДР на ЗПЗП. Същият е подал заявление, с УИН *** за подпомагане по схемите и мерките за плащания на площ през 2019г., на 07.06.2019 година. Посочил е следните схеми и мерки за подпомагане: СЕПП, СПП, ЗДП, Схема за преходна национална помощ за тютюн, необвързана с производството (ПНДП); Агроекология и климат (мярка 10), Компенсаторни плащания по Натура 2000 и Рамковата директива за водите (Мярка 12) и Компенсаторни плащания за други райони, засегнати от значителни природни ограничения (Подмярка 13.2/НР2). Към заявлението са приложени необходимите документи включително декларации, таблици за използваните парцели през 2019 година, както и картен материал на заявените за подпомагане площи.

Извършени са автоматизирани проверки, съответно на 27.04.2019 г. (л.39 д.) и 15.05.2019 г. (л.207 д. ), констатирали несъответствия (грешки).

По подаденото заявление за подпомагане по схеми и мерки за плащания на площ за 2019 година е извършена проверка на място от РТИ – Кърджали  на ДФЗ. Проверката на място обхваща 37 парцела от общо заявените за подпомагане 82 парцела.

Със Заповед № 378439/ 09.09.2019 г. на началник отдел РТИ – Кърджали към ДФЗ са определени подлежащите на проверка 37 земеделски парцели, както следва: парцел#*** (***) - ***; парцел#*** (***) - ***; парцел#*** (***) - ***; парцел#*** (***) - ***; парцел#*** (***)- ***; парцел#*** (***) - ***; парцел#*** (***) - ***; парцел#*** (***) - ***; парцел#*** (***) - ***; парцел#*** (***) - ***; парцел#*** (***) - *** парцел#*** (***)- ***; парцел#*** (***) - ***; парцел#*** (***)-***; парцел#*** (***) - ***; парцел#*** (***) - ***; парцел#*** (***) - ***; парцел#*** (***) - ***; парцел#*** (***) - ***; парцел#*** (***) - ***; парцел#*** (***) - ***; парцел#*** (****) - ***; парцел#*** (***) - ***; парцел#*** (***) - ***; парцел#*** (***)-***; парцел#*** (***) - ***; парцел#*** (***) - ***; парцел#*** (***) - ***; парцел#*** (***) - ***; парцел#*** (***) - ***; парцел#*** (***) - ***; парцел#*** (***) - ***; парцел#*** (***) - ***; парцел#*** (***) - ***; парцел#*** (***) - ***; парцел#*** (***)- ***; парцел#*** (***)- ***;

Резултатите от извършената проверка на място са отразени в Доклад за проверка на площи. В изготвения доклад за проверка на площи е отразено действителното състояние на проверяваните парцели към 10.09.-12.09.2019 г. Съгласно този документ границите на земеделските парцели са коректно очертани и няма неподходящи за подпомагане площи. На жалбоподателя е изпратено УП, изх. № 01-092-6500/ 14.10.2019 г. на началник-отдел „РТИ”, Кърджали, с което е изпратен Доклад за проверка на площи. От приложена обратна разписка, удостоверяваща, че М. К. е получил препоръчана пратка от ОД на ДФЗ, Кърджали не може да се установи, че е получил УП с Доклад за проверка на площи.

С Уведомително писмо изх. № 02-090-6500/13152 от 04.08.2021 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схемите и мерките за директни плащания за 2019 г., издадено от заместник-изпълнителен директор на ДФ "Земеделие", на заявителя са оторизирани следните суми, съгл. Таблица 1: по подмярка 13. 1/НР1 – *** лв.; по подмярка 13. 2/НР2 – *** лв. и намалени – *** лв.; по СЕПП – *** лв. и намалени – *** лв.; по мярка 12/Натура 2000 не са оторизирани суми, и е отказано изплащането на *** лв.; по СПП- *** лв и намалени – *** лв.; по ЗДП – *** лв. и намалени – *** лв.; Или, от заявените общо *** лв., по горните схеми и мерки, е оторизирана сума в размер на *** лв., като останалите суми в общ размер – *** лв., са отбелязани в колона 3."Намаления". В писмото е посочено, че общата оторизирана сума е изчислена чрез Интегрирана система за администриране и контрол (ИСАК) след извършване на задължителни административни проверки и/или проверки на място на данните в заявлението за подпомагане. Според указанията към Табл. 1, в колона 3 "Намаления" се отчитат: 1. намаление на субсидията след извършени административни проверки, при които са установени всички недопустими за подпомагане площи в заявлението - проверки за площи, заявени от повече от един кандидат; проверки на място или автоматизирани проверки спрямо данните в слоя с допустими площи от СИЗП и предоставени данни от МЗХГ и МОСВ. 2. намаление в случаите в които не са спазени сроковете за подаване и/или редакция на заявлението за подпомагане; наложена ставка на корекция "финансова дисциплина", определена съгл. чл. 26 от Регламент /ЕС/ 1306/2013 и чл. 8, § 1 от Регламент ЕС № 1307/2013, както и линейни намаления съгл. чл. 51, § 2 и 65, § 2, б. "в" от Регламент ЕС № 1307/2013, налагани съгл. чл. 6, § 2, б. е, т. iii от Регламент за изпълнение № 809/2014 на Комисията.

В Таблица 2 са посочени извършените плащания, като видно от данните в нея, в периода 16.12.2019 г. – 03.09.2020 г., на жалбоподателя е преведена цялата оторизирана сума, съгл. Табл. 1, като от оторизираната сума *** е прихваната сума в размер на *** лв.

В оспореното УП е отбелязано също, че не включва мерки 10 и 11 от ПРСР и схема ДЗС, за които се издава допълнително УП.

При така установената фактическа обстановка АС – Кърджали приема, че жалбата е основателна:

Оспореният акт е издаден от компетентен орган. Съгласно чл. 20а, ал. 1 и ал. 2 от ЗПЗП и чл. 10, т. 2 и т. 7 от Устройствения правилник на ДФЗ, изпълнителният директор на фонда е изпълнителен директор и на Разплащателната агенция. Организира и ръководи дейността на Разплащателната агенция и я представлява, като разполага и с правомощието по вземане на решения за одобряване или отхвърляне на заявления по схемите и мерките на Общата селскостопанска политика, прилагани от Разплащателната агенция. От своя страна, съгласно чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП, изпълнителният директор може да делегира правомощията си, произтичащи от правото на ЕС или от националното законодателство, включително вземане на решения, произнасяне по подадени заявления и/или сключване на договори за финансово подпомагане на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда съобразно териториалната им компетентност. С т. 1 от Заповед № 03-РД/2891/23.07.2019 г., изпълнителният директор на ДФЗ, е делегирал на заместник -изпълнителния директор – Петя Димитрова Славчева, правомощия по издаване и подписване на всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане.

Оспореното уведомително писмо е административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК, и следва да отговаря на изискванията за форма и съдържание, посочени в чл. 59 от АПК.

Съгласно чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, административният акт следва да съдържа фактическите и правни основания за издаването му. Т. е., в закона е въведено императивно изискване за мотивиране на административните актове. Мотивите на административния акт представляват единство от фактическите и правни основания за издаването му и тяхното наличие позволява на адресата на акта да разбере волята на административния орган и да защити адекватно правата и интересите си. Мотивите имат съществено значение и при осъществявания съдебен контрол за законосъобразност, а липсата им възпрепятства този контрол и представлява самостоятелно основание за отмяна на административния акт.

В случая, като фактически основания за издаване на оспорения акт е посочено следното: "Общата оторизирана сума е изчислена чрез Интегрирана система за администриране и контрол (ИСАК) след извършване на задължителни административни проверки и/или проверки на място (в съответствие с чл. 37 от ЗПЗП) на данните в подаденото от Вас заявление за подпомагане. Тези данни са сравнени със съответната налична информация, съдържаща се във външните регистри на ИСАК, поддържани на основание чл. 30 от ЗПЗП. ". В писмото обаче, не се съдържат никакви фактически и правни основания, които да сочат на неспазени изисквания. Така, не е ясно за кои площи от заявените за подпомагане парцели е прието, че са недопустими за подпомагане, по всяка една от заявените схеми и мерки, наложило и намаление на претендираното подпомагане, за да е възможна проверката за съответствието на фактическите констатации с действителното положение. В случая, нито поясненията към съответните колони на таблиците, и в частност на колона 3 от Таблица 1, нито приложените към преписката доказателства внасят яснота и по отношение на законовите изисквания, които не са спазени от жалбоподателя, съответно – не позволяват установяване на конкретното правно основание за намаленията, посочени в колона 3 на Таблица 1. От изброените под колона 3, пет хипотези също не могат да бъдат извлечени данни, коя от тях е приложена по отношение на всяка една от шестте мерки и схеми, по които е налице намаление на оторизираните суми.

Такива фактически и правни основания не могат да се извлекат и от приложената по делото административна преписка, включително и от доклад от извършена проверка на място.

Следва да се отбележи също, че в рамките на съдебната проверка по чл. 168 от АПК, съдът проверява законосъобразността на акта, съобразно посочените в него фактически и правни основания, но не може да допълва мотивите в издадения административен акт. Такова допълване е недопустимо да се прави и от самия орган едва в хода на съдебното производството, в какъвто смисъл са доводите за намалението на сумите по заявените за подпомагане мерки.

На следващо място, съдът намира, че в хода на проведеното административно производство е допуснато и нарушение на чл. 26 АПК, тъй като за така посочените намаления, лицето не е уведомено преди издаването на административния акт и не му е предоставена възможност за възражения или за отстраняване на нередовности. По делото не са представени доказателства, кандидатът да е бил уведомен за констатирани несъответствия, налагащи намаление на финансовото подпомагане, респ. не му е дадена възможност да даде обяснения или да представи документи.

Нарушена е и разпоредбата на чл. 41, § 2 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 809/2014 на Комисията, с която е въведено изискване за връчване на копие от доклада за проверка, в случаите на установено несъответствие. По делото не са представени доказателства, че изготвеният доклад за проверката на място е бил връчен на кандидата, като според отбелязаното в него, на 14.09.2018 г. кандидатът К. е получил единствено контролния лист от извършената проверка. В тази връзка, съдът намира, че е ограничено правото на жалбоподателя да участва в проведеното административно производство.

По изложените съображения, процесното уведомително писмо, в частта относно постановеното намаление на исканите суми по СЕПП, СПП, ЗДП, подмярка 13. 1/НР1; подмярка 13. 2/НР2–и по мярка 12/Натура 2000, е издадено при неспазване на установената от закона форма, поради липса на конкретни фактически основания за издаването му, както и поради съществено нарушение на административнопроизводствените правила - отменителни основания по чл. 146, т. 2 и т. 3 от АПК, поради което следва да бъде отменено. Тъй като естеството на въпроса не позволява решаването му от съда, преписката следва да се изпрати на административния орган за ново произнасяне, съобразно указаното в мотивите на решението.

При този изход на спора в полза на жалбоподателя се дължи държавна такса в размер на 10.00 лв. Ответникът следва да бъде осъден да заплати по сметка на АС – Кърджали сумата от 500.00 лв., представляващи реално заплатено адвокатско възнаграждение съгласно ДПЗС № **/ *** г. .

Водим от горните мотиви и на основание чл.173, ал.2, предл. 3-то АС – Кърджали

 

Р Е Ш И:

 

 

Отменя Уведомително писмо, изх. № 02-090-6500/ 13152/ 04.08.2021 г., издадено от заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”, град София, за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2019 година в частта му, с която са намалени сумите, по заявено от М.М.К. финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ, общо в размер на 9022,76 лв.

Изпраща преписката на заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" – София, за ново произнасяне, съобразно дадените указания по тълкуване и прилагане на закона.

Осъжда Държавен фонд „Земеделие”, град София да заплати на М.М.К. с ЕГН **********, с адрес: ***, деловодни разноски в размер на 510 лв. ( петстотин и десет лева).

Решението може да се обжалва, с касационна жалба, пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Препис от решението да се изпрати на страните на основание чл.138, ал.3 от АПК.

 

                                                                   Съдия: