Решение по дело №77/2020 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 24 юни 2020 г. (в сила от 10 юли 2020 г.)
Съдия: Рени Цветанова Славкова
Дело: 20207140700077
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

Р Е Ш Е Н И Е  № 272

 

гр. Монтана, 24 юни 2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – МОНТАНА, в открито съдебно заседание на 11.06.2020 г. в състав:

Председател: РЕНИ ЦВЕТАНОВА

 

при секретаря: ДИМИТРАНА ДИМИТРОВА, като разгледа докладваното от СЪДИЯ РЕНИ ЦВЕТАНОВА, V състав, А.д. № 77 по описа за 2020 г., за да се произнесе взе предвид следното:  

 

Производството е по реда на чл. 107, вр. чл. 106а от ЗАП, вр. чл. 144 АПК.  

Образувано е по жалба на „П*** -М” АД, адрес за кореспонденция гр. С*** , ул. „С*** К*** “ № 24, ет. * против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ПАМ/ № РД-14-3798/27.12.2019 г. на Началник на ОО „АА” Враца, с която е наложено временно спиране от движение чрез отнемане на свидетелство за регистрация автомобил „М*** 1318 А*** , категория N3G”, рег. № М*** . 

Ответната страна - Началник на ОО „АА” С*** не взема становище по жалбата, но представя доказателства, с които твърди, че оспорващата страна, три дни след издаване на обжалваната Заповедта е подала заявление за вписване на седем на брой автомобила, в т.ч. и за автомобила с наложена ПАМ.

Доказателствата са писмени.

 

Административен съд Монтана след като обсъди сочените в жалбата основания във връзка със събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

 

            На 27.12.2019 г. против „П*** -М” АД е съставен АУАН, затова че на 13 12 2019 г. е извършил обществен превоз на товари на територията на РБьлгария, от Враца до с. Бели Извор, без автомобилът да е включен в удостоверението за обществен превоз на товари на територията на РБьлгария. Нарушението е извършено при проверка на пътен лист и товарителница от дата 13 12 2019 г.

Съгласно Заявление за промени в списъка на МПС към Лиценз за обществен превоз на територията на РБ, оспорващото дружество е заявило издаването на седем броя удостоверения към Лиценза за обществен превоз на територията на РБ, към което заявление е и свидетелството за регистрация на МПС, предмет на оспорената Заповед за налагане на ПАМ.

С оспорената Заповед за прилагане на ПАМ № РД-14-3798/27.12.2019 г. на Началник на ОО „АА” Враца, на основание чл. 106а, ал. 1, т. 1, ал. 2, т. 2 от ЗАП, е наложена принудителна мярка, изразяваща се във временно спиране от движение, чрез отнемане на свидетелство за регистрация на автомобил „М*** 1318 А*** , категория N3G”, рег. № М*** . 

Съгласно Лиценз № 06048 за превоз на товари на МТИТС, издаден на 04 05 2016 г., с валидност до 25 04 2026 г., същият дава право на превозвача „П*** -М” АД, гр. Монтана да извършва превоз на товари на територията на Република Бьлгария.

            Със Заповед № РД-01-212/15.05.2015 г. на Изпълнителен директор ИА „АА”, Началник на Областен отдел „АА” са упълномощени длъжностни лица, имащи право да прилагат ПАМ при условията на чл. 107, ал. 1, във връзка с чл. 106а от ЗАП.

По делото са представени още Пътен лист Серия М, № 0008656 за дата 13 12 2019 г. Товарителница за обществен автомобилен превоз в страната Серия В, № 33434 с дата 13 12 2019 г.  

С разпореждане на този състав на съда от 27 02 2020 г. и на основание чл. 170 от АПК е разпределена доказателствената тежест между страните и на основание чл. 171, ал. 4 от АПК са дадени допълнителни указания.  

                                   

            При така изложената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:

 

Заповедта е връчена на 27.12.2019 г. /л. 4 на приложеното адм.д./, а жалбата е подадена на 09.01.2020 г., видно от клеймото на пощенски плик /л. 24 от това дело/ или в 14 дневния законен срок, в който адресата на акта е упражнил правото си на обжалване, поради което същата се явява допустима за разглеждане по същество.

Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия, имайки предвид приложената по делото Заповед № № РД-01-212/15.05.2015 г. на Изпълнителен директор ИА „АА”. 

Настоящият състав счита, че в производството пред административния орган са допуснати съществени процесуални нарушения, т.е. такива, които да водят до друг правен извод, а от там и до незаконосъобразност на издадения административен акт. 

Цитираните правни норми от административния орган са чл. 106, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 2 от ЗАП, а наложената ПАМ е временно спиране от движение чрез отнемане на свидетелството за регистрация на М*** 1318 А*** .

Съгласно чл. 106а, ал. 1, т. 1 от ЗАП - За преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки: спиране от движение за срок 6 месеца на моторно превозно средство, с което се извършва обществен превоз на пътници или товари, без за него да има издадено заверено копие от лиценз на Общността или удостоверение за обществен превоз на пътници или товари, или не е включено в списък към удостоверение за регистрация за извършване на таксиметров превоз на пътници.

Съгласно чл. 106а, ал. 2, т. 2 от ЗАП - Налагането на принудителните административни мерки по ал. 1 се осъществява от органите по контрол чрез: сваляне на предната табела с регистрационен номер и отнемането й заедно с документа, удостоверяващ регистрацията на превозното средство, и свързаните с извършвания превоз документи - в случаите по ал. 1, т. 3, букви "а" и "г".

Съгласно т. 3 на първата алинея на чл. 106а - За преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки: временно спиране от движение на моторно превозно средство, с което се извършва.

            Видно от цитираните правни текстове на чл. 106а от закона, точка първа от първата алинея, урежда ПАМ за спиране от движение на МПС с точно определен срок от шест месеца. Точка трета същевременно урежда случаите на временно спиране от движение на МПС, където в отделни хипотези са предвидени различни случаи, при установяването на които се налага временната мярка, при които случаи е предвиден съответен краен срок, какъвто срок не е предвиден при наложената временна ПАМ с оспорената Заповед. С акта не е определен и шест месечен срок, в който смисъл е цитираната в Заповедта правна норма.

При така посочените правни квалификации и определяне на ПАМ, настоящият състав установява пълно несъответствие на наложената принудителна административна мярка с посочената цифрова правна квалификация. Отделно от това от наложената ПАМ не може да се установи за какъв срок или до сбъдването на кое събитие, същата се счита за наложена, тъй като ПАМ винаги следва да има краен срок, какъвто не е определен в оспорения административен акт. Така постановеното временно спиране на посоченото МПС остава висящо във времето, без да е ясно кога тази мярка се счита за отпаднала/прекратена, поради което и актът се явява незаконосъобразен и като такъв подлежи на отмяна само на изложеното процесуално основание.

За пълнота на изложението следва да се отбележи, че безспорно е установено, че на 13.12.2019 г. водачът на МПС с рег. № *** е осъществил обществен  превоз, по смисъла на § 1, т. 1 и т. 2  от ДР на ЗАП, с МПС, което не е включено в удостоверението за обществен превоз на товари. Съгласно чл. 7, ал. 1 и ал. 2 от ЗАП - За всяко моторно превозно средство, с което превозвачът извършва дейността, министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията или оправомощени от него длъжностни лица издават съответно заверено копие на лиценза на Общността или удостоверение за обществен превоз на моторно превозно средство. Съгласно чл. 7а, ал. 1 от ЗАП - Лицензираните превозвачи могат да осъществяват превоз на пътници и товари на територията на Република България само с моторни превозни средства, за които има издадени удостоверения за обществен превоз на пътници или товари, освен в случаите, когато превозите се извършват с лиценз на Общността. Лиценз № 06048 за превоз на товари на територията на Република България и изискваното за съответното МПС, удостоверение за обществен превоз и Лиценз на Общността, са два различни Лиценза, поради което и оспорващият не е отговарял на законовите изисквания за извършване на превоза, но с оглед допуснатите съществени процесуални нарушения по-горе, това обстоятелство не променя крайният правен извод за отмяна на издадената Заповед.

С оглед на изложеното и предвид изричната разпоредба на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът намира оспореният административен акт за издаден от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия, в съответната форма, но в нарушение на материалния закон.  

Мотивиран от горното и на основание чл. 172 от АПК съдът

 

Р Е Ш И : 

 

ОТМЕНЯ като незаконосъобразна Заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ПАМ/ № РД-14-3798/27.12.2019 г. на Началник на ОО „АА” Враца.   

                                                          

            РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: