Р Е Ш Е Н И Е №239
Гр.Сливен, 24.02.2020 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Сливенски районен съд, гражданско отделение, VІІ-ми състав в публично съдебно заседание
на дванадесети февруари, през две хиляди
двадесета година, в състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: Мария Каранашева
при участието
на секретаря Добринка Недкова
като разгледа
докладваното гр.д.№ 5459 по описа за
на Сливенски районен съд,
за да се произнесе, взе предвид следното:
В исковата молба ищеца твърди, че работи като държавен служител на длъжност началник дежурна смяна в РД ПБЗН-гр.Сливен към МВР и е изпълнявал служебните си задължения на 24 часови смени по график, при тримесечно сумарно отчитане на работното време.Сочи се, че ищецът има статут на държавен служител и работи по служебно правоотношение съгласно ЗМВР, получава брутно месечно възнаграждение, което се състой от основно месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения по силата на чл.178, ал.1т.3 от ЗМВР.Твърди се, че нормалната продължителност на работното време е регламентирана в чл.187 от ЗМВР и в ал.1 е посочено, че е 8 часа дневно и 40 часа седмично при петдневна работна седмица, а съгласно чл.187,ал.3 от ЗМВР работното време на държавни служители се изчислява в работни дни-по дневно, а за работещите на 8-,12-,24-часови смени –сумирано за тримесечен период, като съгласно чл.187,ал.5,т.2 от ЗМВР работата извън работното време се компенсира д възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа за отчетен период или 280 часа годишно.Сочи се, че за процесния период са действали две наредби, издадени от министъра на вътрешните работи.Твърди се, че за процесния период ищецът е положил нощен труд в размер на 1792часа, който преизчислен с коефицента 1.143 възлиза на 2048часа
Поискано е да бъде осъден ответника да заплати на ищеца възнаграждение за положен извънреден труд в размер на 256часа, възлизащ на 1664лв за периода от 1.09.2016г. до 30.09.2019г.получен в резултат на преизчисляване на положения нощен труд с коефицент 1.143, , законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване на исковата молба.
Съдът е
квалифицирал предявения осъдителен иск за заплащане на ответника на сумата от
1664лв за положен, но незаплатен
извънреден труд, като такъв с правно основание чл.187, ал.5 т.2,вр.ал.6 от ЗМВР
.
Указано е на ищеца, че доказателствената тежест по отношение на твърденията му, работи като държавен служител в РД ПБЗН-гр.Сливен към МВР с местоизпълнение на служебните си задължения на територията на ответника, че е положил извънреден труд в размер на 256часа за периода 1.09.2016г. до 30.09.2019г., е негова.
В едномесечния срок за отговор, отговор от ответника е постъпил.Заявено е, че предявения иск е допустим.Признават се обстоятелствата, че за процесния период ищецът е бил в служебно правоотношение с ответника ГД ПБЗН-МВР, възникнало на основание ЗМВР и ищецът е заемал длъжността старши пожарникар в РДПБЗН –Сливен при ГДПБЗН –МВР .Оспорени са изцяло предявените искове като неоснователни и недоказани. Направено е възражение, че ищецът неправилно иска превръщането на положения нощен труд в дневен с коефицент 1.143 и зачитането му за извънреден труд.Сочи се, че правилото за превръщане на нощните часове в дневни е с цел да се определи така възнаграждението на работника или служителя и в тези случаи работника или служителя не работи извънредно.Твърди се, че разпоредбата на чл.9,ал.2 на Наредбата за структурата и организацията на работната заплата е неприложима в настоящия случай, тъй като по отношение на държавните служители в МВР подобна разпоредба не е съществувала за процесния период.Твърди се, че уредбата се съдържа в разпоредбите на ЗМВР, като приложението на КТ и подзаконовите нормативни актове по неговото приложение е изключено с чл.187,ал.9 от ЗМВР.Посочено е, че специалния закон не предвижда за исковия период възможност за преизчисляване на часовете полаган нощен труд в дневен с даден коефициент за установяване на размера на полагания от служителите извънреден труд.Твърди се, че не се полага допълнително възнаграждение за положения нощен труд.Сочи се, че през този период е действала Наредба №8121з-776 от 29.07.2016г. и там е предвидена продължителност на нощния труд 8часа.Твърди се, че въз основа на заповед на министъра на вътрешните работи се заплаща по 0.25лв за всеки час положен нощен труд.Твърди се, че в чл.178 и чл.179 изчерпателно са изброени видовете допълнителни възнаграждения за държавните служители в МВР, като има изрично препращане към наредби, издавани от министъра на МВР.Сочи се, ч в ЗМВР има изрични препратки, но няма препратка към КТ и когато законодателя е искал да препраща към други закони, той го посочва изрично.Сочи се, че разпоредбата на чл.179, ал.1 от ЗМВР предвижда заплащане на допълнително възнаграждение за нощен труд за нощта от 22.00часа до 6.00 часа и разпоредбата на чл.9 от НСОРЗ е непригодна за прилагането й за държавни служители в МВР, тъй като не са налице две от четирите й кумулативно предвидени предпоставки продължителност на нощното работно време по-малка от продължителността на дневното и трудово възнаграждение, заработено по трудови норми.Сочи се, че не се прави разграничение между нощен труд и извънреден труд и на ищеца са заплатени сумите за нощен труд, съобразно заповедта на министъра на вътрешните работи в размер на 0.25лв на час.Направено е възражение за прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение от ищеца.
Поискано е да бъде отхвърлен предявения осъдителен искове за заплащане на извънреден труд и да бъдат присъдени на ответника направените по делото разноски.
Указано е на ответника, че доказателствената тежест по отношение на твърденията му, че не дължи заплащането на ищеца на извънреден труд, че положения извънреден труд от ищеца е правилно изчисляван и заплащан, че положения нощен труд е правилно изчисляван и заплащан на ищеца от ответника, е негова.
В съдебно заседание ищецът, редовно призован, не се явява. В писмено становище адвокат пълномощника му Ж. моли да бъдат уважен предявения иск и да бъдат присъдени на доверителя й направените по делото разноски.
В съдебно заседание ГДПБЗН при МВР София, редовно призовани, представител не се явява.В писмено становище моли да бъде отхвърлен предявените искове като неоснователен и недоказан и да бъдат присъдени направените по делото разноски –юрисконсулстко възнаграждение по НЗПП.Подробни съображения развива в писмено становище.
С протоколно определение от 12.02.2020г. е допуснато изменение на предявения осъдителен иск за възнаграждение за положен извънреден труд, да се счита предявен за сумата от 1519.35лв за 218 часа положен, но незаплатен извънреден труд.
Съдът на основание чл.235, ал.2 от ГПК след като обсъди становището на страните и представените и приети по делото писмени доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:
Със заповед №
8121з-791/28.10.2014 г. на Министъра на вътрешните работи е разпоредено
за всеки отработен нощен час или част от него между 22 и 6.00 часа на
държавните служители да се изплаща допълнително възнаграждение за нощен труд в
размер на 0,25 лева.
Със заповед №8121
з-1429/23.11.2017г. за определяне на размерите на допълнителните възнаграждения
за полагане на труд през нощта между 22.00 и 6.00часа, за полагане на труд на
официални празници и за времето на разположение, условията и реда за тяхното
изплащане на държавните служители в МВР в чл.1 е предвидено, че за всеки
отработен час през нощта или част от него между 22.00часа и 6.00часа на
държавните служители се изплаща допълнително възнаграждение за нощен труд в
размер на 0.25лв
От назначената и изпълнена
съдебно икономическа експертиза се установява, че незаплатените часове положен извънреден труд
са 345 часа. Изплатените на С.С. часове извънреден труд са 128часа, некомпенсираните
часове за периода са 218часа и това са преобразувани нощни часове с
коефицент.Размерът на полагаемото се парично обезщетение за извънреден труд е в
размер на 1519.35лв.
Съдът кредитира изцяло
заключението на вещото лице като обективно, безпристрастно и компетентно изпълнено.
Съдът приема горната фактическа обстановка като ясна и
непротиворечива от събраните по делото писмени и гласни доказателства, които са
непротиворечиви и кореспондират помежду си.
Въз основа на така приетата за установена
фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи.
По предявения главен осъдителен иск с правно основание чл.187, ал.5 т.2,вр.ал.6 от ЗМВР за осъждане на ГДПБЗН при МВР София да заплати на С.Г.С. сумата от 1519.35лв за 218часа положен, но незаплатен извънреден труд за периода 1.09.2016г. до 30.09.2019г.В разпоредбата на чл. 187, ал. 5, т. 2 от ЗМВР в сила от 27.06.2014 г., в която е предвидено, че държавните служители в МВР при работа извън редовното работно време до 280 часа годишно се компенсират с възнаграждение за извънреден труд до 70 часа на тримесечен период за служителите, работещи на смени и ал. 7 е предвидено, че извънредния труд не може да надвишава 70 часа на тримесечен период и 280 часа годишно.Пряко и непосредствено задължение на работодателя е да заплати положения извънреден труд от работника или да го компенсира с отпуск.
Спорния по делото въпрос е дали при определянето на възнаграждението на
ищеца на нощния труд, през процесния
период, са приложими Кодекса на труда и Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата, съгласно които при сумирано изчисляване на
работното време 7 часа нощен труд се приравняват на 8 часа дневен труд, за да
се достигне до заявения в исковата молба коефициент от 1,143/чл. 9, ал. 2 от
наредбата/. Последният се определя с просто пресмятане, като нормална
продължителност от 8 часа дневен труд се раздели на нормалната продължителност
от 7 часа нощен труд или 8:7=1.143.
В чл. 179, ал. 1 от ЗМВР е предвидено, че на
държавните служители се изплаща допълнително възнаграждение за полагане на труд
през нощта от 22,00 до 6,00 ч., с което се разрешава спора по делото дали
процесното възнаграждение има характер на допълнително. Регламентирано е от
закона като допълнително възнаграждение. Вторият спорен въпрос по делото е дали
процесният нощен труд е извънреден.Извънреден е трудът, който се полага по
разпореждане или със знанието и без противопоставянето на работодателя или на
съответния ръководител от работника или служителя извън установеното за него
работно време/чл. 143, ал. 1 от КТ/. Нощният труд се полага през нощта от 22,00
до 6,00 часа, съобразно чл. 179, ал. 1 от ЗМВР и аналогично, нощен е трудът,
който се полага от 22,00 ч. до 06,00 ч., визирано в чл. 140, ал. 2 от КТ. С
нормата на чл. 179, ал. 4 от ЗМВР е предвидено, че извън допълнителните
възнаграждения по ал. 1 и по чл. 178, ал. 1 на държавните служители се изплащат
и други възнаграждения в случаи, определени със закон или с акт на Министерския
съвет за държавните служители от МВР, в която хипотеза попада и заплащането на
процесното допълнително възнаграждение за нощен труд.
Условията и редът за изплащане на
допълнителните възнаграждения по чл. 179, ал. 1 от ЗМВР се определят с наредба
на министъра на вътрешните работи, а техният размер-с негова заповед, по
регламентацията на ал. 2 от същата разпоредба. В чл. 3, ал. 3 от Наредба №
8121з-776/29.07.2016 г., с които е предвидено, че за държавните служители в МВР
е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като
работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов
период. Това означава, че за целия процесен период съотношението между дневен и
нощен труд е като 1 към 1(8 часа нощен труд, равни на 8 часа дневен труд).
Размерът на възнаграждението е бил определен с издадените от министъра на
вътрешните работи заповед №8121з-1429/23.11.2017 г., като за целия процесен
период за всеки отработен час или за част от него между 22,00 и 6,00 часа на
държавните служители, включително ищеца
е било изплащано допълнително възнаграждение за нощен труд, в размер на
0,25 лева на час.
Нормата на 187, ал. 3 от ЗМВР предвижда, че
работното време на тези държавни служители, които работят на смени или
дежурства, се изчислява сумирано за тримесечен период. Допълнителното
възнаграждение е било начислявано и изплащано помесечно, в размер на 0,25 лева
на час, а не при сумирано отчитане за тримесечните периоди.
Разпоредбата на чл. 179, ал. 2 от ЗМВР противоречи на разпоредбата на чл. 188, ал. 2 от ЗМВР, която предвижда, че
държавните служители, които полагат труд за времето между 22,00 и 6,00 ч., се
ползват със специалната закрила по Кодекса на труда/КТ/. Специалната закрила
сама по себе си включва действието на разпоредбите на по-високия нормативен акт
по отношение на лицата, за които е предвидена, за да се осъществи. Изразява се
в правото на държавните служители от системата на МВР да работят при условията
на нощен труд, предвидени в КТ. По предвиждането на чл. 15, ал. 3 от Закона за
нормативните актове, ако постановление, правилник, наредба или инструкция
противоречат на нормативен акт от по-висока степен, правораздавателните органи
прилагат по-високия по степен акт. В конкретния случай, горепосочената наредба
и заповед на министъра на вътрешните работи, за определянето на размера на
допълнителното възнаграждение за нощен труд определят по-ниска стойност от КТ,
респективно наредбата, която е предвидил с действието си, при сумарно отчитане
на работното време, поради което процесното допълнително възнаграждение следва
да бъде определено по предвижданията на нормативния акт от по-висока степен/чл.
188, ал. 2 от ЗМВР/, именно КТ.Поради липсата на изрична норма в специалния
закон ЗМВР, както и в подзаконовия нормативен акт Наредба №
8121з-776/29.07.2016 г. и с оглед на
разпоредбата на чл.188, ал.2 от ЗМВР следва субсидиарно да се приложи чл.9,ал.2
от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, която гласи
че сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефицент,
равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното
работно време, или коефицент 1.143.Неприлагането на коефицент 1.143 спрямо
държавните служители, работещи в МВР на смени би ги поставило в
по-неблагоприятно положение спрямо работниците по трудови правоотношения, които
работят на смени и чиито правоотношения се регулират от КТ.Специалния закон
ЗМВР и подзаконовата нормативна уредба могат да предвидят същия коефицент или
по-висок, но не следва да се приема, че със заповед на министъра на вътрешните
работи може да се определи по-ниска сума за изплащане за положените часове
нощен труд.
От заключението на съдебно-счетоводна експертиза, се установява, че за процесния период от 1.09.2016г. до 30.09.2019г. ищецът е положил 218часа извънреден труд след приравняването на нощните часове в дневни. За доплащане са 218часа възлизащи на сумата от 1519.35лв.С оглед изложеното предявения иск ще следва да бъде уважен за брутно трудово възнаграждение в размер на 1519.35лв за 218 часа положен, но незаплатен извънреден труд.
На основание чл. 78, ал. 1 от ГПК по направеното искане от страна на адвокат пълномощника на ищеца да му бъдат присъдени разноски в размер на 350 лв., съразмерно на уважената част от исковете.
На основание чл.78, ал. 6 от ГПК ще следва да бъде осъден
ответника да заплати по сметка на СлРС държавна такса по предявения иск в
размер на 60.77лв., както и депозита за
назначената и изпълнена съдебно икономическа експертиза, в частта
заплатена от бюджета на СлРС в размер на 150 лв.
Така мотивиран,СлРС
Р Е
Ш И :
ОСЪЖДА Главна
дирекция Пожарна безопасност и защита на населението към МВР гр. София, ул. Пиротска № 171 А да заплати на
С.Г.С., ЕГН ********** ***-11 на основание чл.187, ал.5 т.2,вр.ал.6 от ЗМВР сумата от 1519.35лева, представляваща
неизплатено брутно трудово възнаграждение за положен извънреден труд до 70 часа
за тримесечие, в размер на 218часа за периода 1.09.2016г. до 30.09.2019г.,
ведно със законната лихва, считано от датата на входиране на исковата молба
14.10.2019 г.
ОСЪЖДА Главна
дирекция Пожарна безопасност и защита на населението към МВР гр. София, ул. Пиротска № 171 А да заплати на
С.Г.С., ЕГН ********** ***-11 на основание чл.78, ал. 1 от ГПК сумата от 350 лева, представляваща направени по
делото разноски, съразмерно уважената част от исковете.
ОСЪЖДА на
основание чл. 78, ал. 6 от ГПК Главна дирекция Пожарна безопасност и защита на
населението към МВР гр. София, ул.
Пиротска № 171 А да заплати
по сметка на СлРС сумата от 210.77
лв., представляваща държавна такса по предявения иск и разноски за назначената
експертиза.
Решението може да бъде обжалвано с въззивна жалба в двуседмичен срок от обявяването му - 24.02.2020 г. пред СлОС.
Препис от решението да се
връчи на страните!
РАЙОНЕН СЪДИЯ: